Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krypterar jag disken, så vägrar datorn att starta...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tog och skulle installera om datorn nyss, väljer då encrypted i listan i disc utility. Installerar sen om datorn och då allt är klart då möts jag bara av ett stopptecken!!

Vad fasen, ska man inte kunna kryptera disken och det ska fungera eller? Väljer jag sen att starta om installationen får jag bara att jag ska försöka installera om datorn.

Edit: Nu i disc utility så är disken gråad och går inte att komma åt den...

Senast redigerat 2012-03-25 10:26

Krypterad fisk, är det gott?

Grattis.

Du har lyckats kryptera din egen startupenhet.
Du får nog snällt boota upp på en extern disk (okrypterad då!!) och snällt be att få montera din krypterade interna disk.
Sedan får du låsa upp den och montera den, efter detta är jag osäker på om du kan byta system tillbaka till HFS+ (Mac OS Extended) utan att formattera om.

Encrypted är till för att kryptera externa diskar och USB-minnen osv.

Hur hade du tänk att detta skulle funka på en bootbar disk då? Datorn skulle känna av att hela filsystemet är krypterat men släppa in datorns bootprocess baserat på? ja vad? Att det är din disk?

  • Medlem
  • 2012-03-23 22:14
Ursprungligen av Goflorp:

Datorn skulle känna av att hela filsystemet är krypterat men släppa in datorns bootprocess baserat på? ja vad? Att det är din disk?

Nej, "fisk".

Ursprungligen av g0tr00t:

Vad fasen, ska man inte kunna kryptera fisken och det ska fungera eller?

Gotroot tycker nog att det är så lagom roligt iofs.

Jag tycker dock TS nickname kombinerat med felets art är hysteriskt roligt...

  • Medlem
  • 2012-03-23 23:28

Hah, jag menade inte att vara elak. Sorry om det uppfattas så.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-03-24 12:20

För att kryptera innehållet på disen (när du fått ordning på allt igen) så kör Filevault från System Preferences -> Security & Privacy -> FileVault så skall det fungera
Kör du med Time Machine rekommenderas det att köra FV under Lion då denna klarar av att kryptera hela disken, och inte bara per användares hemmakatalog (tidigare så var man tvungen att logga ut för att TM skulle klara av att backa upp hemmakatalogen om jag inte missminner mig. Detta då den skapade en sparse image som användarens filer låg i).

Haha Jag skrev via min iPhone, därav fisk och inte disken... Vi vet ju alla hur bra iPhone är på att stava vissa ord.

Men nu åter till mitt problem:

Det löste sig efter många svordomar och ett samtal med två personer hos Apple Care. Fick återställa datorn via Internet, då skivan vägrade fixa detta. Och jag ifrågasatte då varför valet finns att kunna kryptera hårddisken då man ska installera om sin Mac...

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2012-03-25 11:15
Ursprungligen av g0tr00t:

Haha Jag skrev via min iPhone, därav fisk och inte disken... Vi vet ju alla hur bra iPhone är på att stava vissa ord.

Men nu åter till mitt problem:

Det löste sig efter många svordomar och ett samtal med två personer hos Apple Care. Fick återställa datorn via Internet, då skivan vägrade fixa detta. Och jag ifrågasatte då varför valet finns att kunna kryptera hårddisken då man ska installera om sin Mac...

Skönt att det löste sig.. som Drakfot skriver så ska du använda FileVault för att kryptera din disk där Mac OS X ligger. Detta gör du efter installationen är klar.

Ursprungligen av bolen:

Skönt att det löste sig.. som Drakfot skriver så ska du använda FileVault för att kryptera din disk där Mac OS X ligger. Detta gör du efter installationen är klar.

Håller på för fullt med detta nu...

Sup INTE bort det lösenordet sen, det finns inga "backdoors" eller tricks att ta sig in...
Tappar du bort lösenordet kan du lika gärna formattera om burken.

Jag håller med att det är knäppt att man kan krypera sin startvolym - att det ens går.
man kan ju inte formattera sin startvolym om man startat på den t ex.

Eller Trådskaparen kanske HADE bootat från annan disk? Eller?

om det går att göra fastän man startat på den skivan tycker jag det är ngt som Äpple AB borde få sig en skopa för.

1
Bevaka tråden