Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 13" (late 2009) ram-uppgradering 2GB -> 8GB max!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det hög tid för min kära Macbook Pro 13” 2,26 GHz Intel Core 2 Duo (mid 2009) med 2 GB 1067 MHz DDR3 (hela benämningen ) att få en välbehövd uppgradering från 2 GB till maxgränsen 8 GB ram-minne. Jag har frågat runt och sökt lite på egen hand och hittat några alternativ, men vet inte vilket märke som rekommenderas och har själv ingen erfarenhet av dessa märken.

Till forumets alla moderatorer och veterananvändare ber jag i förhand ursäkt till om min tråd/fråga tagits upp tidigare av någon annan användare. Jag har försök hitta svaren på mina frågor och ska försöka bli bättre på det i framtiden. Tack för visad förståelse ☺

Mitt googlande och 99ish har lett mig fram till följande alternativ:

CORSAIR

Alt1: Corsair 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz SO-DIMM = 500 kr
WEBHALLEN.com - Corsair 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz SO-DIMM (7-7-7-20) (CM3X8GSDKIT1066) (2x4GB)

Alt2: 2 x CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 = 600 kr
CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (1X4GB)

KINGSTON

2 x Kingston 4096MB DDR3 PC3-8500 1066MHz = 500 kr
WEBHALLEN.com - Kingston 4096MB DDR3 PC3-8500 1066MHz (KVR1066D3S7/4G) (SODIMM)

FRÅGOR

1) Är inte så insatt i ”value” minnen och undrar om dessa alternativ är value och vad innebär det rent konkret för mig? Använder datorn mest till plugg, dvs Word, Outlook, Spotify, iPhoto och Safari etc.

2) Någon som har erfarenhet eller kanske rentutav använder dessa minne själv?
Vad tycker du och vilken skulle du rekommendera och varför?

3) Stämmer det att 1333Mhz-minnen även funkar på Macbook Pro som egentligen ska ha 1066Mhz-minnen? Om ja, blir det en tydlig skillnad för mig om jag istället använder 1333Mhz-minnen? Det är bara nån hundring som skiljer i pris, så om det är påtagligt snabbare är det kanske värt att köpa såna istället. Vad tycker du?

4) Vilka program rekommenderar du att använda för att testa att minnet verkligen fungerar fullt ut, dvs. att datorn ser allt minne? Jag har lyckats hitta flera som använt sig utav Apple Hardware Test, men finns det nåt annat så att man kan jämföra?

5) Vad är kernel_panic? Läste att flera har drabbats av det vid uppgradering av ram-minnet och undrar om det är nåt jag behöver tänka på när jag byter minne för att undvika detta?
Om jag mot förmodan drabbas av det, vad är lösningen då?

Kommer förmodligen att köpa nåt av ovanstående alternativ i veckan och återkommer isf med feedback om hur det har gått och hur det nya minnet fungerar.

PS! Ursäkta mina newbie frågor.
Har jag missat nåt?
Hör av dig så varar jag gärna på din fråga!

Tacksam för svar!

3. Du vinner ingenting på att använda 1333 MHz-minnen. Om datorn är byggd för 1066 MHz-minnen, så kommer den att köra minnena i 1066 MHz.

5. Kernel panic är när operativsystemet kraschar. Läs mer här: Kernel panic - Wikipedia, the free encyclopedia
Om du får kernel panic efter en minnesuppgradering, så är det förmodligen något fel på de nya minnena. Lösning: byt ut minnena.

Härligt svar pichia!

Ok så du körde med Corsair minnet och låter som att du till slut blev nöjd efter Kernel panic. Det är lite det jag har varit orolig för men bör väl kunna gå att åtgärda. Ska försöka tänka på att verkligen trycka in minnet ordentligt i slottarna redan från början.

När du säger att datorn har gått ner ett par gånger sedan dess, på vilket sätt har den gjort det?
Hur påverkar det resten av datorns hårdvara?

Aa kommer att skippa 1333Mhz-minnena helt nu.

Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-01 23:17

Jag har en likadan MBP och petade in 8 GB (2 x Corsair 4 GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz) i våras i samma väva som jag uppgraderade till Snow Leopard (datorn kom med Leopard). Datorn var då ca 2 år. Från att vara extrem stabil men seg vid tyngre arbeten, så blev den rapp och följsam i alla lägen, men också extrem instabil. Det blev Kernel panic när som helst. Den kunde hålla ångan uppe en vecka lika gärna som att krascha flera gånger om dagen.

Var det systemuppgraderinen eller minnet som spökade? Jag petade tillbaka mina original Apple 2 GB minnen. Under den veckan kraschade datorn inte en enda gång. Å andra sidan var den så seg att det knappt gick att göra något annat än att köra systemet - lite begränsat, kan man tycka.
Jag var nästan på väg tillbaka till affären med mina Corsair minnen, men gav dem en andra chans och installerade dem igen. Jag hade läst här på forumet att instabilitet kunde bero på att minnerna inte riktigt riktigt satt rätt i sina slottar. Mycket riktigt så förvann huvuddelen av instabiliteten sedan dess. Datorn har gått ner ett par gånger sedan dess, det är mer än innan alla uppdateringar/uppgraderingar, men å andra sidan så har den mycket mera flås och man behöver inte fundera så mycket över vilka program som är igång. Så det känns rätt OK.

Ursprungligen av t0mmi3b0y:

3) Stämmer det att 1333Mhz-minnen även funkar på Macbook Pro som egentligen ska ha 1066Mhz-minnen? Om ja, blir det en tydlig skillnad för mig om jag istället använder 1333Mhz-minnen? Det är bara nån hundring som skiljer i pris, så om det är påtagligt snabbare är det kanske värt att köpa såna istället. Vad tycker du?

Du kan peta in minnen som är snabbare än original, men du kommer inte att få ut något av det. Din dator kommer fortfarande att köra vid ursprungliga frekvensen.

Tack för svaren Jesper.

På punkt 3 förstår jag logiken bakom det argumentet, så det vore helt dumt att använda sånt.

Punkt 5: Om jag får kernel panic, betyder det automatiskt att det är fel på minnena och viktigast, är det ett argument som håller ifall man vill lämna tillbaka minnena?

Btw, ingen åsikt på alternativen av ram-minnen?

Det spelar ingen roll vilka du väljer av de tre märkena du nämnt, bara det är rätt sort.

Du behöver inte va så orolig för karnelpanik, de e ju bara de som får det som skriver om det.
Dessutom är det lika stor risk att det är fel på minnena som sitter i från början och du oroade väl dig inte för det när du köpte din dator?

Ursprungligen av ill_chrill:

Det spelar ingen roll vilka du väljer av de tre märkena du nämnt, bara det är rätt sort.

Du behöver inte va så orolig för karnelpanik, de e ju bara de som får det som skriver om det.
Dessutom är det lika stor risk att det är fel på minnena som sitter i från början och du oroade väl dig inte för det när du köpte din dator?

Ok, bara en undra, är det s.k. value minnen? Om ja, vad tycker du om det? Skulle du köra det själv?

Ursprungligen av t0mmi3b0y:

Ok, bara en undra, är det s.k. value minnen? Om ja, vad tycker du om det? Skulle du köra det själv?

Jag skulle ta de billigaste. Har oftast köpt Corsair men sist blev det Kingston. Jag skulle inte ta VS

Alltså de billigaste av de du länkat till. Ja skulle inte köpa nått hittepåmärke som ja inte känner till

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag skulle ta de billigaste. Har oftast köpt Corsair men sist blev det Kingston. Jag skulle inte ta VS

Alltså de billigaste av de du länkat till. Ja skulle inte köpa nått hittepåmärke som ja inte känner till

Okej, har du märkt nån skillnad på användingen av Kingston jämfört med Corsair?

Ursprungligen av t0mmi3b0y:

Okej, har du märkt nån skillnad på användingen av Kingston jämfört med Corsair?

Nej, ingen skillnad

Runt 500 spänn för 8GB... Wow!

Hm, sitter med flertalet 667MHz DDR2 maskiner i familjen och att komma upp i 4GB på dessa kostar mycket mer per maskin, så en hundring hit och dit är knappast något jag skulle fundera över.

De enda 1066MHz DDR3 maskinerna jag har är min Internet MacBook och min mediaspelande MacMini och de har redan 4GB.

Det är helt sjukt billigt. Jag hade inte alls hängt med i prisutvecklingen men efter att ha installerat Lion på min MacBook Pro 2009 så tyckte jag att datorn blivit rätt seg. Hade alltid en rätt stor växlingsfil och insåg att två gig är på tok för lite. Det var bara att bita i det sura äpplet tänkte jag och såg framför mig hur tusenlapparna skulle ramla iväg....

Fick hem 8 gig Kingston för 575:- inklusive frakt och tio minuter senare hade jag en "ny" dator, helt sanslös skillnad. Inte hängt sig en enda gång eller råkat ut för något konstigt under en veckas användande. Helt klart värt vart enda öre, jag hade gärna betalat 500:- till för skillnaden i användarupplevelsen

/Lasse

Ursprungligen av kongomannen:

Det är helt sjukt billigt. Jag hade inte alls hängt med i prisutvecklingen men efter att ha installerat Lion på min MacBook Pro 2009 så tyckte jag att datorn blivit rätt seg. Hade alltid en rätt stor växlingsfil och insåg att två gig är på tok för lite. Det var bara att bita i det sura äpplet tänkte jag och såg framför mig hur tusenlapparna skulle ramla iväg....

Fick hem 8 gig Kingston för 575:- inklusive frakt och tio minuter senare hade jag en "ny" dator, helt sanslös skillnad. Inte hängt sig en enda gång eller råkat ut för något konstigt under en veckas användande. Helt klart värt vart enda öre, jag hade gärna betalat 500:- till för skillnaden i användarupplevelsen

/Lasse

Kul att du svarar Lasse! Har tänkt att installera Lion på min Macbook från samma årtal jag också. Misstänker också att jag säkert skulle ha upplevt det lite segare med bara 2GB. Måste bara fråga, Kingston 8GB som du köpte, är det minnet som jag har nämnt i den här tråden? Var köpte du det ifrån?

Jag tror att det är samma, de stod listade som "Kingston 8GB DDR3 1066Mhz (2x4) Apple". Jag köpte från Proshop - Bärbar dator, Hårddisk, Webcam - Stort udvalg, billigt pris och fick de dagen efter. Än så länge har allt varit helt perfekt!

Lasse

UPDATE:
Igår åkte jag till Webhallen och var helt inställd på att köpa Kingston minnet, eftersom jag läst på massa andra forum att de flesta tyckte att Kingston funkade bättre. Väl i kassan så frågade jag ändå vad det var för skillnad mellan Corsair och Kingston och fick svaret att det inte var en så stor och tydlig skillnad. Dock sa de att om Kingston minnet inte skulle funka eller på nåt annat sätt strula, så gick det inte att lämna tillbaka eftersom förpackningen är plomberad. Det kunde man däremot göra med Corsair i upp till 7 dagar, så det kändes tryggare och därför köpte jag det istället.

Väl hemma såg jag fram emot uppgraderingen och jag var ivrig att sätta igång direkt. Min iver och entusiasm blev nog för mycket då jag glömde att stänga av datorn, hade den i viloläge när jag bytte minnet! Riktigt newbie!! När jag såg den blinkande lampan så greps jag av panik. Trodde aldrig att datorn skulle väckas upp ifrån viloläget, men det gjorde den konstigt nog. Inte nog med det, när jag kollade i inställningarna så kände den igen att det fanns 8 GB installerat. Detta utan en omstart vilket jag tyckte var konstigt. För säkerhets skull stängde jag av datorn och tog ut och satte tillbaka minnet igen och startade om datorn på nytt. Inga problem som helst och det stod fortfarande 8 GB.

Jag använde datorn i nån timma efter det och märkte självklart en stooor skillnad, men är fortfarande lite nojig och funderar på om allt gått rätt till. Har försökt att få igång Apple Hardware Test genom att starta om datorn med installationskivan i och trycka på tangenten D under uppstart. Det funkade inte alls och testade minst 20 ggr, både med och utan skiva. Hörde talas om Memtest men hade svårt att hitta instruktioner på hur det skulle köras. Därför vill jag utföra dessa tester för att säkerställa att allt är i sin ordning.

Frågor:

1: Ska det gå att byta minnet utan att datorn är avstängd som i mitt fall?
Kan jag ha förstört något på det här sättet?

2: Hur får jag igång Apple Hardware Test?
Har testat flera ggr som jag beskrivit utan framgång.

3: Hur får jag igång Memtest?

Tack!

1a) Ja, du har ju nu upptäckt att det går. Men det är absolut inget man ska göra.
1b) Ja, du kan ha förstört något. Men om datorn funkar så har du förmodligen haft tur, och inget förstördes.

2. Är du säker på att det är rätt installationsskiva, och att du håller nere D vid rätt tillfälle och tillräckligt länge?

3. Ingen aning.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1a) Ja, du har ju nu upptäckt att det går. Men det är absolut inget man ska göra.
1b) Ja, du kan ha förstört något. Men om datorn funkar så har du förmodligen haft tur, och inget förstördes.

2. Är du säker på att det är rätt installationsskiva, och att du håller nere D vid rätt tillfälle och tillräckligt länge?

3. Ingen aning.

Tack för svar.

1. Jo, datorn funkar som förut, men med en stor skillnad på hur fläktarna körs igång och låter. Så fort jag loggat in på datorn kan jag höra hur fläkten drar igång på nästan högvarv, trots att jag inte ens startat nåt program. Kan det ha påverkats av min tabbe?

2. Ja, det är rätt skiva och jag håller nere D precis efter att jag tryckt på on-knappen och testat att hålla nere olika länge. Som längst har jag hållt ner tangenten ända tills Apple-loggan dyker upp, men funkar inte det heller.

3. Ok, hoppas någon annan kan hjälpa till med detta.

  • Medlem
  • 2011-08-03 09:41

Apple Hardware Test brukar bara finnas med på de originalskivor som datorn levereras med, om du har en retail av tex SL så tror jag inte det finns med där.

Ursprungligen av Dalle:

Apple Hardware Test brukar bara finnas med på de originalskivor som datorn levereras med, om du har en retail av tex SL så tror jag inte det finns med där.

Japp, det är originalskivan jag kör med. Dock är det inte SL-skivan jag kör med utan med skivan som följde med när jag köpte datorn. Är det kanske det som är felet, att jag inte kör med SL-skivan?

Ursprungligen av t0mmi3b0y:

...Är det kanske det som är felet, att jag inte kör med SL-skivan?

Det finns inte på SL-skivan! Det finns bara på de skivor som levereras med datorerna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns inte på SL-skivan! Det finns bara på de skivor som levereras med datorerna.

Ok, hmm, får väl testa med originalskivorna igen då och hoppas på att det går igång.

Vet du hur Memtest funkar? Nån erfarenhet av det?

Ursprungligen av t0mmi3b0y:

Vet du hur Memtest funkar? Nån erfarenhet av det?

Jag har redan svarat "ingen aning" på hur Memtest fungerar.

Det finns en skivavbild i ISO-format på memtest.org som du kan bränna till en skiva som du sedan startar från. Programmet startar sedan automatiskt. Låt det köra ett par varv och se om det hittar något fel.

Hej, ber om ursäkt om jag lyfter denna tråd, jag ville bara veta vad skillnaden är mellan
Kingston 4096MB DDR3 PC3-8500 1066MHz (KVR1066D3S7/4G) (SODIMM) och
Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB) (Apple)
förutom att det enda minnet är 8GB och det andra 4GB. Den enda skillnaden jag kan se är att 2x4GB minnet har Apple i titeln, men båda bör väl fungera med en MBP late 2009?

Ursprungligen av marcuskarlsson:

Hej, ber om ursäkt om jag lyfter denna tråd, jag ville bara veta vad skillnaden är mellan
Kingston 4096MB DDR3 PC3-8500 1066MHz (KVR1066D3S7/4G) (SODIMM) och
Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB) (Apple)
förutom att det enda minnet är 8GB och det andra 4GB. Den enda skillnaden jag kan se är att 2x4GB minnet har Apple i titeln, men båda bör väl fungera med en MBP late 2009?

Du behöver inte be om ursäkt för att du lyfter denna tråd. Det är riktigt bra när folk faktiskt söker och använder en tråd som redan handlar om ungefär samma sak, även om den har varit vilande en längre tid.

Ja, båda ska fungera med en MacBook Pro Late 2009 så länge du behöver ett minne som är PC3-8500 1066Mhz.

  • Medlem
  • 2012-03-27 08:16

Hej!

Vet någon vart jag kan köpa RAM till min MacBook Pro, i Stockholm?
Behöver uppgradera minnet ASAP, så vill gå till en butik och köpa produkten. Helst i morgon.

Sitter på en:
MacBook Pro
13-inch, Mid 2010
2.4 GHz Intel Core 2 Duo
4 GB 1067 MHz DDR3
NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Så ska väl kunna uppgradera till 8GB, om jag tolkat svaren i tråden rätt.

TACK!

/C

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-25 22:34

Inet har tydligen installerat sig på Sveavägen nära Hötorget. De verkar ha två av dessa i butiken:
http://www.inet.se/produkt/5305734/corsair-4g...

Ursprungligen av claudinho:

Hej!

Vet någon vart jag kan köpa RAM till min MacBook Pro, i Stockholm?
Behöver uppgradera minnet ASAP, så vill gå till en butik och köpa produkten. Helst i morgon.

Sitter på en:
MacBook Pro
13-inch, Mid 2010
2.4 GHz Intel Core 2 Duo
4 GB 1067 MHz DDR3
NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Så ska väl kunna uppgradera till 8GB, om jag tolkat svaren i tråden rätt.

TACK!

/C

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-25 23:05
Ursprungligen av claudinho:

…MacBook Pro
13-inch, Mid 2010
2.4 GHz Intel Core 2 Duo

Så ska väl kunna uppgradera till 8GB, om jag tolkat svaren i tråden rätt.
TACK!
/C

Ja det kan du, men max är 16GB för din dator.
Blir tom billigare med 1x8GB. Eller så tar du två för 1600.

Fråga: 2x4GB eller 8GB+2GB, vad säger ni? Är 2GB extra RAM värt förlusten av dual channel? Som vad jag förstår gör ~5% på prestandan.

Ursprungligen av reboot81:

Ja det kan du, men max är 16GB för din dator.
Blir tom billigare med 1x8GB. Eller så tar du två för 1600.

Fråga: 2x4GB eller 8GB+2GB, vad säger ni? Är 2GB extra RAM värt förlusten av dual channel? Som vad jag förstår gör ~5% på prestandan.

Ah, ok. Tusen tack för snabba svar!
För att se om jag hajar rätt dock. Det du menar är att jag egentligen bara köper till ett 4GB minne för att få 8GB och det funkar felfritt. Men om jag köper till ett 8GB minne och kommer upp i 12GB så kan jag tappa ~5% på prestandan?

Jag måste uppgradera för att kunna köra lite tyngre filer i CS6 felfritt på datorn...

/C

Bevaka tråden