Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som fått våra nya iPad

Tråden skapades och har fått 184 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jisses - 20 mbps! Telia har 6-8 i verkligheten. Synd att 3 inte täcker stora delar av mitt liv - annars hade jag helt klart sajnat för dom.

Ursprungligen av ihrelius:

Jag var ute idag på stan och fick möjlighet att testa 3g uppkopplingen. Jag kör 3;s ipad abonnemang för 89 bagis. Det här räcker gott och väl till för mig de få gånger jag är utanför en wifi zon. Typ 20 mbit är snabbare än vad jag hade hemma för några år sedan...

Alltså testat på Waynes coffee på Hornsgatan, inomhus.

BBK: 20 mbit ner, 3 mbit upp

Ursprungligen av Zimmerman:

Jisses - 20 mbps! Telia har 6-8 i verkligheten. Synd att 3 inte täcker stora delar av mitt liv - annars hade jag helt klart sajnat för dom.

Har faktiskt kommit upp i 11-12 Mbps ett par gånger med Telia.

  • Medlem
  • 2012-04-07 19:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Jisses - 20 mbps! Telia har 6-8 i verkligheten. Synd att 3 inte täcker stora delar av mitt liv - annars hade jag helt klart sajnat för dom.

20 mbps är inte mycket att skryta med, det tar nog en mindre evighet att ladda en sida.
(Förlåt, men jag gillar inte när man skriver millibit istället för Megabit. Kanske är jag bara en språkpolis...)
Jag är sur på mig själv att jag inte kollade upp vad Tre erbjöd innan jag tecknade mitt abonnemang hos Telia, säger nog upp detta och skaffar Tre istället.

Får runt 7Mbit med Telia hemma i HBG. Men uppe på hallandsåsen nära mast kan jag komma upp i hastigheter man drömmer om inne i stan.

Har fått ett lite märkligt fenomen på min iPad3 3G.

På de sista dagarna har den nästa varje gång jag gått utanför mitt eget WiFi-nät, vägrat att ansluta till internet via 3G, fast det är bra 3G-signal. Kräver omstart sen går det bra. Nån som har upplevt liknande?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2012-04-07 19:54
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har fått ett lite märkligt fenomen på min iPad3 3G.

På de sista dagarna har den nästa varje gång jag gått utanför mitt eget WiFi-nät, vägrat att ansluta till internet via 3G, fast det är bra 3G-signal. Kräver omstart sen går det bra. Nån som har upplevt liknande?

Dr Tinnitus

Jag har noterat samma fenomen. Trodde först det skulle räcka med att sätta den i flight-mode. Men det krävs en Hard-reset. Känns väldigt "icke-Apple" om ni förstår vad jag menar?

Jo, visst har jag fått 12 mbps någon gång - när allt varit ultimat antar jag. Men verkligheten i Sthlm's innestad är 6-8 mbps - det är det normala - det är sanningen. Funkar hyfsat bra tycker jag - vid surfning. har ju 100 hemma och jobb, men internet är ju inte 100 - internet är ju inte snabbare än den server man just plockar info ur och ping-tider är som dom är oavsett vad man har för speed på linan från burk till servern som skyfflar visare ut mot internet. Så - vid vanlig surfning kan 8 mbps på en iPad ute på stan vara lika rappt som hemma med Mac och 100 mbps.
Vad jag däremot tycker är trist är att det bara är 1 mbps up - eller oftast 0,5-0,8 - det är en flaskhals för synkning och när man vill skyffla UPP filer. Det kan ta rejäl tid att synka nya dokument man gjort i iOS-iWork till iCloud t.ex. Det verkar seeeegt - kanske Apples servrar också däckar ihop då och då. Deras nya monsteranläggning har problem - det är en magkänsla jag har. Synkning av iWork till Mac funkar inte på någon av dom fem Macar jag använder :-D. Mappen "Mobile Documents" som ska ligga i hemmabiblioteket finns inte och skapas inte. detta är ett känt och spritt fenomen - inte för att det egentligen spelar roll då det är meningen att man ska ta ner dokument via browser (halvdan lösning - halvmesyr). Jag har en känsla av att Apple stängt av synk till macar's Mobile Documents-mappen - det var svajigt och några har förlorat dokument (!). Mountain Lion sägs ska fixa ALLT
Turligt nog så synkar allt annat - bokmärken, kalendrar, mail, adressbok - klockrent. iCloud är absolut ingen katastrof som MobileMe var i början - iCloud är dock ett litet barn som måste växa till sig.

  • Avstängd
  • 2012-04-12 09:41

Palla inte trycket så beställde en iPad WiFi 4G 64GB för 7195:- hos Apple i söndags, och fick den igår ihop med aTV3.
Snabbt jobbat Apple-TNT-Poståkeriet (här i stan).

Första intrycken... Vet inte, men kanske mina ögon inte är dom bästa men märker ingen påtaglig skillnad på skärmen mellan den och min iPad1.
Snabb är den den dock ijfr... betydligt snabbare och vissa program som tendera att självavsluta på 1:an rullar på fint nu.
Vikten märker jag heller ingen skillnad på men tunnare är den iaf, fast gilla den *platta* sidan runt om på 1:an bättre, 3:n känns vass efter en stund, spec. när man vilar den mot magen i sängen
Är iaf helt klart nöjd med vad den har att erbjuda med kamera, skärmdubblering mm mm...
Härlig pryl att ha

Det är så lätt att bara klaga (som jag gjorde lite i tråden), så:
Jag funderade flera timmar på släppdagen om det var värt att uppgradera från 2:an. Och såhär två veckor senare är svaret ett rungande ja!
Skärmen är sååå mycket bättre att allt blir roligare och lyxigare. Funderar ni på att uppgradera så gör det. Och tänk inte ens på 2:an om ni ska köpa nytt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2012-04-13 23:35

Vet inte varför jag fick för mig detta, men kändes bara som att affären som jag ringt till hade fått in så ringde till dem vid 2 tiden, och mycket riktigt hade dem fått in några stycken av wifi modellerna..
Så det blev raka vägen ner till centrum, så nu har man sin 32gb;) Köpte även med ett Smart cover som även var ett hardcase till baksidan;) 395 tyvärr, men men, bra kvalite iafall..
Riktigt bra skärm iafall, riktigt lyxigt känns det när man sitter med ipaden, även baksidan är riktigt snygg och riktigt gediget byggt..
Nu tar det bara lite tid att komma på ett antal appar man ska fixa ner, men kommer väll några med tiden så att säga.

Tråden handlar om de som har fått sin nya iPad. Frågor och diskussioner som berör ämnet om var man kan få tag i senaste iPad, hur många som finns inne i olika butiker, leveranstider från Apple Store och så vidare kan tas i andra trådar.

Önskar er en trevlig kväll & fortsatta trevliga diskussioner.

Vänligen,
/ T

Hej,

Har köpt 2 böcker med min nya iPad, men har dock inte börjat läsa än. Jag undrar, hur bra/dåligt är det att använda nya iPad som "bokläsare", låt säga att jag läser ca 3-40 min, har ni fått någon negativt effekt av detta?

Ursprungligen av Darwiche:

Hej,

Har köpt 2 böcker med min nya iPad, men har dock inte börjat läsa än. Jag undrar, hur bra/dåligt är det att använda nya iPad som "bokläsare", låt säga att jag läser ca 3-40 min, har ni fått någon negativt effekt av detta?

jo, jag har köpt fler e-böcker:)

Ursprungligen av Darwiche:

Hej,

Har köpt 2 böcker med min nya iPad, men har dock inte börjat läsa än. Jag undrar, hur bra/dåligt är det att använda nya iPad som "bokläsare", låt säga att jag läser ca 3-40 min, har ni fått någon negativt effekt av detta?

Nej, vad skulle det vara för negativa effekter?

Ursprungligen av Capeman:

Nej, vad skulle det vara för negativa effekter?

Jag menade nog mest om det skulle påverka mina ögon i längden, tex ibland när man sitter för nära teven och blinkar så känner man av sådan effekt, undrar bara om iPad har sådan effekt när man läser?

Tack

Ursprungligen av Darwiche:

Jag menade nog mest om det skulle påverka mina ögon i längden, tex ibland när man sitter för nära teven och blinkar så känner man av sådan effekt, undrar bara om iPad har sådan effekt när man läser?

Nej, det har den inte. (Det har det inte att sitta för nära TV:n heller, det är en myt.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-29 07:14
Ursprungligen av Darwiche:

Hej,

Har köpt 2 böcker med min nya iPad, men har dock inte börjat läsa än. Jag undrar, hur bra/dåligt är det att använda nya iPad som "bokläsare", låt säga att jag läser ca 3-40 min, har ni fått någon negativt effekt av detta?

Jag skulle nog säga att du får positiva effekter av att läsa med en iPad i och med att du kan förstora texten, anpassa ljusstyrkan på skärmen och ha flera böcker med dig var du än är.

Jag har aldrig känt av något sådant.

Att sitta med en iPad är som bildskärmsarbete i övrigt. Det är till viss del ansträngande för ögonen, åtminstone teoretiskt. Jag har dock aldrig upplevt något. Det faktum att man enkelt ställer ljusstyrkan efter omständigheterna gör att det blir behagligt att läsa på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-02 09:26

Efter att ha haft både 1:an och 2:an har jag nu haft 3:an ett tag. Kan inte säga att 3:an tillför så mycket.

Självklart är skärmen betydligt bättre. Men där stannar det. I övrigt ser jag mest nackdelar.

- den är tyngre vilket jag tycker märks när man håller den med något grepp mellan tummar och fingrar.
- den blir varm. Inget jätteproblem, men otrevligt.
- batteriet tar betydligt längre tid att ladda. Det gör att om man upptäcker att den har lite lite batteri kvar så är det svårt att kicka upp den. Det tar helt enkelt lite för lång tid. Kan iofs åtgärdas med en mer disciplinerat laddande över nätterna.
- upplever ingen skillnad i hastighet. Jag spelar inte spel(ytterst sällan i alla fall) och ser ingen skillnad med den snabbare processorn. Hade hoppats att Safari skulle ladda ned sidor snabbare. Men där kanske bredbandet sätter stopp före processorn? Vissa appar kanske laddas snabbare? Men de som är långsamma är fortfarande långsamma.

Så sammanfattningsvis finns det ingen anledning att byta från 2:an till den nya enligt mig. Skärmen väger inte upp svagheterna. Har man 1:an blir det nog ett allmänt lyft som gör att det kan vara värt en investering.

Ursprungligen av xms67:

Efter att ha haft både 1:an och 2:an har jag nu haft 3:an ett tag. Kan inte säga att 3:an tillför så mycket.

Självklart är skärmen betydligt bättre. Men där stannar det. I övrigt ser jag mest nackdelar.

- den är tyngre vilket jag tycker märks när man håller den med något grepp mellan tummar och fingrar.
- den blir varm. Inget jätteproblem, men otrevligt.
- batteriet tar betydligt längre tid att ladda. Det gör att om man upptäcker att den har lite lite batteri kvar så är det svårt att kicka upp den. Det tar helt enkelt lite för lång tid. Kan iofs åtgärdas med en mer disciplinerat laddande över nätterna.
- upplever ingen skillnad i hastighet. Jag spelar inte spel(ytterst sällan i alla fall) och ser ingen skillnad med den snabbare processorn. Hade hoppats att Safari skulle ladda ned sidor snabbare. Men där kanske bredbandet sätter stopp före processorn? Vissa appar kanske laddas snabbare? Men de som är långsamma är fortfarande långsamma.

Så sammanfattningsvis finns det ingen anledning att byta från 2:an till den nya enligt mig. Skärmen väger inte upp svagheterna. Har man 1:an blir det nog ett allmänt lyft som gör att det kan vara värt en investering.

Jag tycker att skärmen utgör 90% av fördelarna med den nya. Min är högst påtagligt snabbare över 3G jämfört med 2:an men då har jag Telias snabbaste mobila bredband påkopplat. Tyngre, ja det märks när man håller en 2:a i ena handen och den nya i andra. Annars stör det inte. Varmare, ja men inte så det stör.

  • Avstängd
  • 2012-06-02 15:13
Ursprungligen av xms67:

Efter att ha haft både 1:an och 2:an har jag nu haft 3:an ett tag. Kan inte säga att 3:an tillför så mycket.

Självklart är skärmen betydligt bättre. Men där stannar det. I övrigt ser jag mest nackdelar.

- den är tyngre vilket jag tycker märks när man håller den med något grepp mellan tummar och fingrar.
- den blir varm. Inget jätteproblem, men otrevligt.
- batteriet tar betydligt längre tid att ladda. Det gör att om man upptäcker att den har lite lite batteri kvar så är det svårt att kicka upp den. Det tar helt enkelt lite för lång tid. Kan iofs åtgärdas med en mer disciplinerat laddande över nätterna.
- upplever ingen skillnad i hastighet. Jag spelar inte spel(ytterst sällan i alla fall) och ser ingen skillnad med den snabbare processorn. Hade hoppats att Safari skulle ladda ned sidor snabbare. Men där kanske bredbandet sätter stopp före processorn? Vissa appar kanske laddas snabbare? Men de som är långsamma är fortfarande långsamma.

Så sammanfattningsvis finns det ingen anledning att byta från 2:an till den nya enligt mig. Skärmen väger inte upp svagheterna. Har man 1:an blir det nog ett allmänt lyft som gör att det kan vara värt en investering.

Skärmen är bättre, syns/märks bäst om du läser liten text.
Snabbare.. tja, inte om man surfar etc med den, men med lite tunga program för bildbehandling eller typ beräkningsintensiva är det en himla skillnad

Alla gör vi olika värderingar. Jag har inte upplevt värmen som ett obehag. Vikten märker jag när jag jämför. Skärmen är onekligen det som väger över. Men om du har en ipad2 så tis en rejäl funderare innan du byter - för prestandamässigt så märks inte mycket utöver skärmen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-02 14:17

Jag tycker det är natt och dag mellan iPad 2 och The new iPad. Verkligen natt och dag.

En annan sak man kanske måste ta med i beräkningarna är hur bra syn man har. Användaren XMS67 här ovan kanske har dålig syn och då inte kan tillgodogöra sig den fantastiska skärmen, för den är verkligen out of this world.

Kort sagt, man kan ha olika värderingar och vikta olika funktioner på olika sätt men att säga att det inte är någon större skillnad mellan iPad 2 och The new iPad är direkt felaktigt.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det är natt och dag mellan iPad 2 och The new iPad. Verkligen natt och dag.

En annan sak man kanske måste ta med i beräkningarna är hur bra syn man har. Användaren XMS67 här ovan kanske har dålig syn och då inte kan tillgodogöra sig den fantastiska skärmen, för den är verkligen out of this world.

Kort sagt, man kan ha olika värderingar och vikta olika funktioner på olika sätt men att säga att det inte är någon större skillnad mellan iPad 2 och The new iPad är direkt felaktigt.

Vem har sagt att det inte är någon större skillnad på skärmarna?
Skärmen är det som är grymt med nya iPad, förutom det är det inte mycket. Framförallt gör det stora batteriet att laddningen tar alldeles för lång tid jämfört med 2an.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-02 19:32
Ursprungligen av keptang:

Vem har sagt att det inte är någon större skillnad på skärmarna?

I mitt inlägg syftade jag på xms67 som inte tyckte att det var så mycket skillnad på iPad 2 och den senaste så att det var värt att uppgradera, jag menade då att skärmen i sig är mer än tillräckligt skäl att uppgradera.

Ursprungligen av keptang:

Skärmen är det som är grymt med nya iPad, förutom det är det inte mycket. Framförallt gör det stora batteriet att laddningen tar alldeles för lång tid jämfört med 2an.

Jag tycker att där är klart mer, som kameran och LTE. Det är mycket.

Att de sedan lyckats få in så mycket batteri är också suveränt, så man får bibehållen batteritid. Att det tar längre tid att ladda är väl inget konstigt då, det säger ju sig själv, och det ser inte jag som ett problem.

Ursprungligen av xms67:

Efter att ha haft både 1:an och 2:an har jag nu haft 3:an ett tag. Kan inte säga att 3:an tillför så mycket.

Självklart är skärmen betydligt bättre.

Ursprungligen av zinned:

I mitt inlägg syftade jag på xms67 som inte tyckte att det var så mycket skillnad på iPad 2 och den senaste så att det var värt att uppgradera, jag menade då att skärmen i sig är mer än tillräckligt skäl att uppgradera.

Jag tycker att där är klart mer, som kameran och LTE. Det är mycket.

Att de sedan lyckats få in så mycket batteri är också suveränt, så man får bibehållen batteritid. Att det tar längre tid att ladda är väl inget konstigt då, det säger ju sig själv, och det ser inte jag som ett problem.

Jag vet inte hur du läser (selektivt?), men föreslår att du läser inlägget från xms67 en gång till.
Jag har citerat en del av det åt dig.

LTE + nya iPad + Sverige, hur? Kameran på baksidan har jag aldrig använt på någon utav mina iPads, så för mig (kanske inte för alla) betyder den ingenting, smidigare att fota med en 4S om man är på språng.

Ingen som har sagt att det är konstigt att det tar längre tid att ladda batteriet, bara ett faktum.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-02 21:58
Ursprungligen av keptang:

Jag vet inte hur du läser (selektivt?), men föreslår att du läser inlägget från xms67 en gång till.
Jag har citerat en del av det åt dig.

LTE + nya iPad + Sverige, hur? Kameran på baksidan har jag aldrig använt på någon utav mina iPads, så för mig (kanske inte för alla) betyder den ingenting, smidigare att fota med en 4S om man är på språng.

Ingen som har sagt att det är konstigt att det tar längre tid att ladda batteriet, bara ett faktum.

Du, Mr "Taggarna utåt och är arg på allt och alla" - ta de lugnt.

Har jag skrivit till dig en endaste gång? Nej, jag skrev till xms67 efter att jag hade läst pmarriott citera hans inlägg och kommentera det. Jag fattar inte varför du hetsar upp sig så oerhört när jag inte ens har tilltalat dig. Eller du och xms67 är samma person, kanske?

Lugna dig.

För övrigt, vad det gäller skillnaderna så tycker jag de är stora mellan tvåan och trean av de anledningar jag nämnde. LTE är en stor grej i trean, att vi sedan inte kan nyttja den i Sverige och att du då tycker att det inte gör det till en stor skillnad får stå för dig men kom inte med attityd mot mig för att jag tycker att det är en stor skillnad.

För att vara noga så ska den ju faktiskt inte vara så himla mycket snabbare än iPad 2. A5X är ju egentligen samma CPU som innan, bara upphottad grafik.

Ursprungligen av Capeman:

För att vara noga så ska den ju faktiskt inte vara så himla mycket snabbare än iPad 2. A5X är ju egentligen samma CPU som innan, bara upphottad grafik.

Exactemento, så är det.

Bevaka tråden