Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är viktigt för CAD?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-04-13 18:51

Min fru ska köpa en ny dator. Det som belastar hennes dator mest i dag är SketchUp. Vad ska man satsa på då när man köper en ny dator, RAM, grafikkort, snabb hd, cpu? Var ska man lägga krutet?

• Medlem
  • 2012-04-13 23:47

Jo, men frågan var vad man ska lägga pengarna på om man har en begränsad budget.

Grafikkort + minne. Självklart måste man ha "tillräckligt" stor hårddisk, men det får man med vilken standarddisk som helst. Däremot är inte SSD så viktigt, eftersom det, till skillnad från t.ex. Photoshop, inte är så mycket skrivning/läsning till/från disk. CPU är det sista man ska lägga pengarna på.

• Medlem
  • 2012-04-14 09:40

Men PS skriver och läser mycket från disk, alltså.
Tack.

Ursprungligen av Baron:

Men PS skriver och läser mycket från disk, alltså.
Tack.

Beroende på bildstorlek, tillgängligt internminne, och vad man gör, så ja, i vissa fall. SSD är naturligtvis snabbt, men det är också dyrt, och i en begränsad budget så skulle jag personligen inte lägga pengarna där (givet att man har behov av hyfsat stor disk för lagring)

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-14 09:51

Vad är viktigt för CAD?

På jobb kan vi bara köra 32-bitars Windows, och det vi har mest bekymmer med är att vi inte kan trycka i mer minne. Grafiken flyter på fint i min 4,5 år gamla Windowsburk, men CAD-programmen beklagar sig över att minnet inte räcker till för att kunna ladda in alla länkningar på ett effektivt sätt.
Alltså, satsa på så mycket minne som möjligt.

Antar att det är grafikkortet. Och grafikkortets minne. Så är det för andra 3D-program. Och mycket RAM.

MEN - SketchUp är inte ett riktigt proffsprogram per se, så riktigt stora och tunga modeller får även den mest välutrustade dator att knäa. PC som Mac. Har egen erfarenhet av ArchiCad som klarar betydligt fetare (mer komplexa) modeller än Sketchup på samma hårdvara.

Och som sagts ovan - CPU är inte det viktigaste. Inte heller många kärnor. De flesta cad-program använder inte alla tillgängliga kärnor vid rendering.

• Medlem
  • 2012-04-16 12:44

Vilken dator skulle ni rekommendera då, om budgeten ligger runt 10000-11000? Bärbart är ok, då kan skärm tas senare för andra pengar. Stationärt är också ok.
Bara momsen kan dras av.

En beggad MBP 15", kanske? 13-tummarna har ju inga roliga graffekort...

Den 21" iMac i3 jag har på jobbet är ganska OK. (mid 2010?) 3,2 GHz med 8 GB RAM och ATI Radeon 5670 med 512 MB VRAM. Men det är på gränsen. Vissa tunga sketchup-modeller jag öppnar får grafikkortet att knäa.

Frågan är bara hur du skall få tag på beggade datorer i den prisklassen där momsen kan dras av.

Begagnat är svårt när det ska dras moms. Momsen utgör ju 20% av priset och begagnatpriserna baseras ju oftast på pris ink. moms.

Då är det nog den billigaste 21,5" iMacen som gäller. Mer kräm än i en MBP för samma pris. Kör om möjligt på den näst billigaste med det lite bättre grafikkortet 6770.
I vilket fall som helst piskar vilken som helst av dagens billigaste iMacar den jag har (4xi5 vs 2xi3).

Hur avancerade modeller ska det byggas i SketchUp?

• Medlem
  • 2012-04-17 17:23

Jag vet inte, jag har inget att jämföra med. Filerna väger 50-100 MB och får min MBP i7 8 GB med AMD Radeon HD 6750M att stånka en del.

Ursprungligen av Baron:

Jag vet inte, jag har inget att jämföra med. Filerna väger 50-100 MB och får min MBP i7 8 GB med AMD Radeon HD 6750M att stånka en del.

Enkelt uttryckt: SketchUp har aldrig varit tänkt att användas på det här sättet... När man når en viss gräns känn det som "tyngden" ökar logaritmiskt för varje nytt element som tillförs modellen.

Kanske det är dags att byta upp sig till ett "riktigt" program? Kolla in CAD-trådarna på forumet. Själv kör jag ArchiCad men det är ju inte direkt tänkt för hemmabruk. Dock kan man klara sig bra med studentversionen (gratis) om man inte har behov att utbyta filer med andra. Jag rekommenderar att ladda ner deras tutorials för att öva!

Angående just det grafikkortet hittade jag detta:

View topic - Sketchup 8 v2 very very slow on iMac lion • SketchUcation Community Forums

Med risk för att få en flock arga tillrop efter mig, men det här är nog ett av de lägen där man allvarligt ska fundera på en Windows-maskin. Något i den här stilen kanske:

Dells onlinebutik: Bygg ditt system

• Medlem
  • 2012-04-17 19:18

Windows är inte aktuellt. Inte av princip utan för att det är bökigt.

Ok, men då kanske ni får vara beredd på att budgeten är lite i snävaste laget för att få den hårdvara ni egentligen skulle behöva.

• Medlem
  • 2012-04-18 07:22

Budgeten är inte huggen i sten.

• Medlem
  • 2012-04-18 09:52

Hon har tidigare jobbat med "professionella" verktyg i Windows men tycker att Sketchup är bättre i handgreppen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 09:56

Rent generellt är Nvidia att föredra när det kommer till CAD.

Men på en Mac så skulle jag rekommendera en iMac och fokusera på mycket internminne.

Låter konstigt att SketchUp kräver så mycket kraft men som johan säger så är det nog inte optimerat för den sortens arbete.

Om hon är intresserad av att "byta upp sig" lite så kan jag rekommendera Rhino som nu finns till Mac i en ganska stabil betaversion. Fungerar utmärkt och jag tror inte man blir irriterad på funktionaliteten om man aldrig använt det i Windows/tidigare versioner. Kan allt som SketchUp kan och mer därtill, om man har lust. Det är väldigt flexibelt och man behöver inte vara "power user" för att ha nytta av det. Tillskillnad från SU är det betydligt bättre optimerat för avancerade uppgifter.

1
Bevaka tråden