Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dela ut USB-skrivare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop!

Jag testar lite med OS X Server hemma (ett gigantiskt nätverk med två datorer).
Jag kikar i dokumentationen, och det går bara att dela ut till servern anslutna skrivare om de har postscript?
eller har jag missuppfattat?
hade tänkt dela ut en USB-ansluten CD-brännare oxå, men det går inte heller. eller?

nu flyttar jag kabeln till usb-hubben fram och tillbaka mellan maskinerna (nätverk by nävkraft) men det blir ju lite tråkigt.

tacksam för svar

Mikael

Dela ut en skrivare i OS 9 är ju busenkelt, kan det vara lika svårt att dela ut den i X?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-25 18:29

Japp, detta kommer gå först med CUPS i 10.2. Har inte läst igenom dokumentationen än men jag e osäker på om det går att dela ut icke PS skrivare.

/glemme

Du kan säkert fixa ett fungerande system där du gör en LPR skrivarkö under Darwin på servern som sedan är kopplad till USB skrivaren, med eller utan rastrering i ghostview. Denna kö skulle du sedan kunna ansluta till från den andra daorn på normalt vis. Jag har dock inte själv byggt upp et sådant system men det borde inte vara någon omöjlighet. Du får kanske använda applescript Studio för att skapa en hotfolder under tian som skriver ut filerna som hamnat där från LPR kön.

Rapporera gjärna om du testar detta.

En helt annan fråga:
Farför får man inte möjligheten att koppla till en delad USB skrivare från en icke USB dator? Tekniskt är ju detta ingen begränsning utan det är bara Apple som lagt in spärren. Detta är ett typiskt Apple fenomen som jag tycker mycket illa om måste jag säga. Försök att förklara detta för en kund som börjat att bli något Mac-fientlig......

tack för kommentarerna.

Jag avvaktar till 10.2, tror jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 15:13

Hej!

Jag tar upp denna gamla tråd därför att jag försöker dela ut en USB-skrivare (en seriell Epson SP EX med seriell-USB adapter) ansluten till en maskin med 10.2.6 klient till gamla OS9-maskiner på nötverket. (avsiktlig felstavning, här är alla nötter), med hjälp av gimp-print, ESP Ghostscript etc enligt instruktionerna på denna länk:
http://www.mandrake.demon.co.uk/Apple/osxprint.html

jag har lagt in scriptet
{
disable = no
socket_type = stream
protocol = tcp
wait = no
user = root
server = /usr/libexec/cups/daemon/cups-lpd
server_args = -o document-format=application/octet-stream
groups = yes
flags = REUSE
}
i "printer" filen enligt instruktionen (server_args raden tillagd enligt MacOSXhints
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020901005320524
)
Skrivaren funkar vid utskrift på servermaskinen men det funkar inte från andra. Och jag får detta felmeddelande:
Jul 1 14:37:47 G4dual xinetd[464]: missing service keyword [line="1"]

Kan nån UNIX-guru hjälpa till?

Tack på förhand

Thomas

Senast redigerat 2003-07-01 15:42
1
Bevaka tråden