Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Canon 5D mk III-köpare behöver fotogrundkurs?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-04-15 10:24

Rajala har helsidesannonser i morgontidningarna i dag där de försöker fresta folk att köpa en Canon 5D mk III för 32.000 (typ) genom att kasta in en grundkurs i fotografering på köpet. Vänder man sig till rätt personer då?

Det ska du kanske ändå inte utesluta. Foto är ju en sådan hobby där utövarna ofta lägger ner otroligt stora summor, även om de kanske är enbart självlärda etc.

Jag skulle då gärna gå en grundkurs i fotografering, hos en duktig fotograf!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det ska du kanske ändå inte utesluta. Foto är ju en sådan hobby där utövarna ofta lägger ner otroligt stora summor, även om de kanske är enbart självlärda etc.

Jag skulle då gärna gå en grundkurs i fotografering, hos en duktig fotograf!

Studieförbunden har bra kurser. de ligger på ca 1500:- hos t ex Medborgarskolan.
ABF är mkt billigare men mina erfarenheter är att de är mycket "pensionärsvänliga"....

Jo, men det måste väl ändå vara tämligen sällsynt att man levererar en grundkurs i foto ihop med en kamera som är tillräckligt bra för att livnära sig på.

Jag kan förstå om man får en kurs i "Advanced driving" på Nürnbergring ihop med Schumacher om man köper en sportbil för nån miljon eller så. Men "Lär dig fickparkera utanför Konsum" eller "Gas- Broms - Koppling " ....

Jag betraktar annonsen som ett skämt - ganska kul. Här är några varanter:

Gratis körkortsutbildning till den som köper denna Lamborghini.
Navigationsutbildning och sjövanekurs till den som köper denna 200 fots segelyatch.
Flygcertsutbildning ingår för den som köper denna AirBus.
Har du aldrig filmat förr? Inga problem - det ingår en grundkurs i filmning om du köper denna RED-kamera med optikuppsättning och tillbehör.
Etc.

Jag förstår er poäng, men jag är ändå inte helt säker på att det är bortkastat. Jag har genom åren mött häpnadsväckande många där erbjudande av den typen skulle passa.

Det finns t.ex. mängder av tidskrifter där reportrar/layoutare/journalister även förväntas kunna ta bilder, och det är inte ovanligt att de har förstklassig utrustning, men mycket begränsad kunskap, för på något sätt är det mycket lättare att få igenom inköp av en dyr kamera än en kurs!

Isåfall är det nog den mest riktade annons jag någonsin sett :-).

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag förstår er poäng, men jag är ändå inte helt säker på att det är bortkastat. Jag har genom åren mött häpnadsväckande många där erbjudande av den typen skulle passa.

Det finns t.ex. mängder av tidskrifter där reportrar/layoutare/journalister även förväntas kunna ta bilder, och det är inte ovanligt att de har förstklassig utrustning, men mycket begränsad kunskap, för på något sätt är det mycket lättare att få igenom inköp av en dyr kamera än en kurs!

Det var just ett exempel jag gav, jag menade inte att hela världen består av den kategorin

Nja, iofs. Jag har en kompis som har fotoutrustning för 100 000....

Han ringer ringer mig för att fråga sånt som man tar för givet att man kan efter en vecka som hobbyfotograf.
"Vilken bländare skall jag köra på om jag skall fota fest, barnen, ute, fotboll osv...?"

Klart det finns en massa nötter med för mycket pengar som köper dyr utrustning som dom inte kan använda - kolla bara in Sthlms skärgård en vanlig sommardag :-D. Men dessa nötter tar inga kurser - det är ju det som problem liksom.
Jag är övertygad om att annonsen är ett skämt. Ingen som köper kameran kommer att utnyttja erbjudandet om grundkurs - vare sig dom behöver det eller inte. Annonsen är bara en kul grej.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-15 12:49

Men å andra sidan. Hur många datorköpare har vi inte sett som har smällt på den värsta datorutrustningen för 5D-priser utan att kunna utföra ens de nödvändigaste uppgifterna - installera program, säkerhetskopiera, hantera filer eller göra basala felprioriteringar - satsa på CPU, snåla på RAM? En datorkurs hade nog kunnat hjälpa i de fallen.

• Medlem
  • 2012-04-15 15:06

Till rajalas försvar kan man säga att erbjudandet gäller alla som köper canon slr.

Ursprungligen av Baron:

Till rajalas försvar kan man säga att erbjudandet gäller alla som köper canon slr.

Då är det ju jättebra.

• Medlem
  • 2012-04-15 22:57
Ursprungligen av jurassic579:

Då är det ju jättebra.

Fast texten satt på 5D-bilden som dessutom var 5 ggr så stor som de andra bilderna på canonhus.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-15 15:28

Nikon erbjuder en gratis kurs till nästan alla som köper en Nikonkamera, vi köpte in en Nikonkamera till jobbet för ca 10.000 och två av mina kollegor fick 4 timmars "så här funkar kameran" som Nikon själva höll i. Jag har inte sett annonsen ovan men det kanske är något liknande Canon börjat med.

Egentligen - med tanke på alla kameror jag uppdaterat till nyare/dyrare/bättre så kanske det är klokt att köpa en bra kamera redan från början.

Ursprungligen av CyberPet:

Egentligen - med tanke på alla kameror jag uppdaterat till nyare/dyrare/bättre så kanske det är klokt att köpa en bra kamera redan från början.

Första kameran förstår jag om folk "snålar" till det lite; Är detta något för mig?
Jag vet 15-åringar som fått kamera för 15000:- och lagt den på hyllan efter tre månader.

Men, känner man att man hittat sitt "kall" här i livet så har jag inget emot att fok tar ens banklån.
35000 är inga pengar om man fotograferar. Jag och min fru köper ingen sprit, åker inte till Thailand och
har inga barn som skall på ridläger etc... vi fotograferar och har kul.

frun gick kurs på Medborgarskolan för 1500:- fastän hon redan kunde rätt bra.
Det handlar bara aom att lära tekniken, dra i spakar. Bildseendet är det som är det viktiga,
har man inte det så hjälper inte fotoutrustning för ens miljonen.

Han som ringer mig använder sin fina utrustning i P-läget som en pocket ungefär...
för han saknar det där "bra bild"-seendet.

Ursprungligen av Goflorp:

Han som ringer mig använder sin fina utrustning i P-läget som en pocket ungefär...
för han saknar det där "bra bild"-seendet.

Ahaa! Är det de P-läget är till för, har aldrig testat

P står ju för "Professionell"

Själv kunde jag inte ta några lån, för banken tyckte inte jag var något att satsa på. Så jag fick gå den långa vägen, uppgradera, köpa begagnat, köpa nyare och lite bättre och bättre, osv.

• Medlem
  • 2012-04-16 16:18

Hah, det är är som att försöka trycka i "Racer"-växeln (R) när 5:an inte räcker till...

Kan ju säga att det är rätt kul när man fotar bröllop och någon gäst har en dyrare kamera än en själv (typ en 1D-nånting) och de fotar i P-läget och gruffar något om att bilderna blir för mörka. Det måste vara något fel på kameran.

Man har lust att slå dem i huvudet!

Ibland har folk mer pengar än vett.

1
Bevaka tråden