Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dokumenthantering med hjälp av iCloud

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-15 23:08

Hej! Hoppas att det här hamnar rätt nu.
I mitt arbete skriver jag och korrläser långa manus (normalt mellan 60 och 500 sidor).
I dag använder jag Word. Det fungerar utmärkt på datorn. Min dröm är dock att kunna skriva och redigera samma dokument på både min MBP och iPaden (genom Dropbox eller iCloud och med externt tangentbord, typ iPad 3 Keyboard Case | Folio Cover W/ Wireless Bluetooth Keyboard | ZAGGfolio - om det nu kommer med svenskt tangentbord) utan att behöva hålla på med formateringar etc. Typ jobba hemma, stänga ned datorn och sätta sig på tåget, ta upp iPaden och fortsätta.
Word finns ju inte till iPad men Pages gör det och Scrivener kommer att släppa en app för iPad, sannolikt i år.
Jag kan tänka mig att gå över till Pages eller Scrivener men de flesta företag jag arbetar mot vill ha Worddokument, så när jag är klar, eller om jag bara ska låta någon läsa det då hittills utförda arbetet, behöver jag kunna skicka ett Worddokument.
Någon som gör detta med Pages? Utan problem?
Scrivener finns ju inte ännu men kanske snart.
Eller finns det möjligen någon annan lösning?

Mycket irriterande är det att Word inte klarar av att läsa Pagesdokument som inte har sparats ut som Wordversion.
Tack på förhand!

Det går att uppfylla dina behov med hjälp av Pages och låta det samarbeta med iCloud. Du har även möjligheten att exportera dokumentet till ett normalt standard .docx båda på din Mac och iPad och sedan skicka det till andra.

Att Word inte klarar av att läsa dokument som är skapade med Pages egna format är väl rätt självklart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-15 23:24

Tack för svar! Jag tycker inte att det är självklart att Word inte klarar av att läsa Pages eget format. Jag tycker snarare att det är provocerande att tillverkarna inte skäms för att de inte ordnar så att deras program kan läsa och deras dokument kan läsas av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen på marknaden.
Följdfrågan: om jag sitter och skriver och formaterar och har mig i Pages (radavstånd, tabbar, kursiv, fetat, större storlek på rubriker etc) - hanterar Word det Wordutsparade dokumentet korrekt? Eller kommer jag bli tvungen att göra om allting?
Någon som testat och vet?

Ursprungligen av scott:

Tack för svar! Jag tycker inte att det är självklart att Word inte klarar av att läsa Pages eget format. Jag tycker snarare att det är provocerande att tillverkarna inte skäms för att de inte ordnar så att deras program kan läsa och deras dokument kan läsas av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen på marknaden.
Följdfrågan: om jag sitter och skriver och formaterar och har mig i Pages (radavstånd, tabbar, kursiv, fetat, större storlek på rubriker etc) - hanterar Word det Wordutsparade dokumentet korrekt? Eller kommer jag bli tvungen att göra om allting?

Du kan formatera din text bäst du vill i Pages och exportera det utan problem till ett word-dokument. Däremot bör du inte använda dig av eventuella specialfunktioner i Pages eftersom det kan hända att det ramlar bort vid export.

För övrigt så är inte Pages ett av de vanligaste programmen på marknaden. Det finns i stort sett bara till Mac. Jag hade hållit med dig fullständigt om det var så att vi pratar om ODF eller annat större format (som har vuxit till sig på senare tid). Men så länge Pages bara finns i OS X och iOS så kommer vi få leva med att Microsoft inte ger stöd för det i Word.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 00:50
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du kan formatera din text bäst du vill i Pages och exportera det utan problem till ett word-dokument. Däremot bör du inte använda dig av eventuella specialfunktioner i Pages eftersom det kan hända att det ramlar bort vid export.

För övrigt så är inte Pages ett av de vanligaste programmen på marknaden. Det finns i stort sett bara till Mac. Jag hade hållit med dig fullständigt om det var så att vi pratar om ODF eller annat större format (som har vuxit till sig på senare tid). Men så länge Pages bara finns i OS X och iOS så kommer vi få leva med att Microsoft inte ger stöd för det i Word.

Så så länge jag håller mig till typsnitt som finns i båda programmen och inte gör konstigare saker än typ kursiverar, fetar, har annat radavstånd så ska det gå bra? Har för mig att jag läste någonstans att sidnumrering eller fotnoter inte fungerar i överföringen. Inte hela världen, går ju lätt att fixa till. Att behöva feta/kursivera om på 200 olika ställen är jobbigare.

Få använder Pages? Det kanske är så, men då borde Apple se till att Pagesdokument kan läsas av Word - utan att man behöver spara ut det som Worddokument.

Får testa in mig på Pages nu. Men ska prova Scrivener när det kommer, med tanke på storleken på ett kommande projekt.

Vad är specialfunktioner i Pages?

Tack för svar!

Ursprungligen av scott:

Få använder Pages? Det kanske är så, men då borde Apple se till att Pagesdokument kan läsas av Word - utan att man behöver spara ut det som Worddokument.

Hur tänker du nu? Apple kan väl inte se till att någon annans mjukvara är kompatibel med Apples. Det är väl Microsoft som i så fall får se till att Word kan läsa Pages-dokument.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 08:53
Ursprungligen av pmarriott:

Hur tänker du nu? Apple kan väl inte se till att någon annans mjukvara är kompatibel med Apples. Det är väl Microsoft som i så fall får se till att Word kan läsa Pages-dokument.

Jag är ingen programmerare men har svårt att se problemet. Apple klarar av att bygga en funktion där man kan spara Pagesdokument i Wordformat men inte av att bygga programmet så att Pagesdokument alltid är möjliga att redigera i Word?
Om det är ett problem - fine. Annars förstår jag inte hur du tänker. Underlätta för användarna är en bra strategi som jag rekommenderar.
Men visst. Det kanske inte finns någon som helst efterfrågan.

Ursprungligen av scott:

Jag är ingen programmerare men har svårt att se problemet. Apple klarar av att bygga en funktion där man kan spara Pagesdokument i Wordformat men inte av att bygga programmet så att Pagesdokument alltid är möjliga att redigera i Word?
Om det är ett problem - fine. Annars förstår jag inte hur du tänker. Underlätta för användarna är en bra strategi som jag rekommenderar.
Men visst. Det kanske inte finns någon som helst efterfrågan.

Visst, Apple KAN så klart göra Pages så att det sparar dokument i Word-format som default, men då faller ju liksom hela iden med Pages. Alla Apples egna lösningar blir då oanvändbara och Pages reduceras till en Word-kompatibel ordbehandlare. Plus att Apple då tvingas lägga sig bakom Microsoft och hela tiden förändra Pages efter hur Word utvecklas. Den enda vettiga lösningen är att Microsoft gör Word Pages-kompatibelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-17 02:17

Lets agree to disagree om OT-biten.

Har googlat massor och får inte riktigt det besked jag önskar. Jag vill inte behöva krångla när jag ska spara på en enhet, vill att det bara ska fungera, som när man trycker kortkommando för spara på datorn. Ett program - två enheter.
Quickoffice hävdar visserligen att det fungerar "seamless" och med exempelvis Dropbox så kanske är det värt ett försök. Känns bara som att det finns väldigt många frågor man skulle vilja ha svar på egentligen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-17 02:32

quickoffice Pro HD.mp4 - YouTube
Jobbigt att inte kunna trycka command+s utan att dokumentet stängs. Jag sparar någon gång i minuten när jag arbetar. Det är ohållbart att behöva öppna dokumentet igen, leta sig fram till säg sidan 194 och fortsätta.
Kanske ska jag helt enkelt införskaffa en MBA som andradator.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-17 02:42
Ursprungligen av scott:

quickoffice Pro HD.mp4 - YouTube
Jobbigt att inte kunna trycka command+s utan att dokumentet stängs. Jag sparar någon gång i minuten när jag arbetar. Det är ohållbart att behöva öppna dokumentet igen, leta sig fram till säg sidan 194 och fortsätta.
Kanske ska jag helt enkelt införskaffa en MBA som andradator.

Jag tror att QuickOffice har någon form av Autosave-funktion. Men jag har faktiskt inte kraschat det, vad jag kan minnas, så jag har inte haft anledning att prova funktionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-18 10:39

Tack för dina svar, Jahve! Du har verkligen varit hjälpsam.
Var inne och diskuterade saken i går och killen i butiken sa att i värsta fall räcker det med att trycka på hemknappen så sparas det, även om han också trodde att det fanns en autosavefunktion.
Det är ju hur som helst inte lika bökigt som jag tänkte. När man tar upp programmet igen så är man åtminstone på rätt plats i dokumentet. Ska fundera vidare på saken.

Ursprungligen av scott:

Pages är verkligen inte "ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen på marknaden". Det är tvärtom en ytterst marginell företeelse och andelen dokument gjorda i pages-format kan inte ens mätas i promille.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-16 01:19

Har du provat QuickOffice? Det klarar att läsa och skriva (rimligt okomplicerade) office-filer utan konverteringar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 03:49

Inte provat QuickOffice. Har du? Vad tycker du i så fall? Är det så enkelt att jag kan plocka upp ett Worddokument från Dropbox och redigera det med Quickoffice och sedan fortsätta på datorn när jag kommer hem? Låter nästan för bra för att vara sant!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-16 10:35
Ursprungligen av scott:

Inte provat QuickOffice. Har du? Vad tycker du i så fall? Är det så enkelt att jag kan plocka upp ett Worddokument från Dropbox och redigera det med Quickoffice och sedan fortsätta på datorn när jag kommer hem? Låter nästan för bra för att vara sant!

Jag har inte Ipad-versionen utan bara Iphone-versionen, men den fungerar bra.

Verkar fungera på Ipad också, se demo: Quickoffice® Pro HD for iPad Video Demo - YouTube

Som du ser i demon sparar killen tillbaka sina ändringar direkt till sin Dropbox.

Jag tar mig friheten att skjuta in en följdfråga kring det som diskuteras:

Följer kommentarer och "spara ändringar" från ett worddokument med om man öppnar det i Pages, och har man möjliget att se ändringar från Pages när man åter öppnar det i Word? Jag menar alltså de kommentarer och ändringar som visas i marginalen i Word.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-16 08:56

Googlade runt på detta i natt och får fram att det är onödigt svårt att köra dokument genom iCloud? Men Dropbox då? Är det bara att ha dokumenten liggande i mappen och ta upp dem i Pages på iPad? Någon som testat det specifika?

Ursprungligen av scott:

Googlade runt på detta i natt och får fram att det är onödigt svårt att köra dokument genom iCloud? Men Dropbox då? Är det bara att ha dokumenten liggande i mappen och ta upp dem i Pages på iPad? Någon som testat det specifika?

Det går utmärkt att ta ner ett dokument från Dropbox och redigera i Pages på iPad, men att få tillbaka den redigerade filen från iPad direkt till Dropbox är knepigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-17 02:18

@Jahve: Du tar upp dokument i mobilen, som du har formaterat, använt å, ä, ö i, ändrar och sparar och det blir inga konstigheter på datorn?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-17 02:38
Ursprungligen av scott:

@Jahve: Du tar upp dokument i mobilen, som du har formaterat, använt å, ä, ö i, ändrar och sparar och det blir inga konstigheter på datorn?

Jag provade nyss med ett Word-dokument med två tabeller, svenska tecken och knasig formatering (ovanligt typsnitt). Inga problem.

• Avstängd
  • 2012-04-18 13:50

Hmmm, jag skulle använda iWork programmen igår och skulle också ställa in dom för lagring iCloud, men får bara upp iWorks.com som val, som ju är nerlagt... måste man köpa och ladda ner iWorks serien från App store trotts att det är samma versionsnummer?

Ursprungligen av LaHe:

Hmmm, jag skulle använda iWork programmen igår och skulle också ställa in dom för lagring iCloud, men får bara upp iWorks.com som val, som ju är nerlagt... måste man köpa och ladda ner iWorks serien från App store trotts att det är samma versionsnummer?

iWork för Mac är inte integrerat med iCloud än. Enda sättet är att ladda upp filerna via webbgränssnittet.

• Avstängd
  • 2012-04-18 14:40
Ursprungligen av pmarriott:

iWork för Mac är inte integrerat med iCloud än. Enda sättet är att ladda upp filerna via webbgränssnittet.

Ah, tack

1
Bevaka tråden