Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gäller detta fortfarande i nya iPaddan?...Välja WiFi eller 4G?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tur att vi alla har olika behov! Har precis köpt min andra iPad, igen utan 3G - för jag behöver det inte.

Det verkar som att det bara är 3 som erbjuder den snabbare 3g-standarden till iPad i sverige, "upp till 32 mbit/s".
Varför?

Citat:

5. Hastighet upp till 32 Mbit/s. Policy för rättvis användning gäller. Kontakta 3 för mer info.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-20 13:55

Hej. Såg att det snackas endel om SIM-kort och 3/4G etc här så istället för att starta en ny tråd...

Fick för några dagar sedan hem min 'nya iPad' (skit namn). Jag hade en iPad1 (till salu om någon är sugen ) och i den ett tvillingkort från Telia. Kortet är inte ens två år gammalt.
Frågan: kan jag använda samma kort och få ut maximalt med hastighet ur Telias nät på den nya paddan, eller behöver jag ett nytt hetare SIM-kort?

Drog precis ett tptest, mitt i Göteborg, andra våningen, vid fönstret mitt emot en park. Fick 9mbit ned :-/

Ska inte ha något med SIM-kortet att göra. Men hör med Telia för att vara säker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-20 14:44

Vet att när 3G kom var man tvungen att uppgradera sitt SIM. Nu är det ju inte 4G vi kör utan som jag fattat det en 3G version på steroider.
Ja, om ingen har haft samma problem och därmed kan svara så får jag väl ringa Telia då...och ställa mig i kö.

Tror inte att det är ditt simkort, men det kan mycket väl vara begränsningar i ditt abbonemamg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-20 23:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Tror inte att det är ditt simkort, men det kan mycket väl vara begränsningar i ditt abbonemamg

Vad för slags begränsningar tänker du på? Har ett "full-kräm" abo.
10GB surf, allt "fritt".

Ursprungligen av kladda:

Vad för slags begränsningar tänker du på? Har ett "full-kräm" abo.
10GB surf, allt "fritt".

Du får väl kolla med din leverantör. Det är ju betydlig skillnad på 3G "full kräm" och 4G "full kräm"
Det är en massa skillnader i APN:er mm.
Nytt kort behövs säkert.

Ursprungligen av kladda:

Vad för slags begränsningar tänker du på? Har ett "full-kräm" abo.
10GB surf, allt "fritt".

10GB är bara mängden data du får. Vad har du för maxhastighet - som PMarriot skrev om i sitt inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-23 17:44
Ursprungligen av BlackSmp:

10GB är bara mängden data du får. Vad har du för maxhastighet - som PMarriot skrev om i sitt inlägg.

Jo att det är mängden är jag medveten om. Chattade med Telia för några dagar sen, då tjejen upplyste mig att jag även hade 10mbit i hastighet.
Nu sitter jag med kundtjänst och vill bumpa upp hastigheten. Tanten säger att det inte går, jag säger att de borde gå, hon säger att hon ska se över min historik och sätter mig på mute. Där har jag suttit i snart 10 minuter.
Nu kom hon tillbaka.. w8

Jaha.
Hon säger att det inte går och skyller på iPaden, jag vill halvt upprörd och säger att det ska gå då den har en teoretisk hastighet på 42mbit. bla bla bla

Summan av det hela är att Telia inte kan leverera snabbare än 10mbit på ett mobilabo.
Jag måste alltså teckna ett abonnemang för mobiltbredband och sätta det kortet i padda ist för en sticka. Detta var en lösning jag själv kom på och frågade och inget hon föreslog.

Det är detta jag hatar när man ringer Telia och (ursäkta om jag är dömande) en äldre dam svarar. Dom kastar tillbaka svaren som står på skärmen framför och sedan får man sitta och vänta medans dom frågar en kollega. Följdfrågor på de svaren de sen lämnar kan de sällan hatera.

Summan av kademumman: Jag sitter på det fetaste abonnemanget från Telia där allt ska vara "fritt" och har ett tvillingkort ovanpå det. Det kostar mig runt 800kr i månaden. Men jag kan inte surfa fortare än 10mbit och kan inte heller uppgradera hastigheten på befintligt abo.

Ska bli spännande när det är dags att binda om sig om några månader..

Ursprungligen av kladda:

Jo att det är mängden är jag medveten om. Chattade med Telia för några dagar sen, då tjejen upplyste mig att jag även hade 10mbit i hastighet.
Nu sitter jag med kundtjänst och vill bumpa upp hastigheten. Tanten säger att det inte går, jag säger att de borde gå, hon säger att hon ska se över min historik och sätter mig på mute. Där har jag suttit i snart 10 minuter.
Nu kom hon tillbaka.. w8

Jaha.
Hon säger att det inte går och skyller på iPaden, jag vill halvt upprörd och säger att det ska gå då den har en teoretisk hastighet på 42mbit. bla bla bla

Summan av det hela är att Telia inte kan leverera snabbare än 10mbit på ett mobilabo.
Jag måste alltså teckna ett abonnemang för mobiltbredband och sätta det kortet i padda ist för en sticka. Detta var en lösning jag själv kom på och frågade och inget hon föreslog.

Det är detta jag hatar när man ringer Telia och (ursäkta om jag är dömande) en äldre dam svarar. Dom kastar tillbaka svaren som står på skärmen framför och sedan får man sitta och vänta medans dom frågar en kollega. Följdfrågor på de svaren de sen lämnar kan de sällan hatera.

Summan av kademumman: Jag sitter på det fetaste abonnemanget från Telia där allt ska vara "fritt" och har ett tvillingkort ovanpå det. Det kostar mig runt 800kr i månaden. Men jag kan inte surfa fortare än 10mbit och kan inte heller uppgradera hastigheten på befintligt abo.

Ska bli spännande när det är dags att binda om sig om några månader..

Detta är helt korrekt. Fungerar likadant på Telenor. Har en iPhone 4S som jag inte kan nyttja fullt ut hastighetsmässigt eftersom de högsta hastigheterna som den klarar endast stöds med mobilt bredband. 10Mbit/s är det snabbaste man kan komma upp i på ett mobilabb. Anledningen lär ju vara att de vill sälja på dig ett separat abb till din iPad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Tror inte att det är ditt simkort, men det kan mycket väl vara begränsningar i ditt abbonemamg

När jag bytte från iPad 2 till nya iPad så gasade jag upp mitt Telia-abonnemang från max 6 MBit/s till max 22 MBit/s. Jag kan i gynnsamma lägen komma upp i 12-13 MBit/s. Nytt SIM-kort behövdes inte utan det var bara att ändra abonnemangstyp.

Kan tillägga att om jag petar in SIM-kortet i 4G-pinnen som följde med så kan jag surfa i 4G med samma SIM-kort.

Senast redigerat 2012-04-23 10:21

Övervägar att köpa mig antingen en ny MBA (Ivy Bridge) vid release, alternativt en iPad 3. Min plånbok är lite för tunn för båda tyvärr. Jag har redan ett Mobilt bredband från 3 (32 Mbit, 20GB tak) och överväger således en iPad med just 4G isåfall. Egentligen skulle jag klara mig på en Wi-Fi modell, men blir det en Padda ser jag gärna möjligheten till att använda den som navigator/sjökort. Därav vill jag ev. åt GPS:en. Dock undrar jag huruvida den faktiskt egentligen är något att ha. GPS i min iPhone 4S är totalt värdelöst. Någon som har koll? En sak till, är det världstäckande garanti på de nya iPadsen? Om jag köper en från USA vill säga, och den visar sig ha något av display/wifi-problemen - kan jag då byta ut den mot en ny enhet i sverige?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-23 09:39
Ursprungligen av MacRazy:

Egentligen skulle jag klara mig på en Wi-Fi modell, men blir det en Padda ser jag gärna möjligheten till att använda den som navigator/sjökort. Därav vill jag ev. åt GPS:en.

Hur gör du när du är under däck (!=fri sikt till GPS-sateliter) - måste du inte ha en extern antenn som du leder in under däck för att få signal till paddan? Annars är du bunden till ovan-däck-navigering i alla lägen. Ville bara lyfta frågan. Men andra på 99.se kanske har hittat ett sådant tillbehör redan? Men nu börjar det bli lite mycket OT...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-23 19:56

"Helt korrekt" vet jag inte som jag vill välja att kalla det, men det verkar oförnekligen vara så de spelar.

Så du kör ett mobiltbredbandsabo. i din padda?
Har du testat någon annan stans än Eslöv med att mäta vilken hastighet du kan komma upp i?

Ursprungligen av kladda:

"Helt korrekt" vet jag inte som jag vill välja att kalla det, men det verkar oförnekligen vara så de spelar.

Så du kör ett mobiltbredbandsabo. i din padda?
Har du testat någon annan stans än Eslöv med att mäta vilken hastighet du kan komma upp i?

Jag menade att det är korrekt uppfattat att det är så det fungerar. Inte att förfarandet är korrekt.
Ja, jag har ett Telia Large, eller Stor eller Maxi eller vad det nu heter. Det där för 269:- i månaden. Har kommit upp i 13 Mbit/s i Lund när jag testade på jobbet.

Bevaka tråden