Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AVCHD - hur ser man videofilerna?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AVCHD (H264) är ett mycket hårt packat material (GOP) - ej lämpligt för redigering då vilken dator som helst storknar när den ska försöka packa upp och packa ner det i realtid - vilket sker vid redigering. Om denna codec ligger i en väska (filformat) som heter .mov - eller vilken väska som helst - spelar ingen roll - fortfarande olämpligt att redigera.
Gör filerna till Prores när ni tankar in SD-korten till dator och skaffa feta hårddiskar - det måste man om man ska hålla på med video - det finns ingen genväg - terrabyte terrabyte terrabyte. Om inte denna app fixar biffen så finns många andra - t.ex. ClipWrap.

Studera skillnaden på FILformat (avi,mov,aif,tiff,etc) och VIDEOformat (codec) - ibland kan videoformatet/codec ha samma namn som filöformatet (t.ex. mp4) vilket gör det ännu mera förvirrande :-D.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2012-04-30 18:39
Ursprungligen av Zimmerman:

skaffa feta hårddiskar - det måste man om man ska hålla på med video - det finns ingen genväg - terrabyte terrabyte terrabyte.

Jag vet inte vad du talar om

Ett typiskt barnkalas eller bröllop blir 10-30 min råfilm som jag drar ned till 3-10 min färdig film.

Det där är ju pro-fasoner :-). För allmogen är det ju inte så - tyvärr.
Sedan kan ju även amatörer hålla på med större projekt där råmaterial måste sparas längre perioder - en dokumentär t.ex.
Vad jag vill komma åt är att många kämpar och kompromissar och ställer till det för sig därför att dom snöar fast vid AVCHD's små fotavtryck och tror att man kan hålla på med video med bara den interna disken i en MacBook :-D. Jag vill att allmogen ska förstå att AVCHD (H264) är ett insamlings- och leverans-format - däremellan har man materialet som riktiga videofiler med verkliga bildrutor varje sekund (25 eller 50 i vår del av planeten). Man ska givetvis också spara en masterfil av färdig film i detta format (t.ex. Prores) och detta tar upp disk med tiden. Jag själv steker AVCHD när jag packat upp dom till Prores - AVCHD är förbrukningsvara så att säga - dom filerna har fyllt sin funktion när uppackningen till riktig videofil är klar - AVCHD-filerna finns bara för att man ska få in HD på små SD-kort i filmningsögonblicket - i överigt är det bara att slänga.
HDD's är löjligt billiga - inget att tjafsa om. Terrabyte, terrabyte, terrabyte. Eftersom allt ska backas upp och finnas på minst TVÅ diskar så...tja, terrabyte, terrabyte, terrabyte.

Ursprungligen av planB:

Jag vet inte vad du talar om

Ett typiskt barnkalas eller bröllop blir 10-30 min råfilm som jag drar ned till 3-10 min färdig film.

Jag testade att köra "force conversion" vilket tog längre tid och då blev resultatet inte bra alls. Håller på och pular med en film just nu som där filerna är konverterade "fast" och det ser bra ut tycker jag även i iMovie och även när jag testar att exportera filmen.

ClipWrap kostar 49 dolares och finns inte i App Store. Handlar helst där eftersom det känns säkrare. Jag vet inte om det känns aktuellt just nu att köpa ett program som klarar att konvertera "på riktigt". Men vet ni något som finns i App Store som inte är alltför dyrt så är det kanske inte omöjligt. Redigerar bara hemmafilmer så det är på absolut hobbynivå.

Frågan är om nästa version av iMovie fixar detta och när den kan tänkas komma? Någon som har en kvalificerad gissning?

iMovie är väl inte problemet? Tankar väl in direkt från kort/kamera? Om man nödvändigtvis vill spara AVCHD-filerna på HDD så kan man ju göra en disk image av SD-kortet - den lirar säkert iMovie klockrent.

Ursprungligen av zkirtap:

Frågan är om nästa version av iMovie fixar detta och när den kan tänkas komma? Någon som har en kvalificerad gissning?

Bevaka tråden