- tyrckfel
- Medlem ●
- Hudiksvall
Hej!
Har som rubriken nämner en fabriksolåst iPhone 4s 64GB som är köpt utomlands.
Problemet med telefonen är att när jag stoppar in mitt simkort (Halebop) så får jag ingen service hela tiden. Får alltså ingen som helst täckning någon gång, kan inte ringa, smsa eller ta emot samtal eller sms.
Min sambo som också har en fabriksolåst 4s och använder Halebop.
När vi lägger telefonerna bredvid varandra så har hon full täckning och jag ingen som helst täckning.
Har provat med TRE och Comviq och då får jag täckning på en gång.
Så det är alltså inte telefonen i sig som det är fel på.
Kontaktade Telia angående detta och fick som svar att de kanske har spärrat utländska telefoner så att de inte fungerar med Telia/Halebop.
Har inga som helst planer på att byta operatör så det är väl bara att sälja telefonen eller?
Fick full mottagning igår eftermiddag och jag provade att ringa med telefonen och det fungerade utan problem då.
Kopplade in telefonen i datorn för att synka med iTunes och passade på att uppdatera till iOS 5.1.1 sen försvann mottagningen igen
och har inte kommit tillbaka.
Ibland står det "....TELIA 3G" uppe i vänstra hörnet och då fungerar internet på telefonen som vanligt, men kan inte ringa osv.
Blåst? Hur då?
Telefonen fungerar ju felfritt med Tre och Comviq - men fungerar inte med Halebop.
Menar du att den skulle vara "ful-upplåst" med någon metod som inte fungerar med alla operatörer?
Om telefonen funkar med 3- byt till dom då. Halebop är ju Telias billiga snikunge. Att det finns begränsningar där borde inte förvåna nån.
Har sjäv haft 3 de senaste 6 åren. Funkar klockrent i småstaden Umeå, Stockholm, Malmö, Göteborg och liknande orter som inte ligger på baksidan av Marsfjället.+ grekiska övärlden, London och Kroatien. Vad mer kan man begära? Supernöjd med 3. Telia (=gamla televerket) rockar inte så fett numera som folk tycks tro.
Nej, har inget kvitto på telefonen.
Jag personligen har ju testat de andra operatörerna och vet att dom funkar att ringa med osv. har ju testat det.
Säljaren tycker att jag ska skicka tillbaka telefonen till honom med mitt simkort i, så ska han få det att funka på något mirakulöst sätt.
Han verkar inte kunna prata svenska som det verkar. Han sa bara hela tiden att det är fel på mitt kort och att mitt kort inte var aktiverat osv.
Vill inte ha 3 som operatör. Har alltid varit nöjd med Halebop, dessutom så har jag årskort på surf på mitt halebop-kort.
Säljaren tycker att jag ska skicka tillbaka telefonen till honom med mitt simkort i, så ska han få det att funka på något mirakulöst sätt.
Skicka, ni ska alltså inte mötas? Om du skickar din lur med kort i, vad är då garantin på att du: 1. Får tillbaka luren 2. Att inte mobilen används för bedrägerier eller SMS-lån?
Som sagt, ingen bra idé att skicka en telefon per post och hoppas att säljaren ska fixa den.
Antar att du har samma problem om du testar din sambos SIM-kort i din telefon?
synd. då får vi hoppas att du får tag på säljaren.
Svårt att mötas när han bor i Malmö och jag bor i Hudiksvall.
Tänker inte skicka telefonen med mitt kort till honom.
Jesper! -Precis.
Jag förstår inte hur den kan funka med vissa men inte med telia/halebop.
Varken Telia eller Halebops kundtjänst har något svar på det.
Har fått fram ny information om telefonen genom detta:
IMEI/Serial Number Checker iPhone/iPad 3G 4G 4S Network SIM LOCK/Unlock Status | eBay
Enligt den informationen så är telefonen köpt i Danmark den 11:e April 2012.
Ännu mer information om telefonen från Telias kundtjänst (chatten).
Telefonen är IMEI-spärrad hos dem, de kan dock inte se om den är operatörlåst eller stöldspärrad.
Har fått fram ny information om telefonen genom detta:
IMEI/Serial Number Checker iPhone/iPad 3G 4G 4S Network SIM LOCK/Unlock Status | eBay
Enligt den informationen så är telefonen köpt i Danmark den 11:e April 2012.
Ännu mer information om telefonen från Telias kundtjänst (chatten).
Telefonen är IMEI-spärrad hos dem, de kan dock inte se om den är operatörlåst eller stöldspärrad.
Med andra ord så har du blivit blåst i någon form. Telefonen har ju en IMEI-spärr hos Telia.
...Telias kundtjänst (chatten). Telefonen är IMEI-spärrad hos dem...
Jag undrar hur den kan vara IMEI-spärrad hos Telia, och ändå fungera felfritt hos Comviq och Tre? Har operatörerna så dålig samordning?
Att IMEI-spärrar inte slår igenom över hela världen kan jag förstå, men inom samma land borde väl spärren gälla alla operatörer?
Säljaren ska köpa tillbaka telefonen, men inte förrän den 31:a maj då han hävdar att han inte har pengar nu.
Så den enda jag kan göra nu är att vänta till den 31:a och hoppas att han betalar tillbaka pengarna då.
Ska eventuellt gå ner till Telia-butiken imorgon och fråga om den är spärrad pga. operatörslåsning eller stöldspärrad.
Bara för att själv få veta vad som är problemet.