- kenjon
- Medlem ●
- Karlskoga
Jag har som sagt ingen aning om varför Telia har IMEI-spärrat telefonen.
Telia sa tidigare att dom eventuellt har spärrat mot telefoner som är köpta utomlands.
Ska som sagt ev. till Telia imorgon och kolla upp mer om spärren. Riktigt spännande och se vad dom har att säga.
Försöker skriva så tydligt och kortfattat till säljaren som jag kan, då han verkar ha stora problem med svenska.
Han säger samma sak om och om, att det är mitt simkort det är fel på och att han ska hjälpa mig om jag skickar telefonen till honom. Har försökt förklara att Telia säger att den är IMEI-spärrad hos dom och då fick jag som svar från honom "Den är inte från Telia, pröva med komvik". Och tidigare fick jag detta: "Men den nya program 4 S 5.1 am du vill skicka mobilen med ditt kort så hjälpa dig". "iPhone olåst fungerar mycket bra".
Min teori om telefonen just nu är:
Telefonen är stulen på Island, därför tror han som sålde den till mig att telefonen är köpt där.
Det han inte vet är att den riktige ägaren har köpt telefonen i Danmark.
Den riktige ägaren har stöldspärrat telefonen hos Telia i Danmark.
Och sen så kanske Telia i Danmark och Sverige samarbetar?
Om Telia finns i Danmark vill säga.
.. Vad vet jag?
Absolut!
Väntar till den 31:a och ber honom om pengarna tillbaka igen då.
Sen skickar jag tillbaka telefonen, så får han göra vad han vill med den sen.
Vi ska givetvis inte föregripa handlingen men lite misstänkt att behöva vänta till den 31:a, jag säger inte att du inte får pengarna då men han "köper" sig tid om det är något skumt. Hoppas det löser sig på något sätt för din del.
Gör först detta: Prova din frus simkort i din telefon, och ditt i hennes. Se vad som händer. Hur gammalt är ditt sim-kort, det kan vara inmompatibel med telefonen. Är den jailbreakad? Har haft liknande problem med en jailbreakad 3Gs, när jag återställde den funkade det. Apple har världsgaranti på sina produkter, det spelar ingen roll var du köpt den, tryggast är nog att gå till en riktig apple ÅF. Det Hale-Bop snubben säger stärmmer troligen inte.
Mobilsäljare har för tusan mindre trovärdighet än bilnasare.
Nej, inte på iPhone.
Enligt vad som diskuteras i den här tråden...
http://www.99.se/kopa-aga/279845-varldsgaranti-pa-iphone-4-a-8.html
...så gäller det bara inom ESS.
Den här telefonen verkar ju vara Europa-såld, så den klarar sig nog ändå, men jag ville bara protestera mot ordet "världsgaranti" för det stämmer inte.
Telefonen är inte jailbreakad, så det är inte det som är problemet. Telia har IMEI-spärrat den helt enkelt. Garantin gäller på telefonen det har jag kollat upp, men då telefonen är spärrad så ser jag hellre att säljaren häver köpet. Vill inte ha en ev. Stöldspärrad telefon.
jag tycker att det är konstigt att telefonen är IMEI spärrad. Telia lär knappast spärra alla telefoner som är sålda utomlands så något skumt verkar det vara
Dansk-köpt telefon. Och Telia finns i Danmark
Jag kör utan problem Telia i min englandsköpta 4:a och 4S. Varför skulle de lägga ner möda på att identifiera och spärra telefoner som är köpta i utlandet?
IMEI-spärrar bör ju gå in hos alla operatörer som samarbetar kring IMEI-spärr vilket inbegriper de flesta europeiska operatörerna, så att den inte funkar hos Telia men väl hos andra låter lite skumt, om nu inte Telia av någon anledning har 2 nivåer på spärr.
Luktar dock som en typisk blåsning, köp en lur med dyrt abb, skit i abbet och sälj luren till någon stackare. Problemet med den här historien är att den är olåst. Nästan alla lurar som säljs med abb är ju operatörslåsta. Och då går det inte ens att sätta svenskt Telia-SIM i en lur som är köpt av danska Telia.
Är det någon om vet hur man kollar om telefonen är IMEI-spärrad pga. operatörslåsning eller stöld?
Utan att behöva gå in i Telia-butiken alltså.
Du ringer dom.
Då kan dom nog inte svara i butiken heller. Är du helt säker på att den är spärrad hos Telia så ska de kunna hjälpa dig. Kan hända att du fick fel info i chatten.
Mig veterligen så behöver man ett ärendenummer från polisen som påvisar för operatören att hen har tappat telefonen/fått den stulen. När de har detta kan de sedan spärra mobilen.
Efter att operatören har spärrat den i sina system så behöver telefonens nya ägare styrka att det är dennes telefon. Oftast sker detta efter att hen har kontaktar polisen och fått "ägandeskapet" över telefonen. Det kvittot används sedan som bevis till operatören att hen är den nya ägaren. Det måste alltså passera polisen om man inte väljer den olagliga (antar jag) vägen med upplåsning via random mjukvara.
På chatten sa dom att dom kunde se att den är IMEI-spärrad, men att de inte kunde se varför den var det.
Hon som skrev på chatten hänvisade mig till en Telia-butik för att de kan ta reda på mer information om telefonen än de kan på chatten.
Jag vill helst slippa gå till butiken och fråga. Om dom tar reda på att den är stulen, så kommer dom säkerligen tro att det är jag som har stulit den.
Vad händer då? Beslagtar dom telefonen eller ringer polisen eller vad?
Som sagt, vill inte ha och göra med stulna saker. Vill bara få tillbaka pengarna och skicka tillbaka telefonen.
.. Men skulle vara kul och veta innan jag skickar tillbaka den varför den är spärrad.
På chatten sa dom att dom kunde se att den är IMEI-spärrad, men att de inte kunde se varför den var det.
Hon som skrev på chatten hänvisade mig till en Telia-butik för att de kan ta reda på mer information om telefonen än de kan på chatten.
Jag vill helst slippa gå till butiken och fråga. Om dom tar reda på att den är stulen, så kommer dom säkerligen tro att det är jag som har stulit den.
Vad händer då? Beslagtar dom telefonen eller ringer polisen eller vad?
Som sagt, vill inte ha och göra med stulna saker. Vill bara få tillbaka pengarna och skicka tillbaka telefonen.
.. Men skulle vara kul och veta innan jag skickar tillbaka den varför den är spärrad.
Varför den är spärrad kan endast den du köpte den av svara på. Men vanligtvis så skulle jag säga att det handlar om försäkringsbedrägeri alt ren stöld.
Exakt vad polisen gör vet jag inte. Men förmodligen ger de tillbaka telefonen till dess rätta ägare då denne har polisanmält den. Om den personen visar vara den som sålde den så får denna person problem med lagen och du förhoppningsvis pengarna tillbaka.
Du har iaf två alt:
1. Säljaren.
2. Polisen.
Om nu inte #1 fungerar för dig så kan du alltid välja #2 i efterhand. Att tänka på är att om du nu lämnar tillbaka telefonen till säljaren så behöver inte säljaren vara telefonens rättmätiga ägare.
Jag hade ringt puckhuvet som sålt den och sagt att pengarna skall stå på kontot inom tre dar annars får han prata med farbror polisen.
Hur han gör eller vilka problem han har blir just HANS problem.
Fan heller att vänta tills månadsskiften för att få sina pengar.
Jag hade inte backat en tum på det kravet.
Sedan, nästa gång, sluta ge de här nissarna ett easy living genom att köpa den mest stöldbegärliga prylen som finns över nätet och som skall skickas femti mil. Risken att man blir blåst är ju enorm.
Jag hade ringt puckhuvet som sålt den och sagt att pengarna skall stå på kontot inom tre dar annars får han prata med farbror polisen.
Hur han gör eller vilka problem han har blir just HANS problem.
Fan heller att vänta tills månadsskiften för att få sina pengar.
Jag hade inte backat en tum på det kravet.
Sedan, nästa gång, sluta ge de här nissarna ett easy living genom att köpa den mest stöldbegärliga prylen som finns över nätet och som skall skickas femti mil. Risken att man blir blåst är ju enorm.
Hade han pratat svenska så hade jag inte tvekat att ringa honom, men problemet är ju att han förstår ju inte vad jag säger och jag förstår inte vad han säger. Ser nu på Tradera (där jag köpte telefonen) att han säljer massor av andra saker som tex. datorer och telefoner.
Anledningen till att han inte kunde betala tillbaka nu, var att han inte hade pengar. Men med tanke på hur mycket han sålt/säljer på Tradera just nu, så borde han ha pengar att betala tillbaka på en gång.
Hade han pratat svenska så hade jag inte tvekat att ringa honom, men problemet är ju att han förstår ju inte vad jag säger och jag förstår inte vad han säger. Ser nu på Tradera (där jag köpte telefonen) att han säljer massor av andra saker som tex. datorer och telefoner.
Anledningen till att han inte kunde betala tillbaka nu, var att han inte hade pengar. Men med tanke på hur mycket han sålt/säljer på Tradera just nu, så borde han ha pengar att betala tillbaka på en gång.
Det du beskriver ovan ger mig bilden av att killen är kriminell.
Kräv pengar tillbaka annars blir det polis.
Skriv det på svenska och engelska.
Vilket Lingo pratar den här gubben?
Han kommer fatta om han måste. Han får väl fråga nån?
Gör du det här till HANS problem kommer han lösa det.
Du vinner inte ett skit på att ställa upp på hans villkor.
Ja, det lutar ju verkligen ditåt.
Har fått ett nytt datum då han kan betala tillbaka, den 25:e Maj. Han skyller på att han har räkningar att betala, men vem har inte det?
Utöver detta vill han att JAG ska sälja telefonen på Tradera, som jag förstår det. Och om telefonen hamnar på ett lägre slutpris än vad jag köpte den för, så ska han betala mellanskillnaden. Men som sagt, hans svenska är mycket otydlig så det är svårt att förstå om det är det han menar.
Självklart tänker jag inte sälja ev. stöldgods på Tradera!
Gör jag en polisanmälan mot honom, så ryker ju mina chanser att få tillbaka pengarna till 99,9%.
Väntar fortfarande på pengar som jag blev blåst på 2009.
Gör jag en polisanmälan mot honom, så ryker ju mina chanser att få tillbaka pengarna till 99,9%.
Väntar fortfarande på pengar som jag blev blåst på 2009.
Det är ju det han vet om, den killen är ju inte dum i huvet direkt.
Att han inte kan språket tror jag inte ett skit på.
Som marriot skriver: Tradera, där tjänar han sina pengar. Börja där.
Skriv att antingen skall du ha dina pengar snarast, annars kommer du anmäla honom till
Tradera och informera honom då att han kommer bli avstängd och att han INTE kommer
kunna rega sig igen i ett annat namn. All Cred han har där fryser givetvis inne...
Det kommer bli jobbigt som fan ett slag för honom.
Att du skall sälja en lur åt honom är ju helidiotiskt.
Att slå på en sån här kille är svårt, men genom att nita honom där det svider ; Tradera, så kan du ha en chans.
Pengar skall stå på kontot det och det datumet, SEN kan du skicka telefonen.
Du kan ju slutklämma med att om vi gör så här så gör du honom en tjänst och inte blandar in farbror blå....
Kombination morot+piska funkar bäst...
Det är ju det han vet om, den killen är ju inte dum i huvet direkt.
Att han inte kan språket tror jag inte ett skit på.
Som marriot skriver: Tradera, där tjänar han sina pengar. Börja där.
Skriv att antingen skall du ha dina pengar snarast, annars kommer du anmäla honom till
Tradera och informera honom då att han kommer bli avstängd och att han INTE kommer
kunna rega sig igen i ett annat namn. All Cred han har där fryser givetvis inne...
Det kommer bli jobbigt som fan ett slag för honom.
Att du skall sälja en lur åt honom är ju helidiotiskt.
Att slå på en sån här kille är svårt, men genom att nita honom där det svider ; Tradera, så kan du ha en chans.
Pengar skall stå på kontot det och det datumet, SEN kan du skicka telefonen.
Du kan ju slutklämma med att om vi gör så här så gör du honom en tjänst och inte blandar in farbror blå....
Kombination morot+piska funkar bäst...
Vill inte reta upp honom genom att frysa hans konto på Tradera.