- zappee
- Medlem ●
- International user
Jag tror jag skriver det i varje inlägg, men det går inte in:
Tråden handlar om hur Apple väljer att framställa WWDC och därmed sig självt.
Tråden handlar inte om hur många kvinnor som besöker WWDC.
Så om Apple ska ha en bild på "publikhavet" från WWDC, ska de då kvotera in kvinnor för att det ska se bra ut?
Så om Apple ska ha en bild på "publikhavet" från WWDC, ska de då kvotera in kvinnor för att det ska se bra ut?
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Är du ute efter en dialog eller för att slå mig i huvet för att jag tar upp ett problem du inte kan erkänna?
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Är du ute efter en dialog eller för att slå mig i huvet för att jag tar upp ett problem du inte kan erkänna?
Jag kan erkänna att jag inte tycker det är ett problem.
Hur tycker du Apple ska framställa WWDC?
Och varför är avsaknaden av kvinnor på bilderna ett problem?
Du har grundat det du tycker och anser på några få bilder från Apples site, det är precis det jag skriver och det du skriver i din trådstart.
Förstår inte vad som inte kan gå in utav det.
Att andra tycker något annat och ifrågasätter/tycker det är ointressant och påpekar detta går inte in.
Moment 22.
Du har grundat det du tycker och anser på några få bilder från Apples site, det är precis det jag skriver och det du skriver i din trådstart.
Förstår inte vad som inte kan gå in utav det.
Att andra tycker något annat och ifrågasätter/tycker det är ointressant och påpekar detta går inte in.
Moment 22.
Mja, med ett annat ordval låter det annorlunda även om det är lika korrekt:
Jag har grundat det jag tycker och anser på alla bilder från Apples (lanserings)site (för WWDC).
Att somliga tycker att det är ointressant kan jag inet fästa mig vid. De allra flesta trådar på 99.se tycker jag är helt ointressanta. Men det går jag inte in och skriver i de trådarna.
Det handlar inte om rätt eller fel, det handlar väl om hur en majoritetsgrupp väljer att framställa sig själv?
Och, när det gäller bilder inifrån själva keynoten så är det väl som så att även om du har biljett till WWDC så innebär det inte automatiskt att du har en plats på keynoten? Kvinnor som besöker WWDC kanske i högre grad väljer att utnyttja sin tid till annat än att stå i en lång kö bara för att få höra ett gäng gubbar slå sig för bröstet om deras nya prylar, prylar som de ändå får se utanför keynoten inom någon timme.
Är frågan just nu om frågan är en fråga? o.O
Om man vänder på det så vet jag inte om jag hade kännt mig lika lockad att åka om det bara hade visats upp kvinnor i reklamen, eller muskelbyggare, eller blonda. Helt enkelt för att jag hade fått svårare att relatera till det, iom att jag inte hör till bilden av det dom visar upp.
Är frågan just nu om frågan är en fråga? o.O
Om man vänder på det så vet jag inte om jag hade kännt mig lika lockad att åka om det bara hade visats upp kvinnor i reklamen, eller muskelbyggare, eller blonda. Helt enkelt för att jag hade fått svårare att relatera till det, iom att jag inte hör till bilden av det dom visar upp.
Vänta nu. Det där grundar sig ju lite på att du bara åker dit baserat på vilka som är där. Vill man ha något att relatera till så relatera till det som WWDC handlar om, Apple och programmering. Vi får ju inte glömma bort anledningen till att folk åker till WWDC.
Klapp på huvudet att tro att kvinnliga programmerare skulle bry sig om hur många kvinnor det finns på WWDC bara för att de är kvinnor.
Vänta nu. Det där grundar sig ju lite på att du bara åker dit baserat på vilka som är där. Vill man ha något att relatera till så relatera till det som WWDC handlar om, Apple och programmering. Vi får ju inte glömma bort anledningen till att folk åker till WWDC.
Klapp på huvudet att tro att kvinnliga programmerare skulle bry sig om hur många kvinnor det finns på WWDC bara för att de är kvinnor.
Inte bara, men det är klart att det påverkar. Om man visar upp en heterogen skara åhörare kan det kännas mer lockande än om det bara satt bodybuilders i publiken. Det är väl inget konstigt? Det handlar inte om klapp på huvudet, utan om hur man uppfattar och tar in det man utsätts för i påverkande syfte. (Läs "reklam".)
Nej, jag skriver att jag inte hade kännt mig lika lockad. Det finns väldigt många sammanhang där jag relaterar till ämnet, men inte personerna/kulturen, och därför oftast betraktar det på avstånd. Lite som att gilla punk, men inte känna sig bekväm i att vara den enda på konserten med vit skjorta.
Om målet är att vi ska leva i en värld där ingen bedöms utifrån kön så spelar kön av naturlig följd ingen roll längre. Huruvida det är kvinnor på bilderna är en ickefråga, ett tomt eko från en svunnen tid där könsroller fortfarande spelade en avgörande roll. Men vi vann, världen blev bättre.
Om målet är att vi ska leva i en värld där ingen bedöms utifrån kön så spelar kön av naturlig följd ingen roll längre. Huruvida det är kvinnor på bilderna är en ickefråga, ett tomt eko från en svunnen tid där könsroller fortfarande spelade en avgörande roll. Men vi vann, världen blev bättre.
Men är målet uppnått?
Det största misstaget man kan göra i det läget är ju att för snabbt anta att målet är nått. Jag anser att det är ganska tydligt att vi har en bra bit kvar. Att inte bedöma någon utifrån kön är liksom inte samma sak som att inte diskutera huruvida det förekommer att någon döms utifrån kön. När könsfördelningen i något sammanhang är 100/0, är det rimligt att prata om vad det beror på, för det tycks mig högst osannolikt att det skulle vara en slump. Att komma med icke-förklaringen att "det blir bara så för att folk gör som de vill" är enbart ett uttryck för att man inte vill ha några obekväma svar.
Att inte prata om det för att inte bryta illusionen om att vi lever i ett helt jämställt samhälle är verkligen att måla in sig i ett hörn.
Det största misstaget man kan göra i det läget är ju att för snabbt anta att målet är nått. Jag anser att det är ganska tydligt att vi har en bra bit kvar. Att inte bedöma någon utifrån kön är liksom inte samma sak som att inte diskutera huruvida det förekommer att någon döms utifrån kön. När könsfördelningen i något sammanhang är 100/0, är det rimligt att prata om vad det beror på, för det tycks mig högst osannolikt att det skulle vara en slump. Att komma med icke-förklaringen att "det blir bara så för att folk gör som de vill" är enbart ett uttryck för att man inte vill ha några obekväma svar.
Att inte prata om det för att inte bryta illusionen om att vi lever i ett helt jämställt samhälle är verkligen att måla in sig i ett hörn.
Det är som det är, för att det varit som det varit, är väl det helt seriösa svaret. Gamla mönster tenderar att reproducera sig själv, vilket mycket väl kan ske på helt frivillig basis. Det som är skillnaden är väl om man tycker det är ett problem eller inte.
Personligen tror jag det är långsiktigt fördummande med allt för homogena grupper, oavsett på vilket sätt de är homogena. Dvs. det hade varit lika illa om de alla hade en viss politisk åskådning, typ svenska journalister (med en särskild blinkning till Baron)
Om jag tvingades ställa upp problemen på en skala så skulle jag dock säga att det är fullkomligt betydelselöst vem som utvecklar en viss app, men att det däremot spelar en jäkligt stor roll att det är i princip enkönat inom vård, skola och omsorg.
En rätt kul sökning:
Jämför:
site:microsoft.com - Sök på Google
Med:
site:apple.com - Sök på Google
Man undrar ju vilket av företagen som riktar sig mot "personer". Det är en oerhörd fokus på Apples produkter på Apples sida, medan Microsoft mer visar upp personer, i flera olika situationer.
En rätt kul sökning:
Jämför:
site:microsoft.com - Sök på Google
Med:
site:apple.com - Sök på Google
Man undrar ju vilket av företagen som riktar sig mot "personer". Det är en oerhörd fokus på Apples produkter på Apples sida, medan Microsoft mer visar upp personer, i flera olika situationer.
Men det beror ju på att Apple har så mycket mer att sälja!
När en sökning på ett worldwide företag som säljer PRODUKTER mest ger bilder på människor så måste det väl ändå ses som ett misslyckande...
Detta måtte vara den mest trista förrutsägbara debatt som jag läst här på bra länge. Citerar Magdalena Ribbing- " Vett och hyfs" guru i DN. "Du kan inte uppfostra andra vuxna- däremot kan du själv föregå med gott exempel.. Good enough.. Vad skulle alternativet till det pacifistiska alternativet vara? Slagsmål på personalfesten eller krig i tvättstugan? Bespara oss..
Detta måtte vara den mest trista förrutsägbara debatt som jag läst här på bra länge. Citerar Magdalena Ribbing- " Vett och hyfs" guru i DN. "Du kan inte uppfostra andra vuxna- däremot kan du själv föregå med gott exempel.. Good enough.. Vad skulle alternativet till det pacifistiska alternativet vara? Slagsmål på personalfesten eller krig i tvättstugan? Bespara oss..
Nej nej, du har missat minst en tråd inom typ samma kategori.
99.se tål inte den här typen av diskussion. Synd. Jag trodde att nivån var högre även i frågor som inte är traditionellt manliga.
Bra Baron, att du har höga tankar om forumet!
Men när det kommer till frågor om kön har nog ingenting hänt. Det är samma tongång och debattsätt som tidigare. Jag minns diskussioner om hur man skulle få fler tjejer aktiva här och några drog till med "ska vi byta till rosa". I hen-debatten framgår att många inte ser det som något problem. Så alla som inte har ett användarnamn som klart utvisar kön får väl acceptera att de blir omtalade som män. I denna tråden är det intressant att, trots den samlade kunskapen om foto, fotobeskärning och användning för att skapa känslor, så blir dessa bilder tagna för "sanning" utan något speciellt syfte.
Kämpa på Baron, själv har jag och andra gett up och kommer numera mest hit när det blir en träff vid googling.
Bra Baron, att du har höga tankar om forumet!
Men när det kommer till frågor om kön har nog ingenting hänt. Det är samma tongång och debattsätt som tidigare. Jag minns diskussioner om hur man skulle få fler tjejer aktiva här och några drog till med "ska vi byta till rosa". I hen-debatten framgår att många inte ser det som något problem. Så alla som inte har ett användarnamn som klart utvisar kön får väl acceptera att de blir omtalade som män. I denna tråden är det intressant att, trots den samlade kunskapen om foto, fotobeskärning och användning för att skapa känslor, så blir dessa bilder tagna för "sanning" utan något speciellt syfte.
Kämpa på Baron, själv har jag och andra gett up och kommer numera mest hit när det blir en träff vid googling.
Jag vill bara säga att jag tycker det är otroligt trist och hoppas att du fortsätter vara aktiv i såväl tråden som på forumet som helhet. Även om du så att säga får bära ett extra stort ansvar som i det närmaste ensam representant för kvinnor på 99.se så hoppas jag du förstår att en annan könsfördelning är något också många här skulle önska.
99.se tål inte den här typen av diskussion. Synd. Jag trodde att nivån var högre även i frågor som inte är traditionellt manliga.
Vad är det egentligen som ska diskuteras?
Så fort man frågor dig något så får man inget svar och i originalposten finns där inte en enda fråga.
Så vänligen ge oss en tydlig frågeställning.
Men sluta gnälla, barnrumpa. Du får väl för fasen tåla att andra har avvikande uppfattning. (sagt med största respekt)
Men sluta gnälla, barnrumpa. Du får väl för fasen tåla att andra har avvikande uppfattning. (sagt med största respekt)
Visste jag inte bättre skulle jag tror att du är på kanelen.
Du inser säkert att jag tal avvikande uppfattningar. Det tråkiga är ju att somliga inte kan se frågan utan fastnar i reflexmässiga reaktioner som mest går ut på att slå tillbaka, inte på att föra en diskussion.
Som medlem i en super-duper-nörd-klubb (Datorföreningen i Lund) kan jag hälsa att tjejer är megavälkomna och otroligt uppskattade, och såvitt jag vet, har varit grymt väl omhändertagna och respekterade. Trots detta är medlemmarna typ 99/1 efter 20 år. Är det för att vi som är med har en så rutten kvinnosyn att det är totalt omöjligt att vara med i föreningen (har jag aldrig hört talas om! de tjejer som är med (2, har jag för mig) är då glada och nöjda) eller kan det helt enkelt vara så att försvinnande få kvinnor tycker det är upphetsande och värt 250:- om året att få skruva i 30 år gamla datorburkar i en källarlokal utan fönster och en ljudnivå som att sitta inne i en hårfön?
Det jag stör mig på i debatten är att det finns något självklart i att män och kvinnor har identiska intressen och därmed är en någorlunda jämn könsfördelning i _alla_ lägen självklart och i de fall det är övervikt av män är det för att det är en uteslutande miljö och där det är övervikt av kvinnor så beror det på att ämnet i fråga är "kvinnodominerat" och därmed på något sätt förfördelat ändå.
…eller kan det helt enkelt vara så att försvinnande få kvinnor tycker det är upphetsande och värt 250:- om året att få skruva i 30 år gamla datorburkar i en källarlokal utan fönster och en ljudnivå som att sitta inne i en hårfön?
Varför är det så tror du?
Det låter som att du insinuerar att det skulle vara själva verksamheten i sig som på något vis exkluderar kvinnor, men i så fall hoppas jag innerligt att du inte menar att det i sig skulle vara ett problem för då blir jag seriöst ledsen på dig.