- Sixten
- Medlem ●
Som många anfdra har man lite för mycket i vikt...
Enligt BMI är det inget fel, om jag vore 3.3meter lång... nä, skoja bara.
Men 10 pannor skulle jag vilja ha bort.
Finns det ngt KUL sätt blanda in sin iPhone iPad i detta.
Jag skulle behöva en "ramp up" ; ett program som börjar med enklare grejer och som sedan bygger på
med bättre/jobbigare saker när man kan. Detta så att man just får en mjukstart och inte tar ut sig och lägger
av andra veckan. Förslagsvis
Allmänt goda råd.
Endomondo känner jag till, tycker den är bättre än Runkeeper.
Nike har ngt man lägger i dojan för 300:- - den är jag nyfiken på.
Jag använder själv Runkeeper. Mest för att logga mina cykelturer och promenader och för att se hur lång sträcka jag avverkat under dessa. Något mer än detta program känner jag inte till. Kanske finns det funktionsmässigt bättre program för syftet?
Som många anfdra har man lite för mycket i vikt...
Enligt BMI är det inget fel, om jag vore 3.3meter lång... nä, skoja bara.
Men 10 pannor skulle jag vilja ha bort.
Finns det ngt KUL sätt blanda in sin iPhone iPad i detta.
Jag skulle behöva en "ramp up" ; ett program som börjar med enklare grejer och som sedan bygger på
med bättre/jobbigare saker när man kan. Detta så att man just får en mjukstart och inte tar ut sig och lägger
av andra veckan. Förslagsvis
Allmänt goda råd.
Endomondo känner jag till, tycker den är bättre än Runkeeper.
Nike+ har ju ett Sport Kit, och rätta mig om jag har fel, men jag tror att i detta kitet ingår en mottagare och den s.k. sensor som man kan lägga ner under skosulan eller sätta fast med hjälp av en hållare på skosnörena (finns att köpa på Macoteket). Men jag är väldigt osäker om man behöver mottagaren till iPhone och iPad. Sedan finns det appar tex Nike + GPS, Nike Boom, Nike Training Club osv.
Själv använder jag Nike+ till min iPod Nano 6G och det har aldrig fungerat bättre när jag tränar löpning. Det är lätt att koppla in sensorn och mottagaren samt att du kan synka din träningsdata till Nike+ hemsida och följa din utveckling mm. Så om det är bra på min Nano borde det fungera minst lika bra på din iPhone.
Hoppas det var till någon hjälp!
Men jag är väldigt osäker om man behöver mottagaren till iPhone och iPad.
Inte till någon lite nyare iPhone, där är det inbyggt. Kommer inte ihåg med vilken modell det kom, kanske 3GS. iPad vete katten hur man gör med, men jag har svårt att se Goflorp löpa runt i Göteborg med en iPad i famnen...
Inte till någon lite nyare iPhone, där är det inbyggt. Kommer inte ihåg med vilken modell det kom, kanske 3GS. iPad vete katten hur man gör med, men jag har svårt att se Goflorp löpa runt i Göteborg med en iPad i famnen...
Det har du rätt i
Jag kör med MotionX-GPS vilket Runkeeper bygger på. MotionX-GPS har lite fler funktioner medans Runkeeper är mer inriktat på löpning och tio gånger snyggare.
Det fanns ju Run5k och Run10K, båda verkar klart bra (i teorin) iaf...
Gillar det du skriver ovan.
Vet inte hur personlig jag skall bli här på forumet men jag har idag
* Högt blodtryck
* säkert i riskzon för diabetes
* jobbigt med trappor etc
* En jävla mage som inte är snyggt se på, alltid i vägen
* Kläder passar dåligt, man får hissa jeansen jämt
Kostym sitter som en jävla påse på en
...
jag skulle kunna göra listan lång, men det får räcka så.
Just sådana "bokföringsappar" av löprundan kan jag, har jag och gör inte att man börjar ta sig ur soffan...
Capeman rekommenderade det jag letar efter, ngt som har ett program, ett upplägg
Dag 1; kuta 300m gå resten
Dag3; Kuta 350m, gå resten...
Dag56; Spring i 30 min....
HUR detta åstadkommes, med GPS, tut, visslingar och burop eller bara en skriven plan är inte hela världen
(men lyckas de göra att man känner sig motiverad - bra så).
Bara kunna se vart man sprang på en karta är inget som motiverar i sig.
Har Nikes app ngt "Börja motionera"-läge ? Har för mig appen är sjukt bra och klossen kostar 300:-
Den appen jag rekommenderade fungerar på det viset att du pluggar in dina lurar, kör igång någon musik (om man vill) och sen kommer appen att berätta för dig när du ska springa och när du ska gå. Tempot är väldigt lugnt i början för att sedan ta fart ju längre man kommit. I och med att den börjar så lugnt kunde även soffpotatisen Capeman komma igång med den direkt.
Mitt utgångsläge? Hade inte sprungit en meter på flera år. Och ja, när programmet var slut sprang jag fem km på en halvtimma. Sen körde jag vidare med Runkeeper efter det, för att hålla igång och för att förbättra siffran. Låg på ca sex km på halvtimmen när vintern kom.
Den är bra. Annars finns ju GPS-varianten av just Nike. Jag har kört Sports-tracker en del också.
Fast dessa mäter bara vad du faktiskt utför. Ville du ha nåt som motiverar också?
Den är bra. Annars finns ju GPS-varianten av just Nike. Jag har kört Sports-tracker en del också.
Fast dessa mäter bara vad du faktiskt utför. Ville du ha nåt som motiverar också?
Runkeeper, Endomondo och liknande bokför ju bara din prestation.
Run5K (och 10K) är ju mera upplagt för att ta en från noll till att klara en timmas löpning (eller så) via "lessons"
Go tråd! Jag lyssnade på P3 browser häromveckan och då tog de upp några olika träningsmotivationsappar: Så tränar du med mobilen - P3
Verkade lite halvseriöst om jag får säga det själv.
Jag ska kolla på runkeeper jag med, men finns det fler appar som är mer "kondition på gym" typen? Som en personlig tränare i luren liksom.
Dessutom (ursäkta om jag går utanför ramarna nu Goflorp), hur skyddar ni era telefoner när ni är ute och springer? Vädret är ju inte alltid så gynnsamt...
Jag använder ett armbandsfodral från Belkin, ser ut ungefär som det på länken nedan (Belkins egen webbsida verkar strula lite just nu). Får plats med telefonen och lägenhetsnyckeln. Fäster den på överarmen, så tshirten täcker den. Känns väl skyddat för dåligt väder. Har sprungit med den när det regnat och den har inte blivit blöt. Något slags liknande sportarmband är nog ett måste.
http://www.amazon.co.uk/Belkin-iPhone-Active-Armband-Black/dp/B000X4SV90
Kör Nike+ Gps.
Ta hem appen, regga, gå sen in på deras hemsida på datorn och logga in med ditt nick etc. Där har du fullt med valbara träningsprogram, "från att gå till att börja springa på 8 veckor" till "träna inför maraton", allt med valbara svårighetsgrader och intervalltäthet.
Go!
Använder också Nike+Gps, mycket bra program, men just nu går det inte att sätta nya träningsprogram för de bygger om allt så att det nya införs 1 Juni om jag fattat det rätt:
"New Nike+ Running site – What's New
Nikeplus.com is getting a major site upgrade in June. The new Nike+ Running site experience includes:
Brand new HTML-based site platform
We've built our new site platform from the ground up with better infrastructure and capabilities. The site is HTML5-based vs. Flash which makes it faster and more mobile-accessible. Faster. Better. Smarter. Welcome to the new Nike+."
Sedan finns ju andra program för att gå ner i vikt utan att träna som en blå:
Svårt gå ner i vikt? | Kostdoktorn.se
Funkar för de flesta.
Bra poäng. Träning är faktiskt en ineffektiv metod om det enda man är ute efter är att tappa vikt, utan det gör man för att bli friskare och leva längre. Man ska dock inte ta kostdoktorn som sanning heller eftersom de drar dramatiska slutsatser ur ett tunt evidensunderlag, men helt klart är att den metod de förespråkar har god effekt på ren viktreduktion.
Bra poäng. Träning är faktiskt en ineffektiv metod om det enda man är ute efter är att tappa vikt, utan det gör man för att bli friskare och leva längre. Man ska dock inte ta kostdoktorn som sanning heller eftersom de drar dramatiska slutsatser ur ett tunt evidensunderlag, men helt klart är att den metod de förespråkar har god effekt på ren viktreduktion.
Jag skulle snarare vända på det.
Näringslära är jättebra och är något alla som tränar behöver kunna. Men det florerar så många olika idéer om hur man ska äta att det är stört omöjligt att säga vad som passar en enskild individ. Det kommer man fram till genom träning och erfarenhet.
Utan träning uppnår man inte mycket med att laborera med kosten på lång sikt. Folk blir vikt och kostfanatiker och testar än den ena än den andra idén om hur man ska förlora sina kilon. Och inte fan förbättras konditionen och styrkan genom det heller.
Nej, det handlar inte om att tappa vikt, det handlar om att förbränna fett, och hålla förbränningen och livskvalitén på en hög nivå. Och det gör man bara genom att träna och äta bra.
Själv kör jag med Garmins grejer, funkar bra för mig.
Pulsklocka är bra för hjärtat! ...och då man inte har lust att släpa med sig iPhonen.
Sen syncar man klockan, iPhoneappen som man också använder med pulsband/footpod med Garminconnect på nätet. Där skapar man sina målsättningar etc.
Framförallt så är det roligare att träna när man har koll och kan följa olika kurvor för toppar och dalar i sin träning.
Kör på!
Utan träning uppnår man inte mycket med att laborera med kosten på lång sikt. Folk blir vikt och kostfanatiker och testar än den ena än den andra idén om hur man ska förlora sina kilon. Och inte fan förbättras konditionen och styrkan genom det heller.
Nä, absolut. Det är iofs fullt möjligt att nå (och hålla) en normal vikt utan att träna nämnvärt, men min poäng var just att det är en usel idé.
Är själv barfota-långlöpare och kör alltid helt elektronikfritt när jag springer (och nej, jag tänker inte komplettera med helskägg eller batiktröja), så jag har tyvärr inget konkret att bidra till den här tråden med. Men hur man än väljer att lägga upp sin träning tycker jag man ska satsa på att ha kul hela tiden. Har iofs testat Nike+ rätt mycket förut och den är riktigt kul, överlag tycker jag att musik i öronen och gps är bra så länge man inte har det som ett sätt att göra självplågarträning uthärdlig.
Nä, absolut. Det är iofs fullt möjligt att nå (och hålla) en normal vikt utan att träna nämnvärt, men min poäng var just att det är en usel idé.
Är själv barfota-långlöpare och kör alltid helt elektronikfritt när jag springer (och nej, jag tänker inte komplettera med helskägg eller batiktröja), så jag har tyvärr inget konkret att bidra till den här tråden med. Men hur man än väljer att lägga upp sin träning tycker jag man ska satsa på att ha kul hela tiden. Har iofs testat Nike+ rätt mycket förut och den är riktigt kul, överlag tycker jag att musik i öronen och gps är bra så länge man inte har det som ett sätt att göra självplågarträning uthärdlig.
Ja just det, det var ju det du sa. Läste nog det som om du höll med han som hade lagt in länken. Då är vi i det stora hela överens, va bra
Barfota det är 'fortsättningskursen' det - är bara i begynnelsen med att testa mina vibrams, steg 1 av introduktionen kanske?
Alla bra metoder är bra utom de dåliga, och det kan ju gå väldigt isär hur kroppen reagerar på saker. Instämmer fullständigt med tidigare inlägg om att det måste vara kul, annars fortsätter folk aldrig med att träna. Så det gäller alltid att hitta vad man njuter av och kan fortsätta med, och det förändras ju med livet. Det med som allt annat, oftast. Men har man hittat fram till att man njuter av att träna, så hittar man alltid nya saker och testa. Det händer ju att man blir skadad och tvingas till rehab etc. Möjlighterna finns alltid för den som gillar att svettas helt enkelt.
Helt elektronikfritt vill jag nog inte ha det, men musik klarar jag mig gärna utan vid utomhusträning åtminstone. Tänker bättre utan, och extra bra när endorfinerna kommer igång
Jag gör ju det här för att allmänt må bättre rakt över.
Får jag bättre kondition orkar jag mer, får jag bort magen vinner jag många fördelar.
Att överhuvudtaget minska "slitaget" i onödan på leder/muskler osv är mkt värt.
Har börjat ta 2 x 30 min promenader på dan, går mer på jobbet, Hissen är förbjuden om det är mindre än fyra våningar.
Slutat äta sent på kvällen.
När löningen kommer blir det nya joggingskor och en NIKE-fjutt i skon plus Appen i luren.
Börjat umgås med tanken på att trampa cykel till Jobbet...
Viktminskning som sådan är inte det primära, det jag losar i fett kommer jag förmodligen lägga på mig i muskler.
Var det BARA viktminskning jag eftersträvade skulle jag ju i princip då bara sluta äta...
Hur stor rymd jag kröker genom gravitationen är inte det viktiga
Jag gör ju det här för att allmänt må bättre rakt över.
Var det BARA viktminskning jag eftersträvade skulle jag ju i princip då bara sluta äta...
Att göra det innebär att dina muskler försvinner i första steget och sen ditt fett.
Varför tror du jojo bantare bara får högre procent fett på kroppen i förhållande till muskler när dom slutar äta?
Att gå,springa och cykla bygger inga muskler i någon större utsträckning utan det är en allsidig träning som gör det.
För se bara på löpare,cyklister dom har inte överdrivet mycket muskler utan seniga uthålliga muskler.
Om man har motivationen är 3pass på gymmet varvat med kardioträning det optimala om man vill bibehålla muskelmassa men ändå gå ner i vikt i form av förlorat fett.
Att göra det innebär att dina muskler försvinner i första steget och sen ditt fett.
Varför tror du jojo bantare bara får högre procent fett på kroppen i förhållande till muskler när dom slutar äta?
Att gå,springa och cykla bygger inga muskler i någon större utsträckning utan det är en allsidig träning som gör det.
För se bara på löpare,cyklister dom har inte överdrivet mycket muskler utan seniga uthålliga muskler.
Om man har motivationen är 3pass på gymmet varvat med kardioträning det optimala om man vill bibehålla muskelmassa men ändå gå ner i vikt i form av förlorat fett.
Vi säger väl att det är för det allmänna välbefinnandet då. Är det OK?
[QUOTE="Goflorp;2074836
När löningen kommer blir det nya joggingskor och en NIKE-fjutt i skon plus Appen i luren.
[/QUOTE"]
Det blir billigare utan sändaren i skon, jag hade också så innan appen Nike+GPS kom, efter det slutade jag med sändaren, funktionen är samma med Nike+GPS men betydligt billigare än kitet om man nu har en iPhone. Fast kitet med sändaren och mottagaren är nog avsedd för iPod.
En gammal artikel: Dagens app: Nike+ GPS - IDG.se
Sedan är det väl att appen funkar även när man går, man är inte tvungen att springa eller ha speciella skor på sig.:)