Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irritationsmoment i Windows

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LCR:

Finder och Explorer är inte samma sak, Explorer öppnar man ju som ett program från en ikon, men jag vet vad du kommer att svara att Explorer är igång ändå, på samma sätt som Finder...

Jag har då aldrig haft problem med att stänga ner/starta om en Mac för att Finder inte kan spela upp ett avstängningsljud...

Finder och Explorer gör samma typ av jobb. De är skalet i vilket du utför ditt arbete. Både Finder och Explorer bistår dessutom med exempelvis möjligheter att utforska filstrukturer, skapa mappar, flytta/kopiera filer/kataloger osv.
Finder verkar ju vara bättre skrivet visserligen, men buggfritt är inte det heller.

Om du klickar på Finder-ikonen får du ju upp en mapp (om det inte finns ett filfönster uppe dvs), fastän Finder är igång.
Klickar du på Explorer-ikonen får du upp en mapp, fastän Explorer är igång...

Samma typ av jobb, olika operativsystem, olika stabilitet, olika funktionalitet, men i grunden utför de samma typ av jobb.

Ursprungligen av suddgummi:

Samma typ av jobb, olika operativsystem, olika stabilitet, olika funktionalitet, men i grunden utför de samma typ av jobb.

Det lustiga är att gamla Explorer (XP och bakåt) hade ett bättre sätt att visa träd; mappar/filer än både Mac OS och Windows 7 (Vista?)...

Oavsett så är Finder och Explorer inte samma, lika bra eller hur man vill uttrycka saken. När Finder kraschar (för det gör den hos mej också) så är det bara att starta om, men på alla Windows (inklusive 7) datorer så när Explorer, d.v.s. datorns front-end kraschar så är det bara att göra en hard reboot. Hur mycket man än knappar ctrl-alt-del och trycker avsluta så skiter det sej ändå.

Jag har använt Mac och PC från 1993, och har aldrig haft närheten av den frustration jag fått av Windows problem när en Mac strulat, och det hänger inte på att jag inte fattat gränssnittet då jag använt Windows ingående på universitetet inom elektronik, programmerat för Windows och byggt/servat PC datorer i många år.

Ursprungligen av LCR:

Det lustiga är att gamla Explorer (XP och bakåt) hade ett bättre sätt att visa träd; mappar/filer än både Mac OS och Windows 7 (Vista?)...

Ja, Windows har verkligen tagit ett enormt steg BAKÅT i användning enligt mig (inte upplevelsen, 7:an är hyfsat stabil). Blev fruktansvärt irriterad häromdagen när jag skulle få upp nätverksanslutningarna på en Windows 7 maskin. Hur i hela h-e har de som designat kontrollpanelen tänkt? Den är ju HELT oanvändbar. Den gamla typen av kontrollpanel var mycket bättre, jag vill ju göra inställningar, inte följa allsköns guider för att ta reda på vad det är som är fel, det vet jag redan.
Hur man genom att dölja alla inställningar bakom en massa länkar å fanskap har tänkt sig att underlätta för användaren övergår mitt förstånd. Gör om, gör rätt - skala av gränssnittet och visa bara det som är relevant, lägg resten i hjälpen, tycker jag.

Det är ovanstående resonemang som gör Linux till ett orimligt operativsystem för gemene man. Man måste ha ett rent och enkelt sätt att administrera sin dator, med en gemensam inställnings- och filstruktur. Det ska vara lätt att både lägga till och ta bort applikationer och de ska kunna fungera på allsköns distributioner. Det gör de till viss del idag, men programmen spyr ut sig inställningsfiler, dokumentation, bibliotek och körbara filer vilka blir väldigt svåra att rensa väck om man inte vill ha dem kvar. Därav pakethanterare, men det är ju en pakethanterare per distribution med olika krav osv.

Här tycker jag det skulle vara kanon om de (Microsoft och Linuxvärlden) kunde göra på samma sätt som i OS X.
Med dagens lagringskapaciteter är det heller ingen större sak om de bibliotek (DLL-filer, lib-filer) som ett program använder ligger i programpaketet. Det närmaste jag hittat är Portableapps (PortableApps.com - Portable software for USB, portable and cloud drives) som jag tycker fungerar hyfsat.
Sen registret i Windows är hopplöst oöverskådligt, det hade varit trevlig om varje applikation hade sin egen inställningsfil typ som på Windows 3.x-tiden med .INI-filer.

Dessvärre använder vi bara Windows datorer på jobbet (kommer snart att ställa dit min privata Mac bara för att) och en sak som jag ser i flera program är hur man gått från en menubar och istället lagt allt i en och samma dropdown menu från en "knapp" uppe i vänstra hörnet, och visst är det bra att det "utvecklas" men när det går emot användbarheten så undrar man...

I det interface som Apple utvecklat och haft i många många år nu kan man navigera och utföra saker utan att egentligen behöva ägna någon tid aller hjärnkapacitet åt var man klickar utan det blir lika naturligt som att gasa, bromsa, koppla och växla när man kör bil.

I Windows så ska man nu klicka på en knapp, se en helt ny lista av val i liten text som man måste läsa genom för att veta vad man ska välja., i Mac OS vet man var allt ligger rent grafiskt, på ett helt annat intuitivt plan.

Känns som om det "utvecklas" för att förändra, inte för att förbättra, lite som... hm, Lion...

Hade för mig att explorer och finder var i princip samma sak. Vad är skillnaden?

Citat:

Windows Explorer is a file manager application that is included with releases of the Microsoft Windows operating system from Windows 95 onwards. It provides a graphical user interface for accessing the file systems. It is also the component of the operating system that presents many user interface items on the monitor such as the taskbar and desktop. Controlling the computer is possible without Windows Explorer running (for example, the File | Run command in Task Manager on NT-derived versions of Windows will function without it, as will commands typed in a command prompt window). Located in the C:\Windows directory, it is sometimes referred to as the Windows Shell, explorer.exe, or simply “Explorer”.

Windows Explorer - Wikipedia, the free encyclopedia

Om explorer kraschar i NT-miljö (Nt4, W2000, XP, Vista, W7) behöver man verkligen inte köra en hard reboot.
Du tar bara fram kör-fältet som du kommer åt även om explorer inte är igång och skriver kort och gott "explorer".

Ursprungligen av illerG:

Om explorer kraschar i NT-miljö (Nt4, W2000, XP, Vista, W7) behöver man verkligen inte köra en hard reboot.
Du tar bara fram kör-fältet som du kommer åt även om explorer inte är igång och skriver kort och gott "explorer".

Kan hända, men jag har många gånger suttit med en PC som inte velat komma igång igen, man har bara suttit i detta fönster och snurrat runt och försökt att få tillbaka Explorer. Jag vet att det inte är skit bakom spakarna då jag gör vad du syftar på.

Fast jag måste tillägga att jag pratar om datorer som inte om-installerats på ett bra tag och en PC fungerar aldrig så bra som den gör precis efter att allt ny-installerats, varav anledningen att även de mest inbitna Windows nerdarna alltid ny-installerar med jämna mellanrum, något jag slutade med på mina Mac datorer för länge sedan.

Vad jag hatar Windows!!!

Min son har Windows 7 via Bootcamp på sin MacBook Pro. Vi installerar ett PC spel, men efter installation så klagar den på att "d3dx9_33.dll" saknas och "Try reinstalling the game to fix the problem", har installerat om flera gånger...

Har de inte kommit längre med sitt sketna operativsystem än så här ??? Känns lite 1995 över det hela...

Dessvärre finns spelet inte på annat än "PC".

• Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 22:05
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Vad jag hatar Windows!!!

Min son har Windows 7 via Bootcamp på sin MacBook Pro. Vi installerar ett PC spel, men efter installation så klagar den på att "d3dx9_33.dll" saknas och "Try reinstalling the game to fix the problem", har installerat om flera gånger...

Har de inte kommit längre med sitt sketna operativsystem än så här ??? Känns lite 1995 över det hela...

Dessvärre finns spelet inte på annat än "PC".

Installera DirectX

...och det är väl knappast Windows fel att ett spels installation är kasst gjord.

Ursprungligen av zappee:

Installera DirectX

...och det är väl knappast Windows fel att ett spels installation är kasst gjord.

Hm, trodde han hade det, men javisstja, det är ju Windows och då måste man installera ytterligare mjukvara för att den faktiskt ska kunna göra någonting...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-26 21:43

Självklara saker från OSX som inte fungerar i Windows:

- QuickLook motsvarighet
- Stöd för "rich media formats" som PDF, RAW, PSD etc out of the box

Dessa två driver mig till vansinne.

Ljudmixer av olika program lät som smart tyckte jag men igen driver funktionen mig till vansinne då den verkar leva ett eget liv beroende på vad som man (kan olika program styra denna eventuellt?). Ibland har jag helt galet hög volym på Skype kontra SWTOR, ibland tvärt om. Ologiskt och buggigt.

User-feedbacken är ganska dålig också. Även om "dockan" i OSX kan vara lite lustig med hoppande ikoner, eller "zoom" animationen av ikoner i OSX så känns det som jag vet att datorn gör något där kontra Windows. Inkonsekvensen mellan utseende / hantering av program i Windows är också lite skrämmande. Stöder för fler skärmar är också det ganska undermåttligt i Windows.

• Medlem
  • International user
  • 2012-05-26 23:56

Det ska vara inkluderat.

Programmet frågar i alla fall efter en .DLL fil som helt klart borde finnas med, i alla fall från installationen av programmet, men ack nej... Det är ju Windows, och sånt här händer nästan hela tiden, alltid något skit som inte riktigt funkar som det ska. Visst kan man få till saker och ting, men måste man vara IT nerd för att få en PC att fungera acceptabelt?...

På kontoret finns ett tiotal identiska HPD-burkar med komponenter av hyfsad kvalitet (kända märken åtminstone) som införskaffades samtidigt. Är det någon som tror att burkarna funkar likadant? Den ena lider av extrem seghet, den andra av krasslig grafik, flera stycken visar Office (powerpoint-dokument olika vad gäller typsnitt trots att alla har en identisk grundinstallation av system + mjukvara. Osv osv... Som tur är kan jag sitta och betrakta eländet lite grand från oben där jag sitter vid min iMac...

Bevaka tråden