Det lustiga är att gamla Explorer (XP och bakåt) hade ett bättre sätt att visa träd; mappar/filer än både Mac OS och Windows 7 (Vista?)...
Ja, Windows har verkligen tagit ett enormt steg BAKÅT i användning enligt mig (inte upplevelsen, 7:an är hyfsat stabil). Blev fruktansvärt irriterad häromdagen när jag skulle få upp nätverksanslutningarna på en Windows 7 maskin. Hur i hela h-e har de som designat kontrollpanelen tänkt? Den är ju HELT oanvändbar. Den gamla typen av kontrollpanel var mycket bättre, jag vill ju göra inställningar, inte följa allsköns guider för att ta reda på vad det är som är fel, det vet jag redan.
Hur man genom att dölja alla inställningar bakom en massa länkar å fanskap har tänkt sig att underlätta för användaren övergår mitt förstånd. Gör om, gör rätt - skala av gränssnittet och visa bara det som är relevant, lägg resten i hjälpen, tycker jag.
Det är ovanstående resonemang som gör Linux till ett orimligt operativsystem för gemene man. Man måste ha ett rent och enkelt sätt att administrera sin dator, med en gemensam inställnings- och filstruktur. Det ska vara lätt att både lägga till och ta bort applikationer och de ska kunna fungera på allsköns distributioner. Det gör de till viss del idag, men programmen spyr ut sig inställningsfiler, dokumentation, bibliotek och körbara filer vilka blir väldigt svåra att rensa väck om man inte vill ha dem kvar. Därav pakethanterare, men det är ju en pakethanterare per distribution med olika krav osv.
Här tycker jag det skulle vara kanon om de (Microsoft och Linuxvärlden) kunde göra på samma sätt som i OS X.
Med dagens lagringskapaciteter är det heller ingen större sak om de bibliotek (DLL-filer, lib-filer) som ett program använder ligger i programpaketet. Det närmaste jag hittat är Portableapps (PortableApps.com - Portable software for USB, portable and cloud drives) som jag tycker fungerar hyfsat.
Sen registret i Windows är hopplöst oöverskådligt, det hade varit trevlig om varje applikation hade sin egen inställningsfil typ som på Windows 3.x-tiden med .INI-filer.