- AndreeMarkefors
- Medlem ●
- Zürich
- 2012-05-29 10:54
Aperture X i rubriken är ett godtyckligt namn. Men X:et passar bra, eftersom vi inte riktigt vet vad det kommer att heta.
WWDC närmar sig och det finns inga tecken på att Aperture X lanseras där, men alla väntar på det sedan LR 4 släpptes.
I väntans tider är det kul att höra hur andra tänker och vilka features ni gärna skulle se. Min lista, utan rangordning:
[*=1]Först lite catchup:
. Möjlighet att rätta till perspektivförvrängningar, inbyggda profiler och kraftfull CA korrektur.
[*=1]Lite mer catchup:på minst samma nivå som Lightroom.
[*=1]Jag vill att, så att när jag jobbar med en Wacom och styrkan är 0,2 så skall jag sakta kunna bygga upp min mask till 100%. Just nu innebär styrka 0,2 en hård gräns på 20%.
[*=1]Jag vill kunna. När man har 3 stycken kollapsade kurvjusteringar är det drygt när man glömmer vilket som var en global justering och vad som var fill light på ögonen...
[*=1]Jag vill kunnanär jag lägger på skärpa—precis som i Lightroom när man håller 'Option' nere.
[*=1]Jag vill har(gäller Lightroom också). Just nu får jag mycket bättre resultat om jag via Photoshop förminskar bilden och lägger på Smart Sharpen. Och sen sparar den från PS. Det handlar framförallt om uppskärpning för skärm efter storleksändring. Men en mycket kraftfullare exportdialog hade varit välkommen.
Det var lite förbättringar. Här kommer det som skall lämna konkurrenterna i kölvattnet:
[*=1]
. I alla fall exponeringsfusion.
[*=1](stacking av sekvenser och exportering av kvalitativa filer: ProRes och h.264 med många val till upplösning och hur många bilder per sekund). En stack som är "märkt" Timelapse autosynkroniserar valda justeringar till hela sekvensen. Möjlighet till att keyframa exponering över tid för att kompensera soluppgång/nergång.
[*=1]. Jag vill importera alla filer till samma ställe. Jag har både foton och filmer på mitt minneskort. Det hade känts naturligt att ha Aperture som fildatabas för både foton och film. Men då vill jag kunna hantera filmerna där precis som i fcpx event browser: markera områden som favoriter, tilldela keywords, avfärda klipp, geotagga etc...
[*=1]för att få ut bilderna på iOS-enheter utan synkning av mappar i iTunes.
Inser att man kan fortsätta i all evighet, men jag vill se att Apple håller sig ajour med hur världen förändras för content creators inom foto/video och att man håller jämna steg, för att inte säga steget före, med världsledande mjukvara.
Apple har vid ett antal tillfällen visat att de är intresserade av foto. Nu vill jag se ett lika banbrytande Aperture som nya fcpx var för videovärlden. Nyheter inom Aperture riskerar heller inte att vara lika kontroversiella som nya grepp inom video där hela produktionspipelines kan vara byggda runt en viss mjukvaras feature set.
Berätta vad ni själva gärna skull se!