- zinned
- Medlem ●
- Malmö
Det kallar jag flatrate, eftersom du har en fast avgift oavsett om du går över 5GB (då hastigheten förmodligen sänks)
Fine, det kanske man kan säga vid närmare eftertanke. Dock lär inte poängen i argumentet att "operatörerna lämnar flatrate" vara att man skulle få betala per MB utan att det inte kommer existera abonnemang utan överföringstak.
Därför menar jag att detta spåret är onödigt att diskutera, alltså vad "flatrate" är. Poängen är en annan.
Fine, det kanske man kan säga vid närmare eftertanke. Dock lär inte poängen i argumentet att "operatörerna lämnar flatrate" vara att man skulle få betala per MB utan att det inte kommer existera abonnemang utan överföringstak.
Därför menar jag att detta spåret är onödigt att diskutera, alltså vad "flatrate" är. Poängen är en annan.
Abonnemang utan överföringstak existerar i princip inte idag heller (mer än några företagsabb, men jag tror när det kommer till kritan så finns där en gräns där med)
Abonnemang utan överföringstak existerar i princip inte idag heller (mer än några företagsabb, men jag tror när det kommer till kritan så finns där en gräns där med)
Klart det gör. Telenor har det och säkert fler.
Vad fick dig att tveka?
Zappes påstående?
Ingen tung säkehet då du
Nja, jag tvekade inte utan där fanns väl ett mått av sarkasm i mitt inlägg Jag är fortfarande säker på att iaf Telenor, kanske fler, kör utan tak för datatrafiken.
Grejjen är väl att det finns en hel del användare som slutat med fast abb och gått över till 3G-baserat. Dvs, man använder sin telefon, eller någon form av sticka, för hela sitt "internetbehov". Operatörerna, kåta som de är på att sälja, har bräckt varandra i billiga abb för "mobilsurf" så nu sitter de med mängder av abbonenter som förväntar sig, allt enligt reklamen, precis lika bra upplevelse som via sitt tidigare ADSL. Problemet är bara att kapaciteten inte riktigt finns för att motsvara förväntningarna. Det resulterar i upprörda kunder som studsar mellan operatörerna vilket gör att ingen operatör kan se att de har täckning för att göra större utbyggnader i sitt nät eftersom kunderna är flyktiga och totalt ovilliga att betala.
Jag är synnerligen förvånad att det hållit så här länge, jag trodde verkligen att det skulle braka samman långt tidigare, men det visade sig att det behövdes smartphones först.
Det Tre-Företags abonnemang jag har finns inte längre för nytecknande. Det var antagligen "för bra". Fria samtal till fasta telefoner och Tre-telefoner samt en gig/månaden data. (Jag ligger på ungefär 100MB i månaden). Detta för 188:- + moms.
Med i bilden är att jag använder mitt comhem-abb för allt surf inomhus, kontoret i bostaden.
Det stämmer, Telenor kör riktig fri surf, ingen begränsning i hastighet eller datamängd.
Ännu en bra anledning att hålla sig borta from dem om man inte har de behoven. Jag vill inte ha en operatör som lockar användare som mättar nätet med en massa pirattrams.
Ännu en bra anledning att hålla sig borta from dem om man inte har de behoven. Jag vill inte ha en operatör som lockar användare som mättar nätet med en massa pirattrams.
Tanken som jag har förstått från telenor är att mobilt bredband ska kunna ersätta fast bredband. På grund av att majoriteten av vanligt folk inte skulle använda så mycket data. Ser inget fel i Telenor erbjudande tvärt om. Jag ser det som anledning till att kanske själv byta till telenor och skipa fasta bredbandet.
Tanken som jag har förstått från telenor är att mobilt bredband ska kunna ersätta fast bredband. På grund av att majoriteten av vanligt folk inte skulle använda så mycket data. Ser inget fel i Telenor erbjudande tvärt om. Jag ser det som anledning till att kanske själv byta till telenor och skipa fasta bredbandet.
Jag är bara glad om Tre inte går samma väg. Ungefär som jag är glad att den tunga lastbilstrafiken håller sig på E6 och inte åker i mina kvarter.
Jag är bara glad om Tre inte går samma väg. Ungefär som jag är glad att den tunga lastbilstrafiken håller sig på E6 och inte åker i mina kvarter.
Så länge kapaciteten räcker till så ser jag inget problem.
Jaså? Jag var säker på att de hade för privatpersoner också, utan tvekan.
Nja, jag tvekade inte utan där fanns väl ett mått av sarkasm i mitt inlägg Jag är fortfarande säker på att iaf Telenor, kanske fler, kör utan tak för datatrafiken.
Det stämmer, Telenor kör riktig fri surf, ingen begränsning i hastighet eller datamängd.
Nej, det har de inte.
Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna.
Har vi lite förutfattade meningar kanske?
Det finns andra sätt att förbruka data än att priatkopiera....
Har vi lite förutfattade meningar kanske?
Det finns andra sätt att förbruka data än att priatkopiera....
Om folk flyttar över sina ordinarie nätvanor till mobildatan så lär det bli mycket piratebay i masterna.
"... under tiden laddar jag ned säsong två av den där grymmaste serien..."
Dregen i Telia-reklamen.
Telia Mobilt bredband 4G med Dregen (tv-reklamfilm) (HD) - YouTube
Om folk flyttar över sina ordinarie nätvanor till mobildatan så lär det bli mycket piratebay i masterna.
"... under tiden laddar jag ned säsong två av den där grymmaste serien..."
Dregen i Telia-reklamen.
Telia Mobilt bredband 4G med Dregen (tv-reklamfilm) (HD) - YouTube
Diverse streamingtjänster står för mer trafik än torrents...
Om vi backar tillbaka till kundtjänst så kan jag rekommendera Tre. Snabba, vet vad de talar om och alltid trevliga, både i butik och i telefon och chatt. Täckningen blir bättre år för år, men visst - det är ju inte som Telia. På mitt landställe funkar å andra sidan ingen enda operatör alls. Vilket är rätt skönt, på sitt sätt.
Om vi tittar specifikt för Sverige, så undrar jag hur mycket internet-TV tar i respektive nät? Och dessa nya Playtjänster?
Jag noterar bara att igår när matchen mellan Italien och Spanien visades samtidigt som min dotter vill se Eurovision-finalen på SVT Play så var det knappt manövrerbart (dottern hattar fram och tillbaka, ska se halva Loreens bidrag 17 ggr och sen förra årets vinnare om vartannat) plus att bilden var riktigt usel, antar att belastningen på servrar och nät gjorde att lägsta möjliga upplösning strömmades ut.
Om vi tittar specifikt för Sverige, så undrar jag hur mycket internet-TV tar i respektive nät? Och dessa nya Playtjänster?
Ja, det vore intressant. Jag tror nog pirathatarna kan få sig en chock
Idag har jag blivit så pass förbannad att jag på stående fot avslutade mina samtliga abonnemang hos Telia.
Det hela började med att jag gick in i min lokala Telia-butik för att få hjälp med mitt strulande mobila bredband.
Först efter en dryg halvtimmes väntan för jag prata med en säljare. Jag förklarade precis som i denna tråd http://www.99.se/natverk-sakerhet/288445-guide-ansluta-mobilt-bredband-utan-att-anvanda-operatorens-mjukvara-2.html att mitt modem inte kunde ansluta till internet, men att den hade mottagning. Kort sagt så är problemet att den kopplar upp som den ska, men efter 7 sekunder kopplar den ner automatiskt utan att man kan påverka något. Detta gäller oavsett om man kör med Telias programvara eller den inbyggda i OS X. (10.7.4)
Till en början var säljaren vänlig och tillmötesgående. Jag hade datorn med mig och jag demonstrerade problemet. Vi provade därefter att byta simkortet. Nu uppstår ett nytt problem. Eftersom jag fick ett nytt simkort för så sent som två veckor sedan, eftersom mitt gamla blivit avaktiverat pg a det inte använts på länge så fick vi ingen täckning efter att vi bytt simkort. (kontantkort)
Säljaren sa att det var emot deras policy att ladda kortet med en dags-surf för att kunna kolla om det nya simkortet fungerade. Ville jag ha reda på det fick jag helt enkelt ladda på kortet ur egen ficka för att kunna felsöka vidare. Jag förklarade lugnt och sansat att jag tyckte det var otroligt dålig service, men fick inget gehör.
Som en följdfråga frågade jag om jag om möjligt kunde få testa med ett nytt modem för att se om problemet försvinner, fungerar det nya modemet så köper jag det, men jag vill veta att det fungerar först innan jag betalar det!
Men nej, det gick absolut inte! Vill jag felsöka vidare får jag köpa ett modem för 300:- och hoppas att det löser problemet. Om det inte funkade det heller? Tja, då får jag väl skylla mig själv tyckte säljaren. (Han sa det inte rakt ut, men om man läste mellan raderna) Vidare tyckte säljaren att detta är något jag borde ta med supporten eftersom det är "svårt att felsöka i butik". Problemet var att jag hade blivit uppmanad att uppsöka en butik eftersom supporten tyckte det var precis tvärtom!
'Nu hade jag varit i butiken över en timme och inte ett skit hade förändrats, förutom att jag var arg som ett bi och hade ett blodtryck på gissningsvis 360.
Det hela slutade med att jag meddelade med en aningen irriterad röst att om de inte ens vill hjälpa sina kunder så vill jag avsluta samtliga abonnemang hos dem. Ett par minuter senare hade jag sagt upp 3 abonnemang, och det känns fortfarande jävligt skönt! Det enda jag ångrar är att jag inte gjort det tidigare.
Så, en 8 år lång era är snart över, bara 3 månader kvar! (uppsägningstid) Så nu är jag på jakt efter en ny operatör, en operatör med SUPPORT på sina produkter!
Farväl Felia, hoppas att vi aldrig ses igen!
Hej!
Jag ber om ursäkt för att vi inte har kunnat lösa ditt problem tidigare. Du ska självklart inte behöva kontakta oss så många gånger för samma problem. Det låter som att man skulle behöva byta ut det modem du har. Om du fortfarande är intresserad av att använda abonnemanget så hjälper jag dig gärna. Du kan kontakta mig privat här med dina uppgifter så ska jag se vad som går att göra.
Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice
Har glömt att uppdatera denna tråd. Har sedan en tid gått över till Telenor. Nu har jag full 3G-täckning på jobbet istället för två pinnar på Edge, 3G var helt omöjligt med Telia där. Bredbandskollen säger 20Mb/s nedströms och 3Mb uppströms.
I tider då media rapporterar om skumraskaffärer som Telia gör i diverse (mer eller mindre) diktaturer känns beslutet att överge bolaget HELT rätt. Bye bye Telia.
Har glömt att uppdatera denna tråd. Har sedan en tid gått över till Telenor. Nu har jag full 3G-täckning på jobbet istället för två pinnar på Edge, 3G var helt omöjligt med Telia där. Bredbandskollen säger 20Mb/s nedströms och 3Mb uppströms.
I tider då media rapporterar om skumraskaffärer som Telia gör i diverse (mer eller mindre) diktaturer känns beslutet att överge bolaget HELT rätt. Bye bye Telia.
Ja, Telia gör ju jämt fel… de borde byta till ett namn som passar dem bättre, nämligen Felia…
Ja, Telia gör ju jämt fel… de borde byta till ett namn som passar dem bättre, nämligen Felia…
Det är ett populärt skämt men knappast rättvisande. Telia har så vitt jag vet Sveriges bästa mobiltäckning, och deras priser är helt konkurrenskraftiga. Härom året skulle jag fixa bredband till min far, och efter en nykter jämförelse så åkte de andra en efter en, oftast på att erbjuda sämre tjänst vid samma pris (och i flera fall riktigt dåliga för lite lägre) och till slut var Telia rätt val.
Jag hade problem med en låst telefon, och Telias support hjälpte mig helt oklanderligt. Pluspoäng där också.
Bredbandsbolaget ringer ofta och försöker lura på mig deras sämre abonnemang (och de skiter så vitt jag inser i NIX). Och Bredbandsbolaget är långt ifrån värst.
Så då är det affärer i diktaturer som är kvar, och det vet jag inget om.
Telia har så vitt jag vet Sveriges bästa mobiltäckning.
Yttäckning, ja.