Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

då visar dom verkligen att dom absolut tänker ha en grym pro-maskin vid sidan av alla miljarder konsumentprodukter -

Macbook Pro
Macbook Air
Imac
Mac Mini

Fyra produktfamiljär för konsumentdatorer är inte vad jag skulle kalla miljarder.

Tror ni Mac Pro förseningar har något med 4K upplösningar m.m. som kommer med storm?
Behöver ju rätt extrema saker för att redigera detta?

Bara en fundering?

Nej, det har inget med det att göra.

Ursprungligen av Antonic:

Tror ni Mac Pro förseningar har något med 4K upplösningar m.m. som kommer med storm?
Behöver ju rätt extrema saker för att redigera detta?

Bara en fundering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-22 08:43
Ursprungligen av Antonic:

Tror ni Mac Pro förseningar har något med 4K upplösningar m.m. som kommer med storm?
Behöver ju rätt extrema saker för att redigera detta?

Bara en fundering?

Det skulle teoretiskt sätt kunna ha med "retina-display" stöd att göra. En 27" skärm skulle ligga kring 5120x2880 vilket eventuellt kräver special-lösningar gällande graffikkort.

Troligen är problemet:

1. Apple har valt sin prio-ordning med begränsade resurser (iPad > iPhone > MacBook... > MacPro)
2. Tekniska "road blocks". Thunderbolt med Xeon-arkitektur bl.a.
3. Man gör helt om MacPro'n vilket tar tid speciellt när maskinen inte är högprioriterad.

Ursprungligen av Erik.dv:

1. Apple har valt sin prio-ordning med begränsade resurser (iPad > iPhone > MacBook... > MacPro)

Föga troligt när man gjort aktieutdelning till sina aktieägare för första gången sen jesus gick på vatten typ. Pengar är nog inte problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 11:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Föga troligt när man gjort aktieutdelning till sina aktieägare för första gången sen jesus gick på vatten typ. Pengar är nog inte problemet.

Pengar är inte problemet. Männikso-resurser är det. Apple roterar ingenjörer och programmerare mellan olika projekt. Samma snubbe som utvecklar FCPX på OSX kan nästa månad utveckla iPhone på iPad. Det skulle inte förvåna mig om han en tredje månad jobbar med nästa OSX.

Detsamma gäller även hårdvaran. Apple har sina designers här som är en begränsad "pool" av tillgångar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 13:24
Ursprungligen av Erik.dv:

Pengar är inte problemet. Männikso-resurser är det. Apple roterar ingenjörer och programmerare mellan olika projekt. Samma snubbe som utvecklar FCPX på OSX kan nästa månad utveckla iPhone på iPad. Det skulle inte förvåna mig om han en tredje månad jobbar med nästa OSX.

Detsamma gäller även hårdvaran. Apple har sina designers här som är en begränsad "pool" av tillgångar.

Inte riktigt. Apple anställer massvis av nytt folk hela tiden och många av dessa plus de rdan anställda jobbar välfdigt specifikt med bara ett projekt/arbetsområde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 13:32
Ursprungligen av Erik.dv:

Pengar är inte problemet. Männikso-resurser är det. Apple roterar ingenjörer och programmerare mellan olika projekt. Samma snubbe som utvecklar FCPX på OSX kan nästa månad utveckla iPhone på iPad. Det skulle inte förvåna mig om han en tredje månad jobbar med nästa OSX.

Detsamma gäller även hårdvaran. Apple har sina designers här som är en begränsad "pool" av tillgångar.

Det var det som var Apples styrka tidigare och gjorde att allt kändes så genomtänkt och självklart i hur mjukvara och hårdvara hängde ihop, men nu med fler produkter och mer mjukvara att utveckla så blir det en begränsning. De olika teamen räcker inte till, det är mer produkter och mjukvara idag än tidigare och allt ska synkas/integreras med de olika produkterna. Förhoppningsvis hittar Apple en lösning på problemet så att hårdvara och mjukvara till framförallt Macarna och OS X inte blir eftersatt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Pengar är inte problemet. Männikso-resurser är det. Apple roterar ingenjörer och programmerare mellan olika projekt. Samma snubbe som utvecklar FCPX på OSX kan nästa månad utveckla iPhone på iPad. Det skulle inte förvåna mig om han en tredje månad jobbar med nästa OSX.

Detsamma gäller även hårdvaran. Apple har sina designers här som är en begränsad "pool" av tillgångar.

Jag har väldigt svårt att tro att man inte jobbar agilt på Apple.

Jag tycker den här utveckligen är lite oroande. Plötsligt skall vi börja utrusta våra datorer med allsköns kringutrustning istället för att ploppa i kort i datorn.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-22 12:27
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker den här utveckligen är lite oroande. Plötsligt skall vi börja utrusta våra datorer med allsköns kringutrustning istället för att ploppa i kort i datorn.

Plötsligt? Sådant har ju varit vanlig under lång tid att kvaliten nu blivit bättre visar ju bara på att datorerna och tillbehören har mognat och interna kort utvecklas och säljs fortfarande.

Ursprungligen av Gordy:

Plötsligt? Sådant har ju varit vanlig under lång tid att kvaliten nu blivit bättre visar ju bara på att datorerna och tillbehören har mognat och interna kort utvecklas och säljs fortfarande.

Jag säger plötsligt. Sen finns det ingen riktig logik i vad man stoppar in och tar ut, framförallt i den bärbara uppsättningen.
Man sliter ut ethernet för att få plats med mer, men ploppar in SD-läsare istället. Får jag välja mellan dessa två i/o i en dator är valet ganska givet. VIssa saker som kamera, videoredigeringkort osv. går ju bara att ha externt om man kör bärbart, men det är ju en farhåga. de flesta som har en kraftfull arbetsdator (Mac Pro) vill kunna stoppa in allt i den istället. Men nu är det ju uppenbarligen en Mac Pro på gång, så farhågorna känns obefogade. typ.

Igen Nu börjar det igen! Det där har ju harvats redan. Man kunde prodda SD (Standard Definition) på PowerBook - bettydde inte att PowerMac var obsolet. Man kan prodda HD på MacBook - betyder inte att MacPro är obsolet. Varför skulle plötsligt MacPro bli obsolet för att man kan prodda 4K på en MBP? Varför skulle en stationär maskin skrotas för att man kan prodda samma grejer - mer eller mindre bör sägas - på bärbart. Man kan prodda HD på en iPad - betyder det att iMacen ryker snart :-D. Man kan prodda musik på en iPhone - vad händer nu med MBP?
Apple släpper en fet ny fin monstermaskin i början av 2013. Dom har lagt ner måååånga miljoner dollares på att ta fram den. Det finns inga som helst planer på att lägga ner MacPro. Tvärtom enligt dessa uppenbara bevis.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-22 12:21

Den där externa thunderboltlådan diskuterades redan i inlägg #128.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-06-22 18:54

Apple har alltid expanderat externt. Det är därför man alltid haft högsta prestanda på externa portar som standard. SCSI när PC hade parallellport, FireWire när PC hade USB.1.1., osv. Inte ens proffsburkarna har varit så där väldigt expanderbara internt.

"I bet the Mac Pro update is being held up until “later next year” because a standalone (27-inch?) Retina Display can’t be released until then, and Apple wants to release them simultaneously to capture a lot of buzz and profit in the pro market."

Det där tror jag inte alls på. Låter konstruerat. Många bra teorier om varför MP dröjt finns - en del i denna artikel - men detta är strunt. Inte anpassar Apple produktcykeln för MP efter ett skärmsläpp. Dom som köper MP har skärm, ofta inte ens Apple, dom har ofta många skärmar, ofta inte ens betjänta av Retina då dom jobbar med media som ritas i mindre upplösning, och dom som vill ha en Retina (fotografer möjligtvis) kan nog köpa en MP först och senare en Retina när den kommer :-D. Ett MP-släpp är oberoende av ett ev. skärmsläpp samtidigt. MP är en autonom produkt kan man säga. Antalet sålda MP vid släpp är i stort samma vare sig den kommer solo eller samtidigt som en Retina-skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 11:37

Alla som pysslar med tryckt produktion borde älska Retina.

De som pysslar digital produktion har inte samma behov av det. Förvisso är det trevligt med fler pixlar på skärmen men vi sitter fortfarande och gör ut projekt för tv / web som knappt håller 1000 pixlar bredd och 500 pixlar höjd.

Men jag håller helt med - vi som väljer en MacPro är vi som har behov av valmöjligheter. Ett släpp borde inte styras av en extern enhet som en skärm. Dock kan potentiellt en intern enhet som ett graffikkort eventuellt göra det även om det är långsökt som fan.

Brist på spetskompetens inom high-tech-industrin är ett klassiskt problem (det bromsade bilidustrin en hel del i dess gryning). Apple lider säkert av detta och hårda prioriteringar görs p.g.a. detta - ty alla vill inte alls flytta till Kalifornien, USA. Att alla lämnar allt anywhere på planeten bara för att Apple kallar är en myt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 14:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Brist på spetskompetens inom high-tech-industrin är ett klassiskt problem (det bromsade bilidustrin en hel del i dess gryning). Apple lider säkert av detta och hårda prioriteringar görs p.g.a. detta - ty alla vill inte alls flytta till Kalifornien, USA. Att alla lämnar allt anywhere på planeten bara för att Apple kallar är en myt.

Delvis sant är det för Apple har inte särskilt svårt att få nya kvalificerade ingenjörer och programmerare etc. från världens alla hörn. Men det är klart att en del av de absolut vassaste av dessa hellre startar eget eller konsulterar på sina villkor.

Att en del tackar nej beror på "enkla" logiska orsaker; familjeförhållanden. Man har barn och vill inte rycka upp allt bara av egoistiska karriärskäl. Detta är inte alls ovanligt - tack och lov. Livet är större än ett jobb - t.o.m. ett jobb hos Apple.
Jag känner en som tackade nej till Apple - det var när dom började prodda ihop loopar till Garageband etc (han är musiker och producent - har gjort många loopar som följer med en Mac). Hans fru vägrade flytta och han ville/kunde givetvis inte lämna sina två små söner. Detta är verkligheten. Den som tror att Apple får allt dom vill är unga utan barn - oerfarna av livets villkor och hur dealen för föräldrar ser ut - barnen går först så klart - om man är frisk i huvudet vill säga.
Detta är också orsaken att företag som t.ex. Apple förlorar redan anställd personal; dom flyttar hem helt enkelt - vill inte bo kvar i USA - vill hem till ungarna eller så vill dom ta tillbaka ungarna till sitt modersland och modersmål. Detta gäller många i Hollywood också - ännu en industri som tar folk från hela planeten.

Alla föräldrar förstår detta resonemang och att detta är den betydande parametern för kompetensmigration.

Ursprungligen av Gordy:

Delvis sant är det för Apple har inte särskilt svårt att få nya kvalificerade ingenjörer och programmerare etc. från världens alla hörn. Men det är klart att en del av de absolut vassaste av dessa hellre startar eget eller konsulterar på sina villkor.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 15:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Att en del tackar nej beror på enkla orsaker; familjeförhållanden. Man har barn och vill inte rycka upp allt bara av egoistiska karriärskäl. Detta är inte alls ovanligt - tack och lov. Livet är större än ett jobb - t.o.m. ett jobb hos Apple.
Jag känner en som tackade nej till Apple - det var när dom började prodda ihop loopar till Garageband etc (han är musiker och producent - har gjort många loopar som föler med en Mac). Hans fru vägrade flytta och han ville/kunde givetvis inte lämna sina två små söner. Detta är verkligheten. Den som tror att Apple får allt dom vill ärt unga utan barn - oerfarna av livets villkor och hur dealen för föräldrar ser ut - barnen går först så klart - om man är frisk i huvudet vill säga.

Visst är barn och släkt etc viktigt men för många så är det ju ett äventyr att flytta till USA och jobba för ett av de framgångsrikaste företaget i världen. Sen är ju mångai ingenjörer och programmerare utan barn och familj. Din musikkompis och hans familj hade kanske flyttat om han hade fått ett riktigt bra erbjudande från Apple?

Du har inga barn antar jag :-D. Då förstår du inte. Jo, han fick ett sanslöst bra erbjudande.

Ursprungligen av Gordy:

Visst är barn och släkt etc viktigt men för många så är det ju ett äventyr att flytta till USA och jobba för ett av de framgångsrikaste företaget i världen. Sen är ju mångai ingenjörer och programmerare utan barn och familj. Din musikkompis och hans familj hade kanske flyttat om han hade fått ett riktigt bra erbjudande från Apple?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 16:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, han fick ett sanslöst bra erbjudande.

Låter osannolikt med tanke på hur många duktiga musiker och ljudtekniker det finns i Kalifornien, men han kanske besatt någon spetskompetens?

Det finns många bra musiker och tekniker/producenter överallt i varje by :-D. Det är andra parametrar som gäller; t.ex. kontakter och rekomendationer. That's the big stuff :-D. Och att man redan levererat grejer. Men oftast är det rent lotteri. Som med nästan allt här i livet. Flax kallas det och ingen vet egentligen hur det funkar :-D. Flax.
Apple har ingen nytta av mig, men OM jag skulle få ett sanslöst häftigt erbjudande så skulle jag givetvis tacka nej så min lilltös bor här i Sthlm och hennes mor har inga som helst planer på att flytta och lilltösen har just synkat in i en skola - skulle aldrig för en sekund utsätta henne för en flytt till ett främmande land om jag inte flydde för livet vill säga - jag prioriterar friskt och sunt - mina kickar är mer eller mindre ointressanta - det är barnets lycka som gäller och den enda som har en susning om hur man fixar denna lycka är barnet, pappan och mamman (i detta fall). Jag fattar inte att inte alla vet hur det är - även om man inte själv har ungar. Jag fattade sådant här långt före jag blev pappa.

Nå - OT? Nej, det handlar om att även Apple tvingas göra prioriteringar och i detta fall är då tesen att prioriteringar kan vara en orsak till MP's eftersläntring. Jag tror alltså att personalaspekten kan spela in - markant. Det är ju inte sällan man hör chefer för teknikföretag klaga på att det är svårt att hitta rätt folk. Det är ju vardagsmat. Att detta kommer som en överaskning för en del måste bero på att man inte konsumerar media helt enkelt :-D. Och: Apple är inget undantag - dom spelar i samma serie som alla andra high-tech-IT-företag. Slåss om samma folk, hårdaruleveranser och energipriser. Etc.

Ursprungligen av Gordy:

Låter osannolikt med tanke på hur många duktiga musiker och ljudtekniker det finns i Kalifornien, men han kanske besatt någon spetskompetens?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 16:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - OT? Nej, det handlar om att även Apple tvingas göra prioriteringar och i detta fall är då tesen att prioriteringar kan vara en orsak till MP's eftersläntring. Jag tror alltså att personalaspekten kan spela in - markant. Det är ju inte sällan man hör chefer för teknikföretag klaga på att det är svårt att hitta rätt folk. Det är ju vardagsmat. Att detta kommer som en överaskning för en del måste bero på att man inte konsumerar media helt enkelt :-D. Och: Apple är inget undantag - dom spelar i samma serie som alla andra high-tech-IT-företag. Slåss om samma folk, hårdaruleveranser och energipriser. Etc.

Apple spelar inte i samma serie som alla andra hightech företag, de spelar i absoluta elitserien tllsammans med Google Facebook HP etcetera och eftersom det går oförskämt bra för Apple så är ju deras dragningskraft väldigt stor för folk som söker nytt jobb och vad gäller hårdvaruleveranser så har ju Apple lite andra metoder än de flesta andra hitech företag. Genom att de betalar stora summor långt i förskott för att få garanterade storleveranser.

Tror inte personalbrist har med MP att göra utan mer att nyckelkomponenter från underleverantörer som Intel är försenade eller så inväntar Apple något "revolutionerande" kanske kommer de inte ens använda Intelprocessorer i nästa MP..

Ursprungligen av Gordy:

Tror inte personalbrist har med MP att göra utan mer att nyckelkomponenter från underleverantörer som Intel är försenade eller så inväntar Apple något "revolutionerande" kanske kommer de inte ens använda Intelprocessorer i nästa MP..

Jag tror inte man vill byta från Intels processorer och tappa de människor som kör Windows på sina macar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 17:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror inte man vill byta från Intels processorer och tappa de människor som kör Windows på sina macar.

Det går ju att köra windows på fler processorer än bara de från Intel.

Man kunde ha tagit fram en MP med TB och advekvat grafik till senastev släppet - men man gjorde inte det. Man prioriterade bort det i brist på nyckelpersoner och satsar allt på 2013. Det är min tro.

Ursprungligen av Gordy:

Tror inte personalbrist har med MP att göra utan mer att nyckelkomponenter från underleverantörer som Intel är försenade eller så inväntar Apple något "revolutionerande" kanske kommer de inte ens använda Intelprocessorer i nästa MP..

Bevaka tråden