Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 22:20

Det konstiga är väl att man helt valt att ignorera Sandybridge-E som kom för ett par månader sedan bara. Ivy bridge till Xeon lär ju inte komma innan slutet av 2013 enligt intel.

  • Avstängd
  • 2012-06-11 22:25

Fanken också... skulle just beställa en MP för priset var ju kalas med 12GB minne å grafikkortet när jag av en händelse såg att processorn var gammal :-/

Tror och hoppas den kommer efter sommaren då, för som många säger... den är mycket vassare än min 2008... men så klart kommer den "nya" dan efter man beställt en... suck...

TB (om det är möjligt?) och USB3 kommer säkert som tilläggskort... men en 2 år gammal CPU... nja, väntar nog till efter sommaren då stålarna är slut... hahaha

Nojigt att dom inte slängde in TB...dom har tydligen inga förväntningar på att sälja dessa MacPro's. TB är Apples nya standard - deras nya FW - att dom inte besvärar sig med att slänga in det kan betyda...

...att det verkligen kommer en NY MacPro och dom lägger inte en spänn på detaljerna som krävs för att TB ska lira i denna maskin. Dom bara trycker i den nya Intel-proppen som kommit - som dom brukar göra. Det är därför dom inte heller klämmer in vettiga grafikkort. Man skiter helt i denna version...men något måste man göra, ty NYA MacPro'n har blivit försenad eller något annat skit.

...att man lägger ner MacPro efter detta...men det känns ju inte riktigt logiskt...föreställ er att BMW ska lägga ner en bilmodell och strax före yxan så släpper man den uppdaterad med ny kraftigare motor....för att sedan yxa den...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-11 22:31
Ursprungligen av Zimmerman:

...att man lägger ner MacPro efter detta...men det känns ju inte riktigt logiskt...föreställ er att BMW ska lägga ner en bilmodell och strax före yxan så släpper man den uppdaterad med ny kraftigare motor....för att sedan yxa den...

Samma sak hände Xserve... (enligt andra forum)

Det "lustiga" är ju att alla andra tillverkare redan erbjuder de "senaste" i sina workstation modeller... Skillnaden är inte så stor idag på hårdvarusidan som det va under IBM tiden. Så man tycker att alla tillverkare borde hålla samma takt. Känns verkligen som left over stock som dom måste göra sig av med...

  • Avstängd
  • 2012-06-11 22:31

OT... varför i svarte f*n finns inte deras tangentbord med numeriska delen också som trådlös???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 22:44

Det är väldigt schizofrent.

1. Släppa en maskin som inte är ny
2. Man markerar ovan maskin som ny klassar fast den inte är det
3. Folk tror fortfarande eftersom man lanserar en maskin som inte är ny men taggarn den ny att det är skrot man vill bli av med.

Om de bara lägger ner produkten efter detta….It doesn't make any sense. Då borde man snarare säga "vi kommer inte gå över på intels ny plattform, Mac Pro likt XServe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 22:46

Dock så kostar en 8 core Sandy bridge CPU typ 1.900 dollar, så drygt 4.000 för två till en 16 core configuration, bara för CPU alltså. Kanske inser man att en burk som kostar 60-70 tusen inte säljer så bra, och väljer därför att sänka priset i stället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 23:59
Ursprungligen av Fred!:

Dock så kostar en 8 core Sandy bridge CPU typ 1.900 dollar, så drygt 4.000 för två till en 16 core configuration, bara för CPU alltså. Kanske inser man att en burk som kostar 60-70 tusen inte säljer så bra, och väljer därför att sänka priset i stället?

Är de så pass dyra?

Dell T7600 kan man fylla på ganska bra ändå utan att de helt går åt skogen vad gäller prisbilden. Sedan vet jag inte riktigt hur de presterar MHz för MHz.

Problemet med MacPro'n är äldre minnestyp och minneskontroller, mycket mindre plats för minne, SATA2, ingen PCIe 3.0, ingen USB 3, ingen Thunderbolt och så vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:08
Ursprungligen av Erik.dv:

Är de så pass dyra?

Dell T7600 kan man fylla på ganska bra ändå utan att de helt går åt skogen vad gäller prisbilden. Sedan vet jag inte riktigt hur de presterar MHz för MHz.

Kollade inte så noga men Newegg brukar citeras i sådana här sammanhang: Newegg.com - Intel Xeon E5-2687W Sandy Bridge-EP 3.1GHz (3.8GHz Turbo Boost) 20MB L3 Cache LGA 2011 150W 8-Core Server Processor BX80621E52687W

Ursprungligen av Erik.dv:

Problemet med MacPro'n är äldre minnestyp och minneskontroller, mycket mindre plats för minne, SATA2, ingen PCIe 3.0, ingen USB 3, ingen Thunderbolt och så vidare.

Visst, men det hänger ju samman med att man inte valt att gå vidare till en ny arkitektur, utan bara bytt ut lite komponenter på existerande modell. USB 3 finns stöd för av intel i och med ivy bridge så det hade nog inte kommit även om de gjort en större uppdatering. Sedan får man nog räkna med att Xeon blir en mer exklusiv, kostsam och mer sällan uppdaterad modell i framtiden tror jag. Du länkade väl till en artikel här om dagen som tog upp lite av det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-11 22:52

Nått jag totalt missade var att "den nya" macpro'n inte ens har sata3 - haha... Känns bra att köpa 512gb ssd på applestore när man inte ens kan använda halva speeden ssd'n klarar av

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 23:59
Ursprungligen av Kenneth M:

Nått jag totalt missade var att "den nya" macpro'n inte ens har sata3 - haha... Känns bra att köpa 512gb ssd på applestore när man inte ens kan använda halva speeden ssd'n klarar av

Fast jag trot Apples SSD:er knappt maxade en SATA2-buss faktiskt…

Detta är den märkligaste "updaten" i Apples historia. Det är ju ganska uppenbart att de försöker sälja ut ett parti restlager. Det hade ju gått bättre om de justerat priserna lite mer drastiskt. Faktum är att vill man ha en 12 core 2.66 Ghz kostar den lika mycket sånär som på en tusenlapp 47.995:- vs 48.995:- år 2010...just det ja, du får 6 Gb RAM extra nu 2012 i allafall...det är ju värt 500:-...

Vad är en server-CPU? Vad skiljer den från en vanlig CPU?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:15
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad är en server-CPU? Vad skiljer den från en vanlig CPU?

Det är ju intels Xeon serie som brukar kallas Server/Workstation modell. I det här fallet är det ju 8 kärnor, större cache (mer SIMD instruktioner?), större driftsäkerhet (tror jag).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:18

Ja, problemet är ju bara att man är tämligen låst om man inte ha en maskin i Xeon-klassen. Det är den enda plattform som verkligen skalar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:17

"Server CPU" (om man ska kalla dem för det) innebär ett par saker när man tittar på Intel:

1. Stöd för flera processorer och processorer men fler kärnor. E3 är tror jag 1 CPU system, E5 är 1-2 CPU system, E7 är "fler än 2" CPU system. MacPro skulle likt HP Z820 får E5-processorer.

2. Stöd för mer minne samt stöd för minne med EEC. Även den 2 år gamla MacPro klarar av 4 ggr mer RAM än Apples "flagskepp" man lanserade idag.

Ovan är väl de största skillnaderna. Sedan brukar server-rangen av produkter ligga 1/2 till 1 generation för på saker som PCI-standarder, minnes-standarder osv. Trots att dagens Xeon E5 bygger på Sandy Bridge (2011s konsument-plattform) har man stöd för 1600 MHz minne, PCIe 3.0 osv.

"Server processorer" är även byggda för att rulla 24/7. Det är inte en MacBook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:22

Anyway….Jag förstår fortfarande inte hur Apple tänker här. Man uppdaterar en maskin som är gammal som gatan minimalt, klassar den som ny och sen då? Ska den läggas ner - varför ens uppdatera den? Ska en ny modell komma snart… Varför ens uppdatera den?!

För utvecklare kan tyckas det vore intressant att veta var Apple står på hårdvarufronten för ex. PCI-kort.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 00:33
Ursprungligen av Erik.dv:

Anyway….Jag förstår fortfarande inte hur Apple tänker här. Man uppdaterar en maskin som är gammal som gatan minimalt, klassar den som ny och sen då? Ska den läggas ner - varför ens uppdatera den? Ska en ny modell komma snart… Varför ens uppdatera den

Apple tänker rationellt. MP är fortfarande en grym dator,räcker och blir över för de flesta speciellt om man har flera men en större uppdatering lär ske när nya processorer är redo och när nästa generations THunderbolt kommer vilket inte lär dröja alltför länge.

Den är för dyr för specen. Dessutom tror jag att dom flesta som ska ha en MP känner till det där med PCI, SATA och Thunderbolt - och ser att burken inte har någon framtid...och en MP ska ofta rulla i 5-7 år. Ibland 10 år. Dom som vill ha en MP och skiter i detta...dom betalar nog inte priset.
Dagens MP är som en tjockTV när LCD/HDTV började rulla igång på allvar - eller en PowerMac Quad när Intel-Macar skulle släppas om två månader (det var jag med om - tvungen att köpa PPC-burken ). Den burken - Quaden - var också en fantastisk maskin, men den hade ingen framtid och inom ett par år så började appsen komma bara för Intel-Macar.

Ursprungligen av Gordy:

Apple tänker rationellt. MP är fortfarande en grym dator,räcker och blir över för de flesta speciellt om man har flera men en större uppdatering lär ske när nya processorer är redo och när nästa generations THunderbolt kommer vilket inte lär dröja alltför länge.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Den är för dyr för specen. Dessutom tror jag att dom flesta som ska ha en MP känner till det där med PCI, SATA och Thunderbolt - och ser att burken inte har någon framtid...och en MP ska ofta rulla i 5-7 år. Ibland 10 år. Dom som vill ha en MP och skiter i detta...dom betalar nog inte priset.
Dagens MP är som en tjockTV när LCD/HDTV började rulla igång på allvar - eller en PowerMac Quad när Intel-Macar skulle släppas om två månader (det var jag med om - tvungen att köpa PPC-burken ). Den burken - Quaden - var också en fantastisk maskin, men den hade ingen framtid och inom ett par år så började appsen komma bara för Intel-Macar.

Tycker du är lite väl hård. Denna "nya" MP kommer inte bli utdaterad så fort som Powermac blev för Apple lär knappast byta arkitektur en gång till och eftersom den ändå har grymma utbyggnadsmöjligheter.

Men den har ju inte TB! Kokar man ner det så hamnar man där: Den har inte TB - Apples nya standard och skötebarn - Apples infrastrukturella roadmap nr. 1. Jag tror inte denna uppsättning MacPros säljer i många ex

Ursprungligen av Gordy:

Tycker du är lite väl hård. Denna "nya" MP kommer inte bli utdaterad så fort som Powermac blev för Apple lär knappast byta arkitektur en gång till och eftersom den ändå har grymma utbyggnadsmöjligheter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Men den har ju inte TB! Kokar man ner det så hamnar man där: Den har inte TB - Apples nya standard och skötebarn - Apples infrastrukturella roadmap nr. 1. Jag tror inte denna uppsättning MacPros säljer i många ex

Fast du vet ju att de flesta proffs inte bryr sig om TB. Du vet också att många proffs köper nya datorer för att de måste de har ofta inte råd att vänta in nästa modell därför tror jag att Apple kommer ändå sälja en hel del av denna modell som för sin kapacitet är konkurrenskraftig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:58
Ursprungligen av Gordy:

Fast du vet ju att de flesta proffs inte bryr sig om TB. Du vet också att många proffs köper nya datorer för att de måste de har ofta inte råd att vänta in nästa modell därför tror jag att Apple kommer ändå sälja en hel del av denna modell som för sin kapacitet är konkurrenskraftig.

Jag tror många proffs är intresserade av TB. Alla som är intresserade av utbyggnad och flexibel i/o är intresserad av TB skulle jag tro.

Dock håller jag med om att "måste man köpa så köper man".

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 02:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror många proffs är intresserade av TB. Alla som är intresserade av utbyggnad och flexibel i/o är intresserad av TB skulle jag tro..

Visst många är det men de flesta är det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 02:21
Ursprungligen av Gordy:

Visst många är det men de flesta är det inte.

På samma sätt kan "de flesta" skrivas av som att de inte behöver en MacPro eller mer än 8GB minne.

Klart många proffs är intresserade av TB - som dom var av FW. FW var proffsinterface för många externa grejer - du tänker bara HDD's - men vi proffs vet ju att det handlar om så mycket mera (videokort, ljudkort, kamerautgångar, etc - många grejer som inga amatörer någonsin köper - rena pro-grejer för dyyyra pengar TB ersätter nu FW på detta område - pro-området. USB3 är för allmogen. TB är pro.

Ursprungligen av Gordy:

Fast du vet ju att de flesta proffs inte bryr sig om TB. Du vet också att många proffs köper nya datorer för att de måste de har ofta inte råd att vänta in nästa modell därför tror jag att Apple kommer ändå sälja en hel del av denna modell som för sin kapacitet är konkurrenskraftig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 11:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Klart många proffs är intresserade av TB - som dom var av FW. FW var proffsinterface för många externa grejer - du tänker bara HDD's - men vi proffs vet ju att det handlar om så mycket mera (videokort, ljudkort, kamerautgångar, etc - många grejer som inga amatörer någonsin köper - rena pro-grejer för dyyyra pengar TB ersätter nu FW på detta område - pro-området. USB3 är för allmogen. TB är pro.

Fast TB i sin nuvarande form riktar ju mer in sig till semiprofessionella och proffs somm jobbar mycket mobilt nästa generations TB kommer vara mer intressant för proffs som jobbar stationärt.

"semipro", "pro", spelar ingen roll. TB är nya i/o för pros också - grejerna kommer inte att ha TVÅ olika kontakete; en för "semipro" och en för "pro" Så var det med FW också - pr-segmentet tar det bästa som finns på burkarna.
Blackmagic etc har redan börjat skeppa pro-grejer med TB. TB är ett nytt i/o som kommer att vara vitt spritt inom pro-sektorn vid sidan om SDI och fber.

Ursprungligen av Gordy:

Fast TB i sin nuvarande form riktar ju mer in sig till semiprofessionella och proffs somm jobbar mycket mobilt nästa generations TB kommer vara mer intressant för proffs som jobbar stationärt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 11:56
Ursprungligen av Zimmerman:

"semipro", "pro", spelar ingen roll. TB är nya i/o för pros också - grejerna kommer inte att ha TVÅ olika kontakete; en för "semipro" och en för "pro" Så var det med FW också - pr-segmentet tar det bästa som finns på burkarna.
Blackmagic etc har redan börjat skeppa pro-grejer med TB. TB är ett nytt i/o som kommer att vara vitt spritt inom pro-sektorn vid sidan om SDI och fber.

Kommer att vara vitt spritt skriver du och det stämmer ju när nästa generations TB kommer för då kommer prestanda vara i topp och verkligen kunna konkurrera med dagens snabbare än TB lösningar. Tyvärr kommer det nog faktiskt vara olika kontakter eftersom nästa generations TB blir optisk.

Ursprungligen av Gordy:

Tyvärr kommer det nog faktiskt vara olika kontakter eftersom nästa generations TB blir optisk.

Nja... "The conversion of electrical signal to optical will be embedded into the cable itself, allowing the current DisplayPort socket to be future compatible, but eventually Intel hopes for a purely optical transceiver assembly embedded in the PC." (Källa Wikipedia).

Bevaka tråden