Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-15 19:56

Om Apple planerar att introducera HiDPI maskiner på Mac-fronten är lansering på WWDC ganska logsikt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Om Apple planerar att introducera HiDPI maskiner på Mac-fronten är lansering på WWDC ganska logsikt.

Ja det är det ..

men är det inte att önska för mycket som vanligt att tro att hur många maskiner som helst uppdateras ...

Detta kan helt klart vara frågan om ännu en "transition" där vi går från vanliga skärmar till retina skärmar och såklart så lär det påverka hela Mac lineup ... men inte på en gång ....

Hur mycket är realistiskt ...

- Ny MacBook Pro med Retina skärm presenteras
- Nytt grafikkort special framtaget att klara den höga upplösning (leverantör på scen (Nvidia?))
- Prat om en ny transition för Mac familjen
- Prat om att Retina grafik redan finns i Lion och att detta pågott en längre tid
- Nytt SDK till utvecklarna

Det kanske är det enda ... !
Kanske sker det sedan en gradvis uppdatering utan någon speciel form av presentation av
- Mac Pro / Retina Thunderbolt Display
- iMac med Retina skärm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-16 10:18

Fast HiDPI utveckling av OS + Apps är en ganska stor grej så att introducera hela line-upen på mer eller mindre en gång är nog ett smart drag.

Men nej, man ska inte hoppas på allt för mycket. Dock talar mer och mer för att OSX 10.7x / 10.8 är väl preparerade för "HiDPI" lägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 14:44

AnandTech - HP Z420 Workstation Review: Competition Heats Up

Visar lite var Intels nya Workstation-hårdvara står.

Någon som redan har en skrotad G5a i aluminium hemma?
Defekt?

Behöver en för Akvariebygge.....

  • Avstängd
  • 2012-05-25 11:26

Från MacWorld: Upprop fr Mac Pro - MacWorld

Gör din önskan hörd på FaceBook!

På den mörka sidan händer det grejer:
Nya moderkort med Thunderbolt | Prisjakt Pryl
Från Asus med stöd för Ivy Bridge:

Citat:

DDR3-minne upp till 2800 MHz
fyra PCI-E 3.0 x16
Bluetooth 3.0
sex SATA 6 Gbps
två eSATA 6 Gbps
sex USB 3.0
två gigabitportar.
32 GB SSD-enhet för användning med Intel Smart Response och Rapid Start.
Thunderbolt-anslutning

Borde inte detta funka i en MP också när Intels nya processorer kommer i ordentlig produktion? Släng in några FW800-portar också så blir det ännu bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-25 16:56
Ursprungligen av johan_tanying:

På den mörka sidan händer det grejer:
Nya moderkort med Thunderbolt | Prisjakt Pryl
Från Asus med stöd för Ivy Bridge:

Borde inte detta funka i en MP också när Intels nya processorer kommer i ordentlig produktion? Släng in några FW800-portar också så blir det ännu bättre.

Njae, det där är desktop / Ivy Bridge och inte Workstation / Xeon. Men det där skulle kunna vara iMac 2012 eller en MacPro Mini (som aldrig kommer komma). Jag tror ovan skulle täcka mångas behov om man ser dem som tittar på MacPro idag.

MacPro _host_ Thunderbolt _host_ ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-27 16:15

ProMax One 16-core versus Mac Pro

Ytterligare en litet titt på dagens Xeon mot den som nyttjas i dagens MacPro. Vi pratar i vissa fall en ökning av nästan 200% i prestanda. Förvisso finns appar som inte skalar speciellt bra på flera kärnor - däribland Photoshop (i varje fall CS5.1) men ändå.

Pretty please Apple, can we have to of this monster juice?

Tänkte precis länka till den här... hehe. A few days late and a couple of dollars short,

Hur som helst. Det är så här Mac Pro skall vara. Plus en industridesign som bara Apple kan leverera.

Hela grejen är nog att senast nu, 2012 så är Mac Pro en ren proffsmaskin. I och med Thunderbolt så är iMac tillräckligt expanderbar för hemanvändare.

Vad jag menar är att Apple behöver inte ta hänsyn till hushåll när de gör Mac Pro. De skall istället göra en dator som är helt anpassad för rå prestanda och som passar in i pruduktionspipelines. Låt det förbli en nischad dator med få kunder, men gör den ändå state of the art.

Och state of the art innebär intern och extern datahastighet och "number crunching".

Enda anledningen till att jag hoppas är att Apple inte handlar om torra siffror. Mac Pro är inte det mest lönsamma för Apple att ägna sig åt. Men den skulle utgöra kärnan i många kreativa produktionsmiljöer som skapar underbar konst och underhållning. Och det tycker jag Apple skall stötta.

Det hade också varit bra (i alla fall inte negativt) för varumärket om Apple tillverkar en av världens bäst presterande persondatorer.

Do it Apple!

Ursprungligen av Erik.dv:

Förvisso finns appar som inte skalar speciellt bra på flera kärnor - däribland Photoshop (i varje fall CS5.1) men ändå.

Jag är nästan säker på att Cinema4D från Maxon skulle skala väldigt bra på en framtida 16 core Mac…
Snälla Apple, släpp en 16 core MacPro… och/eller en 32 core för företag som har behov och feta plånböcker…

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag är nästan säker på att Cinema4D från Maxon skulle skala väldigt bra på en framtida 16 core Mac…
Snälla Apple, släpp en 16 core MacPro… och/eller en 32 core för företag som har behov och feta plånböcker…

Jag är rätt säker på att min kompileringstid i XCode skulle bli mycket bättre med 16 Cores, 32 Threads än de 4 Cores jag har idag på min Mac Pro 1,1 .. Är riktigt sugen på en bättre Mac Pro men för det första skall den komma och för det andra så måste jag kränga en j%€" massa appar först ..

Nu kommer den!

Ny Mac Pro via 9to5mac

  • Avstängd
  • 2012-06-05 23:54
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nu kommer den!

Ny Mac Pro via 9to5mac

Vore ju häftigt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-06 09:10

June12th.... Undrar om den finns då, eller bara är beställningsbar då.

En modell "with OS X Server capabilities". Vad betyder det egentligen? Är det bara en UPS man slängt in? Vad skulle det annars vara?

Nå - jag har nu en månad haft en mycket stark magkänsla att nya MacPro's kommer mycket snart. Apple väntade bara på Intel - that's all- allt annat var bara internetinfluensa - det har inte funnits något alls som talar för att Apple lägger ner Macpro - inget som håller i en domstol typ - inget kött över huvud taget på ryktesbenen.
Apples tystnad - som ju är normal - är dessutom logiskt i detta fall; varför i hela fridens namn ska dom gå ut och dementera totalt nys? Det finns inga som helst signaler från Apple att någon nerläggning ens har diskuterats - jag tror att alla på Apple tycker hela grejen är absurd och komisk - att MacPro läggs ner är absurt.

Det blir nog ingen ny look dock och det spelar ingen roll för oss hardcoreusers. Anledningen att jag tror det är att annars skulle nog detaljer läckt ut - det är ju ganska stora bitar metall det handlar om :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

En modell "with OS X Server capabilities". Vad betyder det egentligen? Är det bara en UPS man slängt in? Vad skulle det annars vara?

Tidigare har det ju inneburit att server-os:et är installerat. Jag hoppas – men känner att jag har stor chans att bli besviken här – att de tryckt i möjlighet till redundant strömförsörjning, LOM och gjort en låda som är möjlig att rackmontera.

Men...dom lade ju just ner Xserve :-D.

Ursprungligen av augustekman:

Tidigare har det ju inneburit att server-os:et är installerat. Jag hoppas – men känner att jag har stor chans att bli besviken här – att de tryckt i möjlighet till redundant strömförsörjning, LOM och gjort en låda som är möjlig att rackmontera.

Mac Pro Xeon E5 med 16 Cores (32 Threads) och upp till 128GB RAM .... ohh yeh ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-07 12:38
Ursprungligen av gotfredsen:

Mac Pro Xeon E5 med 16 Cores (32 Threads) och upp till 128GB RAM .... ohh yeh ...

Ja tack! Jag tar två! ^^

  • Avstängd
  • 2012-06-07 12:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja tack! Jag tar två! ^^

Får man ta dom går det väl an...

Någon som hittat något om antal diskplatser och PCI-platser?

Frågan är om det kommer bli spec mycket diskplatser iom thunderbolt?
Jag tvivlar, skulle inte förvåna mig om det fanns 1 eller 2st HD platser?

Men TB kan väl inte mata på med samma speed som en disk kopplad direkt i SATA3 inne i burken? Eller?
Om jag har 4 interna diskar i RAID i kommande MacPro - hur ser riggen ut som matchar detta fast externt via TB? Vad kostar den riggen jämfört med interna lösningen?

OM Apple drar ner på diskplatser i kommande MacPro så förväntar jag mig en betydande storleksminskning och prissänkning - annars förstår jag inte vitsen. En fet MacPro är ett utmärkt ställe att ha sina diskar på. Allt buller på samma plats. Väl kylt. Inga kablar.

Ursprungligen av Antonic:

Frågan är om det kommer bli spec mycket diskplatser iom thunderbolt?
Jag tvivlar, skulle inte förvåna mig om det fanns 1 eller 2st HD platser?

Ursprungligen av Zimmerman:

Men TB kan väl inte mata på med samma speed som en disk kopplad direkt i SATA3 inne i burken? Eller?
Om jag har 4 interna diskar i RAID i kommande MacPro - hur ser riggen ut som matchar detta fast externt via TB? Vad kostar den riggen jämfört med interna lösningen?

OM Apple drar ner på diskplatser i kommande MacPro så förväntar jag mig en betydande storleksminskning och prissänkning - annars förstår jag inte vitsen. En fet MacPro är ett utmärkt ställe att ha sina diskar på. Allt buller på samma plats. Väl kylt. Inga kablar.

Givetvis lär man inte minska på de interna diskplatserna. Den stora frågan är om det inte blir MER plats. Jag drar ut ett osäkert spekulationskort ur armen och påstår att Apple plockar bort optiska enheten ur resterande produkter den här gången. Varför skall Apple ha kvar optisk disk när de själva inte kränger någon programvara fysiskt, och samtidigt vill att folk ska köpa via Mac-appstore?

Ursprungligen av PeeMaN:

Givetvis lär man inte minska på de interna diskplatserna. Den stora frågan är om det inte blir MER plats. Jag drar ut ett osäkert spekulationskort ur armen och påstår att Apple plockar bort optiska enheten ur resterande produkter den här gången. Varför skall Apple ha kvar optisk disk när de själva inte kränger någon programvara fysiskt, och samtidigt vill att folk ska köpa via Mac-appstore?

Vi har antal Mac Pro här på jobbet å för en tid sedan skulle vi bränna en video presentation åt en kund på DVD . För den skulle rulla på en mässa via en dvd spelare .... blev lite förvånad eftersom man idag ofta lägger det på en usb sticka eller kör via en dator ...

Hur som helst när vi väll skulle bränna så gick det inte på en enda maskin .... då insåg vi att vi ALDRIG har brännt något på superdriverna i våra Mac Pro .... så brännarna hade med all säkerhet dammat/rostat-igen / sakat ihop ... de ville helt enkelt inte fungera .. å dom lätt abnormt ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 08:22
Ursprungligen av Zimmerman:

Men TB kan väl inte mata på med samma speed som en disk kopplad direkt i SATA3 inne i burken? Eller?

Absolut, TB är betydligt mycket snabbare än SATA 3 (66% närmare bestämt).

Bevaka tråden