Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ännu en anledning till varför jag tror att Apple kommer att med tiden att lägga ner MacPro och Macbook Pro segmenten är Thunderbolt. Jag tror att det kommer mer prylar som kommer att vara specifika för film & video branschen som det är med musik branschen. Att via thunderbolt kommer kunna göra hårdvarukodning via någon form av box med speciella gpuer/cpuer m.m. Detta gör att MacPro kommer vara ett vackert minne om några år!

Alt 2 är att det blir som idag kör mot stora serverhallar med fiberoptik där datorn är mer som en station och all kodning sker på en serverhall. Däremot blir 3D i mindre skala typ Cad på mindre firmor kanske lidande men de skulle kunna anamma alternativet jag nämnde ovan med thunderbolt.

Tillsammans med Apple stora sälj som är bärbart tror jag att både MacPro och Macbook Pro dör långsamt för MacBook Air med thunderbolt! Vi kommer då inte behöva kraftfulla maskiner utan allt sker via thunderbolt på ett eller annat sätt. I det långa loppet tror jag att det kommer att vara en ipad (modell 10, 13, 15 tum) med dockningsstation där allt annat kommer att vara kopplat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 18:10

Vi har diskuterat det hela tidigare med externa Thunderbolt-boxar. Det finns en marknad för dem - men - en MacMini, iMac eller MacBook + extern box med CPU / GPU / DPS:er är en MacPro utan extern box. MacPro:n har allt detta och mer.

Fördelen med att ha en "render cube" över TB vore att man kan flytta den mellan maskiner dit prestanda krävs primärt om man har behov av mobilitet. Har man inte det är lösning ganska klumpig, troligen dyr (den finns inte idag) och prestandan blir lidande av endast 4 lanes PCIe 2.0 (nya MacPro skulle ha multipla 16 lanes PCIe 3.0).

Ja, det finns en marknad för ovan special-lösning men jag tror den marknaden nästan är mindre än marknaden för en MacPro.

Om stationära datorer kommer att sakta dö ut och att laptop kommer vara den nya plattformen då kommer krav på sådana lösningar att öka och en marknad kommer att utvecklas precis som det gjorde med USB och Firewire. Jag kan mycket väl tänka mig att Apple kommer att driva denna utveckling tillsammans med sin pro mjukvara!
Precis som Apple och Intel har gjort med Thunderbolt! Bara framtiden kommer visa hur det kommer att ser ut, dock mycket spännande!

Ursprungligen av Hunter78:

Om stationära datorer kommer att sakta dö ut och att laptop kommer vara den nya plattformen då kommer krav på sådana lösningar att öka och en marknad kommer att utvecklas precis som det gjorde med USB och Firewire. Jag kan mycket väl tänka mig att Apple kommer att driva denna utveckling tillsammans med sin pro mjukvara!
Precis som Apple och Intel har gjort med Thunderbolt! Bara framtiden kommer visa hur det kommer att ser ut, dock mycket spännande!

Framtiden just nu är mycket spännande. Jag tror att vi bara är i början av det "mobila livet". Vi tycker att det är innovativt och fräckt med iphone och ipad, vilket jag tror att vi kommer tänka på lika nostalgiskt om 10-20 år, som man tänker om Nintendo 16bit idag!

Det är förvisso en helt annan diskussion, men jag kunde inte hjälpa att gå OT

Ursprungligen av Christer Holm:

Jag tror Thunderbolt blir en marginalprodukt och att USB3 vinner slaget om sladd kopplade tillbehör.
Och sedan kommer trådlösa produkter att bli det nya Svarta.

Problemet med trådlös kommunkation är att den inte är oändlig. Det finns bara ett visst område för saker att färdas i luften. Trådbundet kommer aldrig försvinna.

Ursprungligen av PeeMaN:

Problemet med trådlös kommunkation är att den inte är oändlig. Det finns bara ett visst område för saker att färdas i luften. Trådbundet kommer aldrig försvinna.

Nej visst... och telefoner kommer aldrig att kunna bli bärbara, maskiner kommer aldrig kunna flyga och ingen kommer någonsin att behöva mer än 2MB lagringsutrymme...

Nja PeeMaN jag tror att du har fel om du inte redan gissat det vid det här laget. Den trådlösa tekniken är framtiden och det finns inget begränsat område för signaler som färdas i luften. En bättre fråga skulle väl kanske vara om det är hälsosamt... Men det är en helt annan sak.

Läs gärna lite mer om trådlös teknik i alla dess former på:

http://www.timedomain.com/

Ursprungligen av Ancientdragon:

Nej visst... och telefoner kommer aldrig att kunna bli bärbara, maskiner kommer aldrig kunna flyga och ingen kommer någonsin att behöva mer än 2MB lagringsutrymme...

Nja PeeMaN jag tror att du har fel om du inte redan gissat det vid det här laget. Den trådlösa tekniken är framtiden och det finns inget begränsat område för signaler som färdas i luften. En bättre fråga skulle väl kanske vara om det är hälsosamt... Men det är en helt annan sak.

Läs gärna lite mer om trådlös teknik i alla dess former på:

http://www.timedomain.com/

Problemet med trådlöshet är att det eklektromagnetiska spektrumet inte är oändligt, vill man ha vissa egenskaper hos signalerna så MÅSTE de enligt fysik befinna sig inom vissa våglängdsområden. Även andra fysikaliska regler gäller, man kan inte ha vilken modulering som helst, inte överföra hur mkt information som helst osv. Trådlöst har MÅNGA begränsningar.

Ta för att göra detta tydligt t ex ELF, Extremely Low Frequence= Extremt lång våglängd. Så slång att en antenn för detta spektrat blir en 2km lång kabel och man sänder bitskurar i någon Hertz eller några bits per sekund (1 bit / s- 10bit/s). Funkar sketabra för ubåtskommunikation - går obehindrat (nåja) genom vatten nämligen och följer jordytans krökning. Modulering torde vara AM...

5GHz-bandet, här blir antennen ett halvt gems storlek, frekvensen är så hög att vi börjar lämna radiovågor och gå upp i radar, sedan in Microvågor (samma som i ugnen ja...). Radiosignalen hindras av i princip vad som helst, går väldigt rakt fram och räckvidden är ytterst begränsad..

mellan VLF och 5-6GHz skall man då mosa in precis allt....redan idag är det trångt, frekvenser är en handelsvara, ngt som stöts och blöts i ITU-organ, kommiteer och FN-möten. 38 Olika varianter på "4G" (LTE) - alla på olika frekvansband.....

Så att säga att det "finns inget begränsat område för signaler som färdas i luften" är väldigt fel.

Electromagnetic spectrum - Wikipedia, the free encyclopedia

Så att säga att "trådlöst" är framtiden är rena nyset; framtiden är fiber, ljus i ledare...

Senast redigerat 2012-03-21 22:17
Ursprungligen av Goflorp:

Problemet med trådlöshet är att det eklektromagnetiska spektrumet inte är oändligt, vill man ha vissa egenskaper hos signalerna så MÅSTE de enligt fysik befinna sig inom vissa våglängdsområden. Även andra fysikaliska regler gäller, man kan inte ha vilken modulering som helst, inte överföra hur mkt information som helst osv. Trådlöst har MÅNGA begränsningar.

Så att säga att det "finns inget begränsat område för signaler som färdas i luften" är väldigt fel.

Electromagnetic spectrum - Wikipedia, the free encyclopedia

[ATTACH="CONFIG"]32612[/ATTACH]

Så att säga att "trådlöst" är framtiden är rena nyset; framtiden är fiber, ljus i ledare...

Detta är ett sidospår. Jag tror att framtiden kommer ha massa kablar. Framtiden kommer också ha massa trådlös kommunikation. Jag tror att den utvecklingen vi sett dom senaste 20 åren kommer att fortsätta. Den kommer inte brytas. Håller ni inte med? Eller är det så att ni kabelförspråkare faktiskt tycker att det är kablar som regerat dom senaste 20 åren? I sådana fall är vi väll alla enas att framtiden bara fortsätter på samma trend som vi sett - vi är bara oense om det är kablar eller trådlöst som gått fram?

Att komma dragandes med naturlagar när det gäller kommunikation är vanligt. Oftast är det dock jäkligt fel. Jag har hört varje modemgeneration från 300-bauds-modem och framåt jönsa till nåt om naturlagar som gör att det nu inte är nån idé att vänta längre - köp vårt nya 1200-modem "vi har nått fysikens gränser!". Skitsnack. Eller i bästa fall en feltolkning.

Om man vänder på det - tror ni på allvar att man tar vilken godtycklig trådlös standard idag - att det är omöjligt att göra den lite lite bättre effektivare snabbare? Att trådbunden kommunikation kommer att kunna göras säkrare/effektivare håller jag nog också för sant. Men, att det är nån typ av "stopp" för trådlös kommunikation i framtiden är bara nonsens.

För att inte låta hela tråden gå OT så tänkte jag fundera lite på hur Apple kunde göra en Mac Pro på "sitt sätt" - och ha höga marginaler.

Tänk om Apple kom med en Pro-lösning som var baserad på ett modulärt Apple A5-system. Dvs, en ny Mac Pro med 128 stycken A5X-processorer. Dessutom låta det vara lätt att docka nya CPU-moduler/kuber som byggde vidare på den kapaciteten. Bara trycka till en 64-kub till liksom..

Sen skulle Apple fixa en extern PCIx-låda som man körde Thunderbolt via, för att seriekoppla graffakort eller annat skoj. Kanske skulle den externa lådan vara gjort i plexiglas ha vätskekylning så att dom var helt tysta, och gjorde det möjligt för Apple att motivera att vi måste köpa kort-kuben med färdigmonterade kort från Apple Store istället för att köpa korten på webhallen, och montera själv...

Ursprungligen av Ancientdragon:

Nej visst... och telefoner kommer aldrig att kunna bli bärbara, maskiner kommer aldrig kunna flyga och ingen kommer någonsin att behöva mer än 2MB lagringsutrymme...

Nja PeeMaN jag tror att du har fel om du inte redan gissat det vid det här laget. Den trådlösa tekniken är framtiden och det finns inget begränsat område för signaler som färdas i luften. En bättre fråga skulle väl kanske vara om det är hälsosamt... Men det är en helt annan sak.

Läs gärna lite mer om trådlös teknik i alla dess former på:

http://www.timedomain.com/

Givetvis kan utvecklingen gå framåt, men om vi ser till hur det ser ut idag så finns det ett antal radiofrekvenser att trängas på, det är då det uppstår problem som det vi har idag eftersom det inte finns någon världs-standard för vad som ska användas till vad. I Sverige är vårat nät så fullt att om vi ska ha in något nytt så måste vi kassera något gammalt först.

Trots det tror jag inte att trådbundet kommer försvinna, iallafall under min livstid. Det finns för många variabler som gör att det är säkrare och snabbare att skicka i kabel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 10:02
Citat:

Tänk om Apple kom med en Pro-lösning som var baserad på ett modulärt Apple A5-system. Dvs, en ny Mac Pro med 128 stycken A5X-processorer. Dessutom låta det vara lätt att docka nya CPU-moduler/kuber som byggde vidare på den kapaciteten. Bara trycka till en 64-kub till liksom..

Sen skulle Apple fixa en extern PCIx-låda som man körde Thunderbolt via, för att seriekoppla graffakort eller annat skoj. Kanske skulle den externa lådan vara gjort i plexiglas ha vätskekylning så att dom var helt tysta, och gjorde det möjligt för Apple att motivera att vi måste köpa kort-kuben med färdigmonterade kort från Apple Store istället för att köpa korten på webhallen, och montera själv...

Nej tack! Det finns en bra anledning en öppen datorplattform nyttja "standard" komponenter…

Ursprungligen av Erik.dv:

Nej tack! Det finns en bra anledning en öppen datorplattform nyttja "standard" komponenter…

Men, i en iPad eller en iPhone spelar det ingen roll? Där värderar vi bara funktion? (varför kan vi inte göra samma sak i en dator/arbetsstation)

Min tanke var ett långskott, så klart. Som jag knappt tror på själv. Men, Apple skulle såklart vara tvungna att ge något mervärde till kunderna (som gör att vi accepterar inlåsningen). Det skulle kunna vara bättre prestanda för pengarna, tystare eller lättare att bygga ut. Typ.

Apple skulle också kunna bli en tung spelare i komponentköp (eller i bästa fall använda egna IP), istället för en marginalspelare. Som
dom lär vara som XEON-köpare t ex. När det gäller Retina-displayer eller flash-minnen kan Apple vara extermt tunga. Det vore bra för Apple om dom kunde använda liknande strategier även i sitt Pro-segment.

Bara dom som känner till eller håller på med 3D-animering och videoproduktion (upp till 4K idag) fattar att man inte kan köra trådlöst och prodda på en iMac. Inte närmaste 5 åren. Jag tror att det egentligen dröjer 10 år. har man varit med länge så vet man att utvecklingen när det gäller vissa grejer alltid går långsammare än utsagor säger. Det finns logistiska, ekonomiska och - som Goflorp beskriver - naturlagar att ta hänsyn till. Att den tekniska utvecklingen tar fantastiska hopp för viss teknik innebär inte per automatik att all annan teknik kan ta sådana hopp. Det är inte så det funkar. Märk väl att vi fortfarande - efter 100 år - kör omkring i 1000 kilos stålbubblor för att transportera 60-200 kilo människa - detta med en maskin som bränner av fossill soppa med explosotioner som stöter en metallklump upp och ner i en stålcylinder. Stanna vid tanken en stund. Se vad bilen egentligen är och se resten av mänsklig utveckling senaste 100 åren.

Jag tycker trådtalibanerna (hehe) replikerar med motargument till ståndpunkter som aldrig framförts. Vem har sagt att trådar kommer att försvinna? Jag är själv en trådtaliban i nån bemärkelse eftersom jag har fiber hem till mitt hus. Som jag delar ut med Cat6 inom mitt hus. Självklart delar min AirPort Extreme ut massa trådlösa nät som jag använder. Men, fler och fler människor kommer att använda fler och fler trådlösa terminaler. Och det blir allt vanligare att man nöjer sig med det, och inte som jag, har det som komplement. Massa människor har slutat med trådbunden telefoni helt och hållet. Är vi OENSE om det här? Den stora tillströmningen av trådlöst nyttjande + att hastigheterna har ökats har skett utan att man har behövt bryta mot naturlagar.

Ja, Erik.dv - visst är det massa svårigheter/problem med att göra om en arbetsstation från en kraftfull PC till en multiprocessorlösning. Men, är det nån som skulle kunna göra det - för dom äger A5-chipet - dom kontrollerar OSet och dom utvecklar massa programvara som dom kan anpassa - så är det Apple. Dagens multikärniga arkitektur av strykjärnspropparna är ju redan på god väg att kräva bra multitrådning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 13:06
Citat:

Men, i en iPad eller en iPhone spelar det ingen roll? Där värderar vi bara funktion? (varför kan vi inte göra samma sak i en dator/arbetsstation)

Korrekt men du har en funktion som presterar ungefär en 1/10 av vad en "riktig" dator gör. iOS har extremt funktionsspecifka program som är svåra att jämföra med en arbetsstation. Ska du utveckla säg ett komplicerat verktyg som Adobe Photoshop eller Microsoft Office tror jag inte du vill tampas med ytterliggare en arkitektur som även kräver absurd paralell-processering (128 CPU:er som du nämner). Du har inte i närheten av samma bredd som du har på dator-sidan som på iOS-sidan i form av användarkrav på hårdvaran.

Apple kan göra för MacPro som de gör för alla deras dator-maskiner: de levererar en snarlik produkt som konkurrenten men har fördelen att köra OSX. Det senare gör till och med att många väljer att köra sämre hårdvara just för att man är så bekväm med den givna mjukvaran.

Tillväxten av trådlöst har tillkommit genom en otroligt långvarig utbyggnad av en massa trådbunden teknik, basstationer, fibernät etc. etc.

Men, när ett frekvensområde redan är taget i anspråk så är det inte tillgängligt för annat, det går alltså inte bara att extrapolera den trenden i det oändliga.

Om flera slutanvändare använder trådlösa terminaler, med allt högre hastighet, men för att realisera detta så behöver infrastrukturen byggas ut med flera basstationer och annan fiberansluten utrustning, hur tolkar vi det? Och är vi ense om det? Så har det sett ut ett tag nu, och så fortsätter det?

Består förvirringen/diskussionen bara om man kallar det att den trådlöstrenden fortsätter, eller att kablar regerar?

Senast redigerat 2012-03-22 16:21

Framtiden är inte fiber eller WiFi utan instant long-range communication med kvantteknik ;):

Saxat ur http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_entanglementDavid Kaiser of MIT mentioned in his book, How the Hippies Saved Physics, that the possibilities of instantaneous long-range communication derived from Bell's theorem stirred interest among hippies, psychics, and even the CIA, with the counter-cultural playing a critical role in its development toward practical use.[20]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 17:51

På en maskin likt MacPro lär kablar regera. Möjligen ser vi mer fiber-optik än koppartråd?

Ursprungligen av Erik.dv:

På en maskin likt MacPro lär kablar regera. Möjligen ser vi mer fiber-optik än koppartråd?

Ja, instant long-range communication passer nog bättre att real-tids styra mars bilar eller real-tids styra rymdsonderna vid Alfa Centauri (om vi någonsin får ut en rymdsond dit!) Fiberkablar ligger nog närmast till hands för mycket snabb datakommunikation för datorer.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, instant long-range communication passer nog bättre att real-tids styra mars bilar eller real-tids styra rymdsonderna vid Alfa Centauri (om vi någonsin får ut en rymdsond dit!) Fiberkablar ligger nog närmast till hands för mycket snabb datakommunikation för datorer.

Det är väll just det som intel jobbar med för fullt .. en kommersiell version av Thunderbolt med optisk/fiber kommunikation

Jag tror att en Mac Pro och dess skärm kommer ha kablar mellan sig, även i fortsättningen. Men, kanske kommer mer än mus och tangentbord vara trådlöst i framtiden. Skrivaren, Systemkamerans bildöverföring, högtalare, Mic. Mer än idag alltså. Men, 220 volt kommer levereras via sladd, och skall man slanga över 2 timmars 4k video kommer man nog göra det med sladd i många år till. Men, det är ju inte det som är trenden enligt mig - att sladdarna får sin revansch - trenden är att fler saker/funktioner blir trådlösa. Och flera saker som tidigare gjordes på stationär trådbunden dator görs i framtiden på trådlös handterminal.

Och precis som Christer Holm skrev tror jag (dessvärre) att USB3 kommer att slå ut Thunderbolt som "sladdstandard" för trådade tillbehör. Thunderbolt kommer finnas i dyra pro-saker. Men, jag hoppas att jag har fel och att Thunderbolt får bra fäste på PC-sidan också, och gör att tillbehörsmarknaden når kritisk massa för att komma ner i pris.

Senast redigerat 2012-03-22 20:44

...eller vad säg om följande tanke, nu när rollerna är helt ombytta mot när Apple var i sin värsta kris. Då köpte MS massa Apple-aktier och annonserade ett strategiskt samarbete. Det visade sig bli en mycket god affär för båda parter.

Tänk om Apple skulle köpa massa HP-aktier och annonserade att HP skall licenstillverka servrar och arbetsstationer som är certade för att köra OS X. Jag tror att Pro-segmentet skulle jubla, HPs PC-division skulle få lite positiva nyheter, och aktiekursen skulle ta sig ett rejält bump, som gjorde Apples stödköp till en vinnargrej redan från dag ett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 09:03
Ursprungligen av ace4711:

Tänk om Apple skulle köpa massa HP-aktier och annonserade att HP skall licenstillverka servrar och arbetsstationer som är certade för att köra OS X. Jag tror att Pro-segmentet skulle jubla, HPs PC-division skulle få lite positiva nyheter, och aktiekursen skulle ta sig ett rejält bump, som gjorde Apples stödköp till en vinnargrej redan från dag ett.

Kommer aldrig att hända men det vet ju både du och jag.
Servers skulle då kräva Mac OS X Server som är sett som ett skämt i branschen. HP skulle aldrig vilja bli förknippade med Mac OS X Server och är Apple intresserade av arbetsstationer så gör de sina egna där de kan hålla koll på alla aspekter.

Ursprungligen av acke:

Kommer aldrig att hända men det vet ju både du och jag.
Servers skulle då kräva Mac OS X Server som är sett som ett skämt i branschen. HP skulle aldrig vilja bli förknippade med Mac OS X Server och är Apple intresserade av arbetsstationer så gör de sina egna där de kan hålla koll på alla aspekter.

Såvida inte HP är med och samarbetar med Apple om Mac OS X server och utvecklar produkten så att den får samma höga kvalitet som Windows Server fast med enklare mac gränssnittet…

Men jag tror inte heller på att Apple ens vill försöka…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 09:33
Ursprungligen av The Real Viking:

Såvida inte HP är med och samarbetar med Apple om Mac OS X server och utvecklar produkten så att den får samma höga kvalitet som Windows Server fast med enklare mac gränssnittet…

Men jag tror inte heller på att Apple ens vill försöka…

Fast hur högt upp på önskelistan står ett maccigt gränssnitt för admins som köper HP-hårdvara idag? För övrigt är väl Windows Server manager tillräckligt bra för de personer som administrerar servers via GUI. Ser inte att det finns en marknad ens om Apple skulle släppa in HP i sitt hemlighetsmakeri.

Ursprungligen av acke:

Kommer aldrig att hända men det vet ju både du och jag.
Servers skulle då kräva Mac OS X Server som är sett som ett skämt i branschen. HP skulle aldrig vilja bli förknippade med Mac OS X Server och är Apple intresserade av arbetsstationer så gör de sina egna där de kan hålla koll på alla aspekter.

Jag håller med om att OS X Server är en undermålig produkt inte värdigt Apple standard (jag har köpt en licens både i jobbet och privat). Jag menade mest möjligheten att HP skulle tillverka rackmonterade kraftfulla datorer - dessa kan ju köra vanliga OS X.

I vilket fall. Visst, det mest troliga är att Apple klämmer ur sig en uppdaterad Mac Pro till, baserad på Intels roadmap. Nedläggning är tyvärr inte helt otänkbar. Tänkbart, men inte så troligt är ju licensiering, och kanske det minst troliga (men roligast tycker jag) är ju multiprocessorlösningen.

Den stora poängen för min del är ju genom alla mina spekulationer kan jag nu säga "vad var det jag sa" och hävda min allomfattande visdom hur du nu än blir

Apple licensierar aldrig ut ige - they've been there done that - bad shit. Jobs satte omedelbart stopp för eländet när han återkom till Apple. Apples framgång som ett av världens rikaste företag grundar sig till största delen på en totalvägran att licensiera ut. Dom tillverkar sina egna burkar och får dom inte schwung på en burk så lägger dom ner - ingen annan kan ens drömma om att göra ett försök med den burken - den burken upphör att existera. OSX och iOS rullar i andra tillverkares hårdvara när grisar flyger.

nu får nya Mac Pro ta och komma .. det är ju TISDAG i morgon för bövelen ...

Besvärjelsen fungerade inte.

När macarna tillverkades i katolska Irland kunde man ha förståelse för att inget händer under stilla veckan. Men i Kina? Tre dagars effektiv semester.

Men nästa tisdag, då...

Nej, bara en dags semester (för qingming-festivalen 清明节 som fungerar lite som vår allhelgonadag då man minner om de döda och skall "sopa gravarna"). För att folk skall ha en chans att resa till sina hemtrakter jobbade vi in lördag och söndag så att mån-tis-ons blev lediga. Idag den 4/4 var alltså själva helgdagen.

Så om en ny MP skulle ut igår tisdag hade det funnits gott om tid att producera under helgen innan!

Bevaka tråden