Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

...Kan vi inte vänta med hot om flytt till Windows tills det finns en pressrelease från Apple?

Vad ska vi då göra i tråden fram tills dess?

Precis som att tråden kan vara till för att...
...gissa på lönsamheter och försäljningssiffror
...och att spekulera i kommande processorer och konfigurationer

...så kan den väl också få lov att användas till att spekulera i vad man ska göra om detta rykte visar sig stämma.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-18 13:19
Ursprungligen av acke:

Är lite trött på alla sårade inlägg.
Fakta: Vi vet inte om Apple kommer att lägga ned Mac Pro. Tvärt om ser det ut som att den kan få en uppgradering det här kvartalet. Kan vi inte vänta med hot om flytt till Windows tills det finns en pressrelease från Apple?

Har inte med hot att göra. Enda anledningen till att jag är mac användare har varit exklusivt för fcs. Nu när det mer eller mindre är en död produkt så ser jag heller ingen anledning till att fortsätta vara macpro användare. FCS"3" kommer kanske hålla 1-2 år till men redan idag är fcp7 väldigt långsam. Och den nya tror jag inte alls på. Nu är jag ett ganska unikt fall kanske då jag som privatperson spenderat närmare 200k på mac platformen enbart för att hobby och mitt arbetsliv alltid varit samma sak. Tittar man tillbaka så ser man en tydlig trend att apple avvecklar allt som inte är riktat mot vanliga konsumenter. Jag hoppas innerligen att macpro kommer fortsätta "leva" för det är den trevligaste maskinen jag haft nöjet att leka med. Så en plastig pc med windows, media composer 6 och fusion = pris för en high end macpro utan verktyg.

Att någon utanför Apple skulle känna till en produkts lönsamhet är ju absurt - detta rykte om nedläggning är ovanligt tunnt även i jämförelse med andra Apple-rykten. Det är nog få inom Apple som känner till t.ex. MacPro's lönsamhet eller icke lönsamhet - det är dessutom kruxigt att räkna ut då ju produkten inte har en helt isolerad lina från utveckling till säljhylla - eller egen stab och lab etc etc :-D.
Med detta inte sagt att MacPro överlever - jag menar bara att detta rykte helt enkelt är taget rakt ut ur luften - vild gissning. Jag tror förresten att MacPro är den billigaste manicken dom gör vad gäller design, utveckling, produktion, etc. Det är ju bara en stor låda med vanliga amerikanska och asiatiska standardkomponenter. Moderkortet gör ju robotar och att rita det är nog en baggis då utrymmes/energi-frågan är irrelevant. Att ta konstruera/designa/rita MacPro är nog rena barnleken jämfört med att ta fram en iPod Nano - eller en iPhone/iPad. Eller en ny Air. Det handlar nog om småsmulor i utvecklingskostnad skulle jag tro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-18 15:38

Självklart får man prata om allt och självklart förstår jag dig Kenneth. Inte riktat mot någon speciell. Menade mer bara att folk (även jag någongång) generellt hetsar upp sig enormt innan vi sitter inne med fakta.

Hur skall Apple resonera med en eventuell nästa generation Mac Pro med avseende på utbyggnad? Skall lådan ta tre PCI Expresskort och fyra 3.5"-diskar? Kommer inte migrationen till externa Thunderbolt-grunkor undergrävas om nästa generation Mac Pro har samma kortplatser + utbyggnad (och dessutom Thunderbolt)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-18 19:35

Med tanke på att Apple inte ens idag stöjder GPU:er via Thunderbolt (vilket är ett gigantiskt skämt) betvivlar jag starkt att Apple ser TB som total ersättare för MacPro. Alternativt skiter man i användare men lite mer krav på denna fronten då i deras ögon det är en marginell inkomst skara.

Jag tror inte nästa Mac Pro (vilken top-of-the-line maskin det nu än må vara) blir en stackad MacMini. Jag tror om man inte dödar sina arbetstationer att man kommer komplettera med TB utöver - förhoppningsvis - fler än 4 PCIe 3.0 portar.

Nej, jag tror inte att dom strykjärnsproppar som borde sitta i en Mac Pro, för att göra det till en värdig produkt igen, ryms i en större mini - men jag tror inte heller många kortplatser och många 3.5"-diskar är nödvändigt. Om det skulle inträffa att Apple skulle lägga ner Apple Pro-linjen som kommer dom säkert DÅ/SAMTIDIGT att ge besvikna användare ett fläskben. Vilket för många skulle vara för lite, men idag är det väl så att folk som måste ha annan graffa måste köpa Mac Pro - och kan göra så. Det betyder att timingmässigt att Apple kanske presenterar en pro-lösning utan intern PCI Express samtidigt som dom presentera en extern GPU-lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-26 11:50

Apple behöver ha ett monstererbjudande. Det tror jag Cook tycker också. Skulle vara mer orolig över detta om Steve Jobs fortfarande hade bestämt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 14:48

Fast det där är lixom inte datorn som gör så mycket. Det är ett hårdvarukort i ett externt chassi som gör allt. Notera att dessa tillsammans kostar i landet $7500.

Kul gimick, absolut, men inte mycket mer än så. Att de kör Windows är också lite pinsamt men vad gör man…

Meningen är väl bara att förevisa att nyttan av en Mac Pro eventuellt kan minska i framtiden. Att det görs med en TB-låda är ju högst relevant till den här diskussionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 14:57
Ursprungligen av Capeman:

Meningen är väl bara att förevisa att nyttan av en Mac Pro eventuellt kan minska i framtiden. Att det görs med en TB-låda är ju högst relevant till den här diskussionen.

Nej, det gör det inte. Du byter CPU-kraft mot ett dedicera kort för att decoda video. Det är allt du kan göra på den där setup:en. Rendera ut ditt 4K material med ett par effekter och datorn kommer troligen inte ens hantera det pga RAM-brist.

Det är en intressant tech-demo för Thunderbolt och ska vi säga "advancements in laptops" men de visar inte att en laptop kan ersätta en MacPro. Snarare tvärt om visar det hur mycket behov laptoppen har av sitt externa chassi.

Men absolut - det är intressant och imponerande för vissa ändamål men inte för att ersätta en MacPro. Skulle jag ha uppåt $10 000 får jag en ganska fläskig MacPro som kan göra mer än att bara spela upp 4K RED-strömmar.

skulle vara ironiskt om Thunderbolt lådan växte och till slut såg ut som en Mac Pro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 14:58
Ursprungligen av gotfredsen:

skulle vara ironiskt om Thunderbolt lådan växte och till slut såg ut som en Mac Pro

Haha, exakt. De kör du en MacBook Air + 2st PCIe kort "box" + extern video capture box + X diskar externt RAID. Den där setup:en blir bra mycket stökigare och dyrare än en MacPro. Men ja, det är kul att se vad Thunderbolt kan göra.

Ursprungligen av gotfredsen:

skulle vara ironiskt om Thunderbolt lådan växte och till slut såg ut som en Mac Pro

Thunderbolt-lådan.... Ledsen, men alltså jag kan inte hålla mig från att rätta särskrivningar!

Lägg därtill minst en 24-tumas skärm plus en referensmonitor. Om vi snackar profesionell användning. Det blir ju en del att kånka på.

Ursprungligen av gotfredsen:

skulle vara ironiskt om Thunderbolt lådan växte och till slut såg ut som en Mac Pro

Ursprungligen av Zimmerman:

Lägg därtill minst en 24-tumas skärm plus en referensmonitor. Om vi snackar profesionell användning. Det blir ju en del att kånka på.

Men om alternativen till Mac Pro är sååå dåliga (och dyrare) varför säljer inte Apple massa Mac Pro?

Det finns inga dåliga alternativ till MacPro idag - ty det finns inga alternativ alls för många tunga mediaproduktioner. Den dagen man kan prodda en Hollywoodrulle i en iPhone blir ingen gladare än jag. Den dagen man kan klippa fyra strömmar 4K-video, köra pluggar på dessa och färgkorrigera - och modellera fram en fortsättning på Avatar - på en Air med tillbehör - så sjunger jag glädjens sång. Men där är vi inte - vi är mycket långt ifrån det.

Ursprungligen av ace4711:

Men om alternativen till Mac Pro är sååå dåliga (och dyrare) varför säljer inte Apple massa Mac Pro?

Vem har sagt att dom inte säljer en massa MacPro? Dom äger ju media och musikbranchen. När det gäller muskelmonster för kreativitet (ej speldatorer alltså) så är nog MacPro världens mest sålda dator. I min branch ser man mycket sällan någon annan burk :-D. Hollywood rullar bl.a. på dessa burkar.

Apple's vad jag förstått överraskande gedigna uppdatering av FCPX idag inger ändå visst hopp om att Apple vill har kvar sitt prosegment.

Även om en MBP räcker till för många gör den inte de för alla. Apple tjänar mer på att sälja laptops till många än Mac Pro till relativt sett få (själva mjukvaran kan inte ge så mycket vinst). Men den cred det innebär att t.ex. "Hollywood rullar" på Macar och FCP borde inte vara försumbar ur PR-synpunkt. Kan detta motivera Apple att fortsätta utveckla och sälja Mac Pro med förhållandevis små marginaler med äpplemått mätt? Det tror jag. Jag menar, Toyota deltar inte i F1 för att sälja racerbilar.

Hur som helst, jag ser fram emot nästa Mac Pro. Senast i sommar kommer den.

För inte så länge sedan så hade vi som jobbade yrkesmässigt med Mac nästa alla samma typ av dator. En stationär Mac, med kortplatser och utbyggnadsmöjlighet. Detta har ändrats radikalt. I takt med att allt större grupper kan använda andra modeller av Macar för att göra sitt jobb så hotas den gamla tekniken för att den blir relativt impopulär. Dom flesta jag känner använder bärbar Mac. Näst vanligast är iMac och Mac mini. Jag känner bara en person som har en Mac Pro, och det är G5-modellen - och det är inte hans primära dator...

Jag förstår att Mac Pro, för vissa individer, är den bästa datorn. Vi är helt överens där. Men, är vi inte också överens om att det kundsegmentet har minskat i många år? Och att det dessutom fortsätter att minska.

Tro't om ni vill. Men, folk använder glossy skärmar i proffssammanhang och SATA-diskar.

Har det inte minskat i absoluta tal så har det definitivt minskat i relativa – pga. av Apples fenomenala tillväxt hos nya användargrupper.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har det inte minskat i absoluta tal så har det definitivt minskat i relativa – pga. av Apples fenomenala tillväxt hos nya användargrupper.

Fast, det är ju inte *bara det*. Det är det också. Jag hävdar att existerande användargrupper som Programmerare, DTP-personer, Musiker, Webbnissar och massa grupper som tidigare måste ha en stationär Mac av klassiskt snitt klarar sig bra idag med en bärbar Mac, eller stationär av iMac-typ. 4K-video-Berra gör det inte, jag köper det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 10:16

Försvinner MacPro har Apple ett ännu större glapp i sitt utbud av datorer. Som nu vill min tjej köpa ny maskin och överväger stationärt för hon har egentligen inte behov av bärbart och kan då få en snabbare / tystare maskin för mindre pengar. Hon jobbar med retusch och bildbehandling. Hemma har hon nu en PC av ekonomiska själ men överväger Mac. Frågan är bara vad tusan hon köper.

- MacPro är för dyr
- iMac har en inbyggd skärm hon inte kommer nyttja (hon äger redan en 10 000 kr Eizo-skärm)
- MacMinin skulle teoretiskt sätt fungera men är något begränsad på GPU / CPU / Minne / HDD kontra vad maskinen kostar och kontra prestandavinsten mot maskinen hon har idag

Visst, hon är kanske inte "standard användaren A" men Apple har ingen dator för ovan person. Lika så alla människor jag spelade World of Warcraft med förut (eller alla kompisar jag spelar spel med i stort sätt). Apple har inte en maskin som fyller dessas behov. Så, försvinner MacPro tar man inte bara bort det övre segmentet av maskiner men man dödar helt möjligheten till en vanlig "desktop" från Apple. Det är inte bra.

Jag tycker också det skulle vara synd om den försvann. Men, det vore kanske det rätta om modellen knappt säljer något. Är det nån här på forumet som har köpt en Mac Pro det senaste året?

Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker också det skulle vara synd om den försvann. Men, det vore kanske det rätta om modellen knappt säljer något. Är det nån här på forumet som har köpt en Mac Pro det senaste året?

en Mac Pro köper man ju inte ny varje år direkt ... var det inte Steve Jobs själv som sa .. "PCs are going to be like trucks"

Citat:

Steve compared all PCs, including Mac books, to trucks. He explained that at the beginning if the car revolution there were mostly trucks because people could not afford better personal cars and trucks quickly became a minority when cars got better and cheaper. PCs would become, like trucks, something needed by very few people mostly for professional use

Å där får jag väll hålla med ... detta betyder ju verkligen INTE att Mac Pro försvinner ..

Ursprungligen av gotfredsen:

en Mac Pro köper man ju inte ny varje år direkt ... var det inte Steve Jobs själv som sa .. "PCs are going to be like trucks"

Men, är det inte intressant att ta reda på hur mycket/lite Mac Pro säljer för att spekulera i det rimliga i om Apple ser en framtid i serien eller ej? För att generalisera lite, så tycker jag se en tydlig trend i att ni som är starkt "för" är livrädda för att försöka resonera runt hur lite Mac Pro egentligen säljer.

Erik.dv tjej var nära att köpa en nyligen. Jag tycker inte det räknas som ett köp

Borde det inte vara många andra här på forumet som köpt en Mac Pro i år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 11:29
Ursprungligen av ace4711:

Men, är det inte intressant att ta reda på hur mycket/lite Mac Pro säljer för att spekulera i det rimliga i om Apple ser en framtid i serien eller ej? För att generalisera lite, så tycker jag se en tydlig trend i att ni som är starkt "för" är livrädda för att försöka resonera runt hur lite Mac Pro egentligen säljer.

Erik.dv tjej var nära att köpa en nyligen. Jag tycker inte det räknas som ett köp

Borde det inte vara många andra här på forumet som köpt en Mac Pro i år?

Min tjej skulle aldrig köpa en MacPro. Hon skulle heller aldrig köpa en iMac. MacMini'n har sina ändamål men inte för någon som behöver lite mer kraft från sin dator. Eller mer minne för den delen.

Hon skulle köpa en maskin med iMac's prestanda utan skärm om denna även gick ner X-tusen i pris då hon inte vill ha skärmen. Den maskinen finns inte.

Jag skulle köpa flera MacPro's till jobbet nu bara de uppdateras. Försvinner den vete fan vad vi gör. Då får det blir Windows tror jag på sikt. Initialt får vi nog springa ut och köpa 2-3 MacPro's.

Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker också det skulle vara synd om den försvann. Men, det vore kanske det rätta om modellen knappt säljer något. Är det nån här på forumet som har köpt en Mac Pro det senaste året?

Jag bara väntar på att dom ska komma med Thunderbolt. Inte för att jag direkt behöver det i dagsläget men ska man ändå köpa nytt så vill man ju ha med något man kunnat få i en bärbar i ett år. Annars hade jag köpt nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 11:21
Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker också det skulle vara synd om den försvann. Men, det vore kanske det rätta om modellen knappt säljer något. Är det nån här på forumet som har köpt en Mac Pro det senaste året?

Jag väntar på en uppdatering. Då blir det 2-3 stycken.

Bevaka tråden