Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple funderar och funderar. Har de funderat färdigt? Vad har de kommit fram till? Om de väljer att skrota Mac Pro, har beslutet några konsekvenser för dem som vill ha en ny Mac Pro? Finns det eller kommer det alternativa lösningar från Apple? Vad erbjuder andra tillverkare?Ähum!

Om vi håller oss till den fr.o.m. sidan 27 enda tillåtna frågan, den om Apples eventuella funderande: vad förutom ryktet i sig pekar på att Mac Pro skrotas?
Vi har varit inne på:
1. Den borde ju ha kommit nu!
2. Apple tjänar jämförelsevis lite pengar på MP och pro-segmentet.
3. Thunderbolt löser biffen.

Och som företeelser som talar emot ryktet har bl.a. framhållits:
1. Proffs ger cred, vilket Apple borde inse
2. FCP X, CS6, Smoke...
3. Sandy Bridge Xeon är här
4. Enstaka rykten om nära förestående lansering.

I vanlig ordning ger Apple inga kommentarer. Men finns det några tecken vi har missat? Några rader som som vi inte läst mellan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-20 00:52

Apple nämner / visar inte MacPro i någon promotion längre i stort sätt - FCPX "in action" sidorna pratar om "Macs" eller "iMacs" men man hänvisar också till Red Rocket och DaVinci - lösningar som kräver en MacPro för vettigt arbete (Red Rocket kanske fungerar i ett externt chassi via TB, men varför man skulle jobba så vete tusan). Detsamma gäller deras OSX Mountain Lion video - ingen MacPro.

Ovan talar för att man vill övertala världen produkten inte behövs.

Jo, det är oroande...men som den optimist jag är så beror detta på att dom inte vill profilera den gamla burken nu när dom sitter och sätter ihop en ny MP som ser helt annorlunda ut :-).

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple nämner / visar inte MacPro i någon promotion längre i stort sätt - FCPX "in action" sidorna pratar om "Macs" eller "iMacs" men man hänvisar också till Red Rocket och DaVinci - lösningar som kräver en MacPro för vettigt arbete (Red Rocket kanske fungerar i ett externt chassi via TB, men varför man skulle jobba så vete tusan). Detsamma gäller deras OSX Mountain Lion video - ingen MacPro.

Ovan talar för att man vill övertala världen produkten inte behövs.

Du har rätt. Ett tecken på Apples slöa inställning till pro, kolla den här sidan Apple - Pro. Ingen story efter 09. Dragplåstret är att Obama blev president. Mac Pro kallas "New mac Pro". Final Cut Studio...

Samma känsla av övergivenhet infinner sig på Apple - Science - Profiles

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-20 10:01

Well, säljer inte MP så är det ju bara att lägga ner den.

För övrigt så har det varit minst lika många rykten om uppgraderingar som att den ska skrotas.

Mac Pro monteras fortfarande på Irland. Apple anställer 500 nya personer i Cork.

Tyder detta på en massiv lansering av nya Mac Pro senare under året? Nej, troligen inte. Nyanställningarna handlar nog inte om montörer utan om marknadsfolk.

Letar halmstrån att gripa efter...

Jag visste inte att dom fortfarande monterade burkar i väst :-D. Otroligt! Nästa MP är nog helt från Kina - monterad och klar.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Mac Pro monteras fortfarande på Irland. Apple anställer 500 nya personer i Cork.

Tyder detta på en massiv lansering av nya Mac Pro senare under året? Nej, troligen inte. Nyanställningarna handlar nog inte om montörer utan om marknadsfolk.

Letar halmstrån att gripa efter...

Ursprungligen av M. Sundbom:

Mac Pro monteras fortfarande på Irland. Apple anställer 500 nya personer i Cork.

Tyder detta på en massiv lansering av nya Mac Pro senare under året? Nej, troligen inte. Nyanställningarna handlar nog inte om montörer utan om marknadsfolk.

Letar halmstrån att gripa efter...

Större delen av Apples helpdesk/kundtjänst för europa sitter i Cork.

Well små imponerad av Dell, att de har försökt göra en bra arbetshäst med små smarta lösningar. Dock är problemet att jag idag inte kan köra Os X på Dell. Hade jag kunnat göra det och Apple skippar Mac Pro då hade det varit en lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 11:13

Ful burk, imponerande spec:ar. Synd att den inte kör OSX!

8-diskplatser tror jag man får ta med en nypa salt dock.

Citat:

"Up to four 3.5" or eight 2.5" (four in 5.25" bay)"

Fortfarande grymt bra. Då kan man köra en 4-disk raid med SATA diskar och ändå ha plats för ett par SSD-diskar utöver det.

Senast redigerat 2012-04-24 11:36

Bara Apple kunde göra något liknade med Mac Pro och med Apples design!

OM Apple tar fram en ny MP så kommer den givetvis att slå allt i hästväg i estetik, material och teknisk lösning. Vad annars? Frågan är OM.

Ursprungligen av Hunter78:

Bara Apple kunde göra något liknade med Mac Pro och med Apples design!

Ursprungligen av Zimmerman:

OM Apple tar fram en ny MP så kommer den givetvis att slå allt i hästväg i estetik, material och teknisk lösning. Vad annars? Frågan är OM.

Precis, får hoppas att Apple gör det också. Dock ser det mörkt ut men jag hoppas innerligen att jag har helt fel.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-24 12:30
Ursprungligen av Hunter78:

Precis, får hoppas att Apple gör det också. Dock ser det mörkt ut men jag hoppas innerligen att jag har helt fel.

Du har fel.

Intel har inte ens hunnit få ut sina egna servrar och moderkort som bygger på den nya plattformen. Dom hinner inte med att tillverka processorer och chipset. Jag har bara fått in små (1-2 styck åt gången) leveranser av lösa processorer hittills.

Ursprungligen av Mija:

Du har fel.

Intel har inte ens hunnit få ut sina egna servrar och moderkort som bygger på den nya plattformen. Dom hinner inte med att tillverka processorer och chipset. Jag har bara fått in små (1-2 styck åt gången) leveranser av lösa processorer hittills.

Okej, undrar bara vad Intels Intels förmåga att tillverka CPUer har med om Apple väljer eller inte väljer att fortsätta med att ha kvar Mac Pro. Om Apple vill eller inte vill ha en Mac Pro modell har inget med Intels förmåga att tillverka CPUer. Det enda anledning som jag tror kan ha betydelse är att Apple väljer att lansera Mac Pro till WWDC i juni när tillgången på cpuer är bättre, det förutsätter att Apple vill ha kvar Mac Pro modellen. Dock har jag svårt att tro det pga att det brukar vara gott om rykten och läckta spec på den nya datorn/Mac Pro vid den här tiden.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-24 13:05
Ursprungligen av Hunter78:

Okej, undrar bara vad Intels Intels förmåga att tillverka CPUer har med om Apple väljer eller inte väljer att fortsätta med att ha kvar Mac Pro.

Det har att göra varför den nya inte kommit. Om Apple velat göra sig av med Mac Pro så hade dom redan gjort och inte väntat in dom nya delarna. Nya delar som inte finns i tillräcklig omfattning för att Apple (och andra tillverkare) ska kunna sälja maskiner i massor.

Blir nyfiken - vad har ni dessa lösa chip till?

Ursprungligen av Mija:

Du har fel.

Intel har inte ens hunnit få ut sina egna servrar och moderkort som bygger på den nya plattformen. Dom hinner inte med att tillverka processorer och chipset. Jag har bara fått in små (1-2 styck åt gången) leveranser av lösa processorer hittills.

Ursprungligen av Zimmerman:

Blir nyfiken - vad har ni dessa lösa chip till?

Säljer? Sätter i datorer som säljs?

Små serier - exklusiva specialbyggen då. Klart man blir nyfiken. Forskning?

Ursprungligen av keptang:

Säljer? Sätter i datorer som säljs?

Jag fattar fortfarande inte på vilka grunder du baserar din pessimism. Vad har jag missat som inte ser några tecken på att Apple skulle sluta kränga MP (eller vad dom nu ska heta i framtiden)? Att dom inte smäller upp MP i demobilder/reklam för ny mjukvara räcker inte för att jag ska dra slutsatsen att dom dumpat MP. Att dom la ner Server räcker inte heller - det har inte ens med varandra att göra. Förklara dina tunga anledningar till din pessimism :-).

Ursprungligen av Hunter78:

Precis, får hoppas att Apple gör det också. Dock ser det mörkt ut men jag hoppas innerligen att jag har helt fel.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-24 13:18

Ni som känner er övertygade om att Mac Pro ska skrotas kan ju springa ut och köpa nya maskinerna från Dell och HP redan nu istället för att sitta här och tjata.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 13:35
Ursprungligen av Mija:

Ni som känner er övertygade om att Mac Pro ska skrotas kan ju springa ut och köpa nya maskinerna från Dell och HP redan nu istället för att sitta här och tjata.

Det är ett tämligen stort beslut att göra. Man byter hela sin miljö potentiellt. Inget jag gör förrän MacPro är nerlagd och alternativa Mac-produkter inte löser min uppgift.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det är ett tämligen stort beslut att göra. Man byter hela sin miljö potentiellt. Inget jag gör förrän MacPro är nerlagd och alternativa Mac-produkter inte löser min uppgift.

Precis gäller även mig

  • Avstängd
  • 2012-04-24 15:08
Ursprungligen av Mija:

Ni som känner er övertygade om att Mac Pro ska skrotas kan ju springa ut och köpa nya maskinerna från Dell och HP redan nu istället för att sitta här och tjata.

Denna och den strax ovanför får mig äntligen att fatta avataren

jag förväntar mig - och känner mig idag mycket säker - på en fantastisk MP-update inom 3 månader. Fast jag inte behöver ny MP så kommer jag att drägla över den och se fram emot när denna modell upphottas nästa år - då slår jag till.

Tänk på att hoppet är det sista som överger oss! Likaså med Apple om Mac Pro!

Ursprungligen av Hunter78:

Tänk på att hoppet är det sista som överger oss! Likaså med Apple om Mac Pro!

Vådå är det bara jag som tror att iPod Classic snart får en uppdatering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 14:28
Ursprungligen av gotfredsen:

Vådå är det bara jag som tror att iPod Classic snart får en uppdatering

Haha…

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-24 13:53

Innan NAB drog igång trodde jag att MacPro'n dessvärre hade skrotats. När Autodesk visa upp Smoke for mac på NAB så kläckte de nyheten om att Smoken rullar på ALLT (både bra och dåligt) - På golvet "demades" det på imac och macbook pro. Ytterligare nått som kändes olustigt. MEN...

När jag såg deras "tack skylt" efter första visningen så blev jag lite paff! ATI FireGL. (AMD FirePro)
När jag upptäckte det så blev jag ruggigt fundersam. Jag vet at FireGL finns laptops,
men jag kan inte tänka mig att MacBook pro får dom. iMacen, mjo, kanske. Men i min
värld har FireGL varit fullformatskort inte "m" modeller.

Nu behöver det här absolut inte betyda nått. Dom kanske gjorde 1 skylt för både Flame och Smoke for mac/Smoke advanced (linux)
men vet inte om jag tror på det.... Gav mig lite hopp allifall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-24 15:07

O andra sidan har intel släpat efter duktigt på Xeon sidan, ivy bridge kommer ju nästa samtidigt som sandy bridge för Xeon. Men det lär ju vara en rejäl prestanda höjning mot nuvarande Xeon, 16 core konfiguration med 20MB cache.

Bevaka tråden