Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad har det externa TB-disken? SATA3?

Ursprungligen av Fred!:

Absolut, TB är betydligt mycket snabbare än SATA 3 (66% närmare bestämt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 09:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Vad har det externa TB-disken? SATA3?

Varför? De snabbaste "diskarna" (6GB/s) använder ju inte SATA över huvud taget utan PCIe.

Men nu var ju frågan du ställde om "TB kunde mata på med samma speed", och svaret är ja, med råge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 10:34
Ursprungligen av Erik.dv:

SATA3 är 6GB/s.

SATA 3 är 6Gbit/s inte 6 GigaByte/s (6.000 Megabyte).

Ursprungligen av Erik.dv:

I teorin skulle en TB "burk" vara lika snabb som interna diskar men att husa 4+ diskar internt kommer prismässigt aldrig kunna slås. Vidare kommer diskar i TB-boxen ändå gå via SATA2 eller 3 så du får en extra brygga där

Nu var det ju knappast det vi diskuterade, utan om Thunderbolt kan leverera full SATA 3 hastighet. Det blir heller ingen extra brygga, utan exakt samma brygga som om man använder SATA i datorn.

Ursprungligen av Erik.dv:

EDIT: Man skulle teoretiskt sätt via TB kunna köra diskar direkt på PCIe-bussen antar jag och då komma upp i 10GB/s istället för 6GB. Men, igen, prisbilden skulle skjuta genom taket.

Revodrive kostar inte så mycket, vet inte hur det ligger till med mac drivare till den dock. Men FusionIO har en media disk på G. Annars är de ju ruskigt dyra, $15k har jag sett för den snabbaste 6GB/s.

Här är en länk till den föresten: http://www.fusionio.com/platforms/iofx/

Senast redigerat 2012-06-08 11:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 11:19
Ursprungligen av Fred!:

SATA 3 är 6Gbit/s…

My bad. Menade förstås 6Gb/s. Hur som haver är idag troligen TB slöare än intern SATA3 när man pratar RAID.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men TB kan väl inte mata på med samma speed som en disk kopplad direkt i SATA3 inne i burken? Eller?
Om jag har 4 interna diskar i RAID i kommande MacPro - hur ser riggen ut som matchar detta fast externt via TB? Vad kostar den riggen jämfört med interna lösningen?

Tittar man på PCIe direktkopplade diskar så är de väl ändå inte så snabba? De är snabbare än SATA3 eller dyl interface.

Search Results for accelsior at MacSales.com
OWC Accelsior PCIe SSD

Dessa ligger fortfarande under 1GB/s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 11:28
Ursprungligen av Erik.dv:

Tittar man på PCIe direktkopplade diskar så är de väl ändå inte så snabba? De är snabbare än SATA3 eller dyl interface.

Search Results for accelsior at MacSales.com
OWC Accelsior PCIe SSD

Dessa ligger fortfarande under 1GB/s

Ok, Revodrive 3 x2 ligger på 1.5 GB/s läs: OCZ REVODRIVE 3 X2 PCI-E X4 SSD 240GB | Dustin.se
Sedan då ioDrive Octal, 6GB/s (lagrings utrymme 5.12TB ): ioDrive Octal :: Fusion-io

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 12:52
Ursprungligen av Fred!:

Ok, Revodrive 3 x2 ligger på 1.5 GB/s läs: OCZ REVODRIVE 3 X2 PCI-E X4 SSD 240GB | Dustin.se
Sedan då ioDrive Octal, 6GB/s (lagrings utrymme 5.12TB ): ioDrive Octal :: Fusion-io

Intressant. Men hur snabba är de på riktigt? Sedan är 5300 kr exkl moms för 240 GB ganska sinnessjukt dyrt. SSD-raider över SATA3 skulle kunna blir billigare, större och snabbare. Men visst är dessa intressanta i vissa applikationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 13:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Intressant. Men hur snabba är de på riktigt? Sedan är 5300 kr exkl moms för 240 GB ganska sinnessjukt dyrt. SSD-raider över SATA3 skulle kunna blir billigare, större och snabbare. Men visst är dessa intressanta i vissa applikationer.

Vet faktiskt inte, men jag tror att det ligger rätt så nära verkligheten Revodriven finns lite tester på. Sedan slog Fusion-io något slags sjukt världsrekord för några månader sedan med 1 miljard iops, Wozniak som är "chief scientist" på Fusion-io var på scenen.

https://www.theverge.com/2012/1/6/2686627/fusion-io-one-billion-iops

ioFX finns i alla fall OS X drivare till, men den är ju inte släppt ännu. Det skulle f.ö inte bli snabbare med SATA 3 eftersom 1.5GB/s är mer än dubbelt så stor bandbredd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 16:59
Ursprungligen av Fred!:

Det skulle f.ö inte bli snabbare med SATA 3 eftersom 1.5GB/s är mer än dubbelt så stor bandbredd.

Det skulle potentiellt kunna bli snabbare med flera diskar över SATA 3 under förutsättningen varje disk har en egen SATA 3 port.

eight 6G SSDs go 3000 MB/s

Man kommer upp i c:a 2.7GB /s. Förvisso kör man 8st SSD diskar i RAID 0 men med tanke på hur dyr REVODRIVE är kanske det är bättre pris / prestanda med en maskin med SATA 3 på moderkortet och att man kör multipla SSD-diskar på den bussen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-09 06:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Det skulle potentiellt kunna bli snabbare med flera diskar över SATA 3 under förutsättningen varje disk har en egen SATA 3 port.

Låter som man behöver ett RAID kort, då går ju allt genom PCIe ändå, varje SATA port behöver en egen bus annars kvarstår ju problemet med att SATA blir en flaskhals.

Ursprungligen av Erik.dv:

eight 6G SSDs go 3000 MB/s

Man kommer upp i c:a 2.7GB /s. Förvisso kör man 8st SSD diskar i RAID 0 men med tanke på hur dyr REVODRIVE är kanske det är bättre pris / prestanda med en maskin med SATA 3 på moderkortet och att man kör multipla SSD-diskar på den bussen.

Revodrive kostar 4.499 kronor + moms.

Systemet i testen består av 8st OWC Pro 6G för 349 dollar styck plus ett raid kort för 479 dollar. Totalt: 23.300 kronor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 16:59

1 miljard iops föresten? AMAGADZ!

Ett delmål måste ju vara ett internet med denna fart Då först börjar det likna något - likna något i stil med många Hollywood-rullars framtidsscenarion.

Ursprungligen av Erik.dv:

1 miljard iops föresten? AMAGADZ!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 09:58
Ursprungligen av Fred!:

Varför? De snabbaste "diskarna" (6GB/s) använder ju inte SATA över huvud taget utan PCIe.

Men nu var ju frågan du ställde om "TB kunde mata på med samma speed", och svaret är ja, med råge.

SATA3 är 6GB/s.

De snabbaste diskarna kopplas direkt på PCIe bussen som sagt och har i stort sätt inga bandbredds eller brygg begränsningar. Dock är dessa diskar sjukt dyra.

I teorin skulle en TB "burk" vara lika snabb som interna diskar men att husa 4+ diskar internt kommer prismässigt aldrig kunna slås. Den enda pucken är om Apple levererar vettig hårdvaru raid eller inte. Vidare kommer diskar i TB-boxen ändå gå via SATA2 eller 3 så du får en extra brygga där

EDIT: Man skulle teoretiskt sätt via TB kunna köra diskar direkt på PCIe-bussen antar jag och då komma upp i 10GB/s istället för 6GB. Men, igen, prisbilden skulle skjuta genom taket.

Ursprungligen av Erik.dv:

...har i stort sätt inga...

Ursprungligen av Erik.dv:

...i stort sätt inga...

Ursprungligen av Erik.dv:

...teoretiskt sätt...

Ursäkta språkpolisen... men det heter sett, inte sätt.

Det handlar om att se något i stort, att se något teoretiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-08 11:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta språkpolisen... men det heter sett, inte sätt.

Det handlar om att se något i stort, att se något teoretiskt.

Varför har inte forumet en "ogilla" funktion?

Som jag skrivit förut så ser jag gärna att Apple återupplivar XNode till ThunderNode .... ThunderNode hade varit möjligheten att seriekoppla flera Thunderbolt Macar ... flera Mac Mini eller flera Mac Pro å på så sätt få ett Cluster / supercomputer ..

nu slog det mig såklart vad slogan blir för den nya Mac Pro:

The New Mac Pro - Faster then lightning

Ursprungligen av gotfredsen:

nu slog det mig såklart vad slogan blir för den nya Mac Pro:

The New Mac Pro - Faster then lightning

The New Mac Pro - Now faster than iMac

Ursprungligen av m. Sundbom:

the new mac pro - now faster than imac

lol lol lol

Nja, nog vill jag ha interna RAID-lösningen allt Man måste nog rationalisera en hel del om man ska digga externa TB-lösningen. Och ha för mycket pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-09 01:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-09 10:06

De kör ett RAID-kort eftersom MacPro endast har SATA2. Med SATA 3 native får varje disk uppåt 500MB/s. Pris per GB blir billigare än med en Revodrive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 21:37

Nu är den här men...skitgrafik ellerhur?

Edit: Eller är den inte här?

Ja, bara bumpade CPUer, det är allt. Skrotningen ligger runt hörnet. Ingen TB, ingen USB3...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-11 21:47

Vad säger man... För tyngre kreativa sysslor så ska man inte tänka Apple i framtiden. Nu sitter jag och dividerar om det ens är lönt att köpa en iMac för en Smoke licens. Hade MacPro'n uppgraderats rejält - ny formfaktor, nya prollarna, 1600mhz ramen, thunderbolt, usb3 etc etc så hade jag trott att apple kanske, eventuellt skulle fortsätta uppgradera macpro'n i framtiden. Men nu känns det som om dom använder leftovers från förra generationen för att sätta ihop "100000" maskiner för att sedan skrota...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 21:48

"This doesn't make sense"

Om man tänker skrota en serie, varför speedbumpa den då?

En halv-rimlig förklaring vore om Apple inväntade IvyBridge Xeon i höst men som jag förstå det ska den vara komptabel med E5-generationen också vilket gör det helt vansinnigt att vänta.

Jag tror det var Ars Technica som hade en ganska bra genomgång på problemen för Apple (och dator-industirn generellt) vad gäller en MacPro-typ av maskin i kombination med TB.

Ursprungligen av Erik.dv:

"This doesn't make sense"

Om man tänker skrota en serie, varför speedbumpa den då?

En halv-rimlig förklaring vore om Apple inväntade IvyBridge Xeon i höst men som jag förstå det ska den vara komptabel med E5-generationen också vilket gör det helt vansinnigt att vänta.

Jag tror det var Ars Technica som hade en ganska bra genomgång på problemen för Apple (och dator-industirn generellt) vad gäller en MacPro-typ av maskin i kombination med TB.

Jag hoppas du har rätt, och det här bara är en tillfällig fix i väntan på ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 21:52

AppleStore: 38 995 SEK
Apple Mac Pro 12-Core "Westmere" 2,4 GHz med ATI Radeon HD 5870, 12GB RAM, 1TB HDD

Macoteket: 35 995 SEK
Apple Mac Pro 8-Core "Westmere" 2.4 GHz med ATI Radeon HD 5870, 6GB, 1TB HDD

Som jag skrev i en annan tråd så gäller ovan. Man får idag mer pang för pengarna men det är fortfarande 2 år gammal teknik.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-11 22:01

"Nya" prollarna är ju en "tock" (rätta mig om jag har fel) Intels tick-tock - tänk... tickarna är dom riktiga uppgraderingarna och tockarna är bara bumpar. Tror Haswell (tror jag den heter) kommer komma som nästa generation, deras 22nm. Känns inte som om det kommer en ivyBridge Xeon när haswell är så pass nära som den är (redan nästa år)

Men det känns fortfarande olustigt. Hade känts mycket bättre om Apple hade släppt en pressrelease och sagt att "vi kommer vänta på Haswell" - då hade alla nog känt sig säkrare. Nu känns det så jävla osäkert att hoppa på dom nya maskinerna för man vet inte om dom kommer uppgraderas i framtiden.

Läser på en hel del andra sidor som är väldigt vfx orienterade, många skriver hachintosh...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-11 22:07

Alla uppgraderings planer gick åt helvete idag... haha... Jävla nörd man är...

Nej, det där kändes ju inte rätt och riktigt.
Det blir väldigt svårt/omotiverat att göra en investering i en MacPro model
som denna.
Det blir till att köra det man har tills en "riktig ny" MacPro visar sig.
Skulle den man har rasa innan dess är det mer ekonomiskt att köpa
en (eller två) bättre begagnad(e), annars är det som att kasta pengarna i sjön.

Jag hoppas verkligen inte att det här blir spiken i kistan.
Det lär ju dröja minst ett halvår gissningsvis innan en ev. ny MacPro
och frågan är ju tyvärr mer och mer brännande, börjar man inte ledsna
på riktigt på icke information om sina arbetsredskap.

Bevaka tråden