Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra liten tecknad film, vilket program?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-05-24 00:07

Jag har några teckningar som jag skulle vilja göra till en liten film. Jag vet bara inte hur man gör. Enda sättet jag kan komma på är att fotografera varje teckning för sig, föra över dem till iPhoto för att sedan föra över dem till iMovie. Eller finns det enklare sätt?

iStopMotion: Boinx iStopMotion: Mac Stop Motion and Time Lapse Software
eller: fota med valfri kamera och öppna som bildsekvens i Quicktime Pro 7 (alltså inte Quicktime X),

Photo to Movie heter en annan stopmotionprogramvara.

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-05-27 02:19

Jag antar att man idag använder wacom och photoshop istället för papper, penna och kamera när man ska göra tecknad film, eller? Men sen då? För man över allt i till exempel iMovie?

Lite billigare med penna, papper o kamera-varianten;). En utrustning med wacom o photoshop går väl loss på....., ja jag vill knappast börja tänka på det:(. Men, ja, om jag nu ändå tänker på det, vad ska jag ha? En wacom jag kollat på går väl på sisådär 3000kr. Sen photoshop... jag hade photoshop i min powerbook men det funkar inte i min MacBook Pro. Måste jag köpa hela nya photoshop för strax under 10000kr?

Ursprungligen av KOL:

Jag antar att man idag använder wacom och photoshop istället för papper, penna och kamera när man ska göra tecknad film, eller? Men sen då? För man över allt i till exempel iMovie?

Inte alls nödvändigtvis så!!

Det beror ju help på den konstnärliga känslan. Om man är en papper/krita/pensel på papper konstnär så kommer inte Photoshop i närheten.

Mina två stora idoler (fast jag har egentligen inte idoler i den bemärkelsen) är Robert Crumb och Jan Lööf. Crumb är jag ganska säker har inte en dator, och har han det nere i Frankrike så är den endast för minimala e-mails, och vad gäller Janne så är det definitivt också papper som gäller (fast jag vet att han har Mac då han vid flera tillfällen ritat en Mac när har avser en "dator"). Lasse Åberg använder heller inte datorer.

Jag vet att mina referenser inte är animering, men sak samma.

Dagens teknik är på intet sätt bättre, det är bara en smaksak.

Kör på med papper och penna, rigga en bra foto setup med shysst ljus och kör!!

Det finns ju alternativ till Photoshop. Från gratis och uppåt. En billig Wacom-ritplatta kostar ju inte mer än ca 500 spänn: Egenskaper fr Wacom Bamboo Pen Small Gen 3

Om det är en fråga du har ang din gamla Photoshop vore det bra om den klargörs lite grann (version av program, version av din nuv dator och operativsystem etc) och sedan ställa frågan i relevant forumdel så att "rätt" personer (alltså folk som är intresserade av adobefrågor men kanske inte tecknad film) får upp ögonen för spörsmålet.

Tadaaaa....

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13146490/fotobestway-reprostativ-komplett-med-belysning

Och, Adobe Creative Suite kan fås som Cloud, och enbart Photoshop för några hundralappar i månaden om du inte vill pynta ut med 10,000 kr direkt sådär.

Det finns mängder med alternativ som är gratis eller billiga om det är specifika justeringar du behöver göra, som vitbalans eller liknande. PS kan vara lite av en slägga ibland...

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-05-27 19:53

Har man råd att lägga ut 10000:- så har man nog också använt de bästa programmen som finns. Det viktiga är att du kan arbeta i lager. De program jag lyckats bäst att bläddra bilder med är iMovie och ScreenFlow där man kan fada ut/in och skala bilderna vartefter de kommer.

Riktigt proffsigt blir det om du använder 3D där du kan animera boksidor så att dom vänder som i en riktig bok. Här en tutorial för gratisprogrammet Blender.
Animating a Book in Blender - Part 01 | Blender Cookie
Även i gratisprogrammet Gimp kan man lägga in bilder i lager med olika tidsintervaller. Här ett gammalt exempel jag gjorde med textrader som går att byta ut mot bilder.

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-04 14:19

Ni verkar vara så duktiga och kunniga allihopa. Tack så väldigt för inspiration och tips:).

Men det ena behöver väl nödvändigtvis inte utesluta det andra? Jag är en penna-papper-typ. Men jag är väldigt nyfiken på hur man gör tecknad film idag. Inte bara tecknad film utan all typ av animation, film, reklamfilm ..... och, ja, allt annat som jag inte känner till där man ska vara hyfsad på att kunna behärska penna och papper=wacom+ps eller något annat.

Ska nog följa era råd att, till att börja med, köpa en liten wacom och testa något gratisritprogram. Let's take it from there.

Tack igen:)

Ursprungligen av KOL:

Men jag är väldigt nyfiken på hur man gör tecknad film idag.

Men "idag" görs fortfarande mycket "analogt" i den fysiska världen, och länge må det fortsätta.

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-04 14:57

Ni verkar vara så duktiga och kunniga allihopa:). Tack för inspiration och tips!

Men det ena behöver väl inte utesluta det andra. Jag är absolut en penna-papper-typ. Men jag är väldigt nyfiken på hur, var och när man använder den digitala varianten dvs. till exempel wacom och photoshop. Kan man jobba med sånt här? Jag funderar på att söka Datorgrafikutbildningen i Skellefteå. Är jag inne på rätt spår eller?

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-04 15:32

Jo, det är verkligen kul med de där figurerna i lera. Men jag tror inte det var riktigt åt det hållet jag syftade. Jag vill tro att man kan leva på att vara duktig att teckna med penna o papper, och kunna få in dessa teckningar(ideér) i datorgrafikvärlden. Kan vara tecknad film, reklamfilm, Hollywood-film, grafik för tv eller på websidor.... Eller har jag fel nu?

Detta är ett högst subjektivt ämne och smaksak, så fel kan man väl inte ha. Jag har en stark försmak till Jan Lööf och Robert Crumb (riktigt analoga killar), medan andra gillar sånt som är skapat i vektorformat t.ex. Mr Bean

Det finns ju en hel del info att hämta

Vector cartoons made in Adobe Illustrator inspiration | Logolitic

40+ Cartoon Character Illustration Tutorials | Smashing Magazine

• Medlem
  • 2012-06-05 23:01
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Detta är ett högst subjektivt ämne och smaksak, så fel kan man väl inte ha. Jag har en stark försmak till Jan Lööf och Robert Crumb (riktigt analoga killar

OT: Jag har varit på picknick med R Crumb och senare samma vecka bjudit hem honom på köttbullar med lingon och potatismos.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2012-11-22 10:35
Ursprungligen av Baron:

OT: Jag har varit på picknick med R Crumb och senare samma vecka bjudit hem honom på köttbullar med lingon och potatismos.

Är detta sanning? Avundsvärt

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-04 15:47

Och angående Datorgrafikutbildningen i Skellefteå(är det förresten någon här som gått den eller håller på att gå den?) så ser det ju ut som att den är nästan som klippt o skuren för mig. Liten detalj bara, jag vill inte flytta till Skellefteå. Och då funderar jag ju genast på de där kurserna som man kan ta på distans. Men ger de något? Kan man söka jobb på att ha gått de där kurserna? Tror knappast det. Eller har jag fel? Skulle vara bra om jag har fel:).

Jag kan inte rita streckgubbar ens, men jag äskar tecknad film, och just det där rejäla hantverket. Det är sån annan känsla än datoranimerat. Min favorit fortfarande är Linus på linjen. Så enkel och genial!

Nu har väl Fritz the Cat svimmat... Kan någon ringa till Fritz the Cats granne och be honom ta med en spann vatten?

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu har väl Fritz the Cat svimmat...

He he, nja, jag har inga idoler, förutom Mr Natural kanske

Om vi ska återkomma till ämnet så måste Raymond Briggs nämnas!!

som även gjort andra filmer som The Snowman, Ivor the Invisible m.fl.

Not a vector in sight!!

Jag känner honom:

Patrik Agemalm

Han använder ett gammalt Flash - då man kunde skrolla fram och tillbaka på "timeline" (Adobe tog bort det för några versioner sedan).
Det finns en global subkultur som jobbar med Flash och animerad film. För något år sedan gick en israelisk rulle på bograferna som var gjord i gammal Flash-version. Superrulle - handlade om Israel-Libanon-kriget.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag känner honom:

Patrik Agemalm

Han använder ett gammalt Flash - då man kunde skrolla fram och tillbaka på "timeline" (Adobe tog bort det för några versioner sedan).
Det finns en global subkultur som jobbar med Flash och animerad film. För något år sedan gick en israelisk rulle på bograferna som var gjord i gammal Flash-version. Superrulle - handlade om Israel-Libanon-kriget.

Min morbror jobbade som animatör på Happy Life när det fanns och även där så gjordes en stor del av animationen i Flash.

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-22 22:30

Okej, nu en fråga jag skulle bli lite förvånad, men glad, om någon kan svara på.
På Disneyjunior.se finns en mängd olika tecknade serier. Jag jämför två exempel, "Händige Many" och "Jake och Piraterna". Jag tycker/tror att Händige Manny ser ut att vara lite mer "datorgjord" än Jake och Piraterna. Den senare ser ut att vara lite mer handgjord, tecknad för hand. Har jag rätt eller fel? Om jag har rätt, hur har man då gjort Jake och Piraterna? Typ, Photoshop+wacom+iMovie?

Ursprungligen av KOL:

Okej, nu en fråga jag skulle bli lite förvånad, men glad, om någon kan svara på.
På Disneyjunior.se finns en mängd olika tecknade serier. Jag jämför två exempel, "Händige Many" och "Jake och Piraterna". Jag tycker/tror att Händige Manny ser ut att vara lite mer "datorgjord" än Jake och Piraterna. Den senare ser ut att vara lite mer handgjord, tecknad för hand. Har jag rätt eller fel? Om jag har rätt, hur har man då gjort Jake och Piraterna? Typ, Photoshop+wacom+iMovie?

Jag tycker de båda ser digitalt genererade ut, kanske med lite olika mjukvara, men de är inte analogt skapade och sedan digitaliserade.

Tvivlar på att ett plastföretag som Disney

skulle göra någonting analogt.

Eller med "handgjord" menar du att någon ritat dem för hand, dock i en digital miljö?

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-23 09:20

Just det Fritz the Cat, "I en digital miljö!" Det var nog det jag menade. Men vad består då denna digitala miljö av?
Eller, rakt på sak, hur gör man tecknad film, typ Jake o Piraterna, idag?

Anime Studio Pro 8. Har en fuskalgoritm om man inte orkar teckan varenda transportruta mellan nyckelposition A och B.
Det blir ju knappast Disney-nivå, men om man ruffar till allt annat så kan det passera som KONST.

(Disney proddar faktiskt fortfarande manuelltecknad feature film då och då vid sidan om datoranimerat - det är en förlustaffär men dom har kvar det av historiska skäl och vill inte att hantverket ska dö. Hur länge denna chockdyra kulturgärning ska pågå vet jag inte - misstänker att t.o.m. Disney kastar in handduken så småningom och ALLT blir datoranimerat).

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-23 13:04

Det där var ju intressant Zimmerman. Men vad är det då till exempel Disney använder, för program, när de gör tecknad film?

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-06-23 21:16

Jag var just inne på Pixars hemsida och insåg att de hade egna mjukvaror. Förmodligen likadant med Disney, gissar jag.

Pixar började ju som ett mjukvaruföretag med egenutvecklad animationsmjukvara. Sedan när Jobs och Disney kom in i bilden blev det fart på filmprojekten istället för att försöka leva på enbart mjukvaruförsäljning (som de inte blev feta på). Står mer i Jobs-biografin. Så, ja alla de stora (Pixar, Disney, Dreamworks osv) kör definitivt med specialanpassade system med tunga renderingsfarmer.

Ett tips är att kolla runt på youtube efter animerade filmer av "amatörer" (som kan vara nog så proffsiga). Hittar den inte nu, men såg på tv en gång hur en tjej jobbade med högupplösta tiff-bilder som hon scannat in. Hennes specialitet var att låta avritade handflator förhandlas till hönor. I filmen fick man se både processen och slutresultatet.

Bevaka tråden