- Stellster
- Medlem ●
- Sollentuna
Hejsan!
Jag köpte min Iphone 4s för någon månad sedan. Innan dess hade jag en väldigt sliten 3GS med några år på nacken. Det batteriet var väldigt slitet. Självklart förväntade jag mig att det skulle bli bättre med den nya men icke! Min batteritid är så kass! Inatt testade jag att ladda den fullt till 100% och sen bara låta den vara utan att röra den under natten med alla program avstängda i bakgrunden osv. På ca 10 h drog den 20% batteri. Och då har jag ändå stängt av saker som vissa platstjänster, onödiga pushnotiser, osv. Läste i någon tråd att dessa drar onödigt med batteri. Nu under det här inlägget som jag skrivit i kanske 2 min har den dragit 4% redan.
Är det fler som har samma problem, kan detta vara en bugg som går att åtgärda, eller bör jag lämna in den? Blir galen när jag läser om folk som kan ha sin mobil under användning i 1-2 dygn. Jag behöver ladda min minst 2 gg/dag. Håller jag på med den är det inte konstigt om den är i laddarn 4 ggr/dagen. Då med intensiv användning. Tackar för alla synpunkter och hjälp!
Det är inte normalt, beroende på din användning såklart.
Prova..
1) Hård reset (hem+strömknapp tills Apple-loggan kommer upp).
2) Återställ telefonen och lägg tillbaka backup från tidigare.
3) Återställ telefonen, ställ in som ny telefon.
4) Lämna in den på service.
Det finns massor med trådar här på forumet om batterier och användning, läs gärna lite i dessa.
https://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=batteri+4s+site%3A99.se
Det är inte normalt, beroende på din användning såklart.
Prova..
1) Hård reset (hem+strömknapp tills Apple-loggan kommer upp).
2) Återställ telefonen och lägg tillbaka backup från tidigare.
3) Återställ telefonen, ställ in som ny telefon.
4) Lämna in den på service.
Det finns massor med trådar här på forumet om batterier och användning, läs gärna lite i dessa.
https://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=batteri+4s+site%3A99.se
De flesta trådarna är från långt tillbaka och svarar inte direkt på mina frågor men jag kanske inte letat tillräckligt! Jag har nu återställt den och håller på att säkerhetskopiera. Jag får se om detta hjälper eller om det blir service. Vill helt slippa service dock då den tydligen oftast inte täcker batteriproblem.
Hade också batteriproblem innan jag stängde av lite saker som inte behövs. Stängde av Ping, Diagnos och användning, Platsbaserad iAd, Ställer in tidszon och Trafik. Dessa tjänster drar bara onödigt med batteri och vissa används/finns inte i Sverige. Efter det fick jag "normal" batteritid.
Ping hittade jag inte men jag har stängt av resten. Håller nu på att skriva ner för varje 10 % batteriet går ner, klockslag och hur jag använde telefonen. Återställde den tidigare. Vet inte om det blev så stor skillnad. Men jag återkommer med siffrorna.
Ping hittade jag inte men jag har stängt av resten. Håller nu på att skriva ner för varje 10 % batteriet går ner, klockslag och hur jag använde telefonen. Återställde den tidigare. Vet inte om det blev så stor skillnad. Men jag återkommer med siffrorna.
Ping hittar du under Begränsningar.
Yes! Återställde som ny telefon och körde sedan säkerhetskopia!
Bara en tanke, om du först hade testat att köra den utan att återställa till säkerhetskopian och det hade funkat bättre då med batteritiden så hade du vetat att felet låg i någon app eller liknande. När du förde tillbaka säkerhetskopian följer felet med om det är mjukvaran som är boven. Helt klart är att den gör slut på batteriet alldeles för snabbt.
Har också tänkt den tanken! Jag väntade inte med säkerhetskopian tyvärr. Men borde det inte finnas en app som visar vilka program som drar mer batteri än andra? Vet att denna diskussion kommit upp tidigare. Det vore verkligen perfekt. Har ju ingen aning om vad det är som drar nu. Har ändå över 140 program installerade. Men har ändå fortfarande 15 gig kvar av 32.
Kika här! Jag har skrivit ner för varje 10%. Användning och batteriprocent samt klockslag. Började på 90%.
16.39
90% Användning : Surf, Facebook
17.05
80% Användning : Surf, Facebook
17.25
70% Användning : Spel, Facebook
18.03
68% Användning : Standby 20 min
19.10
60 % Användning : Facebook
20.43
50% Användning : Lite Facebook, lite fotografering
21.22
40%.Användning : Lite Facebook, lite spotify
21.58
30 % Användning : 10 min spotify, 5 min samtal
23.13
20% Användning : Standby 1 timma, videoinspelning 5 min
Blev lite rörigt men ungefär sådär ser det ut under "normal" användning för mig. Tycker personligen att den drar för mycket på standby också. Så ca 8 timmar skulle den hållit, och då använde jag ändå inga grejer som bör dra jättemycket batteri. I alla fall inte under längre tid.
Då är det ju inte så konstigt att du får dålig batteritid, vissa appar drar batteri även när de inte används, speciellt gratisappar.
Absolut men jag är noga med att stänga av push och sådant på de appar som jag vet att jag inte behöver det på.
Men vissa appar kan ändå dra batteri I bakgrunden och ios systemet drar antagligen mer batteri ju fler appar man har i mobilen.
Hm. Känns ju sådär om det stämmer. Visst har jag en del appar men jag har fortfarande halva minnet kvar. Köpte ju ett större minne av en anledning.
140 appar är nog mer än de flesta som har lång batteritid har i sin iPhone om du kollar upp de appar du har installerade så kanske du hittar några som är störe energitjuvar än andra, sen om du avinstallerar dessa som du kanske inte behöver så får du nog längre batteritid. Grattisappar drar ofta mer energi än betalappar.
Men vissa appar kan ändå dra batteri I bakgrunden och ios systemet drar antagligen mer batteri ju fler appar man har i mobilen.
Skitsnack. En app drar inte ström för att den är installerad. iOS tillåter inte appar att ligga i bakgrunden och dra kraft. Det som kan dra lite kräm är appar med push-notiser, som Facebook etc. Då stänger man lämpligen av dessa om man vill undvika kortare batteritid. En app som Skype kan också sluka en del om den är igång.
Det är också precis det jag gjort. Stängt av notiser på onödiga grejer. Men det har inte gjort någon skillnad. Funderar på vad nästa grej att testa blir. Radera appar - visst men jag vet ju som sagt inte vad som drar. Lite svårt då att radera orsaken till felet, när man inte vet vad orsaken är!
Det är också precis det jag gjort. Stängt av notiser på onödiga grejer. Men det har inte gjort någon skillnad. Funderar på vad nästa grej att testa blir. Radera appar - visst men jag vet ju som sagt inte vad som drar. Lite svårt då att radera orsaken till felet, när man inte vet vad orsaken är!
Starta om telefonen. Håll koll på vilka appar du använder. Se om det gör någon skillnad före och efter du använt någon app. Döda appar som du tycker är misstänkta och se om du märker någon skillnad.
Detta är varje dag. Har inte mer batteri en annan dvs. Nästan alltid samma sak varje dag. Idag har jag tex använt telefonen till Facebook, surf, sms, någon enstaka app några sekunder, och batteriet är nere på 38% nu. Den var fulladdad kl 12.00. Klockan är nu 16.23 jag har alltså inte spelat, inget spotify osv som drar mycket. Endast Facebook och surf samt enstaka smågrejer. Startar om gör jag då och då. Stänger ner allt i bakgrunden konstant också.
Jag har 197 appar installerade, inga problem. De drar inte batteri om de inte är igång och om man stängt av notiser, push och platsbaserade tjänster. Använder du t.ex. påminnelser och har satt en påminnelse som är platsbaserad? det drar grymt mycket.
Om du tittar uppe bredvid batteriikonen, har du en liten pil där hela tiden, då är det en platstjänst som ligger o drar i bakgrunden och det drar mycket ström.
Använder inte onödiga platstjänster. Stängt av iAd osv. Onödig push och notiser är av till de program som inte används lika mycket. Tror jag fick med allt där. Jag stänger av dem vis "notiser" under inställningar. Använder inte heller platsbaserade påminnelser.