Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid på 4s?

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tid sedan full uppladdning :
Användning : 3 h 49 min
Vänteläge : 4 h 48 min

Som jag skrev i posten ovan, det är inget onormalt med din batteritid.

Är det verkligen normalt för ett nytt batteri på knappt en månad att dra 30% på standby?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 16:46
Ursprungligen av Stellster:

Är det verkligen normalt för ett nytt batteri på knappt en månad att dra 30% på standby?

Nej. Någonting torde ju dra rätt mycket ström även när din mobil står i standby

Vad menar du med detta? Vad innebär 30% på standby? Som meningen är formulerad så skriver du att du att din telefon har dragit 30% batteri under en månad på standby och du lär mena något annat.

Av vad jag kan se så verkar batteritiden rimlig. Du använder telefonen mer än vad du tror.

Citat:

Tid sedan full uppladdning :
Användning : 3 h 49 min
Vänteläge : 4 h 48 min

Min telefon har 1h53m använding och 7h18m vänteläge just nu. Ligger på 73%. Säg att jag har förbrukat 30% på min 113 minuter användningstid. Du har drygt dubbla användningstiden (229 minuter). Du borde ligga på mellan 40-30% batteritid kvar (skulle jag gissa).

Jag brukar försöka att undvika att dissa andras råd men jag kan inte påstå att jag tycker att Gordys råd är så vettiga. Installerade appar drar inte ström bara för att de installerade. Givetvis har det hänt att någonting har hakat upp sig så att även min telefon har dragit orimligt mycket ström - men då märks det på att telefonen blir varm trots att den förefaller i vila.

Jag är böjd att hålla med Keptang. Jag ser ingenting alarmerande onormalt i din beskrivning av din användning och kvarvarande batteritid. Att checka Facebook och surfa då och då några gånger per timme drar batteri.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 17:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad menar du med detta? Vad innebär 30% på standby? Som meningen är formulerad så skriver du att du att din telefon har dragit 30% batteri under en månad på standby och du lär mena något annat.

Av vad jag kan se så verkar batteritiden rimlig. Du använder telefonen mer än vad du tror.

Min telefon har 1h53m använding och 7h18m vänteläge just nu. Ligger på 73%. Säg att jag har förbrukat 30% på min 113 minuter användningstid. Du har drygt dubbla användningstiden (229 minuter). Du borde ligga på mellan 40-30% batteritid kvar (skulle jag gissa).

Jag brukar försöka att undvika att dissa andras råd men jag kan inte påstå att jag tycker att Gordys råd är så vettiga. Installerade appar drar inte ström bara för att de installerade.

Var skrev jag att de drog ström bara för att de var installerade? Självklart drar de ström för att de påverkar systemet på olika vis som olika former av cachning och kommunikation ios är väldigt smart när det gäller att spara ström men du måste inse att det mjuka pausandet av programs aktivitet inte går att åstadkomma utan en viss strömåtgång, sen drar ju flashminnet alltid en viss ström, ju större minne desto mer strömåtgång

Under "program", antar att det är appar står det 140.

Ursprungligen av Gordy:

Då är det ju inte så konstigt att du får dålig batteritid, vissa appar drar batteri även när de inte används, speciellt gratisappar.

Ursprungligen av Gordy:

Var skrev jag att de drog ström bara för att de var installerade? Självklart drar de ström för att de påverkar systemet på olika vis som olika former av cachning och kommunikation ios är väldigt smart när det gäller att spara ström men du måste inse att det mjuka pausandet av programs aktivitet inte går att åstadkomma utan en viss strömåtgång, sen drar ju flashminnet alltid en viss ström, ju större minne desto mer strömåtgång

Ursäkta, jag tolkade dig fel men när du svarade som du gjorde på Stellster antal installerade appar så drog jag den slutsatsen. Om jag läser andras kommentarer så tror jag inte att jag var ensam göra det misstaget.

Men flashminnet drar väl lika mycket ström oavsett antalet appar som du har i snabbväxlingsläget (jag har aldrig hittat ett bra namn på vad man ska kalla apparna i det läget:))? Kretsen som drar ström oavsett vad minnet används till.

Den strömåtgång som det "mjuka pausandet" ger är försumbart och uppstår när du swappar ut den aktiva appen.

Om du läser tidigare inlägg så skrev jag att den drog 30 % under natten. Standby på ca 10 timmar. Utan några program i bakgrunden, inga platstjänster, ingen som helst användning.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 17:31

Om du läser tidigare inlägg så skrev jag att den drog 30 % under natten. Standby på ca 10 timmar. Utan några program i bakgrunden, inga platstjänster, ingen som helst användning.

Vad har du för ungefärlig signalstyrka på mobilen när den står standby?

4/5 oftast.

Det låter iofs rätt mycket. Det som du borde göra är att när du ställer undan telefonen i natt så noterar du vad användningen står på (som du har gjort tidigare). Notera också batteriprocenten. Lättaste sättet att göra detta är att ta en skärmdump av skärmen när du läser av värdet.

Låt sedan telefonen ligga över natten och det första du gör på morgonen är att ta samma skärmdump.

Lägg upp bilderna i morgon i forumet så får vi se.

De 30% din dragit på 113 min, drar min på en timma om jag har otur.

De 30% din dragit på 113 min, drar min på en timma om jag har otur.

Men det beror på vad man använder telefonen till. Viss aktivitet dra mer ström. Jag kan förtydliga med att jag har i princip allt påslaget:
* push
* platstjänster
* påminnelser när jag kommer till vissa platser
* bluetooth

Ljusstyrkan på skärmen brukar variera men i sommartider så är den 100% för att underlätta läsning i solen.

Signalstyrkan säger inte så mycket. Det är viktigare att veta om den pendlar mellan EDGE och 3G. Det brukar ta mer energi om telefonen söker efter 3G nätet ofta.

Ljusstyrkan vet jag drar mycket så den har jag dragit ner. Som sagt så har jag stängt av platstjänster som inte behövs men vet inte om det gör skillnad. Nu har jag 97%, klockan är 19.49. Får se hur det ser ut när jag kommer hem. Kommer också att notera batteriet under natten så får vi se!

MEN jag ställde frågan för att kolla med andra vad de tycker. Jag är ingen expert utan går efter andras råd och tips. Och tycker folk att det är normalt så tror jag dem. Men jämförelsevis med andra användare verkar jag vara den med sämst batteritid trots nyast mobil.

Som sagt, notera använd tid etc när du lägger ifrån dig telefonen och vad den är på morgonen.

Jag har ingen koll på vad min telefon drar i "standbyläge" eftersom jag alltid använder natten till att ladda den.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-23 20:44

Testa med att slå av 3G, det drar rätt mycket. Min varar mindre än ett dygn med 3G, flera dagar utan 3G.
Och jag har 529 appar installerade...

Om jag bara lägger min helt idle så vill jag att den drar mindre än 1% per timme i standby. Det gör min gamla 4:a. Min 4S klarade det galant men just nu kör jag beta 1 av iOS 6 på den och det sörplar batteri som aldrig förr. Ibland ligger den i fickan och blir varm. Tar man då upp den ser man att den har dragit typ 1% i minuten en bra stund i standby. Men, som sagt, det är en beta.

Edit: Det sörplade 3% medan jag skrev detta.

Jag har ios5, men hört att betan drar rejält! Min drar också minst 3% när jag skriver här. Och jag har ingen beta.

Okej update! Ca 20.00 var mitt batteri på nästan 100%. Klockan är nu 04.18 och jag är hemma. Under de här 8 timmarna har jag jobbat och knappt använt mobilen. Det jag gjort är att filma 5 min, ta lite bilder sammanlagt några sekunder bara, och nu på slutet pratat i telefon ca 20 min. Jag har nu 30 %. Så den har dragit ca 70% på 8 timmar. Rätt nöjd med det men vet inte om det är en bra tid med tanke på hur lite jag använt den ändå. 20 min samtal och 5 min videoinspelning. Vad tror ni?

Jag tänkte kolla under natten hur mycket den drar osv men som sagt, den är på 30%. Senaste natten drog den precis 30% i standby under ca 10 timmar så den lär dö om jag inte laddar den. Får testa det i morgon natt.

Okej update! Ca 20.00 var mitt batteri på nästan 100%. Klockan är nu 04.18 och jag är hemma. Under de här 8 timmarna har jag jobbat och knappt använt mobilen. Det jag gjort är att filma 5 min, ta lite bilder sammanlagt några sekunder bara, och nu på slutet pratat i telefon ca 20 min. Jag har nu 30 %. Så den har dragit ca 70% på 8 timmar. Rätt nöjd med det men vet inte om det är en bra tid med tanke på hur lite jag använt den ändå. 20 min samtal och 5 min videoinspelning. Vad tror ni?

Jag tänkte kolla under natten hur mycket den drar osv men som sagt, den är på 30%. Senaste natten drog den precis 30% i standby under ca 10 timmar så den lär dö om jag inte laddar den. Får testa det i morgon natt.

Edit : Användning : 3 h 48 min
Vänteläge : 9 h 7 min
Från ca kl 20.00 - 04.30

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-24 07:47

Det där skulle jag inte vara nöjd med, du har ju knappt använt mobilen och den är nere på 30%. Jag använder min mobil till och från hela dagarna och är sällan nere på 30% efter 12 timmar. Jag brukar ligga på straxt under 50% efter en hel dag. Dagar jag använt mobilen lite så kan den ligga på ca 80% på kvällen. Något gör att ditt batterit töms för snabbt.

Det kanske kan vara värt att återigen göra en återställning men nu inte lägga tillbaka säkerhetskopian och sen successivt lägga in appar varefter?

Jag får nästan göra det. Synd att det är sådant jävla bök bara. Kolla upp varje app men jag får nästan ta och göra det. Och slå på alla platstjänster igen för problemet verkar ju inte ligga där iaf.

Edit : Användning : 3 h 48 min
Vänteläge : 9 h 7 min
Från ca kl 20.00 - 04.30

Som jag skrev. Det här går inte ihop. Antingen så drar din telefon faktiskt mycket mer än vad de flesta gör - eller så tappar du bort en massa användningstid eftersom du inte inser att det är användning (såsom att slå på telefonen då och då).

Eftersom det är något skumt så skulle jag slå på alla tjänster igen, speciellt platstjänster och sedan gå in och se om det är någon app som använder platstjänsterna (det kan du göra).

Självklart så tar man emot något sms, kollar klockan ibland osv och det är ju också an användning men jag har inte "använt" mobilen så att säga. Det jag skrev igår stämmer in på ungefär hur mycket jag "använde" den. Däremot var den inte på standby hela tiden speciellt under den sista timman då jag fick en massa samtal och sms. Men tills det hände låg den ändå nere på säkert 50 % på 5 timmar. Då som jag beskrev med filmning, något sms då och då, några få bilder, och att jag kollade klockan då och då. Som sagt det är användning det med men det är skillnad på användning och användning tycker jag.

Det är bara att konstatera att du och "telefonen" har helt olika uppfattning om hur mycket som den används. 3h48m låter inte som en beskrivning av lite fotografering, 5 minuter video och 20 minuters telefonsamtal. Däremot så stämmer förbrukningen med den användningstid som telefonen anger. Men du ligger på en användning kring 50%. Jag måste bara fråga. Det är inte så enkelt som att du ofta slår på telefonen för att se hur batteriförbrukningen är? Och att du inte tänker på att detta är en användning som nog drar mer ström än vad du tror. Eller använder telefonen som klocka?

Så här blev mitt resultat över natten

Så under 10h28m har jag 0h35m användning och ett tapp på 12%

Jag funderar på var de där 35 minuterna användning kommer ifrån. Det som jag gjorde när jag lade ifrån mig telefonen var. Ta bilden, lägga ner den - där kommer några minuter. Jag tror också att detta foto fördes över till bildrullen under natten. Under natten så har ett SMS och det blev också ett kort telefonsamtal när min syster ringde och väckte mig för att hon ville ha skjuts. Sedan så kom några mejl och någon notifiering (som jag har glömt vilken det var) var också synlig på morgonen.

Åter till dig då:
Du har slagit av platstjänster. Annars så finns det vissa systemtjänster som kan bråka ibland. Jag skulle rekommendera följande inställning: inställning -> platstjänster -> systemstjänster (längst ner på sidan) -> statusfältsymbol.

Då kommer platstjänssymbolen synas när den används av systemtjänster. Jag kan till exempel se att "diagnos och användning", "ställer in tidszon" och "trafik" var varit aktiva under de senaste 24 timmarna.

Nu verkar det inte som att det hjälper dig att slå av alla tjänster (jag har för mig att du hade slagit av allt) - så varför inte slå på alla som du vill använda och se om det ger någon skillnad.

Det jag tänker på nu är hur jag får in kontakter, meddelanden osv utan att lägga in resten som appar för att se vad problemet är. Kontakter lär inte vara svårt men meddelanden? Bilder osv? Om det bara fanns en jäkla app för problem som dessa!

För övrigt så hade jag samma batteritid med min 3GS (trots att den ska ha bra tid) men den har några år på nacken. Den änvändes flitigt innan jag fick ärva den. Morsan har den nu och hennes kan räcka 1-2 dygn får jag höra nu men Max 2 dygn om hon inte pratar i den osv och hon har den bara till samtal och sms, någon surf ibland. Och den laddar aldrig helt ur säger hon. Så med andra ord har 3GSen bra tid. Fast hon rör ju knappt mobilen men ändå. Måste vara något som rubbar batteriet hos mig.

Edit:
Jag försökte nu att återställa allt, överföra bara kontakter, bilder, meddelanden, anteckningar och kalendrar men det gick inte igenom. Kontakter gick via iCloud, kalendrar synkades men anteckningar kom inte med och bilder kom inte med. Använder inte bildström. När jag aktiverade bildström kom några få bilder med men inget hamnade i kamerarullen. Någon som vet hur jag får mina bilder att hamna i kamerarullen igen utan att synka med ALLT annat från säkerhetskopian? iPhoto? Varför meddelanden inte kommer med förstår jag inte. Nu var jag tvungen att återställa IGEN ifrån en tidigare säkerhetskopia och då får jag ju tillbaka alla meddelanden osv men det var ju inte det ska var tanken. Jag känner mig som värsta newbien. Haha.

Det jag alltså vill göra nu är att återställa iPhone (igen) MEN synka tillbaka kalender, kontakter, anteckningar och meddelanden. UTAN att behöva återställa ifrån säkerhetskopia.

Senast redigerat 2012-06-24 18:19

iAd inställning, vart finns den? Har hittat det

Just nu. Använt facebook, skrivit sms, kollat kalender och sådana saker. Det som kan ha dragit mest batteri är facebook.

Jag tittade nyss på min och jag har använd tid 3h19m, total tid 8h14m, batteriprocent 43% (men jag startade inte från 100% utan från 94%).

Så utifrån vad telefonen säger om använd tid så ser dina resultat normala ut (dvs jag tycker att de är jämförbara med mig). Det som jag har gjort är använt kameran, Facebook, reeder (RSS läsare), mejl, och lite surf. Det känns som en högst normal dag och jag har troligen slagit på telefonen minst var 20:e minut under dagen. Jag har alla tjänster påslagna: BT, platstjänster, push, notifieringar och så vidare.

Som sagt, det är svårt att säga. det observerbara daltat verkar rimligt - men det stämmer inte med vad du beskriver om din användning. Jag tror inte att du har någon app som ställer till detta - då tror jag nämligen att använd tid borde rusa iväg än mer än vad det gör för dig. Jag tror att du underskattar din faktiska användning.

En intressant övning skulle vara att sätta telefonen i flightmode över natten och se om det påverkar din batteriförbrukning

Bevaka tråden