- Stellster
- Medlem ●
- Sollentuna
Förstår vad du menar men det känns fortfarande som att batteriet drar något sjukt mycket. Som sagt, även när jag inte använder den (förutom att kolla klockan osv) så känns det verkligen som att den äter batteri. Jag kanske har fel. Kanske använder den mer än vad jag tror. Men smågrejer hit och dit som meddelande, samtal, surf som inte ska dra så mycket ska man ju kunna utnyttja. Och jag ska nog testa flightmode ikväll så skärmdumpar jag hur allt ser ut när jag lägger mig och när jag går upp igen.
Edit :
Läste igen det du skrev, kollade igen på min bild och rätta mig om jag har fel men närmare 50% på knappt 3 timmar användning? På bara surf, sms och facebook? Jag vet inte men det låter som väldig mycket procentnedsättning för mig. :/ Som sagt jag är inte experten, det är därför jag frågar. )
Jag tror inte att någon av oss här är experter, vi ser på våra egna erfarenheter och resonerat utifrån det. Alltid lär vi oss något av varandra
Det är lurigt och jag har själv försökt att förstå vad Apple menar med "använd tid". Jag kan inte påstå att jag begriper det själv men om vi tittar på vad Apple skriver om förväntade batteritid så ser vi att datakommunikation över 3G nätet är det som kräver mest. Det gör att Facebook, surf och sådant som jag håller på med drar mer kräm än att snacka i telefonen och att 3G drar mest. Det som jag menar med detta är att när du skriver "bara lite Facebook" så håller du på med det mest energikrävande som telefonen kan hålla på (förutom när jag ser på streamad video över 3G nätet - det drar kräm;))
Samtalstid: upp till 8 timmar i 3G-nät, upp till 14 timmar i 2G-nät (GSM)
Standbytid: upp till 200 timmar
Internetanvändning: upp till 6 timmar i 3G-nät, upp till 9 timmar med Wi-Fi
Videouppspelning: upp till 10 timmar
Ljuduppspelning: upp till 40 timmar
Så egentligen så tror jag att 3 timmars användning mycket väl kan motsvara ca 50%. Jag tror att den stora skillnaden kan vara att jag utgår från att jag alltid laddar telefonen under natten för annars så vet jag att den dör under dag två. Det gör att jag aldrig har reflekterat över standbytiden.
Som kuriosa kan jag nämna en kollega till mig som åkte till Ryssland på jobb. Då slog han av allt på telefonen utom GSM tal. Och han märkte att hans standbytid ökade enormt under den tid han var i Ryssland. Och då körde han med en Samsung Galaxy II så jag tror att problemet med batteritid inte är begränsade till IPhone.
när han berättade detta så gjorde jag ett experiment med min gamla 3GS och lät den ligga i GSM standby och då räckte den flera dygn.
Och du kan mycket väl ha fel på din telefon. Jag (vi) är inte ute efter att övertyga dig om att den är felfri, vi försöker bara jämförs med vad vi vet och ge dig råd
Körde på flygplansläge inatt. Vanligtvis brukar den dra ca 30% om nätterna på standby under ca 10 timmar. Jag hade på flygplansläge, vaknade nyss efter ca 7 timmar för att titta på mobilen. Startade på 99% igår kväll. Vaknade med 99%... Den har inte dragit något alls med flygplansläge på! Så vi har antagligen svaret på problemet! Nu är frågan vad det är som drar så mycket. Platstjänster har tidigare varit av, onödig push är av... Finns det något mer jag kan göra?
Det är ca 30% varje gång men ibland 25% osv. Så det är ju onormalt. Eftersom att det skickar 0 data i f-läge så måste det ju vara något som skickar för mycket eller en massa smågrejer som drar för mycket på något sätt. Det måste ju gå att åtgärda på något sätt. Konstigt om jag av någon anledning skulle ha så mycket mer grejer som drar så mycket mer data än någon annan egentligen. Sååå många program har jag ändå inte tänker jag.
När det gäller standbytiden över natten. Jag gjorde ett experiment idag på förmiddag och lät telefonen ligga trots att jag fick mejl. Dessvärre så fick jag ett SMS som jag var tvungen att svara på också och något annat som gjorde att jag kunde inte låta telefonen ligga hela förmiddagen.
Men jag ramlade upp i 26 minuters användning och det beror troligen på alla pushnotifieringar som väcker upp telefonen från "sleepläge" så det tror jag händer med din telefon under natten (utan att veta). I mitt fall bedömer jag att 20 minuter av dessa 26 beror på push och yttre omständigheter.
Hur som helst, jag kör som Keptang - för fullt med allt påslaget och laddar varje natt - enklast så.
Alternativet är att begränsa telefonen så att den inte är användbar och vad har jag då vunnit?
Ja du det där skulle min inte komma upp i. Och det du skrev om 3G, jag har alltid wifi på.
Yes, men även om datatrafiken går över wifi så är ju telefondelen ansluten till 3G-nätet.
Edit: Och för att isolera problemet kan du ju testa med enbart wifi avslaget också. Det kan ju vara ett specifikt chip i telefonen som drar onormalt mycket kräm tänker jag.
Yes, men även om datatrafiken går över wifi så är ju telefondelen ansluten till 3G-nätet.
Edit: Och för att isolera problemet kan du ju testa med enbart wifi avslaget också. Det kan ju vara ett specifikt chip i telefonen som drar onormalt mycket kräm tänker jag.
En annan variant är att prova att sätta telefonen i flightmode och sedan aktivera WiFi manuellt. Då har Stellster en dataförbindelse men inte 3G (eller GSM) och då kan vi kanske isolera delen med 3G?
Det är nästan roligt att hålla på med sådan här felsökning:)
Edit: Det var ju enklare än vad jag trodde. Man kan givetvis slå av 3G och samtidigt slå av mobildata. Då går all datatrafik över WiFi.
Som en liten jämförelse har min telefon:
Användning: 10 timmar, 6 minuter
Vänteläge: 3 dagar, 21 timmar
Batteri kvar: 53%
Intressant. Får jag gissa att du lyssnar mycket på musik i din telefon? Och kanske inte använder de övriga funktionerna lika mycket?
För annars så begriper jag inte hur du får så strålande användningstid
Intressant. Får jag gissa att du lyssnar mycket på musik i din telefon? Och kanske inte använder de övriga funktionerna lika mycket?
För annars så begriper jag inte hur du får så strålande användningstid
En del musik, men inte jättemycket. Har nog bara lyssnat max en timme sen senaste laddningen. Igår körde jag Facetime med frugan i en halvtimme eller så, och utöver det är det mest mail och iMessage. Lite Angry Birds igår. Men jag är ingen jätteintensiv användare, nej.
En del musik, men inte jättemycket. Har nog bara lyssnat max en timme sen senaste laddningen. Igår körde jag Facetime med frugan i en halvtimme eller så, och utöver det är det mest mail och iMessage. Lite Angry Birds igår. Men jag är ingen jätteintensiv användare, nej.
Intressant, då tycker jag att det verkar som att du har riktigt bra batteritid.
Intressant, då tycker jag att det verkar som att du har riktigt bra batteritid.
Japp, det har jag reagerat på förr när folk pratar om att de måste ladda sina telefoner varje dag och tycker det är helt normalt.
Låter mer intensivt än mitt användande och jag är då inte i närheten av sådana siffror...
Till TS, 30 % över natten ska den INTE tappa. Tycker det keptang säger låter logiskt, d v s du kanske har halvdålig mottagning som gör att den får hoppa mellan master (el dyl).
Japp, det har jag reagerat på förr när folk pratar om att de måste ladda sina telefoner varje dag och tycker det är helt normalt.
Det är helt normalt, prova prata i telefonen 4-6 timmar per dag plus lite annan användning som jag gör så får du se.
Det är helt normalt, prova prata i telefonen 4-6 timmar per dag plus lite annan användning som jag gör så får du se.
Nänä, jag tänker inte sabba batteritiden genom att använda telefonen, det vore ju galet.
Alright så mitt batteri är nere på 25%, klockan är 19.27, mobilen har varit ur laddaren sedan ca 03.00 och varit på flightmode under hela natten. iPhone drog inte en ena procent från 03.00 - 10.00. (När den vanligtvis drar mellan 20-30% utan flightmode)
Sedan kl 11.00 idag (ca) har 3G varit helt av och det enda som skickat och tagit information under dagen har varit wifi. Såhär har det sett ut :
Frågan är om jag ska göra en till mätning under natten och morgondagen med 3G på och jämföra igen. Vad tror ni om detta?
03.00 - 10.00 (7h) med flygplansläge : 0%
11.00-19.20(8h20min) ca 70%
Allt kanske inte är exakt men siffrorna stämmer i princip!
Läste igenom allt och visste inte att påståendet inte var sant! Har alltid fått höra att jag måste stänga av allt i bakgrunden. Hur som helst är inte det boven heller. Igår natt när jag hade flygplansläge på under ca 7 h utan att röra drog den inte en enda procent. Inatt hade jag allt på som vanligt samt stängde ner alla program i bakgrunden och den drog 31% under ca 11 h.
Jag drabbades helt plötsligt av rusande förbrukrning på min 3GS (som jag använder i jobbet). Efter en natt så såg det ut så här... Det kallar jag förbrukrning:)
Något rejält skumt var det för senare så stod det 59 minuter i användning utan att jag petat direkt så mycket på telefonen.