Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rör på dig med iPhone

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sala
  • 2012-05-21 10:51

Aha där ser man. Då får goflorp vänta lite då. Den som väntar på något gott. Sk bli kul att se vad dom kommer med för uppdateringar i övrigt

• Medlem
  • Prag
  • 2012-05-21 11:33

Utan att ta detta allt för OT så är kalorier in vs. kalorier ut det som spelar roll. Så varför inte starta ordentligt och inte bara löpa utan också skriva ner vad du äter för att sedan se hur mycket det blir på en dag. Är inte hemma nu men jag har ett bra program för detta på datorn plus ett vetenskapsbaserat träningsprogram för gym om du har 40 min att lägga 3 dagar i veckan.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-05-21 11:41

Jag måste också pusha för det program som Capeman tipsade om (finns många olika varianter)
Är själv en soffpotatis som bara sprungit (joggat) 1 vecka men eftersom det börjar långsamt blir man inte avskräckt.
Men jag springer på ett löparband för jag har problem med knäna och benhinnorna och ett löparband är mycket skonsammare.
Sen om jag kommer klara inom den tidsram som programmet satt upp är en annan sak men då har man all fall kommit igång.

Jag känner igen mönstret här... Man måste tänka på maten, man måste tänka på träning, man måste tänka på kondition o s v... Det är klart man måste, men man blir lite avskräckt när man börjar tänka så.

Ta ett steg i taget, är mitt råd. Börja i någon ände. Börja med något du känner för. Efter ett tag blir man lite peppad och kan börja tänka på nästa omställning. Jag är inget under av sundhet direkt, men jag tappade ca 25 kg på ett år - ett steg i taget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-21 12:56

Håller med Capeman, ett steg i taget är nog bäst.

Här är två appar jag inte såg i tråden:
Weightbot - håller "koll" på vikten. Man kan mata in sin målvikt och sen regelbundet lägga in sin nuvarande vikt, det blir lite kul att följa sin kurva varefter man tappar något kg här och där. Jag använde den själv för några år sen när jag ville gå ner lite.

Hundred PushUps - Hur man på sikt klarar 100 armhävningar, man börjar med några stycken och ökar sen på. Jag testade den för några år sen, rätt kul och man blir starkare och starkare. Det finns även liknande för knäböj och sit-ups.

Bra stile! Har också de två apparna och Weightbot är ju underbar och riktigt vacker - som allt Tapbots gör.

Här är en app till som inkluderar viktkurva, näringsinfo, tränings och matdagbok. Gratis!
Så man får den balans som man själv eftersträvar.

App Store

• Medlem
  • Sala
  • 2012-05-21 14:26

Rör på dig med iPhone

Håller med Capeman i det här fallet, börja smått, låt kroppen "aklimatisera sig". Det är det bästa råd jag kan ge. Det viktigaste för att kunna ändra sina vanor är att samtidigt uppleva det som kul och inte tvärtom, dvs att man även får en ökad motivation. Mount Everest klättrare kör inte hela berget i en etapp, som jag brukar gilla att dra parallell med. Börja smått, öka långsamt och känn hur du klarar mer, fysiska resultat på vågen är garanterade så länge du bara satt igång. Sådär, lite träningstips också.

Bra tråd och många bra tips, jag kör igång i helgen när jag är tillbaks i Sverige.
Börjar med lite längre promenader och sen lär jag använda Run5k (som jag köpte på en gång när jag såg det tipset i tråden) när jag känner mig mogen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-22 15:44
Ursprungligen av keptang:

Bra tråd och många bra tips, jag kör igång i helgen när jag är tillbaks i Sverige.
Börjar med lite längre promenader och sen lär jag använda Run5k (som jag köpte på en gång när jag såg det tipset i tråden) när jag känner mig mogen.

Jag köpte också Run 5k efter Capemans tips

Jag tror det går att köpa bara sändaren utan mottagaren.

Rör på dig med iPhone

Måste man ha sändare och/eller mottagare iom iPhone 4(s)?
Vad jag förstått så behövs det inte längre, men jag kan ha missförstått set.

Sändare måste du ha om du vill använda iOS' inbyggda Nike+-funktion. Mottagare är inbyggd i iPhone 4/4S. Nöjer du dig däremot med att ladda hem Nike+GPS-appen så klarar du dig utan båda.

Jaha, så 300:- fjutten i dojjan är helt onödig då.

Om man inte har en iPod... jaja... ack vad de kan .

Rör på dig med iPhone

Ahh, tackar. Då verkar det rätt menlöst att ha sändaren.
Eller ger det någon fördel att använda den inbyggda funktionen istället för appen ( jag ser ingen)?

Ang. appen verkar det ju dessutom som den uppdaterad oftare än iOS, vilket är trevligt.

Ursprungligen av keptang:

Ahh, tackar. Då verkar det rätt menlöst att ha sändaren.
Eller ger det någon fördel att använda den inbyggda funktionen istället för appen ( jag ser ingen)?

Ang. appen verkar det ju dessutom som den uppdaterad oftare än iOS, vilket är trevligt.

Nej, ser ingen direkt anledning att inte använda GPS-appen istället. Vet inte om det ena är mer exakt än det andra.

Hur har det gått, Goflorp? Är du igång i det fina vädret? Själv har jag börjat min resa mot 10 km med 10k-motsvarigheten till appen jag först tipsade om. Känns hur bra som helst!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-04 14:56
Ursprungligen av Capeman:

Hur har det gått, Goflorp? Är du igång i det fina vädret? Själv har jag börjat min resa mot 10 km med 10k-motsvarigheten till appen jag först tipsade om. Känns hur bra som helst!

Verkar vara en god ide med appar, har personligen svårt att komma igång med löpning, speciellt nu under sommaren, men däremot har jag börjat gymma tack vare min son som tränar friidrott och som också börjat gymma så smått.

Inget tar så bra som bänkpress hehehehe..... träningsverk en hel helg det är livet, alla muskelfibrer i kroppen bara skriker ut sitt vrede...Nästan 10 år sen senast jag gymmade seriöst, tack för kaffet

Men jag har ökat 20 kg i bänken samt rygg maskiner, på en månads träning, det börjar ta sig sa kärringen till gubben .

När jag köpte eget gymkort gick jag aldrig till gymmet, nu när jag kan träna med min son så är det kul igen, att träna i samband med hans friidrotts träningar 4 dar i veckan.

Så skaffa er en träningskompis, vem som helst , sonen, frugan, hunden ja tom. iphonen, bästa kom igång träningstipset från mig

En personlig tränare en talande "Siri" kan också vara en bra investering

Hmmmm har iPhonen appar för gymmet också, man behöver definitivt en piska om man tränar på egen hand, man vill ju inte svika "Siri" .

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-04 15:54
Ursprungligen av CUBEIS:

Hmmmm har iPhonen appar för gymmet också, man behöver definitivt en piska om man tränar på egen hand, man vill ju inte svika "Siri" .

Min favorit är Gymgoal

Ursprungligen av Capeman:

Har skaffat mig en cykel och är ute under semestern varje dag, idag blev det 15km, dagen innan 18km...
Tänkte cykla till jobbet, det blir 2mil om dagen.

När magen försvunnit en del blir det löpning. Det är ett helvete löpa när man är fet...

Hittade den här siten; bra om man bor i GBG;
Cykelreseplaneraren /trafiken.nu

Som en eniros vägbeskrivning, men den gäller för cykelbanorna i stan.

En sak är säker i Göteborg; "Västtrafik - makes people Walk"

99mac - Sveriges svettigaste forum?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-05 18:00

99mac - Sveriges fetaste forum?

Bevaka tråden