- andersmacnilsson
- Medlem ●
- Sundsvall
Igår tappade jag min iPhone 4S 64GB i ett betongvalv på vårdcentralen. Skärmen fick sig en skråma, och hade släppt lite. I övrigt verkade telefonen fungera, men det gick inte att importera bilder till iPhoto som tidigare. Den stod och segade på en och samma bild i flera minuter, och iPhoto trodde det hade två iPhones inkopplad. Jag pratade med If skadeförsäkring där jag har stor hemförsäkring som ska täcka hemelektronik. Alltså nyvärde på hemelektronik som är upp till tre år gammal. Men tydligen har de undantag för mobiltelefoner, kameror m.m. I alla fall skulle jag prata med Telia där jag hade köpt telefonen i januari i år, och be att få ett pris på vad det kostar att få den lagad. När jag kommer till Telia som säger tjejen där att de lagar inte iPhone, utan man får en ny. Och det skulle kosta 2695 kr. Det lät ju kanon! Jag ringde If och de godkände att ersätta mig för det, och dra bort 300 kr som jag skulle betala i självrisk. (Självrisken är på 1500 men jag hade redan 1200 på självriskkontot). När jag kommer hem skriver jag glatt på facebook att jag ska få en ny iPhone. Då kommenterar en vän att jag bör kolla upp så att det inte är en utbytesenhet jag får. Jag kollar upp det, och det är precis det det är! Jag ska få en s.k. referbished iPhone! en iPhone som är monterad med nytt skal, och nytt batteri, men med gamla återanvända delar från returnerade iPhones. Telefonen skickas till telecareservice. Visserligen är de kontrollerade, men det känns ju ändå lite surt. Telia påstår först att jag skulle få en ny iPhone, men detta är ju inte riktigt sant.
If vägrar ge mig en ny iPhone, och hänvisar att den stora hemförsäkringen som skulle täcka hemelektroniken inte omfattar iPhone! Är det fler som har erfarenhet av detta?
Men jag har ju otur (allrisk), nyvärde elektronik, alltså drulleförsäkring, men det gäller inte mobiler.
Jag har Länsförsäkringar med allrisk lösöre och de har hittills pröjsat 2 st helt nya iPhone till mig. Minus självrisken på 1500:- så klart, men inga refurbished eller så. De betraktar telefonen som helt ny tills den är 18 månader (tror jag).
Ska byta försäkringsbolag!
Ska byta försäkringsbolag! Inget mer If för mig!
Berätta gärna om du få bättre villkor någon annanstans.
Jag är skeptisk.
"Det enda sättet tjäna pengar på försäkringar är att aldrig betala ut"
( fritt ur den svarta boken alla försäkringsbolag utbildar sina anställda med...)
Jag kommer att få ca 2300 kr från If för iPhonen, men det räcker ju inte till en ny på långa vägar, utan till en refurbished. Det verkar vara Apple själva som har bestämt att det ska gå till så här.
Jag kommer att få ca 2300 kr från If för iPhonen, men det räcker ju inte till en ny på långa vägar, utan till en refurbished. Det verkar vara Apple själva som har bestämt att det ska gå till så här.
Jag tror inte att Apple bestämmer villkoren som försäkringsbolagen ger.
De mindre försäkringsbolagen är mycket bättre att ha att göra med. Ska kanske satsa på Länsförsäkringar.
De mindre försäkringsbolagen är mycket bättre att ha att göra med.
Definitivt!!!
If har hutlösa priser och inte alls bättre villkor, och ibland direkt otrevlig kundservice.
Bytte nyligen, och f*n vad mycket onödiga pengar man gett dem, när man knappt kan använda försäkringen till något.
Kolla här: https://www.compricer.se/forsakring/
Passa dig bara för WaterCircles om du vill bli av med IF, If är nämligen största ägaren där. men det nämnde de inte när jag kollade med dem och pratade skit om IF. Fick reda på det på annat håll, så det gick bort med en gång.
Hamnade till slut hos SalusAnsvar, och sparar nu halva premien mot tidigare.
Definitivt!!!
If har hutlösa priser och inte alls bättre villkor, och ibland direkt otrevlig kundservice.
Bytte nyligen, och f*n vad mycket onödiga pengar man gett dem, när man knappt kan använda försäkringen till något.
Kolla här: https://www.compricer.se/forsakring/
Passa dig bara för WaterCircles om du vill bli av med IF, If är nämligen största ägaren där. men det nämnde de inte när jag kollade med dem och pratade skit om IF. Fick reda på det på annat håll, så det gick bort med en gång.
Hamnade till slut hos SalusAnsvar, och sparar nu halva premien mot tidigare.
Varför måste man fylla i alla sina personuppgifter för att få reda på resultatet?
Känns som en sida för insamling av data så man kan bli telefon/epost-trakasserad sen.
edit: Ja precis.
3.1 För dig som anger telefonnummer
Compricer har rätt att kontakta dig på angivet telefonnummer i syfte att hjälpa dig med rådgivning kring Compricers tjänster. Om du inte önskar bli kontaktad vänligen maila oss på info@compricer.se
3.2 För dig som anger e-postadress
Compricer har rätt att skicka information från Compricer och av Compricer utvalda samarbetspartners. Dessa kan vara anpassade efter dina preferenser eller hur du svarar på vissa frågor. Om du inte önskar bli kontaktad per e-post vänligen maila oss på info@compricer.se
Varför måste man fylla i alla sina personuppgifter för att få reda på resultatet?
Känns som en sida för insamling av data så man kan bli telefon/epost-trakasserad sen.
edit: Ja precis.
Upplevde det inte som trakasserier att de ringde upp och vill hjälpa till, men det är ju individuellt hur man upplever allt.
Just där var det en jävligt just kille som hjälpte mig att utvärdera lite om olika försäkringsbolag.
Men det klart är man livrädd för att lämna ut uppgifter så ska man ju så klart aldrig göra det, annars kan man ju vara selektiv
Upplevde det inte som trakasserier att de ringde upp och vill hjälpa till, men det är ju individuellt hur man upplever allt.
Just där var det en jävligt just kille som hjälpte mig att utvärdera lite om olika försäkringsbolag.
Men det klart är man livrädd för att lämna ut uppgifter så ska man ju så klart aldrig göra det, annars kan man ju vara selektiv
Om det är en trevlig person så är det helt ok.
Det är inte fråga om att hjälpa till, det är fråga om att sälja försäkringar
Blir intressant att se hur sånt här kommer att skötas när Apple Store öppnar.
Du får en refurb som överallt annars.
Har också IF som försäkringsbolag och gick igenom samma procedur fast hos LanMaster.
Fick en refurb (eller ny, jag ser ingen skillnad, som fungerar utmärkt) för 1200kr, vad finns det att klaga på?
Endast i Sverige....
Trist med IF försäkringar
Men med tanke på hur mycket pengar de lagt på reklam, så förstår man ju att de inte har råd att ersätta din iPhone
Jag har själv Länsförsäkringar, som så många andra här.
De står för sitt ord och gör mycket lite reklam i Tv
Trist med IF försäkringar
Men med tanke på hur mycket pengar de lagt på reklam, så förstår man ju att de inte har råd att ersätta din iPhone
Jag har själv Länsförsäkringar, som så många andra här.
De står för sitt ord och gör mycket lite reklam i Tv
De ersatte ju den?
Kan bara hålla med tidigare inlägg. Häll dig borta från If. Jag hade dem både privat och i företaget när jag bodde i Sverige. De är direkt jobbiga att ha att göra med. Bytte till Länsförsäkringar efter några ärenden som If helst inte ville ha att göra med. Min bil brann upp en Nyårsafton och Länsförsäkringar täckte allt för mig.
Jag fick så bra rabattvillkor hos If att jag bytte fån Länsförsäkr. Bästa försäkringsdealen jag gjort. Har min personliga kontaktperson och vi har fått exemplarisk hjälp/ersättning vad det än gällt – när sonen blev rånad på ett antikt musikinstrument (!), när jag hällde espresso i min 4 år gamla MBP och fick nya delar (och därmed en andradator nästan i nyskick), när vi aft vattenskador m.m.
Bara för att ge en annan bild än If-hatarna här.
Jag fick så bra rabattvillkor hos If att jag bytte fån Länsförsäkr. Bästa försäkringsdealen jag gjort. Har min personliga kontaktperson och vi har fått exemplarisk hjälp/ersättning vad det än gällt – när sonen blev rånad på ett antikt musikinstrument (!), när jag hällde espresso i min 4 år gamla MBP och fick nya delar (och därmed en andradator nästan i nyskick), när vi aft vattenskador m.m.
Bara för att ge en annan bild än If-hatarna här.
Mycket handlar så klart om den enskilde handläggaren, men rent subjektivt tycker jag man hör mer skit om If än andra bolag.
Kan förresten återge en episod från när jag skulle kolla pris på MC-försäkring. Det var en japansk plastraket med 1000 kubik, 150 hästar och 190 kg, men ändock ingen racingcykel.
Betalade hos Bilsport & MC ca 7700:-/år. Hörde av en kompis som köpt en ny racingcykel med 200 hästar att han betalade 3800:-/år.
Så här blev utfallet:
Länsförsäkringar: 12 000:-/år
Folksam: 16 000:-/år
If: 3 800:-................./månad!!!!!!
När damen sa 3800:- sa jag något i stil med "now we're talking!", tills hon kläckte ur sig "per månad".
Men priset är en förhandlingsfråga. Jag ägnade en månad åt att ta in offerter på mina samlade försäkringsbehov (hus, bil, fritidshus "inkl allt"), visa öppet vad andra bolag erbjuder osv, och fick slutligen klart bäst deal av If som också gav mig billigare huslån via deras SBAB-samarbete. Nu ska jag emellertid flytta huslånen från SBAB tillbaka till Handelsbanken, kanske passar jag på att göra en ny försäkringssondering då. Men jag har varit galet nöjd med If under de här åren.
Ja, det kan man ju förstå att du är... Det hjälper helt klart med personliga kontakter, oavsett bolag.
Finns klart exempel på alla bolag, både bättre och sämre, en som ditt exempel är det undantag som bekräftar regeln vet jag inte...
Dock bör jag väl då tillägga att min "personliga kontaktperson" varken är en tjänst de har, eller något jag fixat pga känningar el.dyl. – utan det handlar helt enkelt bara om den första bästa handläggaren jag fick att göra med hos dem. Hon var så jävla bra att jag noterade hennes namn/direktnummer…
Nu verkar det ordna sig för mig! Får återkomma och berätta mer lite senare.