- anon17386121
- Avstängd ●
Varvar mycket, nä. Slotracing-motorer (spårstyrd miniracing) varvar i snitt på ett varv under kval drygt 220000 varv per minut.
Själv föredrar jag betydligt lägre varv. Super-twin top-fuel är något jag länge älskat!!
Jag har stått på plattan och väntat på vår tur (ProStock bike) många gånger när Per Bengtsson och Charley har kört.
Borta en vecka och har nu en enorm backlog av racing...
Speedway WTC semi-finaler och race-off innan kvällens final, 2x MotoGP m.m.
Tur man har semester...
Pust, har precis kollat på Speedway World Team Cup semi-finalerna (min son har precis gått och lagt sej, men det är ju sommarlov) och vilka tävlingar, båda slutade med "last heat deciders" där lagen som går ("gick", då race-off och finalen redan gått, men jag vet inte resultaten) till final avgjordes på målsnöret. Rätt resultat i den första, fel i den andra.
I morgon kollar vi på race-off (bara vinnaren till final) och finalen, båda tävlingarna kördes i Målilla.
Tittade på F1 från Silverstone igår, men har inte sett varken förra helgens eller dagens MotoGP, så kan inte läsa/skriva i Motorsport MED resultat tråden... men jag såg boxningen från förra helgen och denna helgens matcher och var mycket nöjd med resultaten!
Har precis tittat på senaste avsnittet av After The Flag (Mugello) från MotoGP.com och måste säga att det finns inte många MotoGP förare jag inte gillar...
Ett speciellt släkte!
Jag kan ju inget alls om rallybilar men nu på Canal+ visar de något med Indycar och formel 1. Jag fastnade lite och när bilar åker in i depån för service så förlorar de rätt mycket tid. Det jag ser är att de byter däck, bytet går på några sekunder men färden in i depån tar typ 7-8 sekunder i låg fart, sen bytet 4-5 sekunder. Men då tappar man kanske uppemot 15 sekunder, borde inte det vara depåstoppen då som är avgörande. Om man inte byter däck så har man uppemot 15 sekunder tillgodo mot dem som byter däck. Och varför har man däck som måste bytas, borde det inte vara däck som håller hela loppet? (Frågor från en novis).
Det är en del av sporten och reglerna, man måste byta däckstyp, i F1 t.ex. måste man köra på båda typer av däck (mjukt/hårt) som är utvalt för just det racet.
Ang. dagens F1-race, wow, ytterliggare ett otroligt jämnt race, detta blir bara bättre och bättre.
Det är en del av sporten och reglerna, man måste byta däckstyp, i F1 t.ex. måste man köra på båda typer av däck (mjukt/hårt) som är utvalt för just det racet.
Ok, så alla måste byta däck under loppet då? I så fall jämnar det ju ut sig och det handlar kanske mer om taktik när man byter däck, måste kännas tungt att byta om man leder loppet.
Rätt coolt att se, kolla nu som sagt på C+, verkar ju vara otroligt hur precisa förarna måste vara i sina rörelser med tanke på hastigheten.
Ok, så alla måste byta däck under loppet då? I så fall jämnar det ju ut sig och det handlar kanske mer om taktik när man byter däck, måste kännas tungt att byta om man leder loppet.
Rätt coolt att se, kolla nu som sagt på C+, verkar ju vara otroligt hur precisa förarna måste vara i sina rörelser med tanke på hastigheten.
Helt korrekt, samtliga måste byta däck. Så det handlar om taktik och skicklighet på att utföra jobbet.
Ok, så alla måste byta däck under loppet då? I så fall jämnar det ju ut sig och det handlar kanske mer om taktik när man byter däck, måste kännas tungt att byta om man leder loppet.
Rätt coolt att se, kolla nu som sagt på C+, verkar ju vara otroligt hur precisa förarna måste vara i sina rörelser med tanke på hastigheten.
Racingdäck har också en väldigt begränsad livslängd. De måste helt enkelt bytas. Förenklat kan man säga ju bättre grepp(mjukare) ju kortare livslängd. Så det går ganska enkelt att räkna på vilka däck som klarar ett helt lopp och hur mycket tid man förlorar per varv. Till slut blir det en kompromiss. Eller regler som i F1 där de måste byta däck.
Racingdäck har också en väldigt begränsad livslängd. De måste helt enkelt bytas. Förenklat kan man säga ju bättre grepp(mjukare) ju kortare livslängd. Så det går ganska enkelt att räkna på vilka däck som klarar ett helt lopp och hur mycket tid man förlorar per varv. Till slut blir det en kompromiss. Eller regler som i F1 där de måste byta däck.
Men problemet har ju varit att däcken hållit för länge i F1 där Pirelli varit tvungna att göra däcken "sämre", eller rättare sagt ha en kortare mer intensiv livslängd.
Jag kan ju inget alls om rallybilar men nu på Canal+ visar de något med Indycar och formel 1. Jag fastnade lite och när bilar åker in i depån för service så förlorar de rätt mycket tid. Det jag ser är att de byter däck, bytet går på några sekunder men färden in i depån tar typ 7-8 sekunder i låg fart, sen bytet 4-5 sekunder. Men då tappar man kanske uppemot 15 sekunder, borde inte det vara depåstoppen då som är avgörande. Om man inte byter däck så har man uppemot 15 sekunder tillgodo mot dem som byter däck. Och varför har man däck som måste bytas, borde det inte vara däck som håller hela loppet? (Frågor från en novis).
Detta har varit en lång diskussion inom F1, speciellt sedan de slutade med tankning (en bil tankas fullt för ett helt lopp jämför med för några år sedan då teamen själva bestämde hur mycket bensin bilarna startade med, då vikten av bränslet påverkar varvtiderna).
De har med avsikt gjort däcken så att de endast hållet kortare tid så att strategierna betyder mer, så att man på så sätt får mer spänning i racen. Men du har helt rätt i dina funderingar eftersom detta visar på en brist inom F1 där sporten inte alls är lika "competitive" som t.ex. road racing (motorcyklar på asfalt, F1 motsvarighet).
I min åsikt har avskaffandet av fri bränslenivå tagit bort en del av spänningen/parametrarna.
De har med avsikt gjort däcken så att de endast hållet kortare tid så att strategierna betyder mer, så att man på så sätt får mer spänning i racen. Men du har helt rätt i dina funderingar eftersom detta visar på en brist inom F1 där sporten inte alls är lika "competitive" som t.ex. road racing (motorcyklar på asfalt, F1 motsvarighet).
I min åsikt har avskaffandet av fri bränslenivå tagit bort en del av spänningen/parametrarna.
Ganska spännande att se däckbyten, alla gubbar är på rätt plats direkt. Ingen tvekan utan pang på och av med däcken, på med nya. Vatten på motorn, bilen iväg... Gäller att inte ha en dålig dag på jobbet och schabbla med däckbytet med tanke på att varje sekund räknas, det blir ju skamvrån direkt för den som står med händer i byxfickorna när bilen kommer in i depån
Ganska spännande att se däckbyten, alla gubbar är på rätt plats direkt. Ingen tvekan utan pang på och av med däcken, på med nya. Vatten på motorn, bilen iväg... Gäller att inte ha en dålig dag på jobbet och schabbla med däckbytet med tanke på att varje sekund räknas, det blir ju skamvrån direkt för den som står med händer i byxfickorna när bilen kommer in i depån
McLaren slog rekord i depåstopp nu i Hockenheim, bytte alla fyra hjul på 2.31s...
Incycar är alltså den amerikanska versionen av Formel 1 som jag kunde läsa mig till. Det verkar finnas rätt mycket lopp/tävlingar i världen men jag tyckte efter att ha läst lite att det verkar vara intressantare med Grand prix-tävlingar i Europa, speciellt om det går på avstängda gator. Det blir ju till att kolla in sådana race nu
Sitter just nu och kollar på BSB (British SuperBike) från Oulton Park, en gren som gör att F1 känns tamt...
Tycker inte att intervjuerna på F1 podiet efter prisutdelningen är rätt väg att gå, blir inga bra intervjuer.
Tycker inte att intervjuerna på F1 podiet efter prisutdelningen är rätt väg att gå, blir inga bra intervjuer.
Håller helt och hållet med, värdelöst faktiskt.
man bör ha både och tycker jag.
Tycker inte att intervjuerna på F1 podiet efter prisutdelningen är rätt väg att gå, blir inga bra intervjuer.
Håller helt med. Värdelöst! Att låta en f.d racingförare intervjua är också ett bottennapp. Vilket stall skulle ersätta en av sina förare med en journalist?
100motor.se !!
Nja, den här är fräckare Jaguar SS100 - Wikipedia, the free encyclopedia
kunde ha skrivit Audi 100 men gillar inte VW...
Nja, den här är fräckare Jaguar SS100 - Wikipedia, the free encyclopedia
kunde ha skrivit Audi 100 men gillar inte VW...
Jo, den var ju fräck, men den på sidan där va inte dum heller
Vadårå?
[ATTACH="CONFIG"]33897[/ATTACH]
Jo, den var ju fräck, men den på sidan där va inte dum heller
Vadårå?
[ATTACH="CONFIG"]33897[/ATTACH]
Min son gillar VW bubblor, men han är å andra sidan bara 13...
Jag har haft 3st men ingen gick att köra, alla är nu döda.
Min son gillar VW bubblor, men han är å andra sidan bara 13...
Jag har haft 3st men ingen gick att köra, alla är nu döda.
Tycker dom är lite nostalgisgt sköna
Annars gillar jag mer den här typen...
[ATTACH="CONFIG"]33898[/ATTACH]
Fast det handlar ju inte om motorsport så är väl bäst att gå ifrån OT-spåret nu
Tycker dom är lite nostalgisgt sköna
Annars gillar jag mer den här typen...
[ATTACH="CONFIG"]33898[/ATTACH]
Fast det handlar ju inte om motorsport så är väl bäst att gå ifrån OT-spåret nu
Jag tvivlar på att det är någon som skriver/läser i denna tråd som inte inkluderar motor i sin helhet, och inte bara motorsport...
Ska det vara gammal Ford så ska det vara mer åt detta hållet IMO