- Dalle
- Medlem ●
Är glad för mitt mobila bredband! I dag känns det som en självklarhet att kunna koppla upp sig nästan var som helst. Men hade det varit för 10 år sedan hade det inte alls varit lika självklart.
Och hade det idag varit 2002 hade jag suttit i en stuga ute i skogen 15 timmar per dygn utan internet, hemska tanke.
Är glad för mitt mobila bredband! I dag känns det som en självklarhet att kunna koppla upp sig nästan var som helst. Men hade det varit för 10 år sedan hade det inte alls varit lika självklart.
Och hade det idag varit 2002 hade jag suttit i en stuga ute i skogen 15 timmar per dygn utan internet, hemska tanke.
Haha... var "uppkopplad" redan på slutet av 80-talet... CGA-grafik och 4,8 kbits modem... de du
Haha... var "uppkopplad" redan på slutet av 80-talet... CGA-grafik och 4,8 kbits modem... de du
Tror jag var uppkopplad 1980 med VIC-20'n och ett Telia ZAT300-modem ....
300 Baud är ca 30tkn i sekunden.....
Strunt samma
Varför jag är glad?
D800:an har kommit, väntat länge på den och nu är den äntligen här....
Haha... var "uppkopplad" redan på slutet av 80-talet... CGA-grafik och 4,8 kbits modem... de du
Visst, men det var på en fast lina. Du kunde knappast bära med dig din dator var som helst och bara koppla upp dig. För mig som arbetar på annan ort är inte ett fast bredband ens att tänka på, skulle inte vara praktiskt genomförbart.
Visst, men det var på en fast lina. Du kunde knappast bära med dig din dator var som helst och bara koppla upp dig. För mig som arbetar på annan ort är inte ett fast bredband ens att tänka på, skulle inte vara praktiskt genomförbart.
Fanns inte riktigt lika mycket att göra heller...
Visst, men det var på en fast lina. Du kunde knappast bära med dig din dator var som helst och bara koppla upp dig. För mig som arbetar på annan ort är inte ett fast bredband ens att tänka på, skulle inte vara praktiskt genomförbart.
Sant, och det enda som fanns för oss som inte var inbjudna till nån universitets-server i USA var BBS och dom här mail-historierna vad dom nu kallas
Sant, och det enda som fanns för oss som inte var inbjudna till nån universitets-server i USA var BBS och dom här mail-historierna vad dom nu kallas
Jag minns First-class med begränsad uppkopplingstid via telefonjacket. Jag är inte helt säker med har för mig att jag hade ett modem med 14400 bps och det var då riktigt bra grejer Året var 1993 om jag minns rätt.
Edit: rättade till modemuppgiften
Sant, och det enda som fanns för oss som inte var inbjudna till nån universitets-server i USA var BBS och dom här mail-historierna vad dom nu kallas
Äpplet fanns ju som BBS i Sverige redan då. Och de här Mailhistorierna, vad hette de, FlexNet..... näh, kommer inte ihåg det.
Jag minns First-class med begränsad uppkopplingstid via telefonjacket. Jag är inte helt säker med har för mig att jag hade ett modem med 14400 bps och det var då riktigt bra grejer Året var 1993 om jag minns rätt.
Edit: rättade till modemuppgiften
Jo, så hette det ju förr och inte 4,8kbits som jag skrev... gick hela vägen från 1200, 2400, 4800, hopp till 14400 och om jag minns rätt 56k.
Det var farter det och inte allt för sällan blev man urkopplad... å dyrt att spela via dom senare var det ju... hade telefonräkningar på 5-6000 i månaden då... vansinnigt, men kul var det
Äpplet fanns ju som BBS i Sverige redan då. Och de här Mailhistorierna, vad hette de, FlexNet..... näh, kommer inte ihåg det.
Tycker jag känner igen det men men
Sant, och det enda som fanns för oss som inte var inbjudna till nån universitets-server i USA var BBS och dom här mail-historierna vad dom nu kallas
FidoNet, vilka minnen. Satt och ringde upp BBSer efter 18 på kvällstaxa samt de som fanns i angränsande riktnummeråmråde, var ju dyrt att ringa rikssamtal på den tiden
Jaaaa. Hämtade min nya bil idag. En Mitsubishi Montero Sport 2012. Bra att ha nu när regnperioden börjar.
Grattis!
...men vad då börjar... har ju mest regnat hela sommaren hittills... iaf där jag bor
Satt och letade efter något helt annat (Ronnie James Dio tributes) och hamnade på denna video, och vid 03:28 börjar HAN spela som bara HAN kan...
Kul att se och höra Dhani Harrison också.
Fel tråd, men detta måste vara en ganska sen video, han ser och låter inte bra (frisk)...
Missförstå mig rätt. Jag är ambivalent i frågan. Jag är ledsen att han inte är med oss längre, men glad för hans odödliga musik som kommer att fortsätta eka världen över i många många år framöver.
Dags för Top Gear Airfield idag kl 8. En sextimmars provkörning av åtta sportbilar.
Min gissning på startfältet
Ferrari 458 italia
Lamborghini Gallardo
Audi R8
Mustang Shelby GT 500
Chevrolet Corvette Z06
Maserati GranTurismo S
Porsche 991 Carrera S
Porsche Boxster S
Men vädret just nu var mindre lockande
Dags för Top Gear Airfield idag kl 8. En sextimmars provkörning av åtta sportbilar.
Min gissning på startfältet
Ferrari 458 italia
Lamborghini Gallardo
Audi R8
Mustang Shelby GT 500
Chevrolet Corvette Z06
Maserati GranTurismo S
Porsche 991 Carrera S
Porsche Boxster S
Men vädret just nu var mindre lockande
Go Vette!!
Nja, jag måste erkänna att den får stå tillbaka för Ferrari 458 italia. Vilken bil. Vilken växellåda! Vilket ljud!
största besvikelsen var nog Camaron, sedan Corvetten.
Shelbymustangen var knepig, för kort tid för att lära sig short shift växellådan som nog är bra när man kan den men när du inte kan den så missar du alltid en eller två växlingar.
Porsche Carreran var också en riktigt trevlig bekantskap. Klar tvåa efter 458:an.
Men det är klart, en 458 kostar en hel del;)
Men vilken dag!
Två Ferraris och två Lamborghinis var mer än vad jag hoppades på.
Citerar mig själv här då det var menat som ett skämt utifall det var lyckliga jag som hade en sån som på bilden... och då skulle brudarna bli rätt besvikna att hitta mig bakom ratten
Amerikanska Plastlådor är sällan någon brudmagnet.
Prestanda bilar överlag är dåliga raggningsobjekt. Det är mest killar (99,9%) som kollar efter en skön bil.
Din erfarenhet KAN ju också bero på något annat än bilen
Din erfarenhet KAN ju också bero på något annat än bilen
När jag hade min fina Citroën 2CV märkte jag att den var en effektiv brudmagnet. Tvåcylindrig, luftkyld motor med hela 29 hkr.
När jag hade min fina Citroën 2CV märkte jag att den var en effektiv brudmagnet. Tvåcylindrig, luftkyld motor med hela 29 hkr.
Det hänger nog ihop mer med att de flesta tjejer inte är så intresserade av vad bilen är, och en 2CV är ju anti-bilen och det är ju i så fall ett positivt tecken.
Om en tjej är intresserad av en pga bilen man kör så är tjejen inte mycket att ha!
"Problemet" är kanske att prova en Corvette för första gången samma dag som jag provar en Ferrari 458 är orättvist:) men om jag ska försöka mig på en något rättvis betraktelse av lördagen så blir det
Ferrari 458 är orimligt dyr att köpa, orimligt dyr att äga och en alldeles härlig bil att köra snabbt med. Växellådan är inte av denna värld. Du går från 0-200 utan att märka att lådan växlar upp. Den bara drar iväg. Alla andra automatväxlade som vi körde, där får du en fördröjning och ny kick när den växlar upp. Men inte med 458:an. Om jag hade obegränsat med pengar så skulle jag skaffa en sådan men det är inget problem som jag kommer att ställas inför:)
Men av de amerikanska bilarna som jag provade så blev det till sist Shelby Cobran som är mest lockande av de amerikanska bilarna trots short shift växellådan. Den kräver mer tid att lära sig än vad jag hade men jag tror att den är riktigt bra när du har lärt dig lådan.
Corvetten har viss lockelse även om det var en vetenskap att komma ut ur den. Jag begriper inte riktigt varför de har elektriska dörrhandtag. Det är första gången som det tagit mig en minut att begripa hur jag öppnar dörren innifrån:)
Camaro - aldrig...
Ferrari och Lambourgini? Aldrig i livet. Härligt att få köra dem en gång i mitt liv men äga? Aldrig. Det finns inte pengar för det. De är extrema sportbilar (som dock var lättare att köra i trafik än vad jag trodde) och de passar bra som drömobjekt:)
Men en Porsche? Hmm, det var faktiskt den stora överraskningen. Jag har alltid sett Porscheägare som dryga typer men bilen är välbyggd och rejäl. Och det finns en gnutta chans att kunna äga en rent ekonomisk (men jag är för snål för att lämna min MX-5)
För jag vill ha en bil som svarar snabbt i en snäv kurva och gör att jag skrattar när jag när jag kör på en solig sommarväg. Och det får jag i min MX-5
Men ibland, ibland så skulle jag vilja ha en bil som släpper med bakhjulen när jag trycker på gasen rakt fram... Ibland:)
Raggareffekt - den bryr jag mig inte om (fast det är kul med bilar som väcker uppmärksamhet)
Jodå, en gång i alla fall
Den enda riktiga antibilen är väl Renault 4L.
2CV är om möjligt ännu mer primitiv. Och mycket charmigare med sitt avrullningsbara hela soltak.
Kryckväxelspaken som Renault plagierade sedan var först på 2CV. Dessutom var 2CV fyrväxlad redan från början. Det var inte 4L.