- anon17386121
- Avstängd ●
Hittade en Bubbla som ändå var skaplig
Haha, dom där 2 var ju läckra, men inte precis direkt från löpande bandet
Jag är inte mycket av en dator-moddare, men mina bilar ser sällan ut som alla andras...
Jag moddar inte datorer som jag moddar bilar...
[ATTACH="CONFIG"]33904[/ATTACH]
I like!!
Jag ska inte kidnappa tråden men såg denna bil i Stockholm. Den är inte heller direkt från löpande bandet. Misstänker att modifieringarna är gjorda efter senaste besiktningen
Men välgjord, mycket välgjord med "attention to detail" inklusive hö inne i bilen! Klart värt att ta en närmare titt på!
Jag ska inte kidnappa tråden men såg denna bil i Stockholm.
[ATTACH="CONFIG"]33902[/ATTACH]
Du kidnappar inte, du bidrar!
Jag har många gånger tittat på sådana kreationer, kul men skulle man någonsin köra dem?!
Du kidnappar inte, du bidrar!
Jag har många gånger tittat på sådana kreationer, kul men skulle man någonsin köra dem?!
Jag håller med men just denna bil såg vi lite senare körandes mot alla odds.
Men titta bara på detaljrikedomen på taket. Det var underbart välgjort!
Viss hastighetsbegränsning...
En bil utan hästkrafter är väl ändå rätt värdelöst
[ATTACH="CONFIG"]33903[/ATTACH]
Visar att en hästkraft räcker, eller kanske närmare 15ps...
2CV är om möjligt ännu mer primitiv. Och mycket charmigare med sitt avrullningsbara hela soltak.
Kryckväxelspaken som Renault plagierade sedan var först på 2CV. Dessutom var 2CV fyrväxlad redan från början. Det var inte 4L.
När jag var liten hade vi Renault 4 och sedan R12or, farsan gillade 2CV men jag insåg snart charmen med lite grövre bilar...
Iom att du tar upp plagiat så ställer jag följande frågor så utan att kolla, vilket märke var först med:
- Löpande band produktion ?
- V8 på produktionsbil ?
- Först med turbo på produktionsbil ?
- Löpande band produktion ?
- V8 på produktionsbil ?
- Först med turbo på produktionsbil ?
Oldsmobile var först med löpande band produktion. Ford, långt senare...
Första productions V8orna: Cadillac (1915), Oldsmobile (1916), Chevrolet (1917) Ford, långt senare...
Första massproducerade turbobilen var Oldsmobile 1962.
GM, GM, GM
Följdfråga; vilken var den första muskelbilen?
utan att kolla, vilket märke var först med:
- Löpande band produktion ?
- V8 på produktionsbil ?
- Först med turbo på produktionsbil ?
Inga förslag?
Hm, rätt säker på att jag såg det Top Gear-avsnittet. Om det är vad jag väntar mig, är det ganska oväntat.
Top Gear ???
Nja, tror inte de har diskuterat detta. Detta handlar om myter som tror sej kunna när verkligheten egentligen är en helt annan.
Inser att jag redan svarat på frågan, vilket jag glömt http://www.99mac.se/99lounge/295568-99s-motorsport-trad-utan-resultat-21.html#post2088323
Förtydligande:
Första löpandebandet kördes av Oldsmobile (GM), Ford kopierade idén och införde rörande moment vilket förbättrade effektiviteten. Så när folk säger att det var Henry Ford som uppfann massproduktionen så vet de inte vad de pratar om. Ungefär som att säga att det var Bill Gates som uppfan datormusen, fönster och ikoner (nej jag vet, inte Steve & Steve heller).
Den första muskelbilen var Pontiac GTO 1964.
Om någon säger Mustang så är de lika miss-informerade som de ovan då Mustangen var en Pony bil för hemmafruar, musklerna kom inte förrän senare då Ford behövde något att försöka tävla med (i sales) mot GM och Mopar.
Top Gear ???
Nja, tror inte de har diskuterat detta. Detta handlar om myter som tror sej kunna när verkligheten egentligen är en helt annan.
Inser att jag redan svarat på frågan, vilket jag glömt http://www.99mac.se/99lounge/295568-99s-motorsport-trad-utan-resultat-21.html#post2088323
Förtydligande:
Första löpandebandet kördes av Oldsmobile (GM), Ford kopierade idén och införde rörande moment vilket förbättrade effektiviteten. Så när folk säger att det var Henry Ford som uppfann massproduktionen så vet de inte vad de pratar om. Ungefär som att säga att det var Bill Gates som uppfan datormusen, fönster och ikoner (nej jag vet, inte Steve & Steve heller).
Den första muskelbilen var Pontiac GTO 1964.
Om någon säger Mustang så är de lika miss-informerade som de ovan då Mustangen var en Pony bil för hemmafruar, musklerna kom inte förrän senare då Ford behövde något att försöka tävla med (i sales) mot GM och Mopar.
Våga inte säga att du redan svarat själv... eller så hade jag också glömt det
Våga inte säga att du redan svarat själv... eller så hade jag också glömt det
Jag gick väl och såg fram emot svaren för mycket så jag förträngde det...
Att lyssna på vad Clarkson har att säga om amerikanska bilar (då mycket av utvecklingen hände där) är som att lyssna på vad Steve Ballmer har att säga om iPhones framtid...
Jag gick väl och såg fram emot svaren för mycket så jag förträngde det...
Att lyssna på vad Clarkson har att säga om amerikanska bilar (då mycket av utvecklingen hände där) är som att lyssna på vad Steve Ballmer har att säga om iPhones framtid...
Top Gear är underhållning och inte konsumentupplysning
Fadt Hammond är pro-muskelbilar::)
Top Gear är underhållning och inte konsumentupplysning
Fadt Hammond är pro-muskelbilar::)
Tycker Top Gear är värdelöst. Programmet bygger mer på publik-show och underhållning än seriös motorjournalistik. (Ja, seriös motorjournaliskt fungerar även på sportbilar)
Tycker Top Gear är värdelöst. Programmet bygger mer på publik-show och underhållning än seriös motorjournalistik. (Ja, seriös motorjournaliskt fungerar även på sportbilar)
Jag håller med om att TG inte är seriös motorjournlistilk men det är därför som programmet är så populärt - och anledningen till att jag gillar det.
Det gäller bara att ha koll på det så:)
Tycker Top Gear är värdelöst. Programmet bygger mer på publik-show och underhållning än seriös motorjournalistik. (Ja, seriös motorjournaliskt fungerar även på sportbilar)
Det är väl ingen som betvivlar att det blivit 100% underhållning, men om det är underhållning man vill ha så väljer jag skitsnack från Clarkson & Co. än den sörja som svensk tv spyr ut.
Seriös motorjournalistik fungerar inte på TV. Jag minns dagarna med Motorjournalen och gamla TopGear slutet av 80-talet när jag flyttade till England, och det sög då. Vilken seriös sportbilskund är intresserad av vad en tv presentatör tycker?
Jag kör Cheva och Pontiac för att JAG gillar bilarna, skulle inte välja en Aston Martin eller Ferrari för att ett tv program (seriöst eller ej) gör en test.
Jag läser inte ens Råd & Röns tester för dammsugare, jag går på egna intryck samt var den är tillverkad.
Det är väl ingen som betvivlar att det blivit 100% underhållning, men om det är underhållning man vill ha så väljer jag skitsnack från Clarkson & Co. än den sörja som svensk tv spyr ut.
Seriös motorjournalistik fungerar inte på TV. Jag minns dagarna med Motorjournalen och gamla TopGear slutet av 80-talet när jag flyttade till England, och det sög då. Vilken seriös sportbilskund är intresserad av vad en tv presentatör tycker?
Jag kör Cheva och Pontiac för att JAG gillar bilarna, skulle inte välja en Aston Martin eller Ferrari för att ett tv program (seriöst eller ej) gör en test.
Jag läser inte ens Råd & Röns tester för dammsugare, jag går på egna intryck samt var den är tillverkad.
Och eftersom Clarkson inte har några problem med att säga emot sig själv (eller byta uppfattning) bara för att skapa underhållning så ska man inte lita på något de säger när det gäller fakta.
Men TG är bra filmat med en otrolig budget. Det är inte många som kan sätta emot där.
Top Gear ???
Nja, tror inte de har diskuterat detta. Detta handlar om myter som tror sej kunna när verkligheten egentligen är en helt annan.
Ah, då missförstod jag. Jag fick för mig att det handlade om Lancia, som enligt TG var först med en hel massa tekniska lösningar på vanliga bilar. Sanningshalten i detta låter jag vara osagd, men det dök upp i huvudet hur som helst.
Något amerikansk märke?
Löpande band: Det var väl Ford eller är det en myt?
V8 på produktionsbil: Var väl också något amerikansk märke eftersom de byggde så tunga bilar:)
Tubro på produktionsbil: Ingen aning, SAAB var väl inte först men väl först med att göra det till en större succé?
Men om jag ska gissa så blir svaret: Ford på alla tre.
Fel, fel, fel... Fel även på Saab.
Väntar med att skriva svaren för att se andras svar.
Fel, fel, fel... Fel även på Saab.
Väntar med att skriva svaren för att se andras svar.
Ingen aning alls, trodde också SAAB var först med turbo på personbilar i produktion men tydligen inte...
Väntar med spänning på svaren
Liten hint, alla tre innehåller "GM"...