Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifogade filer i Mail...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-23 21:53

Jag har råkat ut för ett litet irriterande fenomen i Mail. När jag bifogar pdfer så visas dom i klartext ibland och ibland endast som ikon om ni förstår hur jag menar. Idag skickade jag ett mail med två pdfer bifogade där ena pdfen visades i klartext och den andra pdfen kom med som ikon. Jag har inte hittat någon inställning för hur bilagorna ska bifogas till mailen i mail och i det här fallet verkar det ju som att det inte är Mail som påverkar det utan hur pdfen är funtad... eller!?

Har sökt men inte sett att nå'n annan har haft samma problem.

Nå'n här som har varit med om samma sak eller i alla fall kan ha tips på hur jag blir av med problemet?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-23 22:40

Du kan aldrig styra över hur det visas hos mottagaren, det beror på vilket mottagande program som används och eventuella inställningar.

I Mail.app förhandsvisas oftast mindre pdf-dokument och bilder på plats, medan större syns som en symbol. Vet inte var "gränsen" går, om det har med sidantal eller filstorlek att göra. Har för mig att man i tidigare versioner av Mail hade en alternativ inställning att aldrig förhandsvisa bilagan på plats i mailet men hittar inte det nu.

Har du en pdf-fil som inte visas så kan du högerklicka på ikonen och välja "Visa på plats", eller tvärtom "Visa som symbol". Är det t.ex ett word-dokument kan du högerklicka och välja "Överblicka bilaga" eller enklare bara markera ikonen och tryck mellanslag. Ska väl klara alla filer som Quick Look kan visa.

Har också stört mig på detta. Vill nästan alltid ha ikoner (bilagor) istället för "inline"

Från Apples supportsajt:

Citat:

If the PDF file contains two or more pages, Mail displays it as a document icon.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-23 22:49

Tackar, tackar! Hittade inte den infon själv men det verkar stämma med dagens mail då den pdf som visades endast var på en sida medan den andra pdfen var på tre sidor.

Ha en fortsatt skön vecka!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-24 08:49

Om man absolut vill ikoner på alla bilagor så fungerar det här tillägget:

Lokiware: Attachment Tamer (formerly Mail Attachments Iconizer): News and Version History

  • Avstängd
  • 2012-07-24 14:12

Ett annat sätt men lite omständligare är ju att zippa alla tillägg?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-07-24 14:37
Ursprungligen av LaHe:

Ett annat sätt men lite omständligare är ju att zippa alla tillägg?

Mjo... Men i det här fallet gällde det en jobbansökan och man vet ju inte om rekryterarna förstår vad en zippad fil är och iom dom nu gör det så förstår dom väl inte hur man öppnar den. Här skickas det fail safe pdfer.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 14:39
Ursprungligen av Baeckis:

Mjo... Men i det här fallet gällde det en jobbansökan och man vet ju inte om rekryterarna förstår vad en zippad fil är och iom dom nu gör det så förstår dom väl inte hur man öppnar den. Här skickas det fail safe pdfer.

Ah, sant i ditt fall, men jag tänkte mer allmänt

1
Bevaka tråden