Jag parade glatt ihop iPaden med mitt Apple Bluetooth tangentbord igår. Funkar ju väldigt bra att skriva med denna setup... i alla fall på svenska. Jag skriver dock mest på engelska i jobbet vilket gör att jag verkar få leva utan rättstavning.
Kan jag engelsk rättstavning?
Alltså: Kan jag få det utan att ändra så att iPad tror att jag har ett amerikanskt tangentbord?
Byter man mjukvaru-keyboard mellan English och Svenska så får man ju rättstavning en för det förväntade språket. Men med hårdvaran inkopplad blir det galet fel. Byter jag till English så byts även tangenbordslayouten på det fysiska tangentbordet. Resultatet blir ju att allt utom a-z0-9 är på fel plats och att skriva exempelvis Markdown tragikomiskt.
Man kan ställa in detta på:
"Settings > General >Keyboard > International Keyboards > English" (min iPad har engelskt systemspråk)
Där kan man välja layout för det fysiska tangentbordet... men bara mellan 12 alternativ. Inget av dem är svenska.
Kollar man på det svenska tangentbordet så är valen betydligt färre.
Kan man alltså inte så "fullt" stöd för att skriva engelska med fysiskt tangentbord utan att också köpa ett utrikiskt tangentbord... och sen släpa med sig 2 tangentbord och byta mellan dem när man skriver olika saker... knappast praktiskt.