- BlackSmp
- Medlem ●
- Luleå
Jag tycker att det räcker med mejlen som jag får:)
Annars så håller jag med dig. Det blev mycket lättare att använda handelsbanken nu... Speciellt via Ipaden även om jag hade problem att fotografera av OCR koden - problem med att placera kameran rätt
Använde precis Handelsbanken för att betala på nätet för första gången (första gången med SHB alltså, brukar använda Swedbank), vilken horribel upplevelse.
Och hela grejen med kortläsare strular återkommande. Det fungerar en eller två gången, men sen börjar Personal hänga sig och när man avslutar det och försöker igen så går det inte längre att avsluta, för en process från webbläsarens Personal-plugin drar igång det igen hela tiden, men utan att hitta kortläsaren. (Avslutar man den processen och stänger sidan så slutar också autostarten av Personal.) Enda lösningen för att få det att fungera igen som jag hittat hittills är att starta om datorn.
De må vara mycket knappande med en dosa likt Swedbank, men risken för strul är minimal.
Använde precis Handelsbanken för att betala på nätet för första gången, vilken horribel upplevelse...
Jo det är kinesiska vattentortur först, sen kommer den där "lösningen". Befrielsen kom med SHBs iPhone-app. Den är lika bra som deras webbgrej är dålig. Man måste lägga in ny betalningsmottagare första gången på webben men därefter kör man med appen. Telefonens kamera plåtar av OCR-koden bl a. Autobetalningar är klick-klick-klart i telefonen.
Jo det är kinesiska vattentortur först, sen kommer den där "lösningen". Befrielsen kom med SHBs iPhone-app. Den är lika bra som deras webbgrej är dålig. Man måste lägga in ny betalningsmottagare första gången på webben men därefter kör man med appen. Telefonens kamera plåtar av OCR-koden bl a. Autobetalningar är klick-klick-klart i telefonen.
Ja, jag såg din glädje över appen, men jag tänkte att jag skulle testa internetbanken (använder normalt sett inte SHB) och jag misstänkte att jag inte kunde göra allt i appen (t.ex. just att lägga till mottagare). Men positivt att appen är en ljuspunkt för er som använder SHB ofta, alltid något. Swedbank ligger efter där.
Jag har ytterst sällan problem med Handelsbankens hemsida, tycker faktiskt att den riktigt bra. Någon gång då och då hittar den inte läsaren, men det är inte ofta. Oftast när detta händer hjälper det att stänga av Personal och logga in igen så funkar det.
Det kan skilja lite hur bra det funkar beroende på vilken webläsare man kör. Har inte testat Safari, men med Chrome är det inga problem.
Om det av någon anledning inte fungerar med sladd, så kan man ju köra utan. Men då blir det lika mycket knappande som med Swedbank.
Jag hade mycket mer problem med Handelsbankens hemsida när jag körde Windows.
Jag har ytterst sällan problem med Handelsbankens hemsida, tycker faktiskt att den riktigt bra. Någon gång då och då hittar den inte läsaren, men det är inte ofta. Oftast när detta händer hjälper det att stänga av Personal och logga in igen så funkar det.
Det kan skilja lite hur bra det funkar beroende på vilken webläsare man kör. Har inte testat Safari, men med Chrome är det inga problem.
Om det av någon anledning inte fungerar med sladd, så kan man ju köra utan. Men då blir det lika mycket knappande som med Swedbank.
Jag hade mycket mer problem med Handelsbankens hemsida när jag körde Windows.
Jag testade allt möjligt innan jag tog till omstart (hatar att tvingas starta om då jag ofta har massor av program igång, filer öppna osv). Jag testade att starta om Personal, jag testade Safari, Firefox och Chrome, jag testade att ta bort Personals preference-fil osv osv.
Visste däremot inte att det gick att köra dosan utan sladd.
Visste däremot inte att det gick att köra dosan utan sladd.
Du gjorde inte tabben som jag har märkt av som kan uppstå de gånger man måste trycka ner sitt eget VISA-kort i läsaren eller? Att du inte tryckt ner BankID-kortet tillräckligt långt? Har du inte gjort det, så startar inte läsaren ÖHT...
Jag testade allt möjligt innan jag tog till omstart (hatar att tvingas starta om då jag ofta har massor av program igång, filer öppna osv). Jag testade att starta om Personal, jag testade Safari, Firefox och Chrome, jag testade att ta bort Personals preference-fil osv osv.
Visste däremot inte att det gick att köra dosan utan sladd.
Been there, done that! Svurit långa och intensiva ramsor...
Jag har aldrig fått dosan att fungera med sladd. Men jag är fast på Leopard så det kanske bidrar.
Finns e-leg till iPhone-appen?
I Mac OS X version 10.7.3 fungerar det klockrent med dosan och ansluten med kabel, även utan kabel fungerar det men det är fler knapptryckningar. Sen är det superenkelt med appen till iPhone men man är mer begränsad där.
För mig så är det så att allt strul som jag har haft med att få BankId och Personal att fungera för mig har gjort att jag numera hellre betalar räkningarna via Ipadappen istället för via Macarna.
Det är mycket enklare och fungerar hela tiden.
Nu vill jag bara att SHB kommer med en lösning som gör det möjligt att få BankId på SIM-kortet. Det är nästan så att jag kan tänka mig att byta bank bara för att få detta
Har 10.7.4 men det fungerar inte med sladd till dosan. Varken i Safari eller Firefox.
Har du lagt in drivrutinerna till kortläsaren och har du provat att ta hem en ny version av BankID-programmet? https://install.bankid.com/
Mija: Jag har gjort allt detta utan framgång. Även talat med supporten som hade samma förslag. Men det kommer bara ett meddelande om fel, var vänlig försök senare, vilket är bullshit.
Tyvärr bröts samtalet med supporten p.g.a. ett strömavbrott. Fungerar det för dig?
Mija: Jag har gjort allt detta utan framgång. Även talat med supporten som hade samma förslag. Men det kommer bara ett meddelande om fel, var vänlig försök senare, vilket är bullshit.
Tyvärr bröts samtalet med supporten p.g.a. ett strömavbrott. Fungerar det för dig?
Det fungerar för mig nu efter att jag har installerat de senaste drivrutinerna. Jag tog de från SHBs hemsida. Handelsbanken
Efter installation av OS X Mountain Lion (10.8) måste drivrutinen till kortläsaren installeras igen och maskinen startas om.
-> Drivrutinspaketet är inte signerat och därför måste man först ändra i Systeminställningar... -> Säkerhet och integritet att tillåta program hämtade från Var som helst att köras innan det går att köra installationspaketet.
Använd alltid senaste version av BankID-programmet och det hittar du här http://install.bankid.com
Efter installation av OS X Mountain Lion (10.8) måste drivrutinen till kortläsaren installeras igen och maskinen startas om.
-> Drivrutinspaketet är inte signerat och därför måste man först ändra i Systeminställningar... -> Säkerhet och integritet att tillåta program hämtade från Var som helst att köras innan det går att köra installationspaketet.
Använd alltid senaste version av BankID-programmet och det hittar du här http://install.bankid.com
Oh yeah! Det fungarar lika bra som alltid... Jag är minst sagt väldigt trött på SHB och de problem som jag har
Oh yeah! Det fungarar lika bra som alltid... Jag är minst sagt väldigt trött på SHB och de problem som jag har
[ATTACH="CONFIG"]33972[/ATTACH]
Kör utan sladd istället, fungerar smärtfritt. Kortläsare via sladd är enligt mig värdelöst, rena lotteriet ena gången fungerar det för att nästa inte alls.
Kör utan sladd istället, fungerar smärtfritt. Kortläsare via sladd är enligt mig värdelöst, rena lotteriet ena gången fungerar det för att nästa inte alls.
Och hur gör jag när jag behöver BankId då? Det kräver kortläsare med sladd.
Jag har iofs samma erfarenhet som du men jag drar en annan slutsats: Handelsbanken ska se till att få det att fungera - något annat är inte acceptabelt. Jag är inte speciellt nöjd med svaret från kundtjänsten.
Vår interna testning verkar inte vara klar så vi har fortfarande inget officiellt stöd för OS X 10.8. Jag får sålänge hänvisa dig till inloggning utan sladd. Där ska det fungera utan problem.
Och hur gör jag när jag behöver BankId då? Det kräver kortläsare med sladd.
Jag har iofs samma erfarenhet som du men jag drar en annan slutsats: Handelsbanken ska se till att få det att fungera - något annat är inte acceptabelt. Jag är inte speciellt nöjd med svaret från kundtjänsten.
84 sidor sen 2007... Du ger aldrig upp va