Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LaHe:

84 sidor sen 2007... Du ger aldrig upp va

Hellre SHB över Swebank. Jag lämnade Swebank pga personalen och det ska mycket till innan jag går tillbaka ditt

Nordea - aldrig i livet

Tack och lov har Handelsbanken en bra IOS app som räddar situationen i det flesta fall. Alla mina räkningar betalar jag via ipaden eller iPhonen. Och det fungerar felfritt. Det enda som måste göras är att spara mottagaren via datorn första gången och sedan så är set bara att köra via ipaden

  • Avstängd
  • 2012-07-26 11:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Hellre SHB över Swebank. Jag lämnade Swebank pga personalen och det ska mycket till innan jag går tillbaka ditt

Nordea - aldrig i livet

Tack och lov har Handelsbanken en bra IOS app som räddar situationen i det flesta fall. Alla mina räkningar betalar jag via ipaden eller iPhonen. Och det fungerar felfritt. Det enda som måste göras är att spara mottagaren via datorn första gången och sedan så är set bara att köra via ipaden

Har aldrig haft problem med Sparbanken, vare sig med personalen eller deras datorbaserade tjänster eller deras appar... nånsin. Som berott på dom alltså, bör väl tilläggas.

Ursprungligen av LaHe:

Har aldrig haft problem med Sparbanken, vare sig med personalen eller deras datorbaserade tjänster eller deras appar... nånsin. Som berott på dom alltså, bör väl tilläggas.

Detta var en specifik individ men jag är långsint

Ursprungligen av LaHe:

Har aldrig haft problem med Sparbanken, vare sig med personalen eller deras datorbaserade tjänster eller deras appar... nånsin. Som berott på dom alltså, bör väl tilläggas.

Jag har blivit väl bemött 2 ggr på Sparbanken, kanske 300 besök senast ganska nyligen. Deras tidigare (2006) företagstillvända internettjänster var så dåliga att en av mina tidigare arbetsgivare bytte bank på min inrådan.

På Handelsbanken som jag haft i 20 år har jag blivit illa bemött en enda gång efter många besök. Bemötandet har varit positivt och vänligt även då jag som fattig student ville ta ut några futtiga kronor för att köpa linser till soppan. Utan leg.

Internettjänsterna är väl OK. SEB är OK, men upplever de som något sämre för företag.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och hur gör jag när jag behöver BankId då? Det kräver kortläsare med sladd.

Kanske inte det svar du önskar, men bank-id på fil, det är i alla fall vad jag använder. Visst hade det varit uppskattat om det fungerat som tänkt med sladden. Det sparar mig irritationsmomentet med slita sig i håret när dosan med sladd får frispel, när man som mest behöver.

Min rekommendation är kör utan sladd och bank-id på fil, så klarar du dig. Har fungerat i alla år för mig. Bank-id på fil kan du dessutom ta med dig på ett usb-minne.

Ursprungligen av Mikael E:

Kanske inte det svar du önskar, men bank-id på fil, det är i alla fall vad jag använder. Visst hade det varit uppskattat om det fungerat som tänkt med sladden. Det sparar mig irritationsmomentet med slita sig i håret när dosan med sladd får frispel, när man som mest behöver.

Min rekommendation är kör utan sladd och bank-id på fil, så klarar du dig. Har fungerat i alla år för mig. Bank-id på fil kan du dessutom ta med dig på ett usb-minne.

Har Handelsbanken bankid på fil? Der visste jag inte? Vi får se vad kundtjänst svarar - jag ställde samma fråga till dem

Ursprungligen av BlackSmp:

Har Handelsbanken bankid på fil? Der visste jag inte? Vi får se vad kundtjänst svarar - jag ställde samma fråga till dem

Haft i flera år, tyvärr finner jag ingen info på hemsidan längre mer än en död länk. Men jag förnyade mitt bank-id på fil i samband med att jag deklarerade i år.

Ursprungligen av Mikael E:

Kanske inte det svar du önskar, men bank-id på fil, det är i alla fall vad jag använder. Visst hade det varit uppskattat om det fungerat som tänkt med sladden. Det sparar mig irritationsmomentet med slita sig i håret när dosan med sladd får frispel, när man som mest behöver.

Min rekommendation är kör utan sladd och bank-id på fil, så klarar du dig. Har fungerat i alla år för mig. Bank-id på fil kan du dessutom ta med dig på ett usb-minne.

Bankid på fil...

Moment 22.

Ursprungligen av kundtjänst:

Du kan i dagsläget inte hämta hem ett Bankid på fil utan att vara inloggad med kortläsaren ansluten med sladd.

Bra tips synd att verkligheten hann ikapp...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 23:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Oh yeah! Det fungarar lika bra som alltid... Jag är minst sagt väldigt trött på SHB och de problem som jag har

[ATTACH="CONFIG"]33972[/ATTACH]

"längst ner till höger", alltså bara för Windowsanvändare

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-26 06:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Oh yeah! Det fungarar lika bra som alltid... Jag är minst sagt väldigt trött på SHB och de problem som jag har

[ATTACH="CONFIG"]33972[/ATTACH]

Har du startat om maskinen efter att du installerat drivrutinen för kortläsaren? Alltså inte bara logga ut och in igen från ditt användarkonto?

Det fungerar bra här.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-03 17:07
Ursprungligen av Mija:

Efter installation av OS X Mountain Lion (10.8) måste drivrutinen till kortläsaren installeras igen och maskinen startas om.

-> Drivrutinspaketet är inte signerat och därför måste man först ändra i Systeminställningar... -> Säkerhet och integritet att tillåta program hämtade från Var som helst att köras innan det går att köra installationspaketet.

Använd alltid senaste version av BankID-programmet och det hittar du här http://install.bankid.com

Hehe jag hoppas verkligen att de har planer på att signera sina drivrutiner/säkerhetsprogram i framtiden... Känns inte seriöst att säkerhetsprogram icke är signerade.

  • Avstängd
  • 2012-07-25 19:17

Lång tråd det här... tur man använder Swedbank...

Ja, den är omstartad.

Rent allmänt så är det intressant eftersom vi får så olika resultat. Det fungerar utan problem för vissa (som dig) men andra (som jag) har väldiga problem

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-26 07:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, den är omstartad.

Rent allmänt så är det intressant eftersom vi får så olika resultat. Det fungerar utan problem för vissa (som dig) men andra (som jag) har väldiga problem

Ja det är väldigt intressant. Detta var nämligen det första jag provade på maskinen hemma för att veta om jag kan uppgradera min maskin på jobbet idag. Jag får väl helt enkelt ta med mig min fungerande dit för att ha som reserv om det skulle skita sig där.

Den version på BankID programmet jag har är 4.19.1.11661

Samma version som jag har

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-26 13:14

SEB har bland den bästa Internetbanken, min åsikt. Bra stöd för iPhone också (och trevlig personal). De har dock inte BankID än, men det kommer (dosa utan sladd ännu). E-cert via Telia, på fil.

Ursprungligen av kenjon:

SEB har bland den bästa Internetbanken, min åsikt. Bra stöd för iPhone också (och trevlig personal). De har dock inte BankID än, men det kommer (dosa utan sladd ännu). E-cert via Telia, på fil.

En av mina vänner har SEB och kan inte logga in med E-cert hos Skatteverket. Men det fungerar på testsidan.
Jag litar inte på teknologi från Telia. Varje kontakt jag haft med Telia på flera olika områden har fört med sig problem eller ökade kostnader. Jag antar att de gör bra saker emellanåt, men jag har inte fått ta del av dem.

Värt att notera är att BankID inte har officiellt stöd för 10.8 än.
Systemkrav

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-07-26 13:41
Ursprungligen av Scarecrow:

Värt att notera är att BankID inte har officiellt stöd för 10.8 än.
Systemkrav

Ja dom är långsamma som vanligt, det är inte så anmärkningsvärt. Men varför fungerar det för vissa av oss? Det fungerar på båda mina 10.8 maskiner.

Ursprungligen av Scarecrow:

Värt att notera är att BankID inte har officiellt stöd för 10.8 än.
Systemkrav

Nu stödjer Handelsbanken 10.8 men bara Safari 4-5.

Och jag fattar ingenting - jag har inte ändrat något på min maskin men nu fungerar inloggning med sladd... Till och med med Safari 6

Ärligt talat - jag begriper ingenting - jag har inte ändrat men nu fungerar det. Det känns som magi och jag hoppas inte att svaret är att jag är totalt inkompetent:)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-18 11:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu stödjer Handelsbanken 10.8 men bara Safari 4-5.

Men det står ju Safari version 4 eller senare.

Ursprungligen av frazze:

Men det står ju Safari version 4 eller senare.

Intressant, hittade jag någon annan sidan? För jag hittade detta (http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=Installation&sa=/Shb/Inet/ICentSv.nsf/Default/q2A3096A7F261BA72C12575A5002A31BB)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-18 17:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant, hittade jag någon annan sidan? För jag hittade detta (Handelsbanken)

Jag klickade på länken i inlägget som jag kommenterade:

Hamnar du på bankids sida? Men länken var till Handelsbanken...

Aj då!

Bara för och kolla om hur det fungerar med sladd till kortläsaren installerade jag drivrutinen i os x 10.8 och det fungerade direkt. Jag kan logga in på alla sidor där det används bank-id och dosan ansluten med sladd. Så här smärtfritt har dosan med sladd aldrig tidigare fungerat.

Det är just det. För vissa så,fungerar det smärtfritt men inte för andra (som mig). Svårt att hitta vad det beror på

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-18 22:59

Närå. Scarecrows går till BankID medans din går till Handelsbanken.

Ursprungligen av frazze:

Närå. Scarecrows går till BankID medans din går till Handelsbanken.

Ok, min kommentar gällde hela tiden vad SHB angav men jag fattar inte varför de har lagt in den begränsningen som de har gjort eftersom den verkar felaktig.

Gammal tråd men nyaktuell för mig. Är det någon som har fått kortläsaren kabelansluten att fungera efter uppdatering till 10.9 Mavericks? Jag får bara upp att "Tillåten kortläsare saknas" trot att jag ominstallerat drivrutinen till kortläsaren och startat om datorn.

Ursprungligen av carpelux:

Gammal tråd men nyaktuell för mig. Är det någon som har fått kortläsaren kabelansluten att fungera efter uppdatering till 10.9 Mavericks? Jag får bara upp att "Tillåten kortläsare saknas" trot att jag ominstallerat drivrutinen till kortläsaren och startat om datorn.

Handelsbanken skriver på sin Facebooksida att en uppdaterad drivrutin för mavericks kommer inom kort.

Citat:

Har du uppgraderat din Mac till Mavericks? Då kan du för tillfället inte logga in på Internettjänsten med kortläsare ansluten med sladd. Det arbetas med en uppdatering av drivrutinen och vi räknar med att kommer att släppas inom kort. Du kan fortfarande logga in som vanligt med kortläsare utan att ansluta den med sladd. Så fort vi vet att den nya drivrutinen är klar lägger vi ut om det här på Facebook.

https://www.facebook.com/Handelsbanken/posts/...

Bevaka tråden