Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad jag inte gillar med Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-27 09:02

Jag tycker att Apple är rätt bra på att hålla liv i gamla apparater trots allt.
Man ska ju kunna köra iPhone 3GS med iOS 6, fast med begränsad funktionalitet. Det är ju en rätt gammal telefon.
Och förhållandevis ganska gamla Macar kan köra Mountain Lion.
Man MÅSTE ju inte uppgradera om man vet med sig att man har äldre prylar som kanske inte orkar med alla moderniteter.

Ursprungligen av FrrH:

Attityden från Apple är rätt risig ibland. Som när iPhone 4 tydligen inte skulle vara kapabel till Siri.

Det borde vara upp till användaren att avgöra om man vill belasta CPU:erna eller inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-27 09:21
Ursprungligen av FrrH:

Attityden från Apple är rätt risig ibland. Som när iPhone 4 tydligen inte skulle vara kapabel till Siri.

Det borde vara upp till användaren att avgöra om man vill belasta CPU:erna eller inte.

Nej, eftersom Apple har väldigt hårt fokus på att bibehålla användarupplevelsen på så hög nivå som möjligt...vilken sänks kraftigt om man tillåter användaren göra vad som helst/köra vad som helst från sin enhet och då i förlängningen skadar varumärket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-27 08:57

@FrrH:
Det är en avvägning, om det gör att folk blir irriterade på att det laggar eller CPU blir överbelastade så är det inte heller bra för Apple. Men visst kan jag förstå att en dator köpt 2010 vill man ska funka med nya funktioner i ML. Samtidigt är det med ny teknik och nya funktioner inte alltid som man kan vara bakåtkompatibel.

Fullskärmsläge är otroligt användbart, naturligtvis så är en webläsare i fullskärm på en iMac 27" inte så "användbart".
Jag har en macbook air och använder fullskärms läge på safari,mail,reeder,xcode.... men på min imac använder jag inte fullskärmsläge alls pga den stora skärmytan. Men som sagt fullskärmsläge är mer till för datorer med mindre skärmar.

Jag har en annan sak som jag inte gillar, det är en bug dock som jag rapporterat från Developer Preview 2 och vare ny release. ATI drivern klarar inte när man roterar min externa skärm till min imac, uppdateringen blir hackig när man kör lite tyngre OpenGL program, om man roterar skärmen 0 grader så funkar det fint. (Detta funkade i Lion utan några problem).
Så vi får väl hoppas att ATI drivisarna uppdateras.

  • Medlem
  • 2012-07-27 09:37

Namnet. Trött på Zoo.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 15:57
Ursprungligen av reze:

Namnet. Trött på Zoo.

Hoppas dom kommer med galaxer eller annat rymd-tema... skulle nästan kunna tro det med dom senaste bakgrunderna

Ursprungligen av Baeckis:

Det där har varit möjligt även tidigare genom "Aktiva hörn". Själv har jag Mission Control, Launchpad och Skärmsläckaren i var sitt hörn.

Har även "Skärm i vila" i ett hörn uppe till vänster

  • Medlem
  • 2012-07-28 18:30
Ursprungligen av LaHe:

Hoppas dom kommer med galaxer eller annat rymd-tema... skulle nästan kunna tro det med dom senaste bakgrunderna

Hoppet är det sista som lämnar människan (BergsPredikaren).

  • Avstängd
  • 2012-07-28 18:59
Ursprungligen av reze:

Hoppet är det sista som lämnar människan (BergsPredikaren).

Trodde det var den sista sucken.

Bara jag som har fått problem med Bootcamp efter Lioninstallationen? Datorn vägrar boota från Windowspartitionen och skivverktyget kan inte reparera disken...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-27 22:10

De har fortfarande inte fixat så att widgets ligger kvar där man placerar dem, det vandrar upp och ner lite hur de vill, till och med utanför skärmkanten ibland..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-28 11:05

Även fast min MBP mid2010 nu bootar upp ca 45-90 sek snabbare efter uppdateringen till ML än den gjorde med Lion så tycker jag det tar för lång tid (ca 2 min, men det kanske är normalt?).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-28 12:54
Ursprungligen av patlan:

Även fast min MBP mid2010 nu bootar upp ca 45-90 sek snabbare efter uppdateringen till ML än den gjorde med Lion så tycker jag det tar för lång tid (ca 2 min, men det kanske är normalt?).

Runt 15 sekunder tar det för min MBP från 2009 med SSD. Samtidigt som startljudet slutat att ljuda är jag vid inloggningsskärmen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 12:18
Ursprungligen av patlan:

Även fast min MBP mid2010 nu bootar upp ca 45-90 sek snabbare efter uppdateringen till ML än den gjorde med Lion så tycker jag det tar för lång tid (ca 2 min, men det kanske är normalt?).

Det låter som att det är på tok för lång tid...
Nu var det iofs ett tag sen jag startade från HD
Mycket extra som ska laddas in vid uppstart?
Hur länge har den varit så långsam vid uppstart?
Är det bara uppstarten som tar lång tid?

Kan varm rekommendera SSD. Min MBP 2011 tar 9sek från uppstart till loginskärmen. (Vertex 3 Max IOPS)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-28 23:52
Ursprungligen av Cribe:

Det låter som att det är på tok för lång tid...
Nu var det iofs ett tag sen jag startade från HD
Mycket extra som ska laddas in vid uppstart?
Hur länge har den varit så långsam vid uppstart?
Är det bara uppstarten som tar lång tid?

Kan varm rekommendera SSD. Min MBP 2011 tar 9sek från uppstart till loginskärmen. (Vertex 3 Max IOPS)

Den har varit så långsam sen uppdateringen till Lion tror jag (ev. tidigare men kan inte säga säkert). Jo jag har funderat på SSD men började med att dubbla minnet då jag tyckte att jag hade på tok för mkt "badbollar" sen har inte nästa steg blivit av.

Ursprungligen av kenjon:

@patlan: Har du under Systeminställningar - Startskiva valt rätt bootbar volym?

Macintosh HD OS X, 10.8

Jag kanske borde skapa en tråd för det här?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-28 15:07

@patlan: Har du under Systeminställningar - Startskiva valt rätt bootbar volym?

Nu har jag installerat det fruktade bergslejonet på min älskade iMac mid 2011. (tog en stund- flawless..) Allt verkar funka- till och med torrentklienter, VLC och Officepaketet etc.

Vad som egentligen är så nytt och skrämmande här kan man ju fråga sig.. Snacka om antiklimax..

Apple verkar ha gjort ett gott jobb här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 17:02

Att systemet säger att en fil tex .dmg är trasig. När det i själva verket är inställningarna som default på att man bara godkänner filer genom app store eller godkända delare.

Filen är allså inte trasig. Utan det är inställningarna som gör det. Borde inte systemet då säga det?

  • Avstängd
  • 2012-07-28 17:05
Ursprungligen av atomlab:

Att systemet säger att en fil tex .dmg är trasig. När det i själva verket är inställningarna som default på att man bara godkänner filer genom app store eller godkända delare.

Filen är allså inte trasig. Utan det är inställningarna som gör det. Borde inte systemet då säga det?

För mig säger den rätt om det är en tredjeparts program...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 17:11

Rätt?

  • Avstängd
  • 2012-07-28 17:18
Ursprungligen av atomlab:

Rätt?

Ja, en varning att det inte går att installera denna app med rådande säkerhetsinställningar typ, inte att den är trasig.
Om man försöker ändra säkerheten till att omfatta allt nerladdat kommer dessutom ett tips om hur man tillfälligt kan starta installeraren för denna ej godkända app genom att CTRL-dubbel-klicka den (om jag minns rätt, kan ha varit nån av ALT eller CMD också)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-28 17:17

Det enda jag inte gillar är att jag inte fick skriva att jag tycker att Mountain Lion är jättebra.
Då kom det en sur moderator och gav mig knäpp på näsan för att jag var off-topic.
En del är överkänsliga, tycker jag.
Så nu får jag nog en lite mer kraftfull knäpp på näsan.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 17:19
Ursprungligen av Konrad:

Det enda jag inte gillar är att jag inte fick skriva att jag tycker att Mountain Lion är jättebra.
Då kom det en sur moderator och gav mig knäpp på näsan för att jag var off-topic.
En del är överkänsliga, tycker jag.
Så nu får jag nog en lite mer kraftfull knäpp på näsan.

Tycker också att ML är jättebra, med en del småsaker som jag inte gillar till 100%...än, eller förhoppningsvis ändras i uppdateringar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-28 17:21

Eftersom jag gillade L är det svårt att inte gilla ML

Har inte hittat någon sak som irriterar mig...än

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 17:35

Hur är det med isticksfiler i safari 6.

Många sidor jag är på har just det och få kommer det upp en liten liten flik det står Flash på i vänstra hörnet man måste trycka på.

Likaså är det extremt slött på tex Youtube.

Samma sak med icloud och flikar. Hur mycket jag än håller på så får jag inget med icloud flikar att lira...

Så gick tillbaka till Chrome....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-28 17:40
Ursprungligen av atomlab:

Hur är det med isticksfiler i safari 6.

Samma sak med icloud och flikar. Hur mycket jag än håller på så får jag inget med icloud flikar att lira...

Och med vad har du tänkt att det ska lira med?
Först när iOS6 kommer det att fungera

Ursprungligen av lappen71:

Och med vad har du tänkt att det ska lira med?
Först när iOS6 kommer det att fungera

Det funkar om man har flera datorer med safari 6

  • Avstängd
  • 2012-07-28 17:46
Ursprungligen av atomlab:

Hur är det med isticksfiler i safari 6.

Många sidor jag är på har just det och få kommer det upp en liten liten flik det står Flash på i vänstra hörnet man måste trycka på.

Likaså är det extremt slött på tex Youtube.

Samma sak med icloud och flikar. Hur mycket jag än håller på så får jag inget med icloud flikar att lira...

Så gick tillbaka till Chrome....

Inga problem med Safari här, har en 6 insticksfiler, och alla funkar. Klick ToFlash och Adblock bla.
Youtube är också snabbt som vanligt...

iCloud-flikar funkar för mig mellan mina datorer, vet inte om det kommer till iOS också, hittar inget motsvarande på Safari i min iPad iaf.

Edit:
Kom inte på hur göra en skärmutskrift på detta så fota med kameran:
[ATTACH="CONFIG"]34024[/ATTACH]

Senast redigerat 2012-07-28 18:22
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-07-28 19:00
Ursprungligen av LaHe:

Inga problem med Safari här, har en 6 insticksfiler, och alla funkar. Klick ToFlash och Adblock bla.
Youtube är också snabbt som vanligt...

iCloud-flikar funkar för mig mellan mina datorer, vet inte om det kommer till iOS också, hittar inget motsvarande på Safari i min iPad iaf.

Edit:
Kom inte på hur göra en skärmutskrift på detta så fota med kameran:
[ATTACH="CONFIG"]34024[/ATTACH]

Va kan du inte ta en screenshot?

Shift-cmd-3: Hela skärmen
Shift-cmd-4: För att välja en del av skärmen

Fick just en anledning kasta ut en skrivare jag inte gillat sen jag fick den.

Canon LBP6300dn, ditt helvete, vill inte fungera under Mountain Lion.

Dags köpa en Brother tror jag. Öh, vill ngn köpa en Canon - knappt använd för 500:-?

  • Avstängd
  • 2012-07-28 20:00
Ursprungligen av lappen71:

Va kan du inte ta en screenshot?

Shift-cmd-3: Hela skärmen
Shift-cmd-4: För att välja en del av skärmen

Haha, jo då, men då stängs rutan jag ville visa

Edit: Fel av mig... funka ju kalas om man trycker på rätt tangenter :">

Ursprungligen av Goflorp:

Fick just en anledning kasta ut en skrivare jag inte gillat sen jag fick den.

Canon LBP6300dn, ditt helvete, vill inte fungera under Mountain Lion.

Dags köpa en Brother tror jag. Öh, vill ngn köpa en Canon - knappt använd för 500:-?

Haha, försök inte... har nog sett dina inlägg om Canon skrivare förut

Bevaka tråden