Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvtPlay -> AirPlay -> Apple TV = Hackar. Vad göra?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 10:16

Brukar spela SvtPlay genom iPad/iPhone till Apple TV utan problem. Tog förgivet att det skulle fungera lika bra nu med ML. Men igår tittade vi på en film i SvtPlay via min MBA och ML. Filmen hackade. Det var inte mycket men det var regelbundet. Från start till slut. Fick för mig att det vissa perioder kom som ett sjok med flera mikrostopp i rad.

Då det fungerar med iPhone/iPad måste ju felet ligga i AirPlay i ML. Tänker jag. Kan man göra något?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-30 10:48

Har du testat med sladd inkopplat eller är det trådlöst?

Airplay kräver mycket av nätverket, jag gissar att telefonen skickar lägre upplösning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 14:54
Ursprungligen av Json_81:

Har du testat med sladd inkopplat eller är det trådlöst?

Airplay kräver mycket av nätverket, jag gissar att telefonen skickar lägre upplösning.

Ja, det är trådlöst.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-30 12:29

Har du möjligen andra nätverk som stör ditt trådlösa? Mitt AirPlay hackar när en viss grannes nätverk går i gång och min MBP står långt ifrån ifrån basstationen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 14:22

Eller vad sägs om diskmaskinen. Snacka om att jag hade huvudbry tills jag förstod att när pumpen på diskmaskinen går så laggar det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 14:54

Finns det någon tekniskt orsak till att Mac skulle störas mer än iPhone/iPad?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-30 17:14
Ursprungligen av xms67:

Finns det någon tekniskt orsak till att Mac skulle störas mer än iPhone/iPad?

Som sagt, tror det snarare handlar om att mirroring från macen kräver mer bandbredd.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 15:11

En orsak kan vara att du först skickar det trådlöst från din iPhone till din accesspunkt, sedan trådlöst (på samma kanal troligen) från din accesspunkt till din AppleTV. Då blir det gärna lite trångt i luften.
Förklarar ju iofs inte varför det har funkat tidigare, men det är en stor fördel att lägga AppleTVn på tråd.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-30 16:07

Samma problem för mig, löste sif genom att koppla in ATV på kabel. Nu kör jag jag svtplay på deras högsta kvalité utan några hack i bild eller ljud.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 20:03

När ni säger "koppla in ATV på kabel", menar ni kabel från datorn till ATV? Misstänker det då jag inte kommer på någon annan kabelväg..:cool:

• Avstängd
  • 2012-07-31 17:11

Då man kan ha både trådat och WiFi-nätverk antar jag dom menar till ett trådat, men om man inte har ett trådat, blir det ju trådat direkt till datorn, vilket då motverkar syftet med AirPlay... typ

Nej, de menar koppla in ATV till din router med en nätverkskabel.

I övrigt antar jag att ML:s AirPlay är annorlunda än via iPhone/iPad. I de sistnämnda skickar du ju en "länk" till videoströmmen som ATV öppnar, men ML speglar väl datorns skärm, därav lagget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 23:40
Ursprungligen av suddgummi:

Nej, de menar koppla in ATV till din router med en nätverkskabel.

I övrigt antar jag att ML:s AirPlay är annorlunda än via iPhone/iPad. I de sistnämnda skickar du ju en "länk" till videoströmmen som ATV öppnar, men ML speglar väl datorns skärm, därav lagget.

Möjligen har jag uttryckt mig otydligt eller okunnigt. Men jag kör alltså SvtPlay på min Mac. Jag klickar på den lilla rutan med trekanten uppe i listen. Väljer ATV och får sedan ut det i min TV via HDMI. Heter inte rutan med trekanten AirPlay?

För en kabel till en router är ju inte aktuellt här.

Jag kör macbook air till timecapsule trådlöst och sen en tp till min atv2.
Jag märker inga "hack" när jag kör video. Däremot är det ju en viss fördröjning av speglingen. Måhända blir den bättre om man kör trådbundet från air till timecapsule.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 23:51

Och din Mac kör trådlöst? Alltså ska den först hämta strömmen från SVTPlay via routern, sedan skicka tillbaka den till routern som sedan ska skicka den till din ATV. Allt trådlöst? Klart det hackar.
Bara gör en test, dra en tillfällig Ethernetkabel från din router till din Mac, och en från routern till din ATV, lägg dem bara över golvet för att testa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 16:04
Ursprungligen av Json_81:

Som sagt, tror det snarare handlar om att mirroring från macen kräver mer bandbredd.

Vad betyder mer bandbredd? Och varför behövs det?

Ursprungligen av kenjon:

Och din Mac kör trådlöst? Alltså ska den först hämta strömmen från SVTPlay via routern, sedan skicka tillbaka den till routern som sedan ska skicka den till din ATV. Allt trådlöst? Klart det hackar.
Bara gör en test, dra en tillfällig Ethernetkabel från din router till din Mac, och en från routern till din ATV, lägg dem bara över golvet för att testa.

Många kablar blir det... i mitt trådlösa liv..;)

En liten detalj bara, skickar inte min Mac strömmen/filmen direkt till ATV?

• Avstängd
  • 2012-07-31 17:16
Ursprungligen av xms67:

Bandbredd... du kan bara skicka så mycket information som grejorna klarar sas... som att köra 10kV genom en högtalarsladd, men i förra fallet brinner ju inget upp... oftast

Nej, du måste ha en AP eller motsvarande, iaf med aTV 1 & 2, 3:an har jag inte tänkt på att testa med.

Edit: Du lan ju tråda mellan AP:n och aTV som beskrivs av kenjon också... så blir det mindre hoppande på det trådlösa.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 19:38
Ursprungligen av xms67:

Om du kör ett AdHoc-nät skickas det direkt. Men det gör du ju inte. Både din Mac och din ATV är klienter i ditt trådlösa nätverk. Klienter kan inte prata med varandra. De kan bara prata med "basen" som vidarebefordrar all trafik till nästa klient.
Ett trådlöst nätverk är alltid sämre än ett trådat. Den enda fördelen med trådlöst är just att man slipper dra kablar, annars är det sämre på alla punkter.
Men testa med att bara lägga kablar över golvet, så du först får se om det hjälper, så du vet om felet ligger där. Kablar är billiga på ClasOhlson, Kjell&Co etc.

• Avstängd
  • 2012-07-31 21:16
Ursprungligen av kenjon:

Om du kör ett AdHoc-nät skickas det direkt. Men det gör du ju inte. Både din Mac och din ATV är klienter i ditt trådlösa nätverk. Klienter kan inte prata med varandra. De kan bara prata med "basen" som vidarebefordrar all trafik till nästa klient.
Ett trådlöst nätverk är alltid sämre än ett trådat. Den enda fördelen med trådlöst är just att man slipper dra kablar, annars är det sämre på alla punkter.
Men testa med att bara lägga kablar över golvet, så du först får se om det hjälper, så du vet om felet ligger där. Kablar är billiga på ClasOhlson, Kjell&Co etc.

Nja, du kan ju skapa ett nätverk med din MBP om du vill precis som med en AP... men det är ju ingen fördel i just detta fal.l

Det som stör mig med Airplay Mirroring är ju att det handlar om mirroring, d v s en spegling av allt som händer på skärmen. Jag hade nog hoppats på att det skulle finnas ett alternativ till speglingen-->den där lilla trekantssymbolen som drar igång ATV:n när man kör via IOS. Det vore nice om man kunde välja att bara strömma själva filmen man ser på youtube eller enbart den där dokumentären på SvtPlay. Jag menar alltså att symbolen även skall återfinnas bredvid själva filmrutan och inte bara uppe i menyraden.

De gånger jag testat speglingen så tycker jag att kvaliteten (på filmen) är rätt kass och det händer att det laggar och hackar lite, vilket jag omöjligt kan stå ut med. Men visst, som spegling av det man gör på skärmen vid surfning eller annat pyssel fungerar det ju utmärkt.

Men tills vidare kollar jag på SvtPlay från paddan istället. Det funkar bättre.

• Medlem
  • Lund
  • 2012-07-31 20:58

Hur strömmar du från svt till paddan? Safari eller svt-app?
Vilken router? Klarar den 5ghz?
Jag klarar av att köra mirroring från mbp. I det fallet så tar den först filmen från min mac mini server. Skickar trådlöst till min mbp som skickar trådlöst till min atv3. Allt via en AP Extreme på 5ghz. Inte en tendens till hack med en 1080p film

Anledning till att jag frågade om app eller safari på paddan är att appen tar emot strömmen med en lägre upplösning. Kan nog tänka mig att de gör en del när det är OS och det nog ligger ganska många och streamar.

• Avstängd
  • 2012-07-31 21:41
Ursprungligen av Hatesong:

Det som stör mig med Airplay Mirroring är ju att det handlar om mirroring, d v s en spegling av allt som händer på skärmen. Jag hade nog hoppats på att det skulle finnas ett alternativ till speglingen-->den där lilla trekantssymbolen som drar igång ATV:n när man kör via IOS. Det vore nice om man kunde välja att bara strömma själva filmen man ser på youtube eller enbart den där dokumentären på SvtPlay. Jag menar alltså att symbolen även skall återfinnas bredvid själva filmrutan och inte bara uppe i menyraden.

De gånger jag testat speglingen så tycker jag att kvaliteten (på filmen) är rätt kass och det händer att det laggar och hackar lite, vilket jag omöjligt kan stå ut med. Men visst, som spegling av det man gör på skärmen vid surfning eller annat pyssel fungerar det ju utmärkt.

Men tills vidare kollar jag på SvtPlay från paddan istället. Det funkar bättre.

Med rätt program skickar du ju till aTV via AirPlay utan att blanda in AirPlay Mirroring... det är två skilda saker.
Airplay klarar ju även äldre Macar av medans AP Mirroring är bara för dom senare.

Ursprungligen av LaHe:

Med rätt program skickar du ju till aTV via AirPlay utan att blanda in AirPlay Mirroring... det är två skilda saker.
Airplay klarar ju även äldre Macar av medans AP Mirroring är bara för dom senare.

Jo, jag vet att det är två olika saker och det hade varit bra om man haft samma funktionalitet på macen som på IOS-enheterna, alltså att om jag besöker t ex youtube så hittar man airplay-symbolen bredvid filmrutan. Som det är nu finns den ju bara uppe i menyraden och erbjuder bara spegling av allt som händer på skärmen och inte enbart filmsnutten man vill kika på.

Jag kanske har missat något väsentligt här - det har hänt förut, om man säger - men jag har för mig att om man vill använda Airplay på Mac så måste filmen vara i MP4-format och även importeras till iTunes. Såvida man inte använder den eminenta appen Beamer för att titta på film, förstås.

Min fundering gäller alltså närmast Airplay för filmsnuttar man snubblar över när man surfar på internet. Finns det programvara som aktiverar den funktionen? Vore ju kanon i så fall.

• Avstängd
  • 2012-08-01 12:18

Jo, jag vet att det är två olika saker och det hade varit bra om man haft samma funktionalitet på macen som på IOS-enheterna, alltså att om jag besöker t ex youtube så hittar man airplay-symbolen bredvid filmrutan. Som det är nu finns den ju bara uppe i menyraden och erbjuder bara spegling av allt som händer på skärmen och inte enbart filmsnutten man vill kika på.

Jag kanske har missat något väsentligt här - det har hänt förut, om man säger - men jag har för mig att om man vill använda Airplay på Mac så måste filmen vara i MP4-format och även importeras till iTunes. Såvida man inte använder den eminenta appen Beamer för att titta på film, förstås.

Min fundering gäller alltså närmast Airplay för filmsnuttar man snubblar över när man surfar på internet. Finns det programvara som aktiverar den funktionen? Vore ju kanon i så fall.

jag kör sällan film på det viset men som sagt, det finns ju en del spelare som är bra, själv använde jag VLC förut... men har inte kvar den då jag oftast drar ner filmerna och omvandlar dom till iTunes format om det är något jag vill ha kvar en stund tex från youtube, annars tittar jag på datorn just för yt etc Tyvärr har jag ing andra AirPlay uppspelare att namnge men sök på google eller här.
Beamer är ju en av dom, men har aldrig använt.

Ursprungligen av LaHe:

jag kör sällan film på det viset men som sagt, det finns ju en del spelare som är bra, själv använde jag VLC förut... men har inte kvar den då jag oftast drar ner filmerna och omvandlar dom till iTunes format om det är något jag vill ha kvar en stund tex från youtube, annars tittar jag på datorn just för yt etc Tyvärr har jag ing andra AirPlay uppspelare att namnge men sök på google eller här.
Beamer är ju en av dom, men har aldrig använt.

Jag använder Beamer väldigt mycket, just för att det är enkelt att dra hem (i princip) vilket filmformat som helst och bara släppa filen i Beamer-rutan. En sekund senare rullar den på ATV utan att någon konvertering behövs. Perfekt för avi-filer och liknande eftersom man slipper omvägen via Handbrake eller motsvarande.

Men om jag får nys om någon bra dokumentär på SVTPlay eller youtube så åker paddan fram istället eftersom strömningen ger sämre bild.

• Avstängd
  • 2012-08-01 14:50

Jag använder Beamer väldigt mycket, just för att det är enkelt att dra hem (i princip) vilket filmformat som helst och bara släppa filen i Beamer-rutan. En sekund senare rullar den på ATV utan att någon konvertering behövs. Perfekt för avi-filer och liknande eftersom man slipper omvägen via Handbrake eller motsvarande.

Men om jag får nys om någon bra dokumentär på SVTPlay eller youtube så åker paddan fram istället eftersom strömningen ger sämre bild.

Låter kalas den där Beamer... ska nog ta och prova den.
Helt ärligt har jag aldrig gillat hur svt hanterar det hela, kör man på deras app i paddan så säger dom att det går bättre med Safari men då slår dom en på fingrarna med att man inte har Flash... sicket junk...

Edit: kan ju ändrats sen jag provade det?

Ursprungligen av LaHe:

Helt ärligt har jag aldrig gillat hur svt hanterar det hela, kör man på deras app i paddan så säger dom att det går bättre med Safari men då slår dom en på fingrarna med att man inte har Flash... sicket junk...

Ja, det har ändrats sen du provade.
SVT utvecklar inga appar längre.

http://blogg.svt.se/testbild/2011/12/appar-ar-inte-en-langsiktig-losning/

• Avstängd
  • 2012-08-01 15:57
Ursprungligen av keptang:

Ja, det har ändrats sen du provade.
SVT utvecklar inga appar längre.

Appar är inte en långsiktig lösning | Testbild | svt.se

Ah, kalas... då kan man ju börja använda det igen då

Edit: Funka utmärkt nu, det tackar jag för.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-01 16:41

Problemet uppstår som sagt på de program de inte har rättigheter till mobiler och läsplattor.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-01 17:43
Ursprungligen av LaHe:

Vad snackar du om? Jag kan inte ens minnas så långt tillbaka som när de krävde Flash, om någonsin.

Det finns ingen kanal som har ett så suveränt upplägg som SVT. Bara det faktumet att de verkligen har fattat hur man lägger den tekniska plattformen på bästa sätt för alla plattformar kan ju få en att betala tv-licensen.

Ingen slår SVT på detta området. Ingen.

Bevaka tråden