Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud återställer raderade kontakter

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, vore tacksam om någon har en lösning på ett problem som håller på att göra mig galen...

Jag synkar min mac mini, Macbook Air samt en Iphone via icloud och det funkar bra förutom att jag inte får ordning på mina kontakter. Jag har cirka 600 kontakter och jag har försökt att få bort 200 kontakter som är inaktuella, men problemet är att varje gång jag raderar så kommer de tillbaka.

Jag har raderat de från webben sen har jag försökt att radera kontakterna från respektive enhet men inget fungerar, jag använder inte Itunes för telefonen. Jag har en känsla av att det är någon inställning i telefonen men vet inte. Jag kör senaste operativet 10.8

Är det någon som vet?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-15 09:28

När jag tänker efter är kanske nedanstående helt fel, men jag låter det stå kvar för historikens skull.

Jag hade testat följande. Men, kanske bör du invänta andra svar så inget fult händer.

Gå till valfri dator och gör en backup av hela adressboken. (Arkiv -> Exportera -> Adressboksarkiv)
Döp filen till något vettigt, kanske "Addressbok komplett.abbu".
I inställningar väljer du ”På min Mac” som förvalt konto.

Kasta sedan alla adresser och grupper ur adressboken. Precis alla.

Synka. Kolla så allt är tomt i alla enheter.

Koppla bort datorn från nätverk/internet.

Importera arkivet. Kasta dina 200 kontakter.

Koppla på nätet igen, synka, kontrollera övriga enheter.

Senast redigerat 2012-08-15 09:49

Jag gjorde exakt det du skrev och det blev tomt överallt förutom i telefonen under gruppen "alla på min iPhone". Hur får jag bort den gruppen så jag kan börja om på nytt?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-15 11:02

Ajdå. De två första raderna i min post var således inte helt oviktiga.

Vad har du för förvalt konto (Adressbok - inställningar)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 11:09

Konstigt fel du har råkat ut för, när jag har raderat en kontakt från adressboken har den försvunnit och synkat till mina andra enheter. Synkningen ska ju fungera så att senast ändring gäller. Har du testat att radera en kontakt i taget från gruppen alla och sen synka, funkar inte det heller? Vet att det inte är en lösning men om det funkar så kanske vi är något på spåret.

På alla mina enheter är det förvalt konto iCloud.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-15 12:28
Ursprungligen av magtil:

På alla mina enheter är det förvalt konto iCloud.

Isåfall borde nedanstående göra att du får tillbaka alla kontakter, men troligen inte gruppindelade.

Koppla bort nätet.
Importera ditt adressboksarkiv.
Markera alla poster från "iCloud" och dra till "på min Mac" (nu har finns alla kontakter på två ställen).

Ändra förvalt till ”min Mac”.
Koppla in nätet och synka. Nu töms "iCloud"

Dra tillbaka allt till "iCloud".
Ändra förvalt till "iCloud" och invänta lyckad synkronisering.

Placera i grupper efter behag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-15 12:44

Just det här att det kan förekomma på två olika ställen (På den här enheten resp iCloud) ställer till det för många innan man är på det klara med hur det ska funka.
På alla enheter (även datorn), ska man inte ha kontakterna eller kalendrarna på sin enhet, utan bara använda iCloud.
För att rätta till det verka filurens sista förslag rätt bra.

Tack... Nu är allt tillbaka

Det snurrade bra i huvudet ett tag, men det känns som jag har fått ordning på allt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-15 14:25

Har märkt att ofta när man aktiverar iCloud på datorn så tas inte alla lokala kopior av kalendrar och adresser bort. Kan vara för att folk stänger ned programmen i förtid eller liknande men när detta händer så börjar problemen. Ett problem som bara blir värre ju längre det går utan att man upptäcker det. Vet folk som har gått månader och haft lite kalenderuppgifter i en kalender och några i en annan. Kan bli lite lurigt att smälta ihop dem.

Jag använder en iMac, en MacBook, en iPhone och en iPad och har ett annat problem. Tanken är som jag förstått det att ändrar man en kontakt på någon av enheterna ska ändringen pushas automatiskt till de andra. Så är det inte på mina mobila enheter - dessa måste jag reboota för att ändringarna ska utföras. Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 19:23
Ursprungligen av billyjam:

Jag använder en iMac, en MacBook, en iPhone och en iPad och har ett annat problem. Tanken är som jag förstått det att ändrar man en kontakt på någon av enheterna ska ändringen pushas automatiskt till de andra. Så är det inte på mina mobila enheter - dessa måste jag reboota för att ändringarna ska utföras. Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

De inställningarna finns i iTunes, du ser dem när du markera t.ex din iPhone under Enheter, så här ser det ut på min, den synkar automatiskt (alla kontakter är ikryssad).

Ursprungligen av stile:

De inställningarna finns i iTunes, du ser dem när du markera t.ex din iPhone under Enheter, så här ser det ut på min, den synkar automatiskt (alla kontakter är ikryssad).

Fast de inställningarna gäller bara om man ska synkronisera lokala kontakter från datorn till telefonen, som inte finns i iCloud... Så det är inte lösningen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-22 07:41

Det räcker inte att trycka på uppdateringsknappen då?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-08-23 13:47

[QUOTE="filuren;2095651"]Det räcker inte att trycka på uppdateringsknappen då?

Jag tror jag begriper hur det funkar nu.

Det är viktigt att göra rätt från början. Men oftast läser man inte anvisningarna,
- och då sitter man där med konsekvenserna. ;^)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 16:03

Klokt sagt, bäst att göra rätt från början.

Då hoppas jag är klock som frågar er om råd då jag vill flytta mina priva kontakter från Exchange (jobbkonto) till antingen iCloud eller Gmail Kontakter.

Vilket av iCloud/Gmail kontakter rekommenderar ni? Kan man enkelt synka mellan iCloud och Gmail kontakter när man väl kommit igång med det? Är det något jag ska tänka på när jag lägger in ny kontakt via iPhonen så att den hamnar i iCloud/Gmail kontakter och inte i Exchange (om det är privat kontakt)?

Ursprungligen av Olivet:

Klokt sagt, bäst att göra rätt från början.

Då hoppas jag är klock som frågar er om råd då jag vill flytta mina priva kontakter från Exchange (jobbkonto) till antingen iCloud eller Gmail Kontakter.

Vilket av iCloud/Gmail kontakter rekommenderar ni? Kan man enkelt synka mellan iCloud och Gmail kontakter när man väl kommit igång med det? Är det något jag ska tänka på när jag lägger in ny kontakt via iPhonen så att den hamnar i iCloud/Gmail kontakter och inte i Exchange (om det är privat kontakt)?

Du kan inte i iOS synka mellan iCloud och Google. Du kan synka kontakter mellan telefonen och/eller Google.
Personligen fungerar iCloud galant för mig. Nackdelen är att man är lite låst till iOS-enheter. Med kontakterna synkade mot Google är man lite friare att använda vilken enhet som helst som har iOS, Android eller stöd för Exchange i allmänhet (du kan synka mot Google som om det vore Exchange).
Nu har jag bara synk av kontakter mot iCloud påslaget, så jag har inga valmöjligheter för standardkonto. Annars är det väl som så att man väljer ett konto där kontakter skapas om man inte väljer något annat för kontakten ifråga.

1
Bevaka tråden