Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta area i .pdf-filer...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-08-14 10:36

Hej på er!

Jag har en kund som sakta men säkert övergår från pc till mac. På PCn har hon haft PDF Xchange Viewer. Hon får ritningar i .pdf-format, ritar dialogrutor, markerar text, stryker över inaktuell text osv. Allt detta går ju att göra i förhandsgranskaren. Däremot ser jag inget sätt att mäta area, avstånd och omkrets på det sätt hon kan göra i sitt gamla program.

Jag har sökt lite grand och har inte hittat något enkelt program som man kan göra detta i. Hon är inte speciellt avancerad datoranvändare, så det får inte bli för gimp:igt, det kommer hon inte att klara.

Någon som har någon idé?

Tack och bock!

Om man kör Acrobat så finns under analyser mätverktyg. Den mäter area på polygoner men när det gäller cirklar får man nog snällt använda klassikerna från geometrin i skolan; pi r^2.

/m

edit: man kan även mäta avstånd, sträcka och vinkel.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-08-16 09:33

Känner någon till något gratisprogram, såg att det inte ingick i Reader...

Men - tack i alla fall för hjälpen!

Peo

Det går i Reader. OM den som skapat filen aktiverat funktionen i skarpa Acrobat.
Jag har Acrobat X, har för mig det funkade i 9 också.
I Acrobat X väljer man
Spara Som...
Reader Extended PDF...
Enable Commenting & Measuring...

I Adobe Reader får du då tillgånt till mätverktyg, såväl som kommenteringsverktyg etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-16 11:06

Acrobaten är egentligen ett mirakelprogram.
Jag minns när man fick med någon tidig Acrobat tillsammans med installationen av nån Photoshop, eller vad det var.
Då fattade jag inte vad det var och nu skulle jag inte kunna vara utan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-08-16 16:27

Tack för svar, skall genast testa!

Som alla redan sagt är Acrobat svaret (det är det alltid när det gäller PDF

1
Bevaka tråden