Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg och hård styrplatta i Macbook

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har en MacBook 10.5.8 2 GHz Intel Core 2 Duo, 2 GB minne som har blivit seg att använda även styrplattan har blivit hårdare att trycka på. Det tar tex längre tid att öppna Spotify. Hjälper det att jag installerar OSX 10.6?

När jag testade HD med Skivverktig fick jag upp de här; Vad kan man göra åt de här felen?

Reparerar behörigheter för ”Macintosh HD”
Läser behörighetsdatabasen.
Läsning av behörighetsdatabasen kan ta flera minuter.

Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/DVD.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/FRSettings.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/FRSources.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Movies.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Music.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Photos.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/Podcasts.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/CoreServices/Front Row.app/Contents/PlugIns/TV.frappliance/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Fel behörigheter på ”System/Library/PrivateFrameworks/BackRow.framework/Versions/A/CodeResources”, ska vara -rw-r--r-- , de är lrw-r--r-- .
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Fel behörigheter på ”Library/QuickLook/iWork.qlgenerator/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrw-rw-r-- .
Varning: SUID-fil ”usr/sbin/pppd” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”usr/sbin/vpnd” har ändrats och kommer inte att repareras.
Fel behörigheter på ”Library/Spotlight/iWork.mdimporter/Contents/CodeResources”, ska vara -rw-rw-r-- , de är lrw-rw-r-- .

Behörighetsreparation slutförd

Ursprungligen av Mehrdad:

Vad kan man göra åt de här felen?...

...Behörighetsreparation slutförd

Varför ska du göra något åt felen? Den säger ju att reparationen är slutförd. Då är det ju fixat och klart redan.

...styrplattan har blivit hårdare att trycka på....

Menar du att det rent fysiskt är trögare/svårare att trycka? I så fall gissar jag att du har ett svullet batteri som påverkar styrplattan underifrån.

Eller menar du bara att det är fördröjning och långsammare reaktion när du trycker?

Senast redigerat 2012-08-17 13:23

Jag gör Behörighetskontrollen först och det kommer upp de här felen och när jag kör Reparera behörigheter de kommer upp igen, samma fel blir kvar. Är inte det konstigt, eller reparationen inte har blivit åtgärdat, eller?

Styrplattan är som du säger, rest fysiskt trögare att trycka. Det känns som om att nånting under i från tar emot. Vad menar du med svullet batteri? Har det blivit gammalt och det behövs att bytas?

Jag gör Behörighetskontrollen först och det kommer upp de här felen och när jag kör Reparera behörigheter de kommer upp igen, samma fel blir kvar. Är inte det konstigt, eller reparationen inte har blivit åtgärdat, eller?

Styrplattan är som du säger, rest fysiskt trögare att trycka. Det känns som om att nånting under i från tar emot. Vad menar du med svullet batteri? Har det blivit gammalt och det behövs att bytas?

Om jag inte minns fel så var det en bugg som gjorde att det stod att det var fel kvar trots att det inte var det. Om det var i 10.5 minns jag inte, men det kan kanske stämma, det är ju ett gammalt system.

Batterier kan svälla och då uppstår det fenomenet. Inget att göra utom att byta det. Prova att ta ur batteriet och se om det blir bättre.

Ursprungligen av Capeman:

Om jag inte minns fel så var det en bugg som gjorde att det stod att det var fel kvar trots att det inte var det. Om det var i 10.5 minns jag inte, men det kan kanske stämma, det är ju ett gammalt system.

Batterier kan svälla och då uppstår det fenomenet. Inget att göra utom att byta det. Prova att ta ur batteriet och se om det blir bättre.

Jag har kollat batteriet det är svullet. Dags att byta det.

Ja, 10.5 är ett gammalt system men jag har 10.6 också så jag kan jag installera det. Det blir säkert bättre eller hur?
Men en fråga till: Jag installerar 10.6 och sedan när jag importerar en kopia av Hemmamappen från min extern hårddisk i det nya systemet, men kommer inte de här felen upp igen?

...Vad menar du med svullet batteri?...

https://www.google.se/search?q=svullet+batteri+site%3A99mac.se

• Medlem
  • 2012-08-17 16:54

Varför flyttar du ut hemkatalogen? Låten ligga där den ska och uppdatera system med hemkatalogen på plats.
Men gör en backup först, tex med timemachine.

Ursprungligen av Baron:

Varför flyttar du ut hemkatalogen? Låten ligga där den ska och uppdatera system med hemkatalogen på plats.
Men gör en backup först, tex med timemachine.

Jag har inte flyttat på min mapp utan jag bara säkerhetskopierta till en extern hårddisk. Men frågan är om jag uppdaterar systemet till 10.6 och uppdaterar min hemkatalog kommer inte de där felen att återuppstå i det nya systemet?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-17 18:56

Jag har inte flyttat på min mapp utan jag bara säkerhetskopierta till en extern hårddisk. Men frågan är om jag uppdaterar systemet till 10.6 och uppdaterar min hemkatalog kommer inte de där felen att återuppstå i det nya systemet?

Vad menar du med att "uppdatera hemkatalogen"?
Du behöver bara installera 10.6 ovanpå det gamla, installationen förstör inget för dej, allt det gamla ligger kvar där det låg innan.
Men en backup ska du göra, bara ifall om att....

Ursprungligen av kenjon:

Vad menar du med att "uppdatera hemkatalogen"?
Du behöver bara installera 10.6 ovanpå det gamla, installationen förstör inget för dej, allt det gamla ligger kvar där det låg innan.
Men en backup ska du göra, bara ifall om att....

Det är bra att det nya systemet hamnar ovanpå det gamla och inget förstörs, utan allting blir bara uppgraderad. Men de fel finns i behörighetkontrollen kommer inte tillbaka?
Angående backup har jag klickat på hemmamappen och dragit den till extern HD. Det brukade avbrytas innan processen var klart men jag lyckades att göra en kopia av det viktiga.
Det avbryts när jag kopplar in Time Machine också, vilket efter ettag plötsligt processen stängs av och extern HDs ikonen försvinner från Skrivbordet. Är inte detta pga de fel som finns i behörighetkontrollen? I så fall vad gör man för att får bort de?
Det är därför jag vill radera bort helt det gamla systemet och installera en ny.

• Medlem
  • 2012-08-17 17:27

Jag tycker att du ska uppdatera systemet och testa igen. Du kan inte undanta hemkatalogen från en uppgradering med mindre än att du flyttar ut den ur datorn. Och då kan inte helt smärtfritt flytta tillbaka den gamla igen i den nyare systemet, även om det går.
Gör backup.
Uppdatera.
Kolla att allt fungerar.
Gör ny backup när du är nöjd med uppgraderingen.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-20 12:19

Att hårddisken försvinner från Skrivbordet har inget med behörigheten att göra, tyder snarare på trasig USBkabel (om du kör hårddisken över USB).
Visst är det bättre att göra en ren installation, kräver lite mer arbete med program, inställningar etc, efteråt.

Ursprungligen av kenjon:

Att hårddisken försvinner från Skrivbordet har inget med behörigheten att göra, tyder snarare på trasig USBkabel (om du kör hårddisken över USB).
Visst är det bättre att göra en ren installation, kräver lite mer arbete med program, inställningar etc, efteråt.

Ok, jag ska kolla kabeln om jag kan köpa en ny. Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden