Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komprimering SVT Play, vad kör de?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 12:03

SVT Play streamar i 4 olika upplösningar FLV.

- 340 kbit/s, h.264 480 x 270
- 850 kbit/s, h.264 640 x 360
- 1400 kbit/s, h.264 1024 x 576
- 2400 kbit/s, h.264 1280 x 720

Tycker komprimeringar ser snygga, någon som vet något om dessa.
Kan man få till det i Compressor, eller måste man köpa in ett annat komprimeringsprogram.

Filmerna vi gör är för nedladdning (inte strömmat) till, Ipad, Iphone som kommer vara huvudkanalen men vill att om man kör filmerna via Airplay och Apple TV ska det se bra ut.

Det är inte tänkt att man ska kunna se via dator för närvarande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 12:26

Intressant!

Men vad för program gör komprimeringen, eller blir det lika snyggt i Compressor

Ja, det blir det. bara man vet vad man gör. Ev. blir filerna 3-6% större med samma kvalitet - det beror på innehåll. Matrox har ett bra PCI-kort om man vill att det ska gå undan och att filerna ska bli en aning mindre med samma kvalitet. Men men - generellt så är det sak samma alla dessa lösningar - same same - det som skiljer är funktioner i övrigt som inte har med själva H264-packandet att göra.

Man kan packa direkt infrån QT också - men då har man inte kontroll över parametrarna - det är autoläge som gäller - filmerna blir fina men väger en aning mera än nödvändigt. OSX och Mac är helt gängat med H264 som numera packas på hårdvarunivå i en Mac om jag inte är felinformerad.

Ursprungligen av ne100:

Intressant!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 11:39
Ursprungligen av ne100:

Intressant!

På OSX-sidan är de större programmen för H264-kodning:

- Telestream Episode
- Sorenson Squeeze
- Adobe Media Encoder
- Apple Compressor

Av ovan program så är Episode teoretiskt sätt väldigt flexibelt men dessvärre har det på senare tid tillsjuknat med enormt många buggar och ett fruktansvärt dålig GUI. Sorenson Squeeze är tror jag det som kommer närmast Episode i funktionalitet. Adobe Media Encoder tror jag bara du får tag på genom deras Production Bundle Svit.

En intressant notering är att samtliga ovan mjukvaror nyttjar Main Concepts H264 codec och producerar på själva H264-kodningen snarlika resultat. I senaste versionen av både Sorenson Squeeze och Episode finns även x264 tillgängligt som ofta är en mer effektiv kodare som dock kan rendera kompabilitetsproblem vid uppspelning.

Apple Compressor är hands-down sämsta mjukvara för kodning av filer dock är den också den billigaste.

Jag tror bara Squeeze och Compressor kan göra HTTP livstream-paket men jag kan ha fel.

• Medlem
  • International user
  • 2012-08-22 12:41

För mig att dom använder flippen. Flipfactory. Episodes större storebror.
Video Transcoding Software – FlipFactory Overview – Telestream

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 15:00

Verkar kanon!
Nästan.

Prices starting at $5,495

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 17:06

Ok, då är det mer läge att kolla upp Matrox-kortet!

Någon som har erfarenhet av Http livestreaming kombinerat med nedladdning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-22 22:21

Inte riktigt så.
Tvärs om vi har massa film som vi vill streama till klient sidan, alternativt att klienten laddar ned filmerna i sin iphone/ipad.

Http livestreaming, funkar direkt över mobilnätet om det är god teckning.
Nedladdning har sina fördelar, men filmavsnitten kommer att vara över 20 MB och då funkar inte mobilnätet utan då måste man ha tillgång till WiFi för att det ska funka.

Det jag önskar är en funktion där HTTP livstream funkar om man vill titta på ett avsnitt direkt om man bara har 3G och
sitter man på wifi ska nedladdning komma igång automatisk.

PS. Använde SVT Play som default då det funkar topp, 3G/wifi, iphone/ipad/dator

Adobe media encoder följer med alla berörda Adobe-program, alltså inte bara i suiterna

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 14:58
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Adobe media encoder följer med alla berörda Adobe-program, alltså inte bara i suiterna

Ah, men det går inte att köpa det löst?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 15:35

Ok

Första version blir nog nedladdning till iprylen (inte dator i första svängen), antagligen ingen streaming.

Publiken kommer i första hand vara människor: i rörelse, bussen, lokaltrafik, på tåget; i väntan, flygplatser, busshållplatser men det ska se ok ut om man väljer att visa det via Apple TV när man är hemma.

Längd på filmerna 1-3 minuter men avsnitt på 10-15 minuter kan mycket väl förekomma

Vilken upplösning:

- 2400 kbit/s, h.264 1280 x 720, blir ju väldigt bra men ca. 1 min 20MB är det som man kan ladda via mobilnätet
- 1400 kbit/s, h.264 1024 x 576 -- 2 min via mobilnätet fortfarande bra även på ATV
- 850 kbit/s, h.264 640 x 360 -- 3 min via mobilnätet, ok i mobilen, ATV ingen katastrof men inte riktigt bra.

Sen finns 853x480 men vad funkar i 3GS.

Man kan ju tänkas lägga upp två versioner och att appen automatiskt skickar iprylen till rätt upplösning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 15:49

768x432 @ 25 fps vid ca 1500 kbs fungerar på 3GS och uppåt. Det ser ok ut även på 4/4S. På en iPad Retina eller ATV lär det påminna om TV-upplösning.

1
Bevaka tråden