Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

importera DVD-skiva till Final Cut Express

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-08-27 14:41

Hur gör jag för att importera en film från en DVD-skiva till Final Cut Express? En av mina externa hårddiskar har kollapsat men jag hann lägga över filmen till DVD innan hårddisken tog slut. Nu vill jag lägga in filmen på datorn igen. Någon som vet?

Ursprungligen av annila:

...Nu vill jag lägga in filmen på datorn igen. Någon som vet?

Det beror ju på hur du brände den till DVD - om det var som "DVD video" eller "DVD data".

Om det är en "data-skiva" så är det ju bara att dra filmen till lämplig mapp på hårddisken.

Men om det är en "film-skiva" så måste den ju rippas. Med Handbrake, kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 15:33

Fler förslag…

DVDxDV verkar leva kvar.

Förr fanns även någon som hette "Mac the Ripper" i gratis-version som i samband med MPEG Streamclip löste precis det du sökte. Dock fungerar inte denna version längre i OSX 10.7 eller senare (kräver Rosetta).

Men, jag skulle tro MPEG Streamclip löser dina problem gratis så länge det är en skiva utan kopieringsskydd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 15:28

Mac App Store - iVI tror jag löser pucken åt dig även om det kostar 70 kr på AppStore.

Handbreak kan också lösa det även om du får konvertera materialet i två steg, tror jag. MPEG > MPEG 4 och vidare från MPEG 4 > något FCE hanterar (DV kanske). Handbreak gillar att ha VLC installerat för att kunna läsa DVD:er.

MPEG Streamclip är även en höjdare på att konvertera saker. Osäker på hur det hanterar direkt-import från DVD:er dock. Jag tror inte det fixar DVD:er med enkryptering.

MakeMKV kan även detta rippa DVD-skivor. Dock får du har .mkv-filer som inte går att läsa av FCE utan du får konvertera dessa genom en annan mjukvara. Om MPEG Streamclip kan läsa .mkv vet jag inte men det vore en smidig lösning (rippa skiva med MakeMKV > konvertera till QuickTime med MPEG Streamclip).

1
Bevaka tråden