Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den Stora Tråden om religion - eller "Varför jag är ateist".

Tråden skapades och har fått 257 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag nöjer mig med att konstatera att jag vet inte. Att tro inte har med vetenskaplig bevis att göra. Därför blir denna diskussion snabbt meningslös eftersom man sällan har en gemensam utgångspunkt.

Samt att det finns gott om religiösa personer som ignorerar vetenskapliga fakta för att de upplever att de inte kan infoga detta i sin världsbild (men samtidigt så finns det religiösa personer som accepterar vetenskapliga fakta och istället ser det som ett sätt som deras gud arbetar på) och att det hjälper aldrig att sitta still och vänta på att min gud ska hjälpa mig

Citat:

En man höll på att drunkna, och då kom det en båt. Kaptenen fick syn på mannen och ropade:
- Behöver du hjälp?
- Nej, Gud kommer att rädda mig! svarade mannen.
En stund senare kom det en annan båt, och även kaptenen på denna båt fick syn på mannen som höll på att drunkna. Han ropade:
- Du drunknar ju! Ska jag hjälpa dig?
- Det behövs inte! Gud kommer att rädda mig! svarade mannen.
Efter ytterligare en stund dök det upp en tredje båt, och den tredje kaptenen lade märke till mannen och ropade:
- Du ser ut att behöva hjälp!
- Nej, tack! Gud kommer snart att rädda mig! svarade mannen.
Och till sist drunknade mannen och kom till Himlen, där han fick träffa Gud.
- Varför räddade du mig inte? frågade mannen.
Gud svarade:
- Jag skickade ju tre båtar, pucko!

För att hålla mig till ämnet:
Jag är icketroende pga de saker som hänt i mitt liv med stor klarhet visar att det inte kan finnas något som skulle kunna kallas "gud".

  • Medlem
  • 2012-09-19 14:28

Av precis samma anledning blir många icketroende helt plötsligt rabiata Jesuskramare, när något svårt påverkat deras liv. Tänker b l a på Göran.

Göran Skytte: Stroke gav nytt liv - Dagen

Ursprungligen av Mattias Hedman:

För att hålla mig till ämnet:
Jag är icketroende pga de saker som hänt i mitt liv med stor klarhet visar att det inte kan finnas något som skulle kunna kallas "gud".

Det är lite trist att den gudsförnekande sidan ofta gör tvärsäkra uttalanden kring "bevisen" för sina teorier, medans man hånar de gudstroende.

Sanningen är ju den att det kräver lika mycket tro att tro att allting kommit till av sig självt. Universums uppkomst, livets början och livets evolution är saker som aldrig kommer att kunna bevisas vetenskapligt. Man kan göra observationer och experiment och tolka resultaten till stöd för en teori (t.ex. evolutionsteorin). Men dessa resultat kan ju lika gärna användas för att stödja en annan uppfattning (t.ex. skapelseteorin)

Ingen kan vinna den diskussionen. Allt är bara tolkningar av fakta

Ursprungligen av rikard.agren:

Det är lite trist att den gudsförnekande sidan ofta gör tvärsäkra uttalanden kring "bevisen" för sina teorier, medans man hånar de gudstroende.

Sanningen är ju den att det kräver lika mycket tro att tro att allting kommit till av sig självt. Universums uppkomst, livets början och livets evolution är saker som aldrig kommer att kunna bevisas vetenskapligt. Man kan göra observationer och experiment och tolka resultaten till stöd för en teori (t.ex. evolutionsteorin). Men dessa resultat kan ju lika gärna användas för att stödja en annan uppfattning (t.ex. skapelseteorin)

Ingen kan vinna den diskussionen. Allt är bara tolkningar av fakta

Man kan inte tolka arternas utveckling på annat sätt än genom naturligt urval. Slapelseteorin har noll bevis. Inga alls. Det finns lika mycket bevis för kreationism som det finns bevis för att jag skapat universum. Och att förklara universums tillkomst genom att peka på intelligent design skapar fler problem än teorin kring Big Bang.

  • Medlem
  • 2012-09-19 22:03

Bevis för hypoteser som stödjer evolutionsteorin har vi massor av. De kan verkligen inte tolkas hur som helst och stödja vad som helst.
Det finns saker som är obeskrivligt konstiga för oss. Universums tillkomst. Tar universum slut? och vad finns det utanför. Visst finns det anledning att ha en viss ödmjukhet inför detta "obegripliga". När man påstår att en gud har skapat och fixat allt försvinner den ödmjukheten.
Så kan man ju undra vem som skapade gud då. Det där med en gud gör det inte mer begripligt.

Ursprungligen av per s:

Bevis för hypoteser som stödjer evolutionsteorin har vi massor av. De kan verkligen inte tolkas hur som helst och stödja vad som helst.
Det finns saker som är obeskrivligt konstiga för oss. Universums tillkomst. Tar universum slut? och vad finns det utanför. Visst finns det anledning att ha en viss ödmjukhet inför detta "obegripliga". När man påstår att en gud har skapat och fixat allt försvinner den ödmjukheten.
Så kan man ju undra vem som skapade gud då. Det där med en gud gör det inte mer begripligt.

Gud får ofta bli "Kunskapsluckornas Gud", det är väldigt bekvämt att bara lämna över sådant som är för stort, ogripbart och komplicerat till Gud. Det verkar tämligen vanligt.
Många jag talat med som är kristna kan inte ett piss om vetenskap och hånar gärna vetenskapen med att "allt kan man minsann inte mäta och väga".... (det brukar vara samma personer som grundar medicinska beslut på "moderskänsla").
Så det där med "brist på respekt" går åt båda hållen.

Jag har dels problem med Gud - hur kan Gud stå utanför att växelverka med Universum, men ändå göra det.
Gud sorterar ju inte in under vetenskapliga lagar (han kan vara allestädes -samtidigt, bryta orsak-verkan och flyttar sig fortare än ljuset) ända kan han peta i mitt lilla liv.

Det andra problemet är de som tror, att de så ofta försöker använda Gud för att kontrollera mig socialt, sexuellt, etc. Man skall vara på ett visst sätt, man skall göra vissa saker, låta bli andra.
I mina tonår fascinerades jag över spela-kort-förbud (inte ens sketgubbe), att man inte fick dricka sprit (så det syntes), att ingen av dem visste nånting om sex osv. Det fanns fasta regler och uppförandekoder. Det gick däremot bra skattefusks, sätta företag i konkurs och låna pengar i halvmiljonklassen av församlingen.
Faktiskt haft ett samtal med en Pastor som tyckte att jag spred "irrlära" bland hans "får" - att jag sa till dem att ni behöver ingen gud och pastor som talar om för er vem ni får älska.
Jag har sett två ungdomar (från två olika kyrkor), som hade haft sex så det syntes - hon blev gravid, bli tvingade ställa sig upp i kyrkan och offentigt be om ursäkt för hur de hade syndat. TVÅ GÅNGER, en gång i hans församling, ett Da Capo i hennes.
Efter det tvingades de skriva brev till Konungen och be om dispens för giftermål! Jag tror hon var 16 när hon blev mamma.
Hade de försökt tvinga mig till det hade det slutat på ett helt annat sätt, jag lovar.

Jag är uppvuxen på ett litet fiskeläge på västkusten, ett ställe jag aldrig vill tillbaka till.

Ursprungligen av per s:

Det finns saker som är obeskrivligt konstiga för oss. Universums tillkomst. Tar universum slut? och vad finns det utanför. Visst finns det anledning att ha en viss ödmjukhet inför detta "obegripliga". När man påstår att en gud har skapat och fixat allt försvinner den ödmjukheten.
Så kan man ju undra vem som skapade gud då. Det där med en gud gör det inte mer begripligt.

Utveckla gärna vad du menar med att ödmjukheten skulle försvinna. Ödmjukheten inför vad? Inför att det finns obegripliga saker? Självklart har en gudstroende också ödmjukhet inför detta.

Ang. frågan om vem som skapade Gud så finns ju exakt samma frågeställning för de som inte tror på Gud. Hur startade det hela? Vad fanns innan Big Bang? Vad satte igång det?

I min värld är det logiskt att tro att något alltid har funnits. Att ingenting skulle ha blivit allt som vi ser omkring oss går inte ihop i min tankevärld. Av olika orsaker tror jag att detta något är någon, en intelligens.

  • Medlem
  • 2012-09-22 16:37
Ursprungligen av rikard.agren:

Utveckla gärna vad du menar med att ödmjukheten skulle försvinna. Ödmjukheten inför vad? Inför att det finns obegripliga saker? Självklart har en gudstroende också ödmjukhet inför detta.

Om man påstår sig ha svar på frågor som (än så länge i alla fall) är ofattbara för oss.

Ang. frågan om vem som skapade Gud så finns ju exakt samma frågeställning för de som inte tror på Gud. Hur startade det hela? Vad fanns innan Big Bang? Vad satte igång det?

Exakt frågorna finns men vi har inte svar på dem.

I min värld är det logiskt att tro att något alltid har funnits. Att ingenting skulle ha blivit allt som vi ser omkring oss går inte ihop i min tankevärld. Av olika orsaker tror jag att detta något är någon, en intelligens.

Nä det finns saker som inte går att få ihop i vår tankevärld. Blir det så mycket mer begripligt om det skulle vara en "intelligens"? Var kommer den ifrån då? Låt oss kalla din idé för en hypotes. Då får vi pröva den vetenskapligt om den håller eller inte

Den här tråden har blivit så lång att det lätt börjar bli lite omtugg nu men se t ex inlägg 109, sidan 4.

Variation och anpassning av en art kan absolut tolkas som ett bevis för evolution

Men det kan lika gärna passa in i skapelsescenariot

Att en art kan bli en annan art har jag ännu inte sett några vetenskapliga bevis för. (Det beror också på vad man lägger för innebörd i ordet art)

Ursprungligen av rikard.agren:

Variation och anpassning av en art kan absolut tolkas som ett bevis för evolution

Men det kan lika gärna passa in i skapelsescenariot

Att en art kan bli en annan art har jag ännu inte sett några vetenskapliga bevis för. (Det beror också på vad man lägger för innebörd i ordet art)

Jag trodde ärligt talat inte att det just fanns några i Sverige som tog kreationism på allvar, än mindre förkastade evolutionen. Det finns hur mycket bevis som helst för evolution men inga alls för kreationism. Jag tänker inte förklara hur naturligt urval fungerar för dig, det får du låna en grundskolebok om.

  • Medlem
  • 2012-09-19 23:45

Nu får du väl ändå ge dig. Han förkastar inte befintliga evolutionsteorier. Däremot säger han att saker och ting kan se ut på olika sätt beroende på perspektiv. Dessutom tycker jag att den sista kommentaren var något onödig. Jag förstår dig samtidigt; hade jag blivit pådyvlad samma saker som du blivit under din uppväxt, så hade chansen varit stor att även jag tagit fullt avstånd ifrån allt vad religion heter. När jag hör din och Goflorps berättelser om "kristna" så förstår jag hur de som inte känner sig särskilt nära gud, tar än större avstånd och dessutom föraktar så kallade kristna. Tack och lov är det så, att dessa fundamentalister utgör en försvinnande liten del av alla de som kallar sig kristna, och det är jag riktigt tacksam för.

Ursprungligen av Capeman:

Jag trodde ärligt talat inte att det just fanns några i Sverige som tog kreationism på allvar, än mindre förkastade evolutionen. Det finns hur mycket bevis som helst för evolution men inga alls för kreationism. Jag tänker inte förklara hur naturligt urval fungerar för dig, det får du låna en grundskolebok om.

Ursprungligen av jhm:

Nu får du väl ändå ge dig. Han förkastar inte befintliga evolutionsteorier. Däremot säger han att saker och ting kan se ut på olika sätt beroende på perspektiv. Dessutom tycker jag att den sista kommentaren var något onödig. Jag förstår dig samtidigt; hade jag blivit pådyvlad samma saker som du blivit under din uppväxt, så hade chansen varit stor att även jag tagit fullt avstånd ifrån allt vad religion heter. När jag hör din och Goflorps berättelser om "kristna" så förstår jag hur de som inte känner sig särskilt nära gud, tar än större avstånd och dessutom föraktar så kallade kristna. Tack och lov är det så, att dessa fundamentalister utgör en försvinnande liten del av alla de som kallar sig kristna, och det är jag riktigt tacksam för.

Det handlar snarare om dessa ständigt återkommande missförståelser om evolutionsteori och naturligt urval som man tröttnat lite på. Art till art, termodynamik och allt vad det nu är. Man blir lite trött på samma felaktiga argument hela tiden, det är allt.

Och nej, tyvärr är inte kristna (eller islamistiska) fundamentalister ovanliga eller få. Det är sant att vi i Sverige är förunnade att slippa dem, men i USA, Mellanöstern och andra platser är fundamentalistiska trosrörelser mycket stora. Du är t ex antagligen medveten om att USAs nästa president riskerar bli en man som tror att Israels förlorade stam lyckades ta sig till USA, att Eden egentligen låg i Missouri, att den återuppväckte Jesus besökte Missouri, att det är okej att döpa döda släktingar in i sin egen religion, att hela Mormons bok baseras på en man som tittade på påstådda guldplåtar i en hatt och så vidare. Den man som kan komma att styra USA och i princip resten av världen är en fundamentalist. Dessa fundamentalister är inte så försvinnande få som man skulle kunna tro eller önska.

  • Medlem
  • 2012-09-20 00:07

Jag utgick självklart ifrån ett nationellt perspektiv, och tog inte med resten av världen. Just av den anledningen, att Sverige är ett av få land jag bott i, där det för många verkar vara en självklarhet att religion är trams, och att troende är mindre vetande dumhuvuden som man får förnedra hur man vill och var man vill. Nä, jag är inte heller något fan av fundamentalister, oavsett de är kristna, muslimer eller judar. Å andra sidan gillar jag inte andra typer av fundamentalister heller, för det finns ju fler av den varan även om man plockar bort det där med religion. Säkert skulle många kalla mig hycklare nu, så mactaliban jag är, men det får jag ta i så fall.

Ursprungligen av Capeman:

Det handlar snarare om dessa ständigt återkommande missförståelser om evolutionsteori och naturligt urval som man tröttnat lite på. Art till art, termodynamik och allt vad det nu är. Man blir lite trött på samma felaktiga argument hela tiden, det är allt.

Och nej, tyvärr är inte kristna (eller islamistiska) fundamentalister ovanliga eller få. Det är sant att vi i Sverige är förunnade att slippa dem, men i USA, Mellanöstern och andra platser är fundamentalistiska trosrörelser mycket stora. Du är t ex antagligen medveten om att USAs nästa president riskerar bli en man som tror att Israels förlorade stam lyckades ta sig till USA, att Eden egentligen låg i Missouri, att den återuppväckte Jesus besökte Missouri, att det är okej att döpa döda släktingar in i sin egen religion, att hela Mormons bok baseras på en man som tittade på påstådda guldplåtar i en hatt och så vidare. Den man som kan komma att styra USA och i princip resten av världen är en fundamentalist. Dessa fundamentalister är inte så försvinnande få som man skulle kunna tro eller önska.

Ursprungligen av jhm:

Jag utgick självklart ifrån ett nationellt perspektiv, och tog inte med resten av världen. Just av den anledningen, att Sverige är ett av få land jag bott i, där det för många verkar vara en självklarhet att religion är trams, och att troende är mindre vetande dumhuvuden som man får förnedra hur man vill och var man vill. Nä, jag är inte heller något fan av fundamentalister, oavsett de är kristna, muslimer eller judar. Å andra sidan gillar jag inte andra typer av fundamentalister heller, för det finns ju fler av den varan även om man plockar bort det där med religion. Säkert skulle många kalla mig hycklare nu, så mactaliban jag är, men det får jag ta i så fall.

Jag utgår främst från ett internationellt perspektiv. Många religioner och religiösa i Sverige är mycket liberala, om än inte alla.

Ja, religion är trams och man ska kunna kritisera det precis som vilken annan samhällelig ideologi som helst. Jag tror inte alla religiösa är dumhuvuden, däremot tror jag de kan vara vilseledda, oinformerade eller oresonliga. Eller alltihop samtidigt.

  • Medlem
  • 2012-09-20 00:28

När det gäller just det där sista du skrev om vilseledde och annat, så vet jag att du har fel, men hur och varför kan jag inte ta i tråden. Utgår man primärt ifrån ett perspektiv med Knutbykristna, ja då kan jag inte annat än hålla med dig.

Ursprungligen av Capeman:

Jag utgår främst från ett internationellt perspektiv. Många religioner och religiösa i Sverige är mycket liberala, om än inte alla.

Ja, religion är trams och man ska kunna kritisera det precis som vilken annan samhällelig ideologi som helst. Jag tror inte alla religiösa är dumhuvuden, däremot tror jag de kan vara vilseledda, oinformerade eller oresonliga. Eller alltihop samtidigt.

Ursprungligen av rikard.agren:

Variation och anpassning av en art kan absolut tolkas som ett bevis för evolution

Men det kan lika gärna passa in i skapelsescenariot

Att en art kan bli en annan art har jag ännu inte sett några vetenskapliga bevis för. (Det beror också på vad man lägger för innebörd i ordet art)

Har du hört talas om så kallade ringarter? Alltså en grupp djur som spridit sig längs exempelvis kusten på en landmassa i ett långt streck, där individer från varje liten grupp kan föröka sig med individer från de närmaste granngrupperna, men två individer från grupper längst ute i ändarna inte kan föröka sig med varandra. Enligt den vanligaste definitionen av art är alltså de två ändarna olika arter, men varje grupp är samtidigt samma art som granngruppen. Begreppet art är helt enkelt en trubbig kategorisering påkommen av oss människor för att försöka få lite rätsida på det vi ser idag och som naturen (bildligt talat) skrattar åt.
Att säga att arter kan förändras men aldrig bli en annan art är lite som att säga att millimeter aldrig kan övergå i mil, för jag har aldrig räknat mig till det antal millimeter forskarna säger behövs för att utgöra en mil.

Ursprungligen av Laseranders:

Har du hört talas om så kallade ringarter?

Jag är bara lekman på området och ingen forskare eller vetenskapsman eller biolog. Men jag är mycket intresserad av ämnet. Ringarter har jag inte läst så mycket om, men enligt Wikipedia är det en starkt ifrågasatt teori. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt. Men det är alltså också en teori, en hjälpteori för att förklara evolutionsteorin.

Vad gäller naturligt urval, eller den darwinistiska mekanismen, så är vad jag förstått det senaste att man håller på att nedgradera dess betydelse för evolutionsteorin. Man har helt enkelt inte hittad tillräckliga bevis i fossillagren för att kunna säga att "små steg och lång tid" har lett till helt nya arter

Ursprungligen av rikard.agren:

Variation och anpassning av en art kan absolut tolkas som ett bevis för evolution

Men det kan lika gärna passa in i skapelsescenariot

Att en art kan bli en annan art har jag ännu inte sett några vetenskapliga bevis för. (Det beror också på vad man lägger för innebörd i ordet art)

Om jag ställer frågan på följande sätt: innebär skapelsescenariot att alla arter skapades samtidigt och "färdiga"?

Och om arterna inte skapades samtidigt, under vilken tidsperiod skapades de?

Jag ställer bara frågan för att reda ut vad du menar med skapelsescenariot så att jag förstår.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag ställer frågan på följande sätt: innebär skapelsescenariot att alla arter skapades samtidigt och "färdiga"?

Och om arterna inte skapades samtidigt, under vilken tidsperiod skapades de?

Om man läser den kortfattade skildringen i 1 Moseboken så ser man att inte alla arter eller slag skapades samtidigt. Berättelsen om skapelsen är som bekant uppdelad i 6 olika dagar, eller tidsperioder. En intressant iakttagelse när man läser skildringen är att skapandet av själv jordklotet inte inkluderas i dessa skapelseperioder - det var redan färdigt när dessa perioder började.

Under den 4:e dagen, eller perioden, skapades vattenlevande och flygande varelser, ordagrant själar. Under den 5:e dagen skapades landlevande varelser. Och under den 6:e dagen skapades människan

Hur långa dessa olika perioder var svarar inte Bibeln på. Och vad en art eller ett slag är definieras inte heller. När det gäller växligheten sägs det i v. 12: "Och jorden frambringade gräs, fröbärande växter enligt sina arter och träd som ger frukt som har frö i sig enligt sin art." Så uttrycket ”art” så som det används i Bibeln verkar alltså avse en grupp livsformer som kan reproducera sig med varandra. Den vetenskapliga definitionen är som sagt mycket snävare.

Bibeln är ingen uppslagsbok i vetenskap, men när den berör sådana ämnen så är den alltid korrekt. Den ordningsföljd som beskrivs i 1 Moseboken stämmer väl överens med hur forskare tänker sig att det gått till.

Vi får nog börja med att förklara vad en teori är för en vetenskapsman. Argumentet att evolution "bara är en teori" är väldigt ofta använd av kreationister, men en teori har i detta sammanhang inte samma betydelse som när vi använder ordet i vardagligt språk. En teori är inte en hypotes eller en gissning. En teori är grundad på hypoteser och stödd av bevis och är ett faktabaserat ramverk för att beskriva ett fenomen. En teori är en välunderbyggd, väldokumenterad förklaring för en observation. Högre upp än en teori kommer man inte inom vetenskapen. Många förväxlar också lagar med teorier. Om det fanns en hierarki så skulle en teori vara högre upp än en lag. En lag beskriver något och en teori förklarar varför det är så. Lagen om gravitation säger enbart att om du tappar något faller det till marken. Relativitetsteorin förklarar varför det är så.

Lite kortfattat från en iPhone så här på morgonen.

Ursprungligen av Capeman:

Vi får nog börja med att förklara vad en teori är för en vetenskapsman. Argumentet att evolution "bara är en teori" är väldigt ofta använd av kreationister, men en teori har i detta sammanhang inte samma betydelse som när vi använder ordet i vardagligt språk. En teori är inte en hypotes eller en gissning. En teori är grundad på hypoteser och stödd av bevis och är ett faktabaserat ramverk för att beskriva ett fenomen. En teori är en välunderbyggd, väldokumenterad förklaring för en observation. Högre upp än en teori kommer man inte inom vetenskapen. Många förväxlar också lagar med teorier. Om det fanns en hierarki så skulle en teori vara högre upp än en lag. En lag beskriver något och en teori förklarar varför det är så. Lagen om gravitation säger enbart att om du tappar något faller det till marken. Relativitetsteorin förklarar varför det är så.

Lite kortfattat från en iPhone så här på morgonen.

Nu måste jag börja med att be om ursäkt, för jag tänker i det följande såga ditt inlägg jäms med fotknölarna, eftersom det tydligt märks att du svänger dig med begrepp som du endast har ytlig, eller, mer troligt, ingen, kunskap om. Märk väl att jag inte påstår att jag är expert på det heller (långt ifrån) men det är uppenbart för alla som läst en vetenskaplig grundkurs att det du skriver är en subsanslös ordmassa:

1) En teori är inte "grundad på hypoteser". De flesta använder dessa begrepp närmast synonymt, till att betyda ungefär "påstående om verkligheten", medan andra menar att en teori är ett övergripande antagande och att hypoteser är härledda från detta antagande men (till skillnad från huvudantagandet) möjliga att testa.

Oavsett vilket, så faller både teorier, hypoteser och gissningar inom det (ännu) icke verifierades område. När en hypotes däremot anses (tillräckligt) bevisad (och alternativhypoteser motbevisade) övergår det från att vara en hypotes till att vara ett faktum och kan i slutänden göra att man bedömer teorin som helhet som (tillräckligt) bevisad, alltså ett faktum.

Med andra ord, och försök nu pränta in det , en sak kan inte samtidigt utgöra en teori och ett faktum, de är nämligen ömsesidigt uteslutande begrepp.

2) Inte heller är det korrekt att teorier enbart syftar till att "beskriva ett fenomen". Det är fel i flera avseenden (även om man bortser från att du uppenbarligen inte vet vad "fenomen" syftar på)

Till att börja med kan teorier vara (åtminstone) av typen deskriptiva, förklarande, dvs. säga något om kausalitet, prediktionsteorier, eller s.k. teleologiska teorier, dvs. teorier som i uttalar sig om ändamål. Vetenskapliga teorier brukar inte syssla med sistnämnda, medan de utgör kärnan av religiösa föreställningar.

3) Eftersom teorier inte nödvändigtvis är kausala behöver en teori inte alls förklara "varför det är så"

4) Du underskattar våldsamt det vetenskapliga problem som gravitation utgör. Om du menar att en teori måste vara kausal, dvs. förklarande så får du nog börja med att skippa din tilltro till Relativitetsteorin i det avseendet. En kausal teori måste nämligen ange den mekanism varigenom något sker. Newton gjorde inte alls det, han beskrev bara ATT kroppar dras till varandra, och försökte beskriva med vilken regelbundenhet det sker, men han beskrev inte HUR det går till. Fundera på problemet ett slag: Hur går det till när ett objekt drar till sig ett annat, sträcker det ut små armar, sänder det ut små partiklar, radiovågor? etc. etc. Den mekanismen kunde Newton inte säga någonting om. Einstein gjorde det egentligen inte heller, att beskriva att gravitationen påverkas av krökningar i rum-tid-dimensionen är INTE en beskrivning av den mekanism varigenom gravitation verkar, det är bara en beskrivning av ATT något sker, en beskrivning som visserligen skiljer sig från Newtons, men som fortfarande inte beskriver HUR det går till.

Summa summarum: När du skriver att en teori är: "välunderbyggd, väldokumenterad förklaring för en observation" så är det massivt fel. En teori är nämligen inte alls, per nödvändighet, välunderbyggd, väldokumenterad, en förklaring - en teori är inte ens nödvändigtvis rörande något observerbart. Lika nonsensartat pladder är det när du skriver att en teori är "ett faktabaserat ramverk" –.nä, det är just det INTE är

En teori är alltså något obekräftat, och i sig omöjligt att skilja från en gissning. Skillnaden mellan vetenskap och icke-vetenskap ligger i den vetenskapliga METODEN, dvs. hur man går tillväga för att (t.ex) testa hypoteser.

Två ytterligare saker:

a) Även många av de teorier vi anser vara "bevisade" dras med magnifika svårigheter, t.ex. inkompabiliteten mellan Relativitetsteorin och Kvantfysiken. Där de enda logiska möjligheterna är att antingen den ena, eller båda, är felaktiga. Likafullt använder vetenskapen dessa _teorier_ hela tiden, bland annat för att de har prediktionsvaliditet (vilket alltså inte är samma sak som att teorien är "sann")

b) Somliga "vetenskapliga" teorier är överhuvud inte möjliga att testa på något meningsfullt sätt, t.ex. teorier om alternativa universa etc.

Med detta inte sagt att vetenskap är kasst eller att religion utgör något svar, men jag vill bara, lite försynt sådär, påpeka att det är ganska förmätet av dig att mästra folk och antyda att de är mindre vetande, genom att "förklara vad en teori är", när du uppenbarligen själv inte har kläm på det (och återigen, jag är verkligen inte någon expert heller, men rena slukhål

http://www.dvhardware.net/news/guatemala_sink_hole_2.jpg

i resonmenanget måste man kunna påtala ändå )

rikard.agren, det är en ifrågasatt teori när det gäller just gråtruten, enligt en källa på svenska wikipedia. Den engelska artikeln är mer omfattande.
När det gäller övergångar mellan arter finns det inga som helst bevis för att det skulle finnas någon form av magisk spärr mellan arter.
Fossiler är relativt sällsynt och uppstår bara i väldigt specifika förhållanden, vilket innebär att man inte räknar med att hitta perfekta morfningar mellan arter bland fossiler och det är inte det enda man tittar på.

  • Medlem
  • 2012-09-20 08:39

Man utgår från en frågeställning som man söker svar på. Utifrån frågeställningen ställs hypoteser som man undersöker riktigheten i på ett vetenskapligt sätt genom observationer, experiment etc. Om hypotesen visar sig vara riktig, stödjer den en teori om hur verkligheten ser ut. Ju fler och viktigare hypoteser som stödjer teorin, desto starkare teori. Teorin är inte fakta men fakta kan stödja teorin. Vetenskapliga resultat ska dokumenteras offentligt och andra forskare ska få samma resultat om man gör om undersökningarna. Kreationism och intelligent design är inga väl underbyggda teorier.
Tankar och känslor av religiös natur kan man visst ha om sådant som upplevs som ofattbart. Men när man formulerar diverse svar på dessa frågor är man illa ute. Religioner gör detta och spikar upp en massa dogmer på väggen eller i sin bok där man kan hitta "svaren".
Har man svårt att leva med obesvarade frågor är risken stor att man hittar på/"finner" svaren genom t ex religion men även på annat sätt.

Mm. Samtidigt måste vi passa oss för att stoppa in värderingar i andra människors handlingar, som dom själva inte håller med om.

Många religiösa riter och traditioner som dop, giftemål etc , som har kommit att omfamnas av massa icke-troende. Så, jag personligen laddar barndop i kyrka med gudstro som jag inte helt ställer upp på - därför döpte jag inte mina barn. Men, massor av människor som är icke-troende ser ju inget problem med att döpa sina barn i kyrkan, och jag ser inget problem eller fel med deras personliga ställningstagande. Jag tycker var och en har tolkningsföreträde om vad intentionen med sina handlingar är.

Vi ateister resonerar ofta som om kyrkan och religion i huvudsak handlar om trångsynta människor och en auktoritär ideologi som tvingar på människor en världsbild som är helt ovetenskaplig, men jag tror att det för dom flesta mjukis-troende i Sverige mest handlar om en gemenskap, sammanhang och känsla av att det finns en mening som är större än vad vi själva är.

  • Medlem
  • 2012-09-20 10:25

Samtidigt skall man vara lite försiktig med (gäller oss alla) hur man kategoriserar troende. I Sverige idag är det ganska enkelt att bara skapa tre kategorier; hardcorekristna a la Knutby, ateisterna och sen då de mellanmjölkskristna, som egentligen inte tror på gud utan bara tycker det är mysigt med traditioner.

Som jag ser det, så är protestanter inte fullt så begränsade. Exakt hur tron eller förhållande till gud, religion eller kyrka ser ut, så är den just helt valfri. Har varit med förr i diskussioner där Jehovas och Knutbydito sagt till andra troende, att de inte är riktiga kristna, för att de inte delar just deras outlook. Väldigt fult tycker jag. Samma har jag varit med om bland muslimer. Tro är personlig och ju mer kunskap man besitter i sin egen tro, desto lättare är det också att respektera andras.

Bland de värsta jag mött (oavsett religion) är ofta de som hjärntvättats sedan barnsben, och hårdnackat skulle gå i döden för vad de "tror" på. Ofta trots att de egentligen inte kan så mycket om sin egen tro (eller religion om man så vill), utan mest upprepar sådant de fått höra sen de var små, utan att ifrågasätta. Den typen av trångsynthet är mycket jobbig, då dessa personer tar allt de inte förstår som en personlig förolämpning, och det gäller såväl kristna som muslimer som ateister (enligt egen erfarenhet).

Ursprungligen av ace4711:

Mm. Samtidigt måste vi passa oss för att stoppa in värderingar i andra människors handlingar, som dom själva inte håller med om.

Många religiösa riter och traditioner som dop, giftemål etc , som har kommit att omfamnas av massa icke-troende. Så, jag personligen laddar barndop i kyrka med gudstro som jag inte helt ställer upp på - därför döpte jag inte mina barn. Men, massor av människor som är icke-troende ser ju inget problem med att döpa sina barn i kyrkan, och jag ser inget problem eller fel med deras personliga ställningstagande. Jag tycker var och en har tolkningsföreträde om vad intentionen med sina handlingar är.

Vi ateister resonerar ofta som om kyrkan och religion i huvudsak handlar om trångsynta människor och en auktoritär ideologi som tvingar på människor en världsbild som är helt ovetenskaplig, men jag tror att det för dom flesta mjukis-troende i Sverige mest handlar om en gemenskap, sammanhang och känsla av att det finns en mening som är större än vad vi själva är.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-20 12:03

Det som stör mig mest med religiösa är att det här med bibeln. Endera är det en bok att leva efter eller så är det en ett påhitt. Men tyvärr så använder många troende bibeln för egna ändamål och plockar bara ut sådant som de själva tycker låter bra. Endera tror man på att Gud skapade världen på sju dagar, det har inte funnits dinosarier, kvinnor ska tiga i församlingen och att homosexualitet är en synd eller så tror på att texterna i bibeln var ett sätt för ett par tusen år sedan att tygla människor.
Think homosexuality is "wrong"? - YouTube

Ursprungligen av gunek:

Det som stör mig mest med religiösa är att det här med bibeln. Endera är det en bok att leva efter eller så är det en ett påhitt. Men tyvärr så använder många troende bibeln för egna ändamål och plockar bara ut sådant som de själva tycker låter bra. Endera tror man på att Gud skapade världen på sju dagar, det har inte funnits dinosarier, kvinnor ska tiga i församlingen och att homosexualitet är en synd eller så tror på att texterna i bibeln var ett sätt för ett par tusen år sedan att tygla människor.
Think homosexuality is "wrong"? - YouTube

Tja, så kan man kanske tänka, men de flesta ser väl det som allegoriska berättelser, dvs. själva poängen är att de INTE ska tas bokstavligt, utan som metaforer. Till skillnad t.ex. från t.ex. islam, där Koranen ses som guds budskap, direkt förmedlat genom Muhammed, så ser de flesta kristna INTE Bibeln på det sätt, utan som det samlingsverk det är, med texter som spänner över ett brett område, men där de centrala självklart är evangelierna, som handlar om Jesus liv, och texter från de tidiga kristna församlingarna, t.ex. Paulus berömda ord om att kvinnor ska tiga i församlingen. Eftersom Paulus inte ses som ofelbar, utan bara som en människa så anser många kristna att det är helt ok att inte ta allt han säger rakt upp och ner.

(obs, det är inte min personliga uppfattning jag redogör för, utan hur jag uppfattar den kristna idétraditionen, som jag iaf är något insatt i)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-20 12:17
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tja, så kan man kanske tänka, men de flesta ser väl det som allegoriska berättelser, dvs. själva poängen är att de INTE ska tas bokstavligt, utan som metaforer. Till skillnad t.ex. från t.ex. islam, där Koranen ses som guds budskap, direkt förmedlat genom Muhammed, så ser de flesta kristna INTE Bibeln på det sätt, utan som det samlingsverk det är, med texter som spänner över ett brett område, men där de centrala självklart är evangelierna, som handlar om Jesus liv, och texter från de tidiga kristna församlingarna, t.ex. Paulus berömda ord om att kvinnor ska tiga i församlingen. Eftersom Paulus inte ses som ofelbar, utan bara som en människa så anser många kristna att det är helt ok att inte ta allt han säger rakt upp och ner.

(obs, det är inte min personliga uppfattning jag redogör för, utan hur jag uppfattar den kristna idétraditionen, som jag iaf är något insatt i)

Ok, men det svåra blir väl att bestämma vad som är lag och vad som är "metafor". Men det är kanske dessa skillnader som skapar religiösa strider.

Ursprungligen av gunek:

Ok, men det svåra blir väl att bestämma vad som är lag och vad som är "metafor". Men det är kanske dessa skillnader som skapar religiösa strider.

Självklart, det är därför man anser att religionsfrihet är centralt i ett civiliserat samhälle.

Bevaka tråden