Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför visas inte antal inlägg?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lappen71:

Nu börjar tro att det snurrat runt totalt här hos vissa!!!
Vad är chansen att nya medlemmar som registrerar sig gör det i syfte att dela med sig av kunskap?
Majoriteten registrerar sig för att dom har problem,dom gör det för att lära sig saker.

Om jag har ett problem och får ett svar av en person som har 1 inlägg kontra en person som har 5000 så är trovärdigheten högre på den som har 5000.
Så fungerar det bara och acceptera faktum att erfarenhet väger tungt och jag VILL kunna se hur många inlägg personen som svara har för att avgöra ifall svaret är ett bra eller dåligt.

Det vet ni så väl att det finns personer som registrerar ett konto bara för att jävlas och ställa korkade frågor i syfte att trolla.
Som det är nu kan man inte göra den bedömningen och det tycker jag är fel.

Det måste vara enkelt att leva i din värld. Allt är antingen svart eller vitt. Jag blir mer färgblind än vad jag redan är.

Återigen; det finns absolut ingenting som säger att "de gamla rävarna" besitter större kompetens eller trovärdighet enbart baserat på hur många inlägg man har gjort i detta forum. Nya användare kan också komma med väldigt bra lösningar, även om deras första syfte var att registrera sig för att kunna få hjälp med ett problem. Eller tror du att man inte kan någonting alls bara för att man behöver hjälp med en fråga och ett problem som har uppstått?

Jag har relativt många inlägg här, men det finns garanterat många med färre inlägg som kan mer än vad jag kan.

Vi har användare som varit aktiva och registrerade en längre tid och som trots det gärna provocerar, "trollar" och bråkar.

Ursprungligen av maskh:

Det måste vara enkelt att leva i din värld. Allt är antingen svart eller vitt. Jag blir mer färgblind än vad jag redan är.

Återigen; det finns absolut ingenting som säger att "de gamla rävarna" besitter större kompetens eller trovärdighet enbart baserat på hur många inlägg man har gjort i detta forum. Nya användare kan också komma med väldigt bra lösningar, även om deras första syfte var att registrera sig för att kunna få hjälp med ett problem. Eller tror du att man inte kan någonting alls bara för att man behöver hjälp med en fråga och ett problem som har uppstått?

Jag har relativt många inlägg här, men det finns garanterat många med färre inlägg som kan mer än vad jag kan.

Vi har användare som varit aktiva och registrerade en längre tid och som trots det gärna provocerar, "trollar" och bråkar.

Det är väl du som gör det till svart eller vitt med detta svar!

Det lappen71 säger tolkade inte jag som svart eller vitt.

Man har hjälp av siffran: JA
Kan jag se om personen har blommiga kalsonger på sig idag: NEJ

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 16:39
Ursprungligen av maskh:

Det måste vara enkelt att leva i din värld. Allt är antingen svart eller vitt. Jag blir mer färgblind än vad jag redan är.

Återigen; det finns absolut ingenting som säger att "de gamla rävarna" besitter större kompetens eller trovärdighet enbart baserat på hur många inlägg man har gjort i detta forum. Nya användare kan också komma med väldigt bra lösningar, även om deras första syfte var att registrera sig för att kunna få hjälp med ett problem. Eller tror du att man inte kan någonting alls bara för att man behöver hjälp med en fråga och ett problem som har uppstått?

Jag har relativt många inlägg här, men det finns garanterat många med färre inlägg som kan mer än vad jag kan.

Vi har användare som varit aktiva och registrerade en längre tid och som trots det gärna provocerar, "trollar" och bråkar.

Det finns som sagt ingen anledning att ta bort informationen. Det är att röra i ett icke-problem.

Du agerar kring ett icke existerande problem, antalet inlägg har visats i många år utan problem men nu är det helt plötsligt ett problem? Nej, tänk efter nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-03 16:48
Ursprungligen av maskh:

…Vi har användare som varit aktiva och registrerade en längre tid och som trots det gärna provocerar, "trollar" och bråkar…

Dessa har jag under min korta tid på 99mac inte stött på.

Jag kan hålla med om att antal inlägg är ett trubbigt mått på hurpass kunskap en medlem besitter, men tills vi får ett bättre system tex likt Stack Exchanges poäng så anser jag att det är ett av de bästa verktyg vi har för att bedöma en medlems inlägg.

Om inte antal inlägg betyder något, är det då mer relevant vilken hårdvara jag besitter i mitt inlägg? Hurpass kapitalstark jag eller mina föräldrar är? Nu syftar jag på standardsignaturen på SweClockers, se ett random exempel nedan.

"__________________
Min speldator asus V formula 990FX| AMD phenom2 X4 970 klockad - 4.1Ghz| XFX 750W pro series| Cpu kylare corsair hydro H80| ASUS HD7950 med arctic cooling extreme 7970 kylare överklockat 1100/1575Mhz| Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 CL9| SSD Corsair force F60| WD green caviar 1TB 7200RPM| Antec twelve hundred (10 fläktar)| ASUS Xonar D2 its good to be sounds:P"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 17:29
Ursprungligen av reboot81:

Dessa har jag under min korta tid på 99mac inte stött på.

Jag kan hålla med om att antal inlägg är ett trubbigt mått på hurpass kunskap en medlem besitter, men tills vi får ett bättre system tex likt Stack Exchanges poäng så anser jag att det är ett av de bästa verktyg vi har för att bedöma en medlems inlägg.

Om inte antal inlägg betyder något, är det då mer relevant vilken hårdvara jag besitter i mitt inlägg? Hurpass kapitalstark jag eller mina föräldrar är? Nu syftar jag på standardsignaturen på SweClockers, se ett random exempel nedan.

"__________________
Min speldator asus V formula 990FX| AMD phenom2 X4 970 klockad - 4.1Ghz| XFX 750W pro series| Cpu kylare corsair hydro H80| ASUS HD7950 med arctic cooling extreme 7970 kylare överklockat 1100/1575Mhz| Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 CL9| SSD Corsair force F60| WD green caviar 1TB 7200RPM| Antec twelve hundred (10 fläktar)| ASUS Xonar D2 its good to be sounds:P"

Jag säger inte att det är det enda mått man använder för att bedöma en medlems pålitlighet/kunskap men det är ett av redskapen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 17:27
Ursprungligen av maskh:

Det måste vara enkelt att leva i din värld. Allt är antingen svart eller vitt. Jag blir mer färgblind än vad jag redan är.

Återigen; det finns absolut ingenting som säger att "de gamla rävarna" besitter större kompetens eller trovärdighet enbart baserat på hur många inlägg man har gjort i detta forum. Nya användare kan också komma med väldigt bra lösningar, även om deras första syfte var att registrera sig för att kunna få hjälp med ett problem. Eller tror du att man inte kan någonting alls bara för att man behöver hjälp med en fråga och ett problem som har uppstått?

Jag har relativt många inlägg här, men det finns garanterat många med färre inlägg som kan mer än vad jag kan.

Vi har användare som varit aktiva och registrerade en längre tid och som trots det gärna provocerar, "trollar" och bråkar.

Undrar vem som ser svart eller vitt här egentligen.

Jag räknade upp två scenarion som är tänkbara och existerar.
Det du inte fattar är att NI kommer göra det svårare för oss att avgöra vem det man har att göra med.

Ursprungligen av maskh:

Vi har användare som varit aktiva och registrerade en längre tid och som trots det gärna provocerar, "trollar" och bråkar.

Det finns säkert de som gör så. Men vad har det argumentet med räknaren att göra?

Trollen trollar väl hur man än gör. Eller blir de snälla och skötsamma när man inte ser antal inlägg?

Jaha där känns det som att något väsentligt föll bort ur forumet.

Jag har aldrig hetsat att skriva här för att få högre siffra. Det har jag fan inte tid med!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 17:01

Lite symptomatiskt...

Är jag den ende som känner lite att bara för att några medlemmar, det förtydligas inte ens att det är på 99 o kan lika väl vara på sweclock., prioriterat postcount över innehåll för att boosta sin räknare så ska alla dras över samma kam?

Om det nu ska till en annan typ av "värdering" så måste man ju utgå ifrån ngt, om inte alla ska börja på noll vill säga.

Kan ju säga såhär att när inte inläggsräknaren längre kan vara ett värderingsinstrument så tittar iaf jag mer på språkbruk, trådplacering och registreringsdatum. Det finns som sagt ett flertal nya medlemmar som som första inlägg förväntar sig svar på en otillräckligt ställd fråga o i många fall placerad i fel forumsektion. Samtidigt finns det flera medlemmar som skriver sitt första inlägg nu trots att de registrerade sig för flera år sedan. De har blivit medlemmar för att förkovra sig men kanske inte kännt att de haft ngt att bidra med...

Visst är det väl trevligt att alla medlemmar värderas lika högt men frågan är om moderatorerna känner samma sak när forumet överflödas av nya enfråge medlemmar som inte kan lägga lite tid på att testa att söka(google) eller åtminstone kolla att man skriver sitt inlägg i rätt sektion..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 18:05
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är jag den ende som känner lite att bara för att några medlemmar, det förtydligas inte ens att det är på 99 o kan lika väl vara på sweclock., prioriterat postcount över innehåll för att boosta sin räknare så ska alla dras över samma kam?

Jodå, det tycker jag tyvärr man kan utläsa av svaren från ledningen här i tråden, och här på 99mac tror jag inte ens problemet finns? Inte vad jag sett ialla fall.

Nej, nu trillade jag ur "Vi som har över 20.000 inlägg klubben"

Ursprungligen av Björnström:

Nej, nu trillade jag ur "Vi som har över 20.000 inlägg klubben"

Du är fortfarande hedersmedlem. Det är grymt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 22:20
Ursprungligen av maskh:

Du är fortfarande hedersmedlem. Det är grymt.

Sa 26-åringen till 39-åringen

Detta är inte bra ta bort åldern bums hos alla medlemmar, ger mig bara dåliga vibbs med åldrar.

Jag har slutat fylla år, kom igen låt oss alla sluta fylla år här på forumet

Ursprungligen av CUBEIS:

Sa 26-åringen till 39-åringen
Detta är inte bra ta bort åldern bums hos alla medlemmar, ger mig bara dåliga vibbs med åldrar.
Jag har slutat fylla år, kom igen låt oss alla sluta fylla år här på forumet

Jag har ingenting emot att både antalet inlägg, ålder och registreringsmånad/år tas bort.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 22:24
Ursprungligen av Edin:

Angående antal inlägg så har vi en föreställning (från tidigare erfarenhet) som visar att några få medlemmar lägger stor vikt vid antalet inlägg och att det blir till en statusgrej för dem. Vi vill bara vara säkra på att vi inte har en sådan hets här och självklart finns det en öppenhet att ändra på det ifall att det skulle visa sig vara grundläggande för forumet. Målet är inte att öka anonymiteten utan målet är att minska på de medlemsklyftor som faktiskt existerar. Mer saker som inte kommer med initialt är just registreringsdatum och ort och det är egentligen en avvägning designern gjort för att hålla sajten så stilren som möjligt och fokusera på innehållet. Däremot kommer vi att lägga ganska stor vikt på ens profil och att man känner igen medlemmar och viktiga/bra inlägg på olika sätt.

Ett tips, detta är inte SweClockers så att dra massa paralleller mellan 99 och Swec är nog inte så smart...

Ursprungligen av maskh:

Det måste vara enkelt att leva i din värld. Allt är antingen svart eller vitt. Jag blir mer färgblind än vad jag redan är.

Återigen; det finns absolut ingenting som säger att "de gamla rävarna" besitter större kompetens eller trovärdighet enbart baserat på hur många inlägg man har gjort i detta forum. Nya användare kan också komma med väldigt bra lösningar, även om deras första syfte var att registrera sig för att kunna få hjälp med ett problem. Eller tror du att man inte kan någonting alls bara för att man behöver hjälp med en fråga och ett problem som har uppstått?

Jag har relativt många inlägg här, men det finns garanterat många med färre inlägg som kan mer än vad jag kan.

Vi har användare som varit aktiva och registrerade en längre tid och som trots det gärna provocerar, "trollar" och bråkar.

Du är ju bra naiv om du tror folk kommer hit och registrerar sig bara för att bidra med sin kunskap.
Tvärtom är det folk som kommer hit och ber om hjälp och på så sätt lär sig mer och mer.

Att provocera har heller inget med kunskap att göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-04 01:34

Kanske får detta bli en lärdom. Utveckling förklaras ibland inte på annat vis än att det just är utveckling. Oavsett vad vi anser om förändringarna som skett nu (hastigt och över allas våra huvuden) så bidrar dessa till att 99mac hittills varit "på fel spår". Det som varit hittills är borta och har därmed varit "fel" i förhållande till vad som nu är "rätt" och vad som är "rätt" imorgon gör att det som nu är blir " fel". Jag ska hjälpa en medlem med ett par saker. Därefter är jag inte här mer än av encyklopediska skäl. Som en krog som får ny ägare ungefär. Tråkigt men sant. No hard feelings. Alla gör vad de finner vara rätt. Peace.

PS. Och snart fattas bara följande: " Allt är redan sagt och gjort. Tråd låst. – John Doe, Moderator, sedan oktober 2012" DS.

Senast redigerat 2012-10-04 01:50

Eftersom att diskussionen inte kan hållas saklig så verkar det tyvärr inte bättre än så. Du verkar ha talang för det här med moderering, rekommenderar att du kontaktar oss för att få reda på hur du kan bidra till forumets fortsatta utveckling.

Själv har jag varit medlem ända sedan i februari, men låter mig inte nedslås av det utan hoppas att du finner den här låsningen tillfredställande ändå.

*Tråd låst, raderat vissa personangrepp*

Bevaka tråden