Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnen telefon-ikon på iPhone

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, ny här o hoppas få proffshjälp!
Ikonen för telefonen har råkat försvinna på min iPhone. Har fått tips att synka med datorn (PC) och justera apparna därifrån. Får då info:
1. Köp på iTunes finns ej i biblioteket. Hur överför jag dessa först vilket rekommenderas?
2. Uppgradering av 6.0 ej gjord. Risk att förlora media/data så ska jag göra det först eller i vilken ordning göra vad? Har senast synkroniserat mot Cloud..
Ett annat tips jag läste som skrevs för över 1 år sedan var att återställa hemskärmens layout. Men försvinner inte köpta appar och annat man laddat ner då?
Om jag kan få hjälp med detta dilemma är jag super-tacksam! )

Senast redigerat 2012-10-04 17:51

Hej! Välkommen till 99mac.

Din ikon för telefon finns antagligen någonstans på din hemskärm. Den ska normalt sett inte gå att radera helt, vilket betyder att du nog har råkat "flytta ut" den och bara behöver dra tillbaka den.

Filer från iTunes till iPhone förs över genom att öppna iTunes och välja vad du vill synkronisera till din enhet. Din iPhone kommer att dyka upp i menyn till vänster och under Devices. För att göra det motsatta högerklickar du på din enhet i iTunes och väljer "Transfer purchases from *the name of your iPhone". För att göra detta måste du ha auktoriserat din dator.

Om du säkerhetskopierar mot iCloud så kan du riskfritt göra en uppgradering till iOS 6. Råkar dina data gå förlorade så kan de enkelt återställas genom att du lägger in den senaste kopian som du har sparat genom iCloud.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-04 17:58

Dra fingret år höger på skärmen så att du kommer åt sökfunktionen – sök på "telefon". Den borde förhoppningsvis dyka upp där.

Såg ej första svaret!
Är ny med iCloud; hur gör jag manuellt en uppdatering först så inget försvinner? Mao hur vet jag att den verklige utförs?
Nu bara pluggar jag in telefonen i datorn o surfar med. Hoppas det görs automatiskt men vet ej.
Hur auktoriserar jag min dator? Har du svenska kommandon är jag glad..

Ursprungligen av Christina Nilsson:

Såg ej första svaret!
Är ny med iCloud; hur gör jag manuellt en uppdatering först så inget försvinner? Mao hur vet jag att den verklige utförs?
Nu bara pluggar jag in telefonen i datorn o surfar med. Hoppas det görs automatiskt men vet ej.
Hur auktoriserar jag min dator? Har du svenska kommandon är jag glad..

iCloud gör automatiskt säkerhetskopieringar. Om du vill tvinga den att göra det manuellt så kan du titta här: How to force an iCloud backup on iOS 5 using an iPhone 4S - Los Angeles Apple Products | Examiner.com. Fick det resultatet av en Google-sökning. Har inte själv gjort detta tidigare, så garanterar ingenting.

Problemet är att mitt OS X är på engelska, så är lite osäker på de svenska översättningarna. Men när du har iTunes öppet så går du in på "Affär (Store)" i programmets meny. Där kan du auktorisera din dator mot Apples servrar.

Ok, får kolla det - tack!
Så först auktoriserar jag dator till iTunes. Sedan uppgradera till 6.0. Kommer appen/ikonen tillbaka då?
Gällande återställning av hemskärmens layout i Inställningar - vet du om appar man köpt/laddat ner kan försvinna då?

Undrar om återställning av hemskärmens layout i Inställningar. Kan appar man köpt/laddat ner försvinna?

Jodå, det är enda sättet att kunna ringa. Men vill ju ha tillbaka ikonen på skärmen så den är tillgänglig utan att söka.. ;o)

Ursprungligen av Christina Nilsson:

Jodå, det är enda sättet att kunna ringa. Men vill ju ha tillbaka ikonen på skärmen så den är tillgänglig utan att söka.. ;o)

Men om du tittar på startskärmen så borde du hitta ikonen där någonstans, även om den inte ligger just längst ned där den annars brukar ligga när man startar telefonen för första gången. Då kan du hålla fingret på den tills den börjar "skaka", och sedan bara dra den dit du vill ha den i fortsättningen.

Nix, gått igenom allt och ligger heller inte i ngn mapp.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-04 18:09
Ursprungligen av Christina Nilsson:

Jodå, det är enda sättet att kunna ringa. Men vill ju ha tillbaka ikonen på skärmen så den är tillgänglig utan att söka.. ;o)

Om du söker på "telefon" och hittar den, står det något till höger om den? I sådana fall är det namnet på en mapp den ligger i. Annars, ligger den inte på en annan av dina skärmar om du scrollar åt andra hållet?

Frågar bara så att du inte missat att kolla på något ställe i din telefon.

Edit: Hann inte riktigt med ditt sista svar.

Appar du köpt via app-store kan du hämta igen gratis.

Ursprungligen av webmormor:

Appar du köpt via app-store kan du hämta igen gratis.

Telefon köper man knappast i App Store.
Som flera skrivit innan, TS har slarvat bort den, den finns där någonstans.

Eller så har den trollats bort helt = återställning.

Telefon-appen är ju inte raderbar så antingen har den gömt sig i en mapp eller en annan hemskärm. Skulle den verkligen vara borta så lär ju en återställning vara på sin plats.

1
Bevaka tråden