Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har bytt hårddisk, tips på hur jag ska sortera.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Det blev kanske en konstig rubrik, men jag ska försöka reda ut det här.
Jag har precis fått tillbaka min iMac (late 2009) från verkstaden, jag lämnade in den för att en garantiåtgärd och att få en SSD installerad istället för DVD-brännaren. Efter att jag hade lämnat in den såg jag att den var inom ramarna för utbytesprogrammet av hårddiskar (1Tb seagate), så jag fick en ny sådan installerad också. Jag hade inte tagit någon backup av 1Tb-disken, så jag fick låna hem den gamla för att klona över på den nya.
Sagt och gjort, nu sitter jag med en SSD med Mountain Lion och en 1Tb-disk med mitt gamla Snow Leopard-system.
Tanken är att jag ska använda 1Tb-disken som lagringsdisk för film, musik och bilder. Men hur ska jag göra rent praktiskt? Jag vill ju egentligen inte ha två system i datorn. Kan jag bara skapa en "Media"-mapp och lägga in allt som jag vill spara och ta bort resten? Kan man ta bort ett helt system från 1Tb-disken så eller måste man formatera om den?

För att sammanfatta; hur ska jag rensa upp på min 1Tb-disk så att jag endast har film, musik, dokument och bilder där, inget OS X?

Mvh

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-23 23:36

http://www.99mac.se/mac-os-x/297692-liten-ssd-skall-installeras.html#post2100207

Symboliska länkar (Alias) är din lösning. Mitt råd är att du läser igenom innan du börjar greja i terminalen.

Har själv delat upp det så jag har SSD med OSX, och HDD med bilder/filmer/musik. Fungerar hur bra som helst.

Ursprungligen av reboot81:

http://www.99mac.se/mac-os-x/297692-liten-ssd-skall-installeras.html#post2100207

Symboliska länkar (Alias) är din lösning. Mitt råd är att du läser igenom innan du börjar greja i terminalen.

Har själv delat upp det så jag har SSD med OSX, och HDD med bilder/filmer/musik. Fungerar hur bra som helst.

Tack så mycket för ditt svar! Ska läsa igenom ordentligt.

Faktumet kvarstår dock att jag har ett oönskat OS på HDD:n, där jag endast vill ha film/musik/bilder/dokument. Hur ska jag gå tillväga för att "rensa" bort OS, men inte mina dokument? Jag har inte plats nog att kopiera över det jag vill spara till någon annan disk heller, tyvärr.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-24 10:01

Först, innan du börjar flytta runt så antar jag att du har allt du håller kärt på backup?

Att ta bort OS X från din HDD är enkelt, ett par mappar att ta bort bara.
Skapa en mapp på HDD, "sparas" och flytta över allt du vill behålla dit. Sedan slänger du resten av systemet.
Men du kan lugnt köra vidare och behålla OS X på HDD, den påverkar inte ditt OS på SSD:n.

Ursprungligen av reboot81:

Först, innan du börjar flytta runt så antar jag att du har allt du håller kärt på backup?

Att ta bort OS X från din HDD är enkelt, ett par mappar att ta bort bara.
Skapa en mapp på HDD, "sparas" och flytta över allt du vill behålla dit. Sedan slänger du resten av systemet.
Men du kan lugnt köra vidare och behålla OS X på HDD, den påverkar inte ditt OS på SSD:n.

Det är alltså så enkelt. Låter perfekt det.

Jag var fast besluten att ta bort SL på HDDn, men det kanske kan vara bra att ha ändå då.

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden