Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe installation, i otakt med tiden?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

just installerat Adobe Illustrator CS6, känns så 1990-tal.

Varför envisas Adobe men egna dialogrutor för installationen? Sen räcker det inte med licensnr utan även licensnr på tidigare produkt också sen skall man registreras igen på Adobe för att få ett Adobe-ID. Som grädde på moset måste man installera Java också, Flash får man säkert med på köpet.

Fattas bara att man inte fixat stöd för Retina skärmen......

Känns så mycket bättre när gubben fått klaga lite

• Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-23 15:18

Sen är de inte konsekventa i sitt färgval mellan mjukvarorna inom CS. Photoshop och Illustrator har fått ett mörkt tema som om man vill går att byta ut till ett ljust tema. Indesign har ett ljust tema som standard men utan möjlighet att välja ett mörkt tema.

Småsaker, jag vet. Men stör mig lite på det ändå.

Tja, därför att installeraren måste uppfylla ett antal önskemål som en vanlig standardinstallerare inte gör, t.ex. vara konsekvent cross platform, stödja remote-installationer, uppdateringar, multipla versioner, språkversioner etc, alternativa installationer etc. etc.

Om du måste ange tidigare licensnummer så rör det sig väl om en uppgradering.

Enligt info från Adobe så kräver enbart somliga produkter (t.ex Dreamweaver) Java, men de flesta gör det inte. Dock så ligger gammal info kvar i Apples java-implementation som gör att dialogrutan om att Java krävs dyker upp, och Apple måste ta bort den infon. Med andra ord kan du sannolikt installera Java och sedan avinstallera det, om du så skulle önska

Adobe Community: Photoshop CS6 on Lion:  Won't open - Java Needs To Be Installed
Adobe Community: Photoshop CS6 and Java. Why?

Info om stöd för Retina displays finns här:

http://blogs.adobe.com/creativelayer/new-macbook-pro-retina-display-support/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 20:28

Adobe har som mål att vara plattformsoberonde tror jag vilket gör att man till viss del får lida av deras egna lösningar. Det är lite synd även om jag förstår dem.

Dock är de inkonsekventa som tusen även fast de gör saker "själva". Programmen matchar inte varandra trotts samma nyans av tema, delar av programmen ser ut som Java-appar från 98 osv.

Med tanke på hur många varianter och valmöjligheter det finns i en CS-installation kan jag mycket väl förstå att Apples standard för installation inte når ända fram.

Sedan att saker och ing inte matchar varandra är en annan femma (min "favorit" är hur kortkommandot för Place är cmd-D i InD men saknas helt i Illustrator...)

Ursprungligen av johan_tanying:

Med tanke på hur många varianter och valmöjligheter det finns i en CS-installation kan jag mycket väl förstå att Apples standard för installation inte når ända fram.

Sedan att saker och ing inte matchar varandra är en annan femma (min "favorit" är hur kortkommandot för Place är cmd-D i InD men saknas helt i Illustrator...)

Jag har äpple+M som montera i både indd och illustrator. Det är en fråga om inställningar. Inte avsaknad eller inkonsekvens.
Vad jag däremot inte förstår är att man bytte från M till D...
/m

Det är lite tradition att klaga på Adobe, ibland ofta med all rätt iom det lite "osynkade" arbetsflödena i
dom olika programmen men... har kört med CS6 nu ett tag och satan i gatan vad bra det funkar.
Bara det att inte behöva rendera kompar i AE utan bara spara projektet och låta Media Encoder göra
jobbet, och iom CS6 så gör den det snyggt och snabbt.

En grej jag hängt upp mig på är dialogrutor för filter i Photoshop.

En gång i tiden tog de här dialogrutorna upp 75% av bildskärmen. De kunde inte göras större och minnet i datorn kunde inte hantera större förhandstittar. Vi flyttar fram oss 25 år i tiden...

Nu har jag megazillion pixlar på skärmen och filter från 3e-partsföretag erbjuder godtycklig storlek på förhandsvisning. Men Photoshop envisas med de nu larvigt små rutorna.

För övrigt är jag nöjd med CS6. Det märks att produkten mognar mer och mer. Bra med krashskydd även i Photoshop även om den inte dyker särskilt ofta. Jag har dock räddat en fil som jag hade jobbat några timmar med och glömt spara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 14:03

Hela filter-biten skulle ses över. Den känns 20 år gammal. Ibland kommer de där små "rutorna" upp, ibland kommer man till en modern modul-miljö, ibland kommer man till en antik Java-liknande app.

Ett program som After Effects är faktiskt mer konsekvent invändigt även om det har sina märkligheter.

Alla Adobes bildhanteringsprogram skulle behöva bättre analyseringsverktyg. Final Cut Pro X är faktiskt en bra produkt att kopiera här. Det är ett skämt Photoshop endast har ett mediokert RGB-histogram.

• Medlem
  • 2012-10-24 14:47

cmd+M är Minimize, kan det ha spelat in?

• Medlem
  • 2012-10-24 14:50

Fast jag måste hålla med om att installerarna ofta är obegripliga och svåranvända, till och med omöjliga att använda.
Vi kunde tex inte installera pluggar för DPS utan att först installera dem på en helt ren maskin och bygga egna installationspaket för distribuerad installation. Adobes installerare vägrade att installera någonting.

Ett liknande mindre exempel är Svenska Spels pokerklient som dels bygger på ett installationsprogram samt att du måste vara inloggad som admin när du gör installationen - och dessutom köra programmet som admin

Det finns såklart mycket berättigad kritik, men samtidigt är det ändå värt att behålla ett visst mått av sans även i kritiken: Adobes programutbud för Mac är större än Apples eget, och samtidigt måste Adobe både lyckas leverera funktioner som användarna är beredda att betala för, samt vara helt kompatibla med Windows-versionerna. I det perspektivet har åtminstone jag stor förståelse för att vissa saker prioriteras lägre. Tar man t.ex Indesign cs6 så tror jag att de flesta ändå kan förstå varför Adobe väljer att prioritera t.ex iPad-produktion, snarare än t.ex ett mörkt gränssnitt. Installerare är något de historiskt sett varit jäkligt dåliga på, men personligen tycker jag t.ex creative cloud-installationer är makalöst bra, faktiskt bland det bästa jag sett

Ursprungligen av Baron:

Fast jag måste hålla med om att installerarna ofta är obegripliga och svåranvända, till och med omöjliga att använda.
Vi kunde tex inte installera pluggar för DPS utan att först installera dem på en helt ren maskin och bygga egna installationspaket för distribuerad installation. Adobes installerare vägrade att installera någonting.

inte för att försvara dåliga installerare, men är det inte mer troligt att det har med er miljö att göra?

• Medlem
  • 2012-10-26 09:24

Jo, det kan ha med vår miljö att göra, men man kan i alla fall kräva att en installerare ska säga att den misslyckas och i bästa fall tala om varför. Adobes installerare av DPS säger ingenting, att klicka på "Fortsätt" (eller vad det står) ger samma resultat som att klicka var som helst, dvs absolut ingenting händer.

Och vår miljö är inte jättekonstig, men visst tycks det vara en miljöfaktor som spökar.

Jovisst, det är lätt att hålla med om i teorin, men i praktiken är det så, för alla programvarutillverkare, att det förr eller senare kommer att finnas omständigheter som man inte förutsett och som därför får oförutsedda konsekvenser.

I slutänden är det såklart ändå så att man står där med en installation som inte funkar, men jag skulle nog ändå våga påstå att det är förhållandevis ovanligt, och överlag måste man nog ändå säga att Adobes nuvarande installationsprocess är den bästa de haft på lång tid, kanske någonsin.

Den nya installeraren och uppdateraren är helt klart bäst hittills. Funkar smidigt överlag.

Det finns dock ett problem med uppdateringarna som visas i menylisten. När Adobe visar att nu finns det 3 nya uppdateringarna med sin lilla symbol så verkar det som att kollegorna här på jobbet helt ignorerar detta. Det kan vara för att det är en mer nördig grej att använda funktioner i menylisten, eller att det är för enkelt att ignorera.

I princip varje gång som jag ska hjälpa till med något annat så får jag meddela kollegan "jaha nu har det kommit några Adobe-uppdateringar också". Det är som att det är en "blind-spot" för kollegorna. Jag tycker de borde byta till röd färg på siffran som visas.

1
Bevaka tråden