Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill beställa iPad mini

Tråden skapades och har fått 335 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av madeinswe_91:

Frågade för om det var nåt mer argument för 3G än det som jag nämnde. Blir nu att leta efter nåt prisvärt abonnemang för surfa. Önskar att Telenor hade ett kontantsurf 3G för jag är inte så sugen att binda mig för nåt som kostar mer än 100kr/mån.

Varför inte prova ett kontantsurf från någon annan leverantör?

Min poäng var att det var just de skäl som du räknar upp som är de skäl som finns - förutom kanske att GPS väl inte finns i WiFI only modellen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför inte prova ett kontantsurf från någon annan leverantör?

Min poäng var att det var just de skäl som du räknar upp som är de skäl som finns - förutom kanske att GPS väl inte finns i WiFI only modellen.

Saken är att Telia som jag har nu, upplever jag inte har så himla bra 3G täckning i norra Skåne,Örebro och del i norra västra Götaland.

Tänkte nu även att nu när iPad är ännu mindre, vilket gör den ännu mer smidigare att ta med så tycker jag att det är rätt dumt att inte ha med 3G i den. Sedan vill jag hellre kunna ha 3G om man är på semester och utnyttja de när jag väl använder det än att skaffa Wifi och inte ha 3G funktionen.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Saken är att Telia som jag har nu, upplever jag inte har så himla bra 3G täckning i norra Skåne,Örebro och del i norra västra Götaland.

Tänkte nu även att nu när iPad är ännu mindre, vilket gör den ännu mer smidigare att ta med så tycker jag att det är rätt dumt att inte ha med 3G i den. Sedan vill jag hellre kunna ha 3G om man är på semester och utnyttja de när jag väl använder det än att skaffa Wifi och inte ha 3G funktionen.

Du har nog alla argument själv för ett köp av "mini" med 3G. Så det är nog bara att avvakta tills den går att beställa/förhandsboka.:D

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-24 00:00

Kilopriset på iPad steg idag från 5900kr/kg (iPad2) till 9700kr/kg för iPad mini.

Ursprungligen av reboot81:

Kilopriset på iPad steg idag från 5900kr/kg (iPad2) till 9700kr/kg för iPad mini.

Jaha Då beställer jag bara 100g!

Har redan en ipad mini..... i min iphone....

Ursprungligen av PeeMaN:

Har redan en ipad mini..... i min iphone....

Jag tror storleken gör större skillnad än du tror.

  • Medlem
  • 2012-10-24 23:20
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror storleken gör större skillnad än du tror.

OT: Nej nej, storleken har ingen betydelse har jag hört. /OT

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-25 08:50
Ursprungligen av Dalle:

OT: Nej nej, storleken har ingen betydelse har jag hört. /OT

Har du också gått på det?

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror storleken gör större skillnad än du tror.

Jag hade en ipad en gång i tiden... Problemet var defintivt inte storleken... Utan att produkten (och det här gäller inte specifikt ipad, utan alla tablets) inte går att använda till något nyttigt.

DISCLAIMER: Det är _MIN_ åsikt som redovisas ovanför, siffror om hur fel jag har och att alla andra älskar ipad och hur underbar den är kan med glädje postas i någon av hyllningstrådarna för dessa produkter.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag hade en ipad en gång i tiden... Problemet var defintivt inte storleken... Utan att produkten (och det här gäller inte specifikt ipad, utan alla tablets) inte går att använda till något nyttigt.

DISCLAIMER: Det är _MIN_ åsikt som redovisas ovanför, siffror om hur fel jag har och att alla andra älskar ipad och hur underbar den är kan med glädje postas i någon av hyllningstrådarna för dessa produkter.

Du är välkommen att ha din åsikt, jag ska inte försöka övertyga dig om att du måste älska iPad, det finns hundra miljoner andra som gör det men den passar inte alla, det är rätt uppenbart vid det här laget.

Men angående iPad mini så menar jag bara att hoppet mellan iPhone/iPod touch och iPad mini i storlek är tillräckligt för att göra skillnad. Det är förstås bara vad jag tror, den är ju inte ute på marknaden än, men jag gissar att de som använder den inte kommer att känna "äsch, jag hade lika gärna kunnat sitta med min iPhone, detta gör ju ingen skillnad."

Men detta är tråden för de som beställer iPad mini, vi borde egentligen hålla detta snack i den här tråden förslagsvis.

  • Medlem
  • 2012-10-24 11:22

Måste säga att jag var väldigt skeptisk före släppet. Men om om den där går ner i en ficka på jackan så att man enkelt kan ta med sig den överallt kommer den bli betydligt mer använd än min nuvarande 3:a som till 75% enbart används i hemmet pga sin storlek.
Så en svart med 3G vore fint, kanske.

Efter att ha haft iPad gen 1 med 3G, iPad 2 med WiFi och iPad gen 3 med "4G" så är min slutsats följande.

Har man "cellular" så hänger iPad:en med ut på alla möjliga äventyr. Har man bara WiFi så stannar den hemma.

Tror det kan komma att gälla även med ett mindre format. Hotspotta med telefon är meningslöst för hotspot-funktionen suger batteri som en annan dåre.

Använder idag min iPad 2 med 3G som navigator i båten (det är dotterns padda som jag lånar) så därför blir det en iPad mini med 3G till pappa i jul från tomten. Lurar på om inte frun ska få överta min MacBook Pro så tomten får köpa en ny MBP 13 till mig också.

Apropå det, är det någon som har greppat om det blir samma skillnad mellan WiFi-Only och Cellular som för övriga Ipads - dvs att WiFI-only kommer att sakna GPS?

Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå det, är det någon som har greppat om det blir samma skillnad mellan WiFi-Only och Cellular som för övriga Ipads - dvs att WiFI-only kommer att sakna GPS?

Är väl mest troligt att den gör det. Känns annars konstigt att den skulle ha GPS.

Ursprungligen av madeinswe_91:

Är väl mest troligt att den gör det. Känns annars konstigt att den skulle ha GPS.

???
En ipad mini som gps navigator i bilen, eller båten behöver väl ingen uppkoppling? Visste inte att det är så med vanliga ipads

Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå det, är det någon som har greppat om det blir samma skillnad mellan WiFi-Only och Cellular som för övriga Ipads - dvs att WiFI-only kommer att sakna GPS?

Ursprungligen av timothy:

???
En ipad mini som gps navigator i bilen, eller båten behöver väl ingen uppkoppling? Visste inte att det är så med vanliga ipads

Apple - iPad mini - Technical specifications

  • Wi-Fi

  • Digital compass

  • Wi-Fi

  • Digital compass

  • Assisted GPS and GLONASS

  • Cellular

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-10-24 18:23

Har 3st iPhone4 2st 5:or en iPad1 och även The"New" iPad i familjen så vi behöver absolut INTE några fler IOS prylar!!!!!!

MEN iPad Mini vore ju satans smutt att ha, så det blir att beställa en när det går.

Velar lite mellan iPad och iPad Mini MEN det lutar nu starkt mot en mini.

Vad tycker ni? Dumt?

Ursprungligen av Peter M:

Velar lite mellan iPad och iPad Mini MEN det lutar nu starkt mot en mini.

Vad tycker ni? Dumt?

Det beror på vad du ska ha den till.

iPad är extremt portabel och retina-skärmen är underbar. På alla sätt.

Hade valt en fullstor iPad framför Mini alla dagar i veckan.

Ursprungligen av grenhall:

Det beror på vad du ska ha den till.

iPad är extremt portabel och retina-skärmen är underbar. På alla sätt.

Hade valt en fullstor iPad framför Mini alla dagar i veckan.

Det jag har hört är att många upplever iPad som något för stor för barn. Min/vår iPad kommer att användas mycket av barnen (5-9 år) för att spela pedagogspel.

Ursprungligen av Peter M:

Det jag har hört är att många upplever iPad som något för stor för barn. Min/vår iPad kommer att användas mycket av barnen (5-9 år) för att spela pedagogspel.

Min 3-åring använder iPad:en hela tiden utan något problem. Men visst jag kan köpa att den är stor. den är kanske framför allt för tung för dom små.

Ursprungligen av grenhall:

Min 3-åring använder iPad:en hela tiden utan något problem. Men visst jag kan köpa att den är stor. den är kanske framför allt för tung för dom små.

Så vad tror du då om en Mini? Har den fler fördelar än naktdelar för de små? Tänkte att en Mini kunde vara smidigare i bilen etc. etc.

Ursprungligen av Peter M:

Så vad tror du då om en Mini? Har den fler fördelar än naktdelar för de små? Tänkte att en Mini kunde vara smidigare i bilen etc. etc.

Om den bara är till ungarna så är den nog väldigt bra anpassad för ändamålet. 1024*768 gör ju att alla barn-appar funkar och det gör den ganska värdefull. Kan jag tycka.

Ursprungligen av grenhall:

Om den bara är till ungarna så är den nog väldigt bra anpassad för ändamålet. 1024*768 gör ju att alla barn-appar funkar och det gör den ganska värdefull. Kan jag tycka.

Är det stor skillnad på apputbudet mellan 1024*768 och Retinaskärmarna?

Sen är det ju inte bara till ungarna utan jag gissar 50/50.

Ursprungligen av Peter M:

Är det stor skillnad på apputbudet mellan 1024*768 och Retinaskärmarna?

Sen är det ju inte bara till ungarna utan jag gissar 50/50.

Dom flesta stora apparna är retina-anpassade men många spel tycker jag har dröjt. Men kolla appstore så ser du.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-25 14:16
Ursprungligen av Peter M:

Är det stor skillnad på apputbudet mellan 1024*768 och Retinaskärmarna?

Sen är det ju inte bara till ungarna utan jag gissar 50/50.

Utbudet är samma. Alla iPad-appar funkar till båda upplösningarna, bara att de ser sämre ut på retina om de inte är anpassade för den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-25 10:53

@timothy: GPS-chippet finns inte monterat i de iPads som inte är 3G. Det har inget med själva uppkopplingen att göra, utan funktionen finns inte i de modeller som saknar 3G.

Om en Ipad är extremt portabel, vad ska man då säga om Ipad Mini? Hyperportabel?

Bevaka tråden